Het wielrentopic

Op mijn zadel past ook geen zadeltasje. Ik heb een tasje op mijn bovenbuis of ik neem zo’n zakje mee met daar in een binnenband/CO2 patroon (the pack). Past vrij makkelijk in de zakjes op mijn rug.

Overigens op geen enkele fiets een spatbord. Een regenjasje of winddichte body werkt best wel goed om de spetters niet op je kleding te krijgen, heb het idee dat je modder makkelijker van een winddichte laag af spoelt dan van fietsshirtjes.

M’n vriend heeft er van decathlon, die is heel makkelijk er op en af te zetten/halen. Wil het zelf ook wel eigenlijk haha, ik ben altijd 1 modderbende erna

1 like

Ik ben helemaal verslaafd en wil eigenlijk (als het kan…) deze zomer met m’n broer ergens heen fietsen ofzo. Op de fiets naar Parijs of Berlijn oid, of ergens in Europa gaan fietsen. Heeft iemand dat ooit als vakantie gedaan?

Of fietsen in de Alpen (dan moet ik wel serieuzer gaan trainen nog dat ik al van plan ben haha)?

Oh leuk! Ik ben als kind vaak op fietsvakantie gegaan, maar dan 40 km per dag, tentje en veel spullen mee. Wil je meer bikepacken op een racefiets? Met kamperen of van hotel naar hotel? Leuk idee! Je moet je eerste dagen dan wel echt rustig aan doen want je komt wel snel in de flow.

Ik heb het deze zomer in NL gedaan, in totaal ongeveer 600km in een 8 dagen. Wij hadden wel een auto mee (1 iemand reed de hele tijd en dan telkens 1 fietser als bijrijder) en daar was ik wel heel blij mee want na 4 dagen had ik super schrale billen waardoor op een zadel zitten echt niet leuk meer was haha. Dus als je dan een stukje in de auto kon was dat wel heel fijn. Maar als je niet zo’n gevoelige huid hebt als ik dan kan je dat wel aan denk ik!

Ja hoor dat went! Een extra uitdaging is ook nog eens dat je voeten vastzitten aan de pedalen haha, dat vond ik het engst. Je moet namelijk wel op tijd uitklikken voordat je stilstaat anders val je om. Maar stel dat je daar nu echt nachtmerries van krijgt, dan kun je ook andere pedalen kiezen waar je niet op vast zit :slight_smile:

Ik vond het fietsen in het begin ook best wel eng, zeker door bochtjes gaan en dicht bij de berm fietsen enzo. Maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt! Het is wel een dure hobby in de aanschaf dus misschien dat je eerst eens een fiets kan lenen om uit te proberen?

1 like

Ja fietsen is duur, want inderdaad: fiets, helm, bidonhouder, broekje, shirt en als je alles hebt wil je beter spul (zoals klikpedalen). Ik zou als ik jou was gewoon eens met lekker weer een rondje op een geleende / gehuurde fiets maken en kijken hoe je het vindt. Gewoon rustig, zonder klikpedalen, maar wel met een goed broekje. Misschien kun je gaan fietsen met je vriend, die kan je dan tips over schakelen enzo geven, dat is nog wel even wennen. Ik heb begin vorig jaar naar het idee van @crazyvibes een fiets gehuurd en vond het toen zo leuk dat ik er eentje gekocht heb!

Ohh, ik zag een oud studiegenoot die gerust met de sneeuw ging fietsen? Man durf amper te wandelen dan!

1 like

Ik had hetzelfde vorig jaar, maar m’n fiets was echt de aankoop van het jaar! Er is op Strava ook een FFclub. @Fitgurl had dat toen gefixt geloof ik.

2 likes

nee daarom heb ik er ook eentje gehuurd! Dan is het ook op jouw maat en loop je ook geen risico dat je een dure fiets van een vage kennis kapot maakt. Voor mij was het ook de beste aankoop van 2020

1 like

Als je laat weten hoe lang je bent en welke regio je ongeveer zoekt, is er hier misschien iemand. Ik krijg binnenkort een nieuwe, maar als je rond de 170-175 cm bent en in het noorden woont zou je de mijne eens kunnen proberen.

1 like

Haha, ik ben dus ook veel te klein voor mijn fiets dus vandaar dat er een nieuwe komt. Geen aanrader, 100 + km per week fietsen op een te grote fiets.

oh en huren zou via mhverhuur kunnen, niet geprobeerd maar je kan er naar kijken :slight_smile:

1 like

Ik heb super veel zin om een fiets te kopen, ik ga maandag kijken naar een fiets op marktplaats. Maar ben ook wel een beetje angstig. Ik ga het gewoon stap voor stap doen.

Ik heb al een broekje. En naast de fiets moet ik dus in ieder geval nog een helm en een schoenen aanschaffen. Hebben jullie tips die passen bij een beginner?

Leuk! Goede fietspomp voor thuis, spulletjes om een band te plakken in een zadeltasje (of iemand die je ophaalt als je een lekke band hebt), even een youtube filmpje kijken hoe je een band plakt… en gewoon gaan! Is echt heel fijn.

Mijn vriend heeft toen hij begon best veel dingen goedkoop bij de Lidl gekocht, waaronder schoenen. Misschien dat als het voorjaar begint ze daar ook wel weer iets verkopen dit jaar.

Een (fiets)bril is ook echt een aanrader, anders krijg je heel snel tranende ogen door de wind. En ook fijn als de zon fel schijnt :slight_smile: daarna zou je nog handschoentjes en een fietsshirt kunnen kopen. Dat laatste is handig omdat die vakjes op de rug heeft waar je eten in kan doen (en je wil altijd eten mee hebben haha)

1 like

Jazeker!

zoek op FF fietst -> volgens mij heet de club officieel FF fietst hardlopen

1 like

Heeft iemand tips voor fijne fietsschoenen? Ik draag nu mountainbike schoenen, wat opzich fijn is, maar minder comfortabel bij lange afstanden.

Budget: 120-150
Voetvorm: normaal tot breed
Andere eisen: ik wil zo’n draai systeem.

Yes de fiets was zo goed als nieuw dus nu een mooie beginners fiets.

Toch nog even een vraag over kleding. Je kunt zoveel aanschaffen als je wil begrijp ik maar wat zijn qua merken en ook soort kleding een mooie basis mee te starten?

Sowieso een goede fietsbroek! Ik heb er 2 van Ale (in een aanbieding zo’n 40 euro per stuk) en die zijn echt top. Met basic been en armstukken van de Decathlon ook prima in de winter want een lange broek is duur. Ondanks de keuze in mijn kast voor verschillende merken vind ik de beenstukken van de Decathlon echt het fijnste.

Verder ben ik begonnen met fietsshirtjes van de Lidl en koop ik nu gewoon alles wat leuk is. Duurder is wel beter qua kwaliteit maar als je net begint heb je meer aan 2 betaalbare shirtjes zodat je kan wisselen als je 2 dagen na elkaar fietst en geen bezweet shirtje wilt aantrekken. In mijn kast liggen oa Pearl-Izumi, Rogelli, Odlo, le coq sportif maar ook Lidl, huismerk Perry sport en eentje van AliExpress.

Voor de winter is een jasje wel fijn of jersey met lange mouwen (met ondershirtje). Daaronder kun je een gewoon sportshirtje aantrekken. Een hardloopjasje/vest werkt ook gewoon natuurlijk. Ik heb ook een regenjasje sinds dit seizoen en die draag ik ook als ik ga mountainbiken of in een groepje fiets met nat wegdek zodat de rest droger/schoner blijft.

Handschoenen heb je trouwens nu ook wel echt nodig :wink:

Niet nodig maar wel perfect om te vragen als verjaardagscadeautje altijd: leuke fietssokken :smile:

En heb je al gedacht aan een zonnebril, goede helm en fietsschoenen?

(Sorry voor het chaotische bericht, uiteindelijk heb ik zo veel fietskleding verzameld de afgelopen jaren dat de essentiële items kiezen lastig is. Ik gooi nu meestal 2 complete setjes in mijn tas zodat ik op basis van het weer de beste combi van items kan kiezen)

@Fitgurl geeft al veel goeie tips, maar ik denk dat je ook met 1 setje al best ver komt hoor! Gooi je het gewoon ‘s avonds in de was :slight_smile: Dan zou ik inderdaad iets goedkopers kiezen van bijv decathlon: een broek en een shirtje. Kun je altijd later nog uitbreiden naar betere merken. Ik heb zelf een shirtje van Trek en een setje van Craft. Een bril vind ik ook een must (maar een goedkope kost maar 5 euro dus dat zijn de kosten niet).

Ik doe in de winter altijd gewoon een lange legging aan over mijn fietsbroekje en een thermoshirt + ander lange mouwen shirt + en dan een windjack of iets anders wat de wind/regen tegenhoudt. Ik draag ook gewoon m’n normale handschoenen omdat ik geen speciale heb haha (sorry voor alle wielrenners die die regels over hoe je eruit moet zien belangrijk vinden :stuck_out_tongue:)

1 like

De regels over hoe je eruit moet zien zijn stiekem wel hilarisch: op mijn werk hebben we nog altijd een discussie over sokken onder of over je beenstukken. Hoe leuk mijn sokken ook zijn ben ik team onder :sweat_smile:

Ook nog een handig item voor de winter: een buff. Als het koud is doe ik deze vaak over mijn oren en onder mijn helm.

1 like