Hoe hoort het eigenlijk? Etiquettetopic

Dit is een topic waar we kunnen discussiëren over etiquette. Wat hoort wel en wat hoort niet? Wanneer ben je een snob? Houd jij je aan de etiquette? Zijn er regels die je totaal onzinnig of zelfs seksistish vindt? Welke regels zijn voor jou echt belangrijk en welke regel vind jij dat te vaak wordt overtreden?
image

8 likes

Ik zal maar aftrappen dan. Een regel die ik eigenlijk heel ongemakkelijk vindt is dat je als vrouw niet per se hoeft op te staan als iemand je een hand geeft of je begroet, tenzij iemand oud is. Ik ga toch maar vaak staan want anders voel ik me lui en andere mensen schijnen wel te denken dat je moet staan want iedereen doet het altijd.

Ohja en één of drie zoenen natuurlijk of een hand of een knuffel… altijd ongemakkelijk.

7 likes

Dat vrouwen niet moeten staan wist ik helemaal niet! Ik doe het altijd, voor mijm gevoel hoort dat wel.

Ik vind het jammer dat mensen hier niet netjes rechts stilstaan op een roltrap. In veel andere landen doen ze dat wel, zodat mensen met haast links door kunnen lopen.

17 likes

Altijd met vork en mes eten! Een directe ergernis gegenereerd dankzij mijn schoonfamilie.

Dat je eigenlijk niets moet zeggen als iemand niest. Het zou juist onbeleefd zijn om te laten merken dat je de nies hebt gehoord. Zeker als je drie keer achter elkaar niest hoef ik geen drie maal “gezondheid” te horen.

7 likes

Ooooh een topic naar mijn hart. Ik erger me meer dan ik zou willen aan mensen die de etiquette niet kennen. Ik dacht vroeger altijd dat iedereen zo met etiquette opgevoed was maar toen ik wat ouder werd ben ik erachter gekomen dat lang niet iedereen de etiquette kent.

Ik was laatst bij een mega chique de friemel zakendiner met m’n werk. Ik ben 25, zat daar met m’n 5 mannelijke collega’s die allemaal ouder zijn dan ik. Moest ik ze gaan uitleggen dat je met bestek van buiten naar binnen werkt, ellebogen niet op tafel horen, de vork altijd links gehouden moet worden en hoe je het bestek neerlegt als je uit gegeten bent.
Vond ik wel even een dingetje hoor.

5 likes

Eigenlijk moet je dat dus niet uitleggen hè of vroegen ze er naar? Hoe dan ook ongemakkelijk.

Soms heb ik het idee dat mensen je tegenwoordig ook wel een beetje een aansteller vinden als je je er wel aan houd en dat vind ik ook stom. Maar misschien ligt dat aan mijn omgeving.

Ik vind etiquette maar stom. Vooral omdat ik niet kan eten met m’n vork links…

14 likes

Een collega vroeg het want hij snapte het bestek niet. Dus toen heb ik alles even op een rijtje voor ze gezet haha

Dat is wel waar ja, ik word dan wel eens als kak gezien, terwijl het voor mij gewoon de norm is.

1 like

Hoe leg je het bestek neer als je klaar bent met eten? :see_no_evil:

Ik ben team opgegroeid-met-stokjes dus ken sowieso de bestekregels niet goed. Heb pas op m’n 15e met mes en vork leren eten. En het liefst snijd ik alles voor en houd ik m’n vork in mijn rechterhand om te eten. Dus niet stukje snijden, eten, stukje snijden, eten. Zal ook wel niet netjes zijn haha

5 likes

Nee haha, vork hoort altijd links en je laat je bestek eigenlijk niet los.

image

Zo leg je het neer! En als je nog verder wilt eten leg je je vork links maar binnen wijzend en de mes rechts, ook naar binnen wijzend. Dan liggen ze tegenover elkaar zeg maar om zo weer op te kunnen pakken.

3 likes

Als er een familiewapen op het bestek staat leg je het andersom. Dus de vork met de tanden naar beneden en zelfde met de lepel.

(Soms denk ik ook wel: waarom weet ik dit. Ik ken niemand die een familiewapen op zijn bestek heeft. :joy:)

Wat ik trouwens een mega fijne regel vind: dat als je opstaat van tafel alle mannen ook even opstaan. Voel ik me helemaal een prinses. Mijn vriend doet dit ook dus soms ga ik expres even van tafel.

27 likes

Oh ja mooie regel inderdaad! Echt zo’n prinsessen gevoel ja haha

Haha wat? Ik ken dit alleen uit films! Ik denk dat m’n vriend opnieuw opgevoed moet worden :sweat_smile:

Eerlijk: hij doet het niet thuis hoor. Alleen als we echt op date zijn of op een diner of zo.
Thuis eten we 9/10 op de bank.

2 likes

Huh?

1 like

Excuses, veel te flauwe grap.

Ohh ik dacht dat je in lijn van het topic nu ging vertellen dat ‘bestek’ een heel ordinair woord is of zo, net als toilet. :smile:

5 likes

Haha ja dat bedoelde ik ook, maar niet zo serieus.
Als we in lijn van de etiquette blijven dan hoor ik iemand natuurlijk er ook niet op te wijzen als iets niet helemaal binnen de ‘regels’ gebeurt.

2 likes

Haha. Maar het is dus wel echt zo? Dat wist ik niet.