Het wielrentopic

Over zelf fietsen, wielrennen en mountainbiken!

1 like

Ik ben dus aan het rondkijken voor een nieuwe fiets. Heb altijd een mountainbike gehad maar mn vriend heeft een racefiets en ik wil ook wel eens rondjes met hem doen. Dus eigenlijk zoek ik naar een hybrid of iig iets wat bredere banden heeft zodat ik ook af en toe door het bos kan fietsen. Budget is max 1000 euro

Als iemand goede tips heeft hoor ik het graag

Ik heb eindelijk weer nieuwe buitenbanden. 1 april ergens besteld en de levering werd steeds maar uitgesteld totdat ik bericht kreeg dat ze niet meer geleverd konden worden. Dus nu heb ik ze maar via futurumshop besteld. Ze kwamen het pakketje zelfs op de racefiets brengen :star_struck:

Ga kijken of ik zaterdag of maandag weer een klein rondje kan gaan fietsen.

Leuk topic! Ik mountainbike vooral veel, en ben nu aan t trainen voor een grote race die ik eind dit jaar ga doen (400km :grimacing:). Hoevaak per wk fietsen jullie? Merk dat ik er vaak alleen in t weekend aan toe kom om langere tochten te doen.

Van Decathlon! Heb deze ook sinds een paar weken en is echt 1 van mijn favoriete setjes :grinning: Eens wat anders dan dat eeuwige roze bij wielerkleding

1 like

Ik heb sinds een week een fiets en heb 3x gefietst al (veel voor mij) ofja ging ook wel met m’n stadsfiets maar racefiets is zoveel fijner!!

Waar hebben jullie je helm vandaan? Heb nu de oude (nog prima maar lellek) van mijn vader… wil geen fortuin uitgeven

1 like

Ik kom ook gezellig mee posten omdat ik net een nieuwe fiets heb! ik fietste al een half jaartje met een oude fiets van een familielid.
Ik heb helaas wel snel last van zadelpijn :frowning: nog tips voor broekjes met een goede zeem?

1 like

Ik zei net tegen vriend, Froome heeft wel heel lekker geslapen vannacht :smirk:

Maar het is wel opeens wel heel spannend geworden. Hup Tom!

Ik wil beginnen met fietsen (gewoon op amateurniveau, maar ik ben mijn stadsfiets hierbij zat) en ben nu aan het oriënteren voor een fiets. Hebben jullie tips waar ik op moet letten? En welke fietsen hebben jullie?

2 likes

Ik ben zelf ook echt met begonnen en heb eerst een fiets gehuurd voor een week om te proberen. Mij werd verteld dat de maat echt goed moet zijn, als leek merk je minder verschil in types versnellingen etc. (Althans, ik). Heb wel een fiets gekocht bij een grote zaak, nieuw, omdat ik dat zelf een fijn idee vind. Heb toen wel voor een iets duurder model dan echt basic instap gekozen vanwege de versnellingen (shimano 105) omdat die iets beter tegen slechter weer zouden kunnen, soepeler schakelt en minder snel slijt dan de instaptypes.
Heb een Sensa Latina, via 12gobiking, wel in de winkel gekocht en ben er heel netjes geholpen! Ze hebben veel keuze in, kleine, damesfietsen vond ik

1 like

Hij rekt nog wel uit na een tijdje. Ik heb vorig jaar met dezelfde zeem 7 uur in het zadel gezeten en dat ging perfect!

1 like

Heeft iemand tips waar ik leuke fietsroutes kan vinden? Ik woon in Noord/Midden-Limburg en zo’n knooppunten apps zijn allemaal leuk en aardig maar gaan allemaal over zandpaden deels!! Dat vind ik niet lekker fietsen en weet ook niet of 't goed is voor m’n fietsie

Je hebt een fietsrouteplanner (volgens mij van de fietsersbond) en dan kun je aangeven dat je geen onverharde wegen wil. Ik kijk ook wel eens of er toertochten in de buurt zijn en soms kun je die routes downloaden.

1 like

Zijn er mensen die het leuk vinden om Strava uit te wisselen? Heb in mijn omgeving niet heel veel wielrenvrienden dus volg maar 10 mensen ofzo haha

1 like

Ik heb vandaag klikschoenen en pedalen binnen gehad. Straks even kijken of de schoenen passen. Hoe groot is de kans dat ik op m;n muil ga?

Heb ooit wel zo’n schoenen met spinning gehad. Ben heeeel benieuwd hahaha

Inderdaad klein. Ik was er heel bang voor, maar zolang je geen noodstop hoeft te maken heb je altijd ruim genoeg tijd om uit te klikken. Verkeerslichten en kruispunten zie je immers aankomen. Je kunt ze in het begin wat lichter afstellen, zodat je er makkelijk uitklikt. Succes!!

1 like

Ik ben 7 jaar geleden begonnen met fietsen vanwege een hardloopblessure. Mijn eerste fiets was een toerfiets en later heb ik een fitnessfiets (racefiets met recht stuur) gekocht. Na een tijd vond ik het zo leuk dat ik de toer- en de fitnessfiets verkocht heb en een echte racefiets aangeschaft. Ik heb het eerste jaar voor 115km getraind en het tweede jaar voor 160km. Fietsen is niet echt belastend dus je kunt het vrij makkelijk opbouwen. En qua type routes is het uitproberen wat je ligt. Ik ben bijvoorbeeld relatief klein en licht dus wat beter met klimmen dan met afdalen of op het vlakke. Ik zou ook kijken of je van iemand een racefiets kunt lenen of er eentje kunt huren dan op je stadsfiets beginnen.

1 like

Ja precies, 200 is niks voor een fiets. Die van mij is oud maar echt prima om op te beginnen. En dan bedoel ik het model, alle onderdelen heb ik gecheckt en sommige vervangen dus dik in orde. Ik had geen idee of ik het leuk zou vinden, dus dan is een grote investering niet zo slim. Al komt er al met al sowieso wel wat bij kijken qua kleding, schoenen, helm, handschoentjes etc. Maar ook daarvan heb je niet het duurste van het duurste nodig. Uitbreiden en vervangen kan altijd nog! Ik wil tot volgend voorjaar nog op deze doorfietsen en dan een nieuwe fiets kopen. Want ik vind het echt superleuk :heart_eyes:

De eerste keer dat ik erop zat (bij de mp-verkoper) herinner ik me nog heel goed haha. Ik dacht: wat een kleine en lichte fiets, dat kan niet goed zijn! Dat past niet! Ik was alleen maar een lompe stadsfiets en mtb gewend. De eerste ritjes waren ook nog wel wennen, bochtjes op snelheid enzo. Maar als je vaker fietst gaat het vertrouwd voelen. O ja en het schakelen. Daar heb ik best mee gestoeid, maar ook dat is een kwestie van doen. De klikpedalen vielen me dan weer 100% mee, terwijl ik daar echt bang voor was. Dat ging eigenlijk meteen goed!

De fiets van Decathlon zou ik skippen. De wat duurdere fietsen van hen zijn prima, maar hier ga je niet blij van worden :stuck_out_tongue_winking_eye: Dan kun je beter zoals @Keukenkastje ook al zegt een tweedehands fiets via marktplaats of bij een fietsenmaker zoeken. Als het dan echt goed bevalt, verkoop je die weer en kun je altijd nog voor een duurdere fiets gaan. Als je nog tips wilt voor de aanschaf, laat maar weten. Ik ben geen enorme fietsenkenner, maar kan je wel een beetje op weg helpen. Het blijft een prijzige hobby, omdat onderdelen verslijten en kleding is vaak ook niet goedkoop. De kleding van Decathlon is wel goed trouwens. Je hoeft ook nog niet meteen met klikpedalen te gaan fietsen. Scheelt weer de aanschaf van fietsschoenen en pedalen heb je zo vervangen.

1 like