In een slecht geïsoleerd huis kost dat idd wel iets meer energie, maar je voorkomt ermee dat het huis te vochtig wordt en daardoor schimmels ontstaan:
Bij ons is het altijd tussen de 20 en 21 graden. Nu scheelt het bij ons heel erg dat we in een gasloos huis wonen, met vloerverwarming en een warmtepomp. Ons huis is heel goed geïsoleerd en eind van de ochtend tot eind van de middag schijnt dr zon op de ramen in onze woonkamer.
Nee. Getest in een slecht geïsoleerd appartement. Anders verbruik je de héle nacht gas! Sowieso dat je dan meer kwijt bent dan alleen stoken als je thuis bent.
Misschien dat het in een beter geïsoleerd huis anders is maar het is gigantische verspilling ook…
Hoe doen de mensen die zo lang mogelijk de verwarming uitlaten het met ventileren? Want als je zo lang mogelijk de warmte in huis vast wil houden dan is het zonde om dagelijks te luchten denk ik?
Ik heb zelf snel last van benauwdheid en dagelijks goed ventileren is echt een must. Maar dat zorgt er wel voor dat de temperatuur sneller daalt. Daarna zet ik de verwarming weer aan… dus niet echt duurzaam. Maar weet niet hoe het anders kan? Ik heb trouwens wel alleen in de woonkamer de verwarming open. Boven op de slaapkamers staat alles uit en ook daar lucht ik dagelijks
Wij hebben mechanische ventilatie. En ventilatieroosters in de ramen. Maar die zet ik in de winter half open. Beneden gaan de ramen nooit open maar boven elke dag een uurtje ofzo
Vanochtend was t na een uur verwarmen pas 17. Dus heb m nog aangezet.
Heb de laatste tijd ook meer last van mn lijf maar weet niet of dat toeval is of toch door de kou. Terwijl ik wel grotendeels onder mn warmtedeken zit.
Het is nu 19 graden. Ik zet de verwarming meestal op 18,5 of 19 graden als ik thuis ben. Als de zon schijnt, wordt het dan nog wel 20 graden.
Overigens heb ik beneden vloerverwarming maar boven gewoon verwarming (grotendeels dichtgedraaid) dus ik ben nog aan het zoeken naar de beste temperatuur om 'm op te zetten, vooral s nachts. Omdat ik begreep dat het met vloerverwarming aan te raden is om 'm snachts niet te ver naar beneden te draaien.
Ik merkte wel afgelopen week dat m’n bezoek niet gewend is aan 19 graden, die vonden het fris binnen. Ik ben ook een koukleum maar vind 19 nog wel prima haha.
15 graden en wij hebben het dus nog steeds écht niet koud. Ik hoop dat mijn bezoek dit overleeft
Haha ja uiteindelijk stook je natuurlijk niet voor je bezoek dus wil zeker niet impliceren dat dat nodig is hoor! Ik heb thuis vaak een extra vestje aan momenteel en als ik op bezoek ga, neem ik dat ook gewoon mee haha.
Ooh nee zo las ik 'm ook niet hoor! Ik dacht opeens: shit, anderen vinden dit misschien wel koud.
Het lijkt wel alsof onze thermostaat ook niet de juiste temperatuur aangeeft dan want ik draag gewoon een jurkje met panty en mijn man een broek + dunne trui, dus we zijn niet op de kou gekleed. Vorig jaar was het soms 16-18 graden en droegen we allebei merino wollen kleding onder een normale outfit. Toch maar eens achteraan gaan.
Op zich is ventileren hartstikke goed, voor de luchtkwaliteit en dus voor je gezondheid maar ook tegen vocht in huis. En daarnaast warmt schone lucht sneller op dan oude lucht. Dus ik zou er vooral mee doorgaan.
Als je gaat luchten is het slim om dat op het warmste moment van de dag te doen, dan raak je het minste warmte kwijt. En ventileren doe je waarschijnlijk de hele dag door dus daar kan je weinig mee omdat het niet verstandig is daarmee te stoppen.
Dus ik denk gewoon maar accepteren dat je af en toe wat warmte kwijt raakt. Maar daarvoor in de plaats heb je schone lucht in huis die ook weer sneller opwarmt.
Weet iemand hoe verwarmingen werken?
Als de verwarming uit staat en ik wil gaan verwarmen, is het dan per graad even duur? Of heb je bij de eerste graad veel vermogen nodig en bij de daarop volgende een fractie daarvan? Want als de ketel steeds voor 1 graad op moet warmen, hoe groot is dan het kostenverschil als je 2 graden opwarmd? Voorbeeld waarbij de bedragen nergens op slaan maar het gaat om het idee voor mij om te snappen:
- 1 graad verwarmen kost €1, 2 graden €2 en 3 graden €3
Of werkt het als: - 1 graad verwarmen kost €1 (voor het opwarmen van de ketel), 2 graden €1,50 totaal en 3 graden €2 totaal
Ik heb er geen verstand van maar ik zou zeggen optie 2. Hij verwarmt water, en ik denk dat er een bepaalde start hoeveelheid vermogen nodig is om het water überhaupt warm te krijgen…
Hoe hoger de temperatuur hoe langer je moet verwarmen, niet per se intensiever. Zou wel kunnen dat het minder snel van 17 (begin temperatuur) naar 18 gaat dan van 18 naar 19. Of misschien juist wel sneller? Dat zou je eens kunnen bijhouden.
Qua kosten weet ik het niet, maar een familielid van me is verwarmingsmonteur en die zegt dat je het beste per graad kan opwarmen, dus de thermostaat eerst van 16 naar 17 graden zetten en als het 17 graden is ophogen naar 18. Ik volg dit advies zelf overigens niet op
Heb het ijskoud brr
Heb alleen een glazen temperatuurmeter dus geen idee hoe accuraat die is, maar 16 graden.
16.5 graden, net toch maar de verwarming aangezet
18.5 zonder verwarming
17.5°C wat ik prima te doen vind, maar ik krijg bezoek dus toch maar op 18.2 ° gezet om de kilheid te verbreken en zo is de verwarming opgestart voor als ze het frisjes hebben
Hier is t met verwarming 17/18 graden. Zet m af en toe wel langer aan want vind het echt te koud en hebben nog oud contract tot februari. Vind het zo erg voor de mensen die de verwarming echt niet aan kunnen en t ook koud hebben.