Hoe koud/warm is het nu in je huis?

Denk dat er genoeg zijn hier voor wie verwarming echt luxe is geworden.

7 likes

Dit drukt het kernachtig uit ja, danku

1 like

En laten we vooral niet vergeten dat praktisch alles duurder is geworden. Het gaat niet alleen om 1 kub gas, maar ook de wekelijkse boodschappen die opeens 30 euro duurder zijn, de zwemlessen/sport/hobby van jezelf of je kind (want die bedrijven rekenen ook gewoon duurdere tarieven) etc en zo stapelen de maandelijkse kosten gewoon op.

13 likes

Ja was het maar alleen de energierekening.

1 like

Ja man, heb je de ijskoffie gezien?! :stuck_out_tongue:

Ik vind wat @Nefertiti zegt niet zo raar hoor, volgens mij benadrukt ze vooral dat je moet kijken naar wat het in jouw individuele situatie oplevert om de verwarming zo laag te houden. In november en december kan iedereen in principe voor 190,- + wat je normale maandbedrag altijd was stoken toch?

4 likes

Hier heb je echt niks aan als je verbruik eerst hoger was. Je kan je maandbedrag maar 10 of 20% (verschilt per bedrijf) naar beneden zetten.

Ik heb hier al wel last van! Echt irritant, vooral als het gaat stinken en je weer opnieuw kunt beginnen met je was

1 like

Maar het suggereert dus dat mensen niet goed zelf meer kunnen inschatten wat in hun situatie momenteel de beste afweging is. Alsof mensen om niets besluiten de thermostaat laag te houden. Terwijl overduidelijk is dat sommige mensen gewoon enorm in de problemen kunnen raken door de prijsstijgingen.

Edit: alsof die beslissing om de thermostaat te verlagen niet voortkomt uit de afweging wat in jouw situatie het beste is om te doen.

7 likes

Dat punt heb ik al bereikt helaas. :’) Vooral hoodies zijn anders na een week nog niet droog (wtf).

Sorry mensen, ik denk dat mijn opmerkingen gewoon verkeerd zijn opgevat. Ik ben niet achterlijk, ik weet dat er armoede is in Nederland.

Maar ik weet ook dat er (in mijn omgeving in ieder geval) mensen met genoeg geld nu een ‘wedstrijdje’ maken van zoveel mogelijk gas besparen. Die mensen probeer ik aan te spreken. Niet de mensen die letterlijk geen cent te makken hebben. En ik denk dat die eerste groep echt wel in dit topic zit.

3 likes

Sorry dat jullie mijn woorden verkeerd hebben opgevat?

3 likes

Nou ja, ik denk dus dat er zeker wel een groep is die ten onrechte in de paniek schiet. Dat er groepen zijn die wel echt een probleem hebben lijkt me buiten kijf staan.

@kali: ja die afweging snap ik wel inderdaad, beter wennen aan een wat lagere temperatuur dan ineens in januari een aantal graden terug moeten.

2 likes

Maar zelfs bij die mensen. Who cares. Minder gas verbruiken met z’n allen is nooit een slecht idee, om wat voor reden je het dan ook doet.

24 likes

Enige wedstrijdje wat ik heb is maandelijks het eind van de maand halen zonder aan mijn spaarrekening te zitten. Deze lijk ik toch keer op keer te verliezen tho

3 likes

Ik heb niets te klagen bij 18,4°C, maar ik had toch graag de verwarming aangedaan.
Ga ik niet doen, maar andere jaren had ik dat wel gedaan. Mijn ‘regel’ was altijd, vanaf het winteruur mag de verwarming aan.

20 graden :crossed_fingers:

3 likes

Bij mij was het vanochtend 14 graden. Ik draai de verwarming altijd uit voordat ik ga slapen. Nu stook ik maar weer op tot 15 maar moet heel die ketel weer opwarmen. Is het dan beter om hem gewoon op 15 te laten staan heel de nacht? Blijft de ketel dan gewoon op temperatuur of is dat juist duurder omdat die heel de nacht op temperatuur aan het houden is?

TLDR: Is opnieuw verwarmen goedkoper of duurder dan snachts aan laten staan?

In een slecht geïsoleerd huis kost dat idd wel iets meer energie, maar je voorkomt ermee dat het huis te vochtig wordt en daardoor schimmels ontstaan:

Bij ons is het altijd tussen de 20 en 21 graden. Nu scheelt het bij ons heel erg dat we in een gasloos huis wonen, met vloerverwarming en een warmtepomp. Ons huis is heel goed geïsoleerd en eind van de ochtend tot eind van de middag schijnt dr zon op de ramen in onze woonkamer.

1 like