OkĆ©, advies gevraagd, lang verhaalā¦
Vrienden van ons hebben een klein hondje van een jaar of 5 oud, Volgens hem is hij niet vertrouwd met anderen en bijt hij iedereen zonder reden. Ze willen hem wel kwijt maar willen hem niet naar het asiel doen. Wij denken dat het beestje overprikkeld en bang is. Ivm herkenbaarheid ga ik er niet te diep op in, maar het komt erop neer dat hij dagelijks in de gang weggestopt wordt terwijl er in de huiskamer van alles gebeurd met veel herrie, wat hij dus wel hoort maar niet ziet.
Wij denken dat hij stress heeft omdat hij gedwongen wordt alleen te zijn terwijl er van alles gebeurd. Als er bezoek is moet hij altijd in de bench, mag nooit rondlopen want dat is lastig. Dat gaat ook altijd op een hele snauwerige toon (alles richting die hond gaat op een snauwerige toon). Je ziet ook dat hij echt altijd met de oren naar achteren zit/ligt/loopt.
Af en toe proberen ze hem te corrigeren op de Ceasar Milan-manier (ā¦), dat komt natuurlijk totaal niet over en is voor het hondje niet fijn, ik denk dat dat en het atijd afgesnauwd worden het beestje zoveel stress geeft dat hij heel angstig is en daarom āuit het nietsā bijt. Wandelen is iedere dag een standaard rondje rond een kleine vijver, verder komt hij de deur niet uit dus dat helpt ook niet.
Wij zitten er serieus aan te denken om aan te bieden hem over te nemen. Er is hier sowieso 3 dagen per week iemand altijd thuis, en ik woon vlak bij mijn werk, als ik eerder begin kan ik tussen de middag naar huis voor de nodige beweging. Uiteindelijk zou hij dus 4 dagen (eigenlijk 3,5 want wij hebben de luxe van een schoonmaakster die ook nog eens gek is met dieren, zij komt ook 1 ochtend in de week) langer alleen zijn maar ik ben tussen de middag altijd thuis dus nooit langer dan 4/4,5 uur. Omdat het echt werkhondjes zijn wil ik ook zeker een cursus met hem gaan volgen en ik zit er zelfs aan te denken om eerst eens met hem naar een hondenfluisteraar te gaan ofzo om te kijken wat er aan de hand is. Ik ben niet van het zweverige maar ik heb toch het idee dat sommige mensen dieren kunnen ālezenā.
Als we het gaan doen dan doen we dat in december, ik heb dan 3 weken vakantie en mijn vriend is in januari veel thuis. Dan hebben we m.i. redelijk wat tijd om hem aan van alles te kunnen laten wennen en goed te begeleiden.
Het is nu echt een strijd tussen hoofd en hart, want als ik mijn hart volg dan haal ik hem vandaag nog op, maar dat is niet heel handig en verstandig uiteraard. Wij hebben al meerdere honden gehad en zijn nu dik 1,5 jaar hondloos en ik mis het echt. Aan een puppy zouden we niet beginnen, ook ivm werk, maar deze is al volwassen dus dat lijkt mij geen probleem. De enige voorwaarde die er voor mij is is dat hij wel alleen moet kunnen zijn.
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!