Het wielrentopic

Ik heb afgelopen winter vrij regelmatig een training in Zwift gedaan. Moet nu dus wel echt nieuwe banden eronder zetten. Hopelijk heeft het wat opgeleverd, want ben geen hele sterke fietser.

Wel echt liefde voor zwift trouwens, kom nu vaak in het donker thuis dus kon zo toch 2x per week trainen.

1 like

Ik geef een vermogen uit aan sport haha Maar heb gewoon een tweedehands Tacx (maar wel gewoon een goede die Smart is) en moest de banden toch vervangen, dan kun je ze beter naar helemaal op rijden :slight_smile:

Zit nu in de periode dat ik de triathlons uitkies in inschrijf, dus mijn geld verdampt best wel. Maarja, verder heb ik niet echt dingen waar ik veel aan uitgeef, want vakantie is toch altijd gelinkt aan sport bij mij.

Ik ga volgende maand een fiets kopen om te kijken of het wat voor mij is (met kerst al wat fietsspullen gehad). Het wordt gewoon een instapmodel van de decathlon. Ambitie is om uiteindelijk een halve triatlon te doen.

2 likes

Haha nee eerst maar even kijken of het fietsen bevalt. Loop veel hard, maar het fijne van fietsen lijkt mij om veel kilometers te kunnen afleggen im kortere tijd en dus meer te zien.

Heerlijk he, zo vroeg in het jaar de fiets weer uit het stof kunnen trekken! Dapper dat je met korte mouwen bent gegaan. Ik was zondag nog maar wat blij dat ik nog gauw een lange fietsbroek had gekocht.

Ook echt in de winter enzo? Knap! Ik ben (nog) een typische mooiweerfietser. Maar heb ook nog relatief weinig fietservaring en ben dan al gauw bang om onderuit te gaan. Dat houdt me meer tegen dan slecht weer an sich, met hardlopen heb ik er doorgaans ook geen moeite mee.

1 like

Mijn auto stond bij de garage dus heb ik mijn fietsje gebruikt als vervoer van A naar B. Zo heerlijk om voor je gevoel zonder input te leveren al 20-25km/uur gaat. Was alles bij elkaar maar 15km, maar toch echt heerlijk!

Ik kon niet te veel input leveren want kan moeilijk bezweet aankomen bij de huisarts. Die keek me al raar aan toen ik met mijn sportzonnebril nog op mijn hoofd binnen kwam. Had voor de gelegenheid wel normale schoenen en kleding aangetrokken trouwens.

Maar was dan ook windstil, is dan echt heerlijk om voor je gevoel zo hard te gaan.

In mijn omgeving zijn er niet zo veel die fietsen of die doen voor de lol een tochtje van 100-200km of gaan echt veel te hard (maar zijn dus vrijwel alleen maar jongens actief in de triathlon groep bij de zwemvereniging). Dus fiets 99% van de tijd alleen. Ach, in triathlons moet ik het ook alleen doen :slight_smile:

Moegen ga ik Mn fiets ophalen! Moet alleen nog een helm kopen, dan ben ik compleet.

Vanaf 9 april begin ik met een wielrencursus bij een triatlon vereniging, duurt 5 weken en is gratis. Ik ben benieuwd of dat bevalt, hoop morgen al een klein rondje te kunnen maken.

3 likes

Hoi! Super noob met adviesvraag hier.
Ik zit er al een hele tijd over te denken om wat ā€˜sportieverā€™ te gaan fietsen dan alleen mijn ritjes van en naar werk. Enerzijds lijkt wielrennen me heel leuk. Anderzijds zou ik heel graag willen mountainbiken.
Het wordt een beetje te veel om zowel een racefiets als een mountainbike aan te schaffen. Wat is volgens jullie mijn beste optie? Is een mountainbike ook geschikt om (snel) langere afstanden op de weg mee af te leggen? Of bestaat er een soort tussenoptie die voor beide geschikt is? En waar moet ik verder op letten?

Het zou super zijn als iemand advies heeft, heel erg bedankt alvast :blush:

1 like

Er bestaan ook fitnessfietsen, een racefiets met recht stuur. Zijn goedkoper dan racefietsen en hebben meestal schijfremmen en bredere banden.
Zoiets bijv

https://www.mantel.com/trek-fx-2-disc?r=L2ZpdG5lc3MtZmlldHNlbiZvcmRlcj1wcmljZV9hI3N0YXJ0Mw==

Je zit wel wat minder diep dan bij een echte racefiets en je kunt je handen maar op een manier plaatsen. Bij een racefiets kun je wat meer afwisselen. Dat vond ik prettiger en daarom ben ik overgestapt naar een racefiets. Maar ik zou gewoon eens naar een fietsenwinkel gaan en de twee types uitproberen.

Ik zou zelf dan gaan voor een racefiets. Mountainbike vind ikzelf vooral leuk op een parcours maar dan moet je dat wel hebben. Racefiets pak je makkelijker en kom je sneller nog eens ergens.

Bedankt voor jullie advies, @Hettie @Booklover @Fitgurl !

Ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik in een erg bosrijke omgeving woon met heel veel mountainbikepaden :blush: Vandaar dat ik ergens toch neig naar een mountainbike, of in ieder geval een fiets die ook geschikt is voor in het bos.

@Hettie , ik dacht dat wat jij aanraadde het midden hield tussen een race- en stadsfiets, maar als ik dit zo zie lijkt het me meer een combinatie van een racefiets en mountainbike? Dat zou nog wel eens precies kunnen zijn waar ik naar op zoek ben! Bedankt :blush:

1 like

Zijn er hier toevallig sportieve fietsers in omgeving Breda? Ik ben aan het trainen voor een uitdaging ergens in juni en ben afgelopen zaterdag voor het eerst met een groepje gaan fietsen. Dat beviel ten opzichte van alleen fietsen echt zo goed! Ik ken alleen weinig anderen die fietsenā€¦

1 like

Deze heeft wel een verende voorvork en banden met iets meer profiel erop. De versie van mijn link heeft een vaste vork. Maar als je echt vaak door het bos gaat fietsen dan is een crosshybride heel geschikt. Mijn vriend heeft er ook een van het merk Cube en is daar heel tevreden over. Volgens mij is het een vorige versie van deze:

1 like

Ah, ik zie nu dat cross-hybride en fitness-hybride twee verschillende dingen zijn! Dankjewel, dit is super behulpzaam, ik weet nu beter waar ik me op ga oriƫnteren :blush:

1 like

Gewoon beide types eens uitproberen, dan merk je vanzelf wat fijner is.
Ben benieuwd naar je keuze :blush:

Ik heb gisteren gewoon 158,5 kilometer gefietst. Flink doorbijten toen ik op een weg van 5 km rechtdoor vol wind op kop had, maar ben echt trots dat het gelukt is.

7 likes

Ik racefiets ook tegenwoordig! Het is mega populair bij mā€™n vrienden haha, denk dat de helft van mā€™n vrienden een wielrenfiets heeft, dus toen moest ik op een gegeven moment ook maar overstag. Is nog een beetje zoeken naar juiste techniek en stand van zadel/stuur maar begin er al in te komen na 3 a 4 tochtjes!

2 likes

Succes zaterdag!

Ik ga deze week ook weer fietsen buiten. Wordt de eerste tocht voor deze mooi weer fietser :nerd_face:

1 like