Hoe koud/warm is het nu in je huis?

Ja. Zoals ik zeg snap ik het wel als je verder in je leven wilt besparen.

Maar ik kan me niet voorstellen dat af en toe je verwarming aan zetten om 1 kuub gas á 3,40 te verbruiken je faillissement betekent.

En ik snap dat niet iedereen een dusdanig goed geïsoleerd huis heeft om hem op 19,5 graden te houden, maar de temperaturen die hier soms genoemd worden zijn letterlijk niet gezond. Ik zou het dan heel erg vinden als dit écht zo is voor mensen.

@kali besparen snap ik zeker, maar als je vorig jaar je huis op 19 graden hield en nu op 14 graden, ik noem maar wat, kan ik me voorstellen dat je dan nu dus echt veeeel minder gaat betalen dan vorig jaar. Wat ik dus snap in de algehele besparingen, maar ik vraag me af of het voor iedereen echt nodig is.

1 like

Ik kan me voorstellen als je in een echt huis woont (ik bedoel zeg maar meerdere verdiepingen enz) en/of nooit er zo op hebt gelet dat je best wel schrikt als je maandbedrag ineens 600 euro gaat worden ofzo. Mijn geluk is dat ik nog redelijk lage tarieven heb (geen idee hoe dat kan) en dat ik altijd al zuinig heb gedaan maar als je dat nooit hebt gedaan dan berekenen ze je maandbedrag wel op het verbruik van afgelopen jaar en in dat geval zou ik ook wel bang zijn om hem aan te zetten ja.

En de tarieven verschillen echt zo erg per maatschappij nu dat het ook weinig meer zegt als Pietje het wel kan en Henk niet want misschien heeft Henk veel hogere tarieven of een groter huis. Ik heb bijv. mijn kachel bewust tot de jaarafrekening (zo goed als) niet aangedaan zodat mijn gasverbruik niet zo hoog werd geschat.

1 like

Ja dit snap ik wel hoor. Maar ik zou dan toch naar je verbruik kijken.

@kali maar we hebben straks toch het prijsplafond?

En ik zeg niet dat er mensen hier zijn die het echt niet nodig hebben, maar ik heb soms ook het idee dat mensen té bang zijn. Inderdaad zoals @Fenayi zegt door een hoog geschat verbruik van vorig jaar. Dit is echt niet ‘stop being poor’ maar ik zou ook gewoon realistisch kijken naar de prijzen voor je eigen comfort. 14 graden is gewoon écht niet gezond.

@Crusti_Croc tering dat is wel klote zeg.

2 likes

Ja wij waren in oktober ook echt lekker bezig met gas besparen, van 53 m3 vorig jaar naar 37 m3 dit jaar. Kosten: van 67 euro naar 86 euro :clown_face:

Ik snap dat als we niet bespaard hadden dat de kosten dan nog hoger waren uitgevallen maar tegen deze prijsstijging is gewoon niet op te bezuinigen.

7 likes

Maar hoeveel mensen hier zitten daadwerkelijk in deze situatie?

Denk meer dan je denkt.

12 likes

Wat, hier in Nederland? Weleens een krant opengeslagen?

8 likes

Denk dat er genoeg zijn hier voor wie verwarming echt luxe is geworden.

7 likes

Dit drukt het kernachtig uit ja, danku

1 like

En laten we vooral niet vergeten dat praktisch alles duurder is geworden. Het gaat niet alleen om 1 kub gas, maar ook de wekelijkse boodschappen die opeens 30 euro duurder zijn, de zwemlessen/sport/hobby van jezelf of je kind (want die bedrijven rekenen ook gewoon duurdere tarieven) etc en zo stapelen de maandelijkse kosten gewoon op.

13 likes

Ja was het maar alleen de energierekening.

1 like

Ja man, heb je de ijskoffie gezien?! :stuck_out_tongue:

Ik vind wat @Nefertiti zegt niet zo raar hoor, volgens mij benadrukt ze vooral dat je moet kijken naar wat het in jouw individuele situatie oplevert om de verwarming zo laag te houden. In november en december kan iedereen in principe voor 190,- + wat je normale maandbedrag altijd was stoken toch?

4 likes

Hier heb je echt niks aan als je verbruik eerst hoger was. Je kan je maandbedrag maar 10 of 20% (verschilt per bedrijf) naar beneden zetten.

Ik heb hier al wel last van! Echt irritant, vooral als het gaat stinken en je weer opnieuw kunt beginnen met je was

1 like

Maar het suggereert dus dat mensen niet goed zelf meer kunnen inschatten wat in hun situatie momenteel de beste afweging is. Alsof mensen om niets besluiten de thermostaat laag te houden. Terwijl overduidelijk is dat sommige mensen gewoon enorm in de problemen kunnen raken door de prijsstijgingen.

Edit: alsof die beslissing om de thermostaat te verlagen niet voortkomt uit de afweging wat in jouw situatie het beste is om te doen.

7 likes

Dat punt heb ik al bereikt helaas. :’) Vooral hoodies zijn anders na een week nog niet droog (wtf).

Sorry mensen, ik denk dat mijn opmerkingen gewoon verkeerd zijn opgevat. Ik ben niet achterlijk, ik weet dat er armoede is in Nederland.

Maar ik weet ook dat er (in mijn omgeving in ieder geval) mensen met genoeg geld nu een ‘wedstrijdje’ maken van zoveel mogelijk gas besparen. Die mensen probeer ik aan te spreken. Niet de mensen die letterlijk geen cent te makken hebben. En ik denk dat die eerste groep echt wel in dit topic zit.

3 likes

Sorry dat jullie mijn woorden verkeerd hebben opgevat?

3 likes

Nou ja, ik denk dus dat er zeker wel een groep is die ten onrechte in de paniek schiet. Dat er groepen zijn die wel echt een probleem hebben lijkt me buiten kijf staan.

@kali: ja die afweging snap ik wel inderdaad, beter wennen aan een wat lagere temperatuur dan ineens in januari een aantal graden terug moeten.

2 likes