Ik was in het weekend bij m’n ouders en toen ik vandaag thuiskwam was het 12,5 kan ook echt merken dat mijn buren minder verwarmen, eerder koelde het bij mij nooit zo extreem af.
Wij wonen in een vrijstaand huis uit de 17e eeuw (niet van ons, huren we). Volgend jaar gaan we verhuizen, het is onze laatste winter hier. Ik vier elke dag feest! Ik ben dan wel een enorme koukleum, maarrrr…
met deze temperaturen is het echt max 8 graden op de plee, en hik ik zeker een uur tegen een wc-bezoekje aan. Als ik thee zet in de keuken (we verwarmen alleen onze woonkamer op 18 graden, en hebben alsnog een gasrekening van ca. 300 euro de maand) kom ik to-taal verkleumd terug in de woonkamer. Als ik mn hand voor het raam hou voel ik de wind door de sponningen naar binnen waaien. Als we onze kinderen in bad doen zetten we eerst de elektrische verwarming 10 minuten van tevoren aan en dan is het nog koud. Ik ben het zat om binnen twee truien over elkaar aan te hebben, van wol dat prikt, en het nóg koud te hebben.
En als het dan straks écht gaat vriezen, dan blaas ik wolkjes boven mn dekbed en staan er ijsbloemen in het raam. Kom maar doorrrr met ons nieuwe huissie!!
Echt sowieso dat mensen vroeger geharder waren. En onze kinderen nu ook, die hebben het dan weer nooit koud.
Verder is het huis wel heel mooi en ruim, dat dan weer wel
Ik ken het, ik zit ook in een oud en slecht geïsoleerd huis. En ga ook volgend jaar (weer) verhuizen.
In de gang kan je gewoon de straat zien door de kieren in het dak, echt niet normaal. En inderdaad de wind die langs de ramen gaat, ramen die ook niet goed dicht kunnen, enkel glas overal, niet te doen.
Ondanks dat ik volgende winter ergens anders zit heb ik toch alles zo goed mogelijk geprobeerd te isoleren. En dat kan ik wel aanraden. Voor de ramen heb je bijvoorbeeld folie, daarmee kan je een soort van dubbel glas nabootsen. En ik heb dat ook over de kieren en sponningen geplakt (nadat ik die met tochtstrips dicht heb geprobeerd te plakken). Is wel even wat werk maar het scheelt wel.
Dus zeker als je met kinderen in huis woont kan ik je dat wel aanraden. Het lijkt misschien veel gedoe voor één winter maar het duurt nog best wel lang voordat we weer aangename temperaturen hebben dus ik denk dat het het wel waard is.
En verder hoop ik voor jullie dat het een milde winter wordt en jullie snel in het nieuwe huis kunnen.
Ah dat folie voor glas kende ik nog niet. Ga ik eens opzoeken, dank voor de tip! We hebben wel aluminium tussen de radiatoren en de muren. En hele dikke gordijnen.
20
Weet niet lig in bed maar zal morgen ff kijken
Huh maar serieus? Kun je dit tabelletje ook omzetten naar m3 gas want ben wel benieuwd of je dan zo mega veel gas verbruikt? Want ik heb bij mijn eigen tabel gekeken en dan heb ik afgelopen zondag 5 euro = 3 m3 verbruikt en dat was de hele dag stoken. Voordat dat dat van mij niet klopt en ik straks ook een rekening van 600 euro krijg
Ik vind 6m3 wel veel voor een halve dag verwarming, als ik kijk naar mijn eigen tabel ook bij Oxxio.
Heb je dan bijvoorbeeld ook in totaal best lang gedoucht of gekookt enzo, of een heel groot huis waarvan je veel moet verwarmen?
Ik denk misschien een wat groter en/of slechter geïsoleerd huis. Wij verbruikten met verwarming vanaf 13 uur afgelopen donderdag ook al 4 kuub voor 65 m2 (slecht geïsoleerd).
Nee, ik kook elektrisch en heb enkel 's avonds heel kort gedoucht. Verder een wasje gedraaid en die in de logeerkamer opgehangen met de verwarming aan zodat het kon drogen. En daarnaast dan in de woonkamer.
Over een paar weken krijg ik vloer- en muurisolatie dus dat gaat hopelijk helpen want ik vind dit ook veel teveel.
Edit: oh en mijn huis is echt niet groot
Ik moet ook eens zo’n app hebben!
Wij hebben pas onze woonkamer geisoleerd, en waar het eerder 8 graden binnen was na zulke koude nachten, was het de afgelopen dagen niet lager dan 15 graden. Zo waard!
Ohh dan zal het inderdaad de isolatie zijn. Sorry, ik keek teveel naar mijn eigen situatie, maar ons huis is vrij nieuw met dus goede isolatie.
Denk dat je veel verschil gaat merken na de aanpassingen!
Gisteravond 19,5 en afgekoeld in de nacht naar 18.
Ik heb de gordijnen dicht gehad Had altijd alleen luxaflex dicht maar gordijnen dicht is beter. Vloerverwarming staat op 17.5 dus die gaat niet aan. Ik verwarm eigenlijk alleen de woonkamer/keuken met elektrische kachel bij.
Hier zondag ook 3 m3 verbruikt en dat kostte 4,70. Verwarming aangehad van 7.00 tot 19.00 uur. Ook nog gedoucht x3.
Is natuurlijk ook geheel afhankelijk van de grootte van je woning, hoe warm het binnen nog was, hoe goed de isolatie is etc. Wij hebben het weekend 15m3 verbruikt en dan staat de verwarming boven volledig uit en beneden in de gang ook. Alleen in woonkamer/keuken staat hij aan en in het kantoor minimaal (vloerverwarming maar die kunnen we per ruimte regelen en staat daar dus niet vol open). En de thermostaat staat op 18gr afgesteld. Maar grote open ruimte en ouder huis… hebben nu op alle deuren beneden tochtstrips geplaatst en dat scheelt wel, want anders voelde je de kou vanuit de gang de keuken intrekken.
Het begint bij ons boven wel steeds kouder te worden, lang leve 30 jaar oud schuin dak wat op de bovenverdieping al begint. Moeten dat echt beter gaan isoleren, dit weekend maar even een plan maken. Het is nu 15-16 graden op de slaapkamers. Voor nu is dat prima, niemand heeft het koud. Maar als het dadelijk echt langere tijd kouder wordt buiten…
Onze tarieven zijn weer omhoog gegaan, 3,15 per m3 gas, is toch echt idioot . Wij wonen nog geen jaar in ons huidige huis en het is nog zoeken hoeveel we verbruiken als het echt koud is. Hebben de (vloer) verwarming beneden nu steeds op max 18 (meestal kouder) staan, maar met deze tarieven zitten we gerust tussen de 20 en 30 euro per dag terwijl het niet mega comfortabel qua temperatuur is. Hebben gisteren de overstap (moet nog ingaan) van Oxxio naar ANWB energie gemaakt, hopelijk gaat dat flink schelen.
Hier ook fan van de elektrische deken. Ik leg er bovenop nog een gewone deken, om de warmte te isoleren. Hoef de verwarming niet aan te doen als ik onder m’n dekentje lig!
Vind trouwens echt irritant dat met de verwarming op stand 5 en kaarsjes aan het alsnog maar 18 graden in huis wordt betaal ik me scheel om van 15 naar 18 te gaan nou woehoe