Hoe hoort het eigenlijk? Etiquettetopic

I feel you! Ik voel mij ook altijd ongemakkelijk als iedereen zijn schoenen aanhoud en ik vind het zelfs een beetje iets ongezelligs hebben. Alsof je op het punt staat weer te vertrekken.

Ik vind het inmiddels ook gezelliger om schoenen uit te doen maar vroeger was ik dat echt niet gewend en dan had ik bijv. geen sokken aan of 2 verschillende sokken of sokken met een gat. :rofl:

Oh ja, ik vind het ook niet fijn schoenen in huis, maar mijn vriend is ermee opgegroeid en die is echt het tegenovergestelde. Krijg ze echt NOOIT uit bij hem. Straks hebben we een baby en hij loopt met z’n schoenen over het tapijt :weary:

2 likes

Mijn vriend had dit ook! Nu heeft ie pantoffels met een harde zool voor binnen. Zo’n opa model, dat lijkt op een gewone schoen, maar komt niet buiten

2 likes

Ohhh ik doe eigenlijk nooit schoenen uit als ik bij anderen op bezoek ben (tenzij wij echt gaan chillen met voeten op de bank enzo)? Is dat wel iets wat verwacht van je wordt? Thuis heb ik wel altijd sloffen aan, maar meer omdat dat chiller zit. In Zweden was dat ook altijd zon ding haha, schoenen uit voordat je binnenkwam maar daar snap ik het nog ivm sneeuw en nattigheid.

Ben wel benieuwd, zeg je dan tegen mensen van ‘‘wil je je schoenen uitdoen?’’ zodra ze binnen zijn?

1 like

Ik zeg meestal wil je crocs of normale pantoffels

1 like

Nou ik zeg dan gewoon ‘hallo wat leuk dat je er bent, welkom, blablabla’ en als ze dan in de hal komen waar alle schoenen al staan dan zeg ik: ‘hier kun je je schoenen kwijt, en hier staan de pantoffels…’ (ik heb altijd slippers/pantoffels voor gasten).

Als ik benauwde gezichten zie zeg ik gewoon dat ze de schoenen natuurlijk ook gewoon aan kunnen houden. Nederlanders zijn wel direct genoeg om dat uit zichzelf te zeggen.

4 likes

Ja duh

Duidelijk! Ja in mijn omgeving gebeurt dat dus echt helemaal niet maar ik kan mij er wel in vinden dat mensen dat liever willen.

1 like

Haha ja true :smiley: kut, nu heb ik echt geen argumenten meer

1 like

Door deze post herinner ik me opeens weer dat als wij vroeger 's avonds brood aten (kwam heel soms voor), dan moest dat opeens met mes en vork terwijl dat 's ochtends en 's middags niet hoefde. Vond ik altijd heel stom en niet lekker eten, boterham met hagelslag met mes en vork haha. Maar patat mochten we wel met onze handen eten geloof ik.

3 likes

Ja, ik ben ook in landen geweest waar je altijd eerst je schoenen uit moest doen, ook in restaurants en hostels. Zo chill! Ik wil dit bij mij thuis ook invoeren, maar heb niet genoeg slippers voor iedereen.

1 like

Ik zag laatst dat opstaan voor een vrouw die de tafel verlaat bij First Dates! Vond het er heel ongemakkelijk uitzien haha, alsof hij ook zou weggaan, maar zich weer bedacht :stuck_out_tongue:

1 like

Ik ben langzamerhand een slipper/pantoffel collectie aan het aanleggen haha. Het is ook echt een bij elkaar geraapt zooitje maar ach

Ik bied iedereen pluizige sokken aan.
Maar mensen hoeven alleen schoenen uit te doen de week nadat de schoonmaakster is geweest want dan wil ik het fris houden. De 2e week is het toch al stoffig en wat @Madrid zegt, dan voel ik me ook bezwaard.
Maar m’n vriendinnen willen ook allemaal die sokken hoor. Maar mannen eigk nooit?

2 likes

Ik vind het wel fijn als je sokken mag lenen. Ik heb best vaak blote voeten in schoenen (zoals hakken of toms) en ik schaam me echt voor mijn voeten. (Niet dat er echt iets mis mee is maar ik vind voeten gewoon awkward.)

1 like

Ik vind het idee van gastenpantoffels best vies en zou ze dan ook nooit aantrekken.

7 likes

Dat begrijp ik best en heb ik ook alle respect voor. Sommige vrienden van mij hebben hier hun eigen pantoffels, die heb ik speciaal voor hen gekocht en die pakken ze dus ook zelf uit de kast als ze hier zijn. Uiteraard wel op eigen risico, een vriend van me die katten haat heeft de meest prachtige katten pantoffels :joy:

1 like

Plus de meeste mensen zullen het bij jou nu wel weten toch? Ik heb het alleen als het de eerste keer is bij iemand en ik er dus niet aan heb gedacht. Nu weet ik dat ik bij bepaalde vrienden gewoon even sokken moet meenemen.

Ja dat ook, het is vaak voor de mensen die hier voor het eerst komen en die bied ik dan slippers/pantoffels aan of schone sokken mochten ze dat liever hebben. Het is voor mij echt gewoon het idee dat je eerst op straat hebt gelopen waar de honden midden op de stoep piesen en kakken en vervolgens met diezelfde schoenen zo mijn huis inloopt. Krijg er rillingen van als ik er aan denk, misschien als ik op een schonere plek had gewoond het me ook niet zoveel had uitgemaakt maar hier in deze stad ben ik er wel echt streng op.

2 likes