Hoe hoort het eigenlijk? Etiquettetopic

En dan is het correcte antwoord ‘dank u voor de attentie’ :ok_hand:

4 likes

Mijn vriend heeft een trauma aan zijn oma die hem altijd een tik op zijn achterhoofd of handen gaf als kind als hij zijn soep tijdens het kerstdiner niet volgens de etiquette at. Zijn moeder was dus ook heel streng volgens de etiquette opgevoed maar later heeft ze zich pas gerealiseerd toen ze dus zelf kinderen had hoe verstikkend het kan zijn. Dus zijn moeder poetst met kerst wel altijd nog het zilver :joy: maar heeft het verder wel los gelaten gelukkig haha.

Over het uitserveren, wist je dat het in restaurants rechts hoort, maar dat butlers alles vanaf links moeten doen? Ik heb bij mijn opleiding meerdere etiquette lessen gehad en dus ook een keer een hoorcollege van een butler. Dat vond ik zo bijzonder! Die meneer vertelde ook echt prachtige verhalen.

7 likes

Dit was volgens mij de Franse methode. Het idee erachter is dat de water- en wijnglazen aan de rechterhand van de gast staan en daar mocht je dan niet tussen komen. Ook zodat je dit niet per ongeluk om kon stoten.

@whatsinaname Heeft Hotel des Indes twee Michelinsterren? Of pretenderen zij zelf hele kwalitatieve bediening te hebben?

1 like

Nee geen twee Michelin sterren.
Het is een 5 sterren hotel en ze zouden wel bekend moeten staan om hun “uitzonderlijk hoog service niveau”, dus daar versta ik wel dit soort basis dingen onder eigenlijk

Ah ik heb best veel etiquette van mijn opa en oma meegekregen. Vooral wat betreft eten. Vroeger vond ik het altijd stom als mijn opa me corrigeerde tijdens het eten als ik bv mijn bestek verkeerd neerlegde of ellebogen op tafel had. Maar nu ben ik er blij mee!

1 like

Ah ja dat snap ik! Misschien dat ze hun eigen stijl hebben of iets dergelijks. Maar ik zou daar dan ook wel de meer klassieke service verwachten!

1 like

Ik heb hier als kind nooit wat van meegekregen. Heeft iemand hier een cursus voor gevolgd? Of is er een boek wat je kan aanraden?

Ik heb niet eens geleerd in welke hand je je mes en vork moet houden. Nu houd ik het blijkbaar verkeerd vast, maar ik kan mijn vork niet eens goed naar mijn mond coördineren als ik hem in de volgens de etiquette goede hand vasthoud … dat wordt nooit meer wat

1 like

Van ‘hoe hoort het eigenlijk’ is een moderne versie en die kun je gewoon op bol.com kopen. Het is een vrij dik boek maar je kunt het als een handleiding lezen, dus de hoofdstukken wanneer je ze nodig hebt. Er zijn ook boeken over zakelijke etiquette. Die zijn iets gematigder/moderner en ook meer gericht op gelijkheid tussen man en vrouw, maar daarin lees je dan weer niet over begrafenissen en bruiloften bijv.

Er zijn ook wel veel filmpjes op youtube.

1 like

Oh dat van dat familiewapen heb ik nooit geweten! Wij hebben zilver bestek met initialen erin gegraveerd op de achterkant, nu weet ik wel hoe het hoort haha

Ja precies zo. Die staan alleen even mee op. Ik was aan het kijken of ik een filmpje kon vinden maar weet niet echt hoe ik er op moet zoeken.

Zeg maar wat Harry Potter doet als Ginny opstaat bij dat etentje van Slakhoorn

27 likes

Doe mij maar zo’n man! Haha.

Chique/sjiek de friemel is toch nepchique? Ik kan nu geen bron vinden maar dit was laatst bij de Slimste Mens.

1 like

Oh hahahaha nou dit was ook redelijk nep chique hoor. Iedereen kwam gewoon in galajurken van de bon prix en mannen hadden een te groot pak geleend van de buurman aan leek het. Dus het woord zou nog passend zijn ook haha

4 likes

Maar voor de mensen die zeggen: ‘Ik heb daar nooit iets over geleerd.’ (@TroyBolton maar zag anderen het ook zeggen.)
Vast wel toch? Alleen werd het misschien geen etiquette genoemd? Bijna iedereen eet toch met mes en vork en weet dat je (althans in Nederland) niet moet boeren aan tafel bijvoorbeeld?

1 like

Maar zijn dat niet eerder manieren dan etiquette? Mijn ouders hebben mij niet geleerd in welke hand ik mijn mes en vork moet houden en hoe het bestek hoort te liggen, maar inderdaad wel dat je niet moet boeren aan tafel. Waarschijnlijk zit er ook wel een overlapping tussen deze twee.

5 likes

Mijn broers en ik moesten vroeger van mijn stiefmoeder leren om onze ellebogen aan onze zij te houden tijden het eten, want dat ‘hoort zo’. Dus wij aten daar 's avonds met RIETJES onder onze oksels die dan niet mochten vallen.

27 likes

Dat vind ik eerder genant! Dan kan je niet bepaald subtiel effe naar de wc, nee…