Mijn huis is nu 14 graden en ik heb 't met een trui aan gewoon echt nog niet koud. Zou voor visite de verwarming wel aandoen, maar voor mezelf vind ik het nog niet nodig.
Wow 14!! Dat is wel next level! Oh en jij ook @Insouciance
Misschien moeten wij t dan toch nog tot 15 graden proberen!
@Afstandsbediening20 vanochtend 17 en nu 17,5!
Ik wil 't niet kouder laten worden dan 17 graden ivm schimmels. Nu is het nog 19, ik hoop dat ik het “volhoud” tot 17!
Oh is dat een ding van schimmels? Dat heb ik nog niet gehoord, of qua was drogen ofzo?
Wij proberen 19 graden als ondergrens, maar we hebben wel kleine kinderen. Als ik alleen was geweest of alleen met een partner had ik ‘m denk ik uitgelaten. We zitten sowieso dik onder gemiddeld vergeleken met vorig jaar!
Het schijnt dat je de temperatuur best boven 16/17 graden houdt om schimmelvorming te voorkomen. Ik ben geen expert dus misschien dat het meevalt als je heel goed ventileert…
Bij mij gaat de verwarming pas aan als de was niet meer droogt.
Is een koud huis gezond of niet? | IkWoonLeefZorg ik wist niet dat te koud niet goed is! Goed om te weten, dan blijven wij denk ik toch bij de 16 graden!
Dit is wel een interessante video hierover.
Bij ons is het gewoon nog minstens 19.5. Ik zet daaronder ook wel de verwarming aan.
Voor de mensen die hem helemaal niet aanzetten: doen jullie dat voor de algehele inflatie of echt de energierekening? Ik kan me niet voorstellen dat de gasprijs zó hoog is dat je de verwarming helemaal niet aan kan zetten. Maar in het algehele plaatje snap ik het wel.
Ik heb geen goede inzichten van vorig jaar want we wonen hier nog geen jaar, maar wij hebben echt veel minder verbruik dan verwacht. In oktober 20 kuub bijvoorbeeld, en we hebben de verwarming een paar keer aan gehad.
15 graden was het vanochtend. Gelukkig kon ik vandaag naar kantoor. Daar is het 18
Ik merk hier vooral dat alle buren aan het besparen zijn op de verwarming Wel jammer, ik had altijd profijt van alle warme huizen om me heen en hoefde daardoor amper te stoken.
Bij ons is het nu 16,5 graad en vanaf nu staat de zon voor op de grote ramen en gaat het weer opwarmen. We hebben 1 dag de verwarming aangehad omdat het nog maar 15 graden was.
We zijn allemaal (ook onze kleuter) niet kouwelijk aangelegd. Mijn vriend loopt nu bijvoorbeeld nog met een tshirt rond in huis. Vorige jaren kwam de verwarming ook maar eventjes op max 19 graden in de avond, en overdag de hele dag uit. Als ik ergens op bezoek ga waar het 21 graden is, breekt me het zweet uit en voel ik me echt oncomfortabel
Ohja wij luchten dus wel goed, en hebben voor de zekerheid van die vochtvreters staan tegen het vocht.
Ik vind sommigen hier wel echte diehards hoor, al is dat misschien ook niet geheel vrijwillig. Voor mij is 17 graden toch wel een beetje de ondergrens, merk dat ik als de temperatuur daaronder zakt ik het toch wel echt koud vind. Ik heb de verwarming standaard op 16 staan en draai ‘m af en toe even naar 19 als ik het koud heb. Vaak zet ik ‘m dan na een half uur weer uit en dan blijft het wel weer een tijdje zo rond de 18 graden hangen.
Is inderdaad niet geheel vrijwillig
Gemiddeld 18. Jaarafrekening is binnen (naja online zie ik hem al) dus verwarming kan weer aan maar wel maar op 18 hoor. Anders ben ik alsnog failliet de rest van mijn leven na 2 maanden.
Ja. Zoals ik zeg snap ik het wel als je verder in je leven wilt besparen.
Maar ik kan me niet voorstellen dat af en toe je verwarming aan zetten om 1 kuub gas á 3,40 te verbruiken je faillissement betekent.
En ik snap dat niet iedereen een dusdanig goed geïsoleerd huis heeft om hem op 19,5 graden te houden, maar de temperaturen die hier soms genoemd worden zijn letterlijk niet gezond. Ik zou het dan heel erg vinden als dit écht zo is voor mensen.
@kali besparen snap ik zeker, maar als je vorig jaar je huis op 19 graden hield en nu op 14 graden, ik noem maar wat, kan ik me voorstellen dat je dan nu dus echt veeeel minder gaat betalen dan vorig jaar. Wat ik dus snap in de algehele besparingen, maar ik vraag me af of het voor iedereen echt nodig is.
Ik kan me voorstellen als je in een echt huis woont (ik bedoel zeg maar meerdere verdiepingen enz) en/of nooit er zo op hebt gelet dat je best wel schrikt als je maandbedrag ineens 600 euro gaat worden ofzo. Mijn geluk is dat ik nog redelijk lage tarieven heb (geen idee hoe dat kan) en dat ik altijd al zuinig heb gedaan maar als je dat nooit hebt gedaan dan berekenen ze je maandbedrag wel op het verbruik van afgelopen jaar en in dat geval zou ik ook wel bang zijn om hem aan te zetten ja.
En de tarieven verschillen echt zo erg per maatschappij nu dat het ook weinig meer zegt als Pietje het wel kan en Henk niet want misschien heeft Henk veel hogere tarieven of een groter huis. Ik heb bijv. mijn kachel bewust tot de jaarafrekening (zo goed als) niet aangedaan zodat mijn gasverbruik niet zo hoog werd geschat.
Ja dit snap ik wel hoor. Maar ik zou dan toch naar je verbruik kijken.
@kali maar we hebben straks toch het prijsplafond?
En ik zeg niet dat er mensen hier zijn die het echt niet nodig hebben, maar ik heb soms ook het idee dat mensen té bang zijn. Inderdaad zoals @Fenayi zegt door een hoog geschat verbruik van vorig jaar. Dit is echt niet ‘stop being poor’ maar ik zou ook gewoon realistisch kijken naar de prijzen voor je eigen comfort. 14 graden is gewoon écht niet gezond.
@Crusti_Croc tering dat is wel klote zeg.
Ja wij waren in oktober ook echt lekker bezig met gas besparen, van 53 m3 vorig jaar naar 37 m3 dit jaar. Kosten: van 67 euro naar 86 euro
Ik snap dat als we niet bespaard hadden dat de kosten dan nog hoger waren uitgevallen maar tegen deze prijsstijging is gewoon niet op te bezuinigen.
Maar hoeveel mensen hier zitten daadwerkelijk in deze situatie?