Ik heb de verwarming op 16 graden staan standaard. Dan slaat die snachts wel aan, maar dacht dat het beter was een constante temp te houden dan vanaf 13 graden te gaan verwarmen ineens.
Volgens mij is dat echt een hardnekkige mythe. Waar ik eerst woonde heb ik dat 1 winter gedaan, dus op 14 graden ofzo laten staan. Maar dat betekent in essentie dat de verwarming vrijwel 24/7 aan is (in dat huis iig). De winter erop dus niet gedaan, alleen overdag de verwarming aan. Dat kostte echt veel minder. Het is ook niet alsof de ketel ineens een soort turbo stand heeft en 3x zoveel energie gebruikt als die van een paar graden kouder moet komen.
Bij vloerverwarming is het anders, daar weet ik niks van. Dit gaat om radiatorverwarming.
Mijn (gedeelde) thermostaat zit ook in een andere (warmere) ruimte, dus dan zou ie nooit aanslaan en het bij mij nog kouder worden. Ik ben ook vaak 's ochtends binnen 30 min de deur uit omdat ik 's avonds douche, en dan ook met regelmaat pas 2 dagen later weer thuis als ik bij mijn vriend slaap. Dus ik zet mijn verwarming alleen aan als ik een dag thuis werk of vrij ben. Inmiddels is het hier een behaaglijke 17 graden, we komen er wel ![]()