Het wielrentopic

Succes! Mentaal werkt bij mij echt mee hoor. Ik heb echt geen supergoede conditie, en heb zondag ook echt tegen mezelf moeten praten op een bepaald punt. Toen ik bij de brug bij het dorp aangrenzend aan mijn stad was kreeg ik vleugels en kon ik de laatste kilometers toch nog redelijk doortrappen.

2 likes

Ik heb sinds een paar maanden een mountainbike en gebruik nu Strava om mijn ritten bij te houden. Geeft Strava ook ergens een indicatie van het aantal calorieƫn dat je verbrand hebt met een rit? Of alleen als je de app verbindt met een sporthorloge ofzo? Kan het nergens vinden!

1 like

Jaa gevonden! Dankjewel! Ik zie het nu staan bij de rit die ik vanochtend maakte, bij de andere ritten niet.

Maar een karige 250 calorieƫn verbrand vanochtend in 45 minuten, had meer gehoopt :sob:

1 like

Je kunt strava ook koppelen aan een hartslagmeter, dan is ie nauwkeuriger. En strava vermeldt de calorieƫn in kilojoules i.p.v. kilocalorieƫn, dacht ik. Dat is best verwarrend.

Ik heb alleen de keuze tussen mijl/pond en km/kilo of ik moet iets over het hoofd zien.

Bij mij staat er kJ achterā€¦ Ik heb ook een polar fietscomputer/ account gekoppeld aan strava, misschien komt het daardoor. Hoewel die ook gewoon op calorieĆ«n ingesteld staat.

Heb ik gedaanā€¦ geen idee waar het aan ligt.

Ja, dit geldt voor mij ook. Garmin en Strava geven even veel calorieƫn op. Snelheid is op Garmin wel altijd net iets hoger

Edge 820. Maar kan te maken hebben met de autopauze instellingen?

Vraagje, hoe bouwen jullie de afstand+duur op? Merk dat ik na 40km al best moe begin te worden en dat mijn snelheid dan ook een stuk lager ligt. Vooral met wind tegen of zijwind kost het me veel moeite om een constante snelheid vast te houden.

Bijvoorbeeld: Vrijdag heb ik 60km gefietst, maar had het daar dus de tweede helft al vrij zwaar mee. Ik heb op rondjes tot 30km een gemiddelde snelheid rond de 28-30 km/uur, maar haalde op dat tochtje de 25 gemiddeld niet. Korte stukjes hard gaan wel prima, is echt het lang volhouden van een ok snelheid.

En @Booklover. Ik denk ook opbouwen en ga zeker ook een keer met een groep mee, dan zie je wat je kunt en kun je ook alleen proberen wat meer tempo te rijden. Ik fietste in oktober voor het eerst alleen en toen deed ik 40km op een tempo van 24km p/u.

Nu laat ik me niet echt leiden door de snelheid of afstand - laatst dan ruim 150km gefietst maar gemiddeld maar een tempo van net geen 25 en gisteren in een groep ging ik stuk op 85km gemiddeld 29. Vandaag ga ik cadanstraining doen want ik trap gauw in een veel te zwaar verzet, en dan kijk ik helemaal nergens naar, alleen de cadans.

Overigens ben ik ook een stuk te zwaar, vergelijkbaar met Booklover.

Bedankt @Booklover en @JanHagel
Ik fiets en train voornamelijk voor triatlons, dus daar vergelijk ik mijn snelheid mee en in triathlons ben ik nu niet echt snel als ik een race doe en vergelijk. Heb nu nog geen triathlon gedaan, dus nog geen direct vergelijkingsmateriaal. Maar wel significant meer uren al gefietst dan vorig jaar plus zwift deze winter ook erbij gepakt, maar merk dat ik op lange stukken niet sneller ben en dat ze nog steeds zo lastig voelen. Korte stukken dus wel en daarom wil ik dit ook zo graag op lange tochten terugzien. Maar blijven trainen dus :slight_smile:

Ik heb overigens nog nooit de 100km aangetikt, vind 60 ver (maar probeer ik toch 1x per 2 weken wel te halen) en 80 echt heel ver en doe dat alleen als ik een dag vrij heb om ervan te herstellen. Misschien dat het ook meespeelt dat ik lange tochten vaker moet doen??

Sinds een maandje aan het wielrennen en ik vind het heerlijk.
Dinsdag training bij de triatlonvereniging (31 km), vrijdag een rondje gooimeer (45 km) en zojuist 32 km gefietst. Ik fiets nog wel op een slakkentempo haha.

Ik heb mijn eerste georganiseerde wedstrijd/toch gepland staan (hoe noem je dat), Maastrichts mooiste (de kortste afstand). Kan gratis meedoen, dus ben heel benieuwd of dat gaat bevallen, echt hoogtemeters kan ik hier niet trainen, maar we gaan het zien :slight_smile:

1 like

Ja klikpedalen kun je er gemakkelijk op zetten. Ik heb zelf geen ervaring met die inschuifdingen. Ik fiets met klikpedalen en kan je alleen als tip geven dat je je enkel naar buiten moet draaien om uit te klikken en in een licht verzet wegrijden.
Ben je zo aan gewend.

Ik fiets ook nog niet zo lang en omdat ik met een studentenbudget moet rondkomen heb ik er ook nog geen klikpedalen opzitten. Ik heb nu gewone pedalen erop (zonder die inschuifdingen) en dat bevalt voor nu best wel ok!

Ik heb als beginner ook klikpedalen, even wennen maar komt goed!

1 like

Ja, echt goed te doen! Enkels naar buiten draaien, thatā€™s all.
Ik begon er ook gelijk mee en ben nooit gevallen. Voordeel als je ze gebruikt is dat je ook kunt trekken in plaats van alleen duwen.

1 like

Misschien wat boven je budget (ik kon korting krijgen) maar ik heb deze en is echt een leuk beginnersfietsje. Een vriend die bij de fietsenwinkel werkt vertelde dat de decathlon fietsen niet al te veel soeps zijn.

https://www.fietsenwinkel.nl/liv-avail-2-2019-dames?gclid=Cj0KCQjwnpXmBRDUARIsAEo71tR9qCAY3tsqLstccVaqELn7dBW6bgjbvZJwi-Bgcy1_4ujhUzEpABMaAmK5EALw_wcB

Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van al me re woont kan hij misschien wel wat voor je betekenen.

Ik heb de 2018 versie hiervan met Shimano 105 schakelgroep en dat is echt een briljante fiets. En mocht je het leuk vinden en je schakelset willen upgraden is dat ook mogelijk.

Even een up voor dit topic! Ik denk er aan om zelf een fiets aan te schaffen en te gaan wielrennen. Maar, ik heb nog nooit gefietst, dus ik weet niet of ik het leuk ga vinden.

Waarom hebben jullie gekozen voor wielrennen en wat vinden jullie er fijn aan?

En qua fiets dacht ik een tweedehandsje van Marktplaats. Iemand ervaring daarmee?