Hoe hoort het eigenlijk? Etiquettetopic

Ik zit er niet meer want ik ben inmiddels oud maar ik stuur je straks wel een pb. :slight_smile:

1 like

Dat is ook zo’n bekend verhaal over koningin Wilhelmina. Dat tijdens een officieel diner een tafelgast niet helemaal in de gaten had waar het kleine kommetje water met daarin een citroen voor diende, en er toen een slok uit nam. En dat de rest vd tafel heftig geschokt was door zo weinig etiquette-besef en Wilhelmina toen de situatie redde door ook een slok te nemen. Love it.

47 likes

Ah ik vind dit soort dingen zo jammer om te lezen. Ligt echt aan die mensen, niet aan jou/jullie.

2 likes

Als wij vroeger niet met mes en vork aten dan tikte m’n moeder d’r mes en vork tegen elkaar en zei “2 bestekjes”. Dat is er zo ingedreund dat ik me daar met sociale gelegenheden /met anderen prima aan houd. (in mijn hoofd hoor ik het getik van haar bestekjes nog steeds op die momenten, en m’n vader vond het vreselijk. Die wou gewoon met alleen een vork eten)

1 like


Ik in dit topic

12 likes

poeh nou… ik kan me echt heel weinig bedenken, wat ik van mijn ouders over etiquette heb geleerd… bestek neerleggen, dat is het wel. maarja mijn seksuele voorlichting bestond ook uit de zin ‘ah ik zie dat je het al hebt gelezen?’ toen ik een boekje niet goed terug had gelegd na stiekem lezen. dus dat zegt mss meer over mijn ouders dan over de tijdgeest oid.

ps: mijn moeder spreekt graag met haar mond vol.

5 likes

Beetje mosterd na de maaltijd… Maar fun fact!

Reden waarom het mes altijd naar binnen gesloten wordt, is omdat het in tijden waar mensen de zwaarden tot tafel meenamen uiterst provocerend was de scherpe kant van het mes naar een tafel genoot te wijzen.

Of dit door Google geverifieerd wordt, weet ik niet. Maar mijn schoonvader kon er mooi over vertellen en het is een goed ezelsbruggetje

3 likes

Ik moest aan dit topic denken toen ik vanavond, nadat ik mijn frietjes met mijn handen had gegeten, ook maar mijn broccoli met mijn handen at omdat ik geen zin had om bestek te pakken.

12 likes

Ik vind het al behoorlijk fancy dat je broccoli bij je friet eet hoor!
Bij mij is het echt alleen een kaassoufle of frikandel erbij…

5 likes

Ik was een keer bij mensen thuis en we aten patat, dat aten ze met vork én mes. Zelfs de kroket besmeerden ze eerst met een mes met mosterd en toen sneden ze hem met mes en vork.

Hoe dan?

Die mensen snappen het leven niet.

1 like

Het rare was dat ze wel de hond gewoon onder tafel patat gaven.

5 likes

Die hond snapt het leven wel. Pakken wat je pakken kan.

7 likes

Ik haat het hebben van vieze vette of plakkerige vingers
Daarom eet ik vrijwel alles met vork en mes, zelfs m’n fruit :grin:

1 like

Ik at restjes haha!

1 like

Ik at het vroeger ook liever friet met een vork, werd wel raar aangekeken op kinderfeestjes als ik er een vork bij wilde. Nu is het vooral half-half, kan tijdens het eten van friet opeens besluiten geen zin meer te hebben in mijn vork of juist een vork pakken om het in sausjes te dippen. Ik ben raar.

2 likes

Verklaar je nader, denk dat je wel gelijk hebt namelijk maar ben benieuwd naar je visie.

1 like

Ohja hele logische uitleg eigenlijk. Sorry had ik zelf ook wel kunnen bedenken.

Ik denk alleen wel dat iedere cultuur zijn eigen manieren heeft. Noem je dat niet ook gewoon etiquette?
Ik vind het in ieder geval wel leuk om dat ook te bespreken in dit topic.

1 like

Haha aan MOET houden ook echt? Ik vond het altijd juist een beetje gek als ik ergens mijn schoenen uit moest doen. Ik vond het altijd een beetje ongastvrij over komen ofzo. Geen idee waarom want het is veel chiller en veel schoner om ze uit te doen.

1 like

Ik ben Nederlands en het concept van schoenen in huis is echt iets waar ik me altijd al over verwonderd heb :tired_face: ik vind het zooo vies en ongezellig!

In mijn omgeving hoor ik Nederlanders, Amerikanen etc. ook vaak zeggen dat ze hun schoenen niet eens uit willen doen als ze op visite zijn, omdat hun outfit er dan niet meer goed uit zou zien (of ze schamen zich voor hun voeten / lelijke sokken). Ik vind het zelf juist gezellig om bij iemand te komen en dan mijn schoenen uit te doen en hun leenpantoffels aan te doen, dat is veel huiselijker :heart:

Ik heb vroeger in een land gewoond waar het cultureel bijna verboden is om schoenen aan te houden in huis en dat mogen ze hier ook wel invoeren haha

1 like