Even een update over het wel of niet nemen van het probleemhondje, we hebben besloten het toch niet te doen. We willen beiden graag weer een hond maar we vinden zeker voor een probleemhondje dat we toch te weinig thuis zijn en dat we hem toch niet de aandacht kunnen geven die hij nodig is.
Oh, dat is vast een heel moeilijk besluit geweest. Ik weet niet of ik hier reclame mag maken dus ik ga het even blurren. Maar ik heb mijn hondje gevonden op een site waarbij je hem/haar particulier kunt adopteren maar ook plaatsen. Misschien is dit voor jullie en de eigenaren van het hondje een goede optie.
Samenvatting
www.verhuisdieren.nl
Ik zie dat ik het in de samenvatting heb gezet.
Onze hond is heel erg bang voor vuurwerk (en onweer) en het vuurwerk seizoen breekt aan⦠helaas worden er hier nu al regelmatig bommen afgestoken het is ons eerste jaar met onze hond, dus ik ben erg benieuwd naar tips en tricks� Ik wil sowieso ear muffs kopen voor oud & nieuw zelf en voor onweer, maar hebben jullie nog andere tips, bijvoorbeeld voor tijdens het uitlaten en een plotselinge knal?
Weggaan met oud en nieuw! Die aanloop naar de jaarwisseling toe is al rot genoeg, op t ergste moment lekker ergens anders zijn
Proberen zelf niet te erg te schrikken/reageren op knallen, kalm blijven (of dat in ieder geval uitstralen) en het wel erkennen bij de hond als je merkt dat 'ie bang is. Maar ook niet te veel aandacht daarop vestigen. Ik had rond deze tijd altijd meer snacks en beloning mee, dat hielp enigzins. En in het donker deed ik hem trouwens wel eens lampjes om, zodat hij extra opviel. Dat was misschien meer placebo, maar het hielp voor mij.
Het blijft moeilijk, en vooral heel sneu.
Inderdaad weggaan met de jaarwisseling! Bij ons is het ook een struggle elk jaar.
Hier gaat het de afgelopen dagen (avonden eigenlijk, de angst is er vooral als het donker is) wisselend. Soms is ze zo gestrest dat ze liever de deur niet uit wil en ook geen snoepjes meer aanneemt, andere keren gaat het prima. Zodra het donker is leg ik geen druk meer op het wandelen, als ze geplast heeft ben ik allang blij, want hoe langer buiten hoe groter de kans op harde geluiden. Verder hou ik in moeilijkere periodes ook een soort wandellogboek bij om te zien wanneer de stress het hoogst is, wanneer ze wel/niet mee wil, welke andere factoren gedurende de dag nog invloed hebben kunnen gehad, etc.
Tegen harde knallen heb ik helaas geen tips, maar ik probeer wel zoveel mogelijk de geluiden van verder weg te filteren. Ik doe nu een soort sjaal om haar oren als we 's avonds naar buiten gaan, en voor wanneer de herrie erger wordt heb ik gehoorbescherming van Rex Specs gekocht. Dat filtert net als party plugs alleen de harde/schadelijke geluiden, maar ik wil wel dat ze mij kan blijven horen.
De angst is hier zo hevig dat ik de afgelopen twee jaar medicatie heb gebruikt (Pexion, is eigenlijk epilepsiemedicatie maar ondersteunt ook bij hevige angst voor harde geluiden). Klinkt misschien heftig, maar het verdooft niet en helpt mijn hond sneller te herstellen na een knal. Mocht je dat overwegen dan zou ik dat wel vast voorbespreken met een gedragsdeskundige en dan overleggen met de dierenarts.
Helaas heeft mijn hond vanaf adoptie al deze erge angst voor knallen en die hoge fluittonen van vuurwerk, onweer gelukkig niet, dus ik streef er vooral naar dat het niet erger wordt dan hoe het nu is. Maar bijvoorbeeld blij reageren op een knal of belonen heeft hier nooit gewerkt, dat station was allang gepasseerd toen ik haar in huis nam.
Ik probeer ze met snacks af te leiden als het tijdens het lopen gebeurt. Werkt voor geen meter want ze zijn vaak te gestresst door de knallen. Als er in de straat of vlak om de hoek wordt afgestoken loop ik er nog wel eens naar toe, zonder honden, om het uit te leggen en te vragen of ze ergens anders willen staan met het spul dat echt hard knalt. Wordt vaak verbazingwekkend goed op gereageerd eigenlijk
Ik weet niet hoe oud je hond is maar onze hond (destijds 2 jaar) is van zijn angst voor knallen af gekomen door een cd met vuurwerkgeluiden. Die speelden we gedurende het hele jaar af, gewoon thuis en dan beginnen op het allerlaagste volume als hij aan het eten of spelen was (vanwege positieve associaties). Heeeeeel langzaam (hele proces duurde echt bijna een jaar) ging het volume wat omhoog en varieerden we met de momenten waarop we het afspeelden. Inmiddels kunnen we gewoon met hem wandelen tijdens de oudjaarperiode en kijkt hij amper op of om bij knallen.
Wellicht het proberen waard?
Ja ik wil(de) dat heel graag maar ik vond het zo moeilijk om iets te vinden dat ik uiteindelijk (nog) niets heb geboekt⦠Ik vond het heel moeilijk om iets te vinden waar ik er zeker van ben dat er geen knallen zijn. En ik heb ook niet mega veel geld op het moment, maar ik zou dan alleen met haar gaan en het leek mij dan wel fijn als het ook een beetje een prettig plek is dat ook als āvakantieā voelt. En ze is reactief naar andere honden, dus een plek waar ook andere honden zijn is niet geschikt. Dus nu denk ik toch dat ik gewoon thuis met haar ben en dan in de badkamer ofzo ga zitten met haarā¦
Ik schrik zelf gelukkig niet te erg denk ik, lukt wel om kalm te blijven. Maar de wandeling is voor haar echt verpest, ze wil dan ook echt helemaal geen snacks of beloningen meer. Ze rent gelukkig ook niet echt weg, dus ik ben niet bang haar kwijt te raken. Ze wil dan wel direct naar huis maar ze is wel gewoon te houden.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Sinds een week of twee, nadat er een keer een heel harde knal was 's avonds, merk ik hier inderdaad dat ze 's avonds eigenlijk niet echt naar buiten wil. Vaak als we even een stukje hebben gelopen gaat het wel. Maar net waren er dus harde knallen dichtbij op fucking maandag op klaarlichte dag direct weer naar huis. Het leek voorbij dus in de tuin wat brokjes gestrooid om haar te kalmeren en in de hoop dat ze nog ging poepen (ik zag dat ze moest maar ze was nog niet geweest) maar toen was er wƩƩr een knal. Ze zit nu al letterlijk veertig minuten naast mij op de bank te trillen als een rietje
ze wil en kan niets behalve bij mij zijn
zelfs in haar kong met pindakaas is ze totaal ongeĆÆnteresseerd.
Ik moet in november met haar naar de dierenarts voor vaccinaties en wilde dan sowieso gaan vragen over medicatie/iets ānatuurlijksā om haar te kalmeren. Ik geloof dat het foster gezin waar we haar hebben ontmoet en opgehaald iets van cbd olie ofzo hadden geprobeerd omdat dat bij hun andere hond goed werkt, ik ga even vragen of dat haar toen (voldoende) hielp of dat ik echt om medicatie moet vragen bij de dierenarts. En zal het ook overleggen met de trainer waar we cursussen volgen voor haar reactieve gedrag. Afgelopen zaterdag hadden we cursus en toen waren er dus ook knallen overdag, zo fucking zielig en ze kon natuurlijk niets meer leren op dat moment.
Ik neem aan dat jij die medicatie alleen op oudejaarsavond zelf geeft? Of ook al langer van te voren in de aanloop er naar toe?
Wat betreft geen druk op wandelingen leggen is het een beetje lastig dat onze hond soms nog wel eens in huis poept/plast 's nachts vaak in relatie met stress maar het maakt wel verschil of ze gewoon twee keer gepoept heeft op een dag of niet, dus ik vind het wel fijn als ik weet dat ze haar behoefte gedaan heeft en helaas kan ze er soms nogal lang over doen om te gaan poepen op een wandeling⦠Zoals net zag ik bij het naar buiten gaan al dat ze moest poepen maar na 15 minuten had ze het nog niet gedaan en toen was die knal en zijn we naar huis gegaan. Ik probeer wel te oefenen dat ze in de tuin gaat, met het oog op deze vuurwerkperiode, maar is ook lastig. Soms doet ze dat wel maar vaak ook niet omdat ze denk ik niet begrijp dat ik dat wil haha
@Zitzak ja dat is wel het proberen waard, al weet ik niet of ik er nu voor dit jaar misschien te laat mee ben. Ze is nu +/- 2,5, we kregen haar vlak voor ze twee was. Ik heb wel het idee dat ze wat meer gewend was aan knallen in de verte, daar herstelde ze wel snel van en op vakantie raakte ze na een paar dagen ook niet meer zo van slag van jachtschoten. maar na zoān knal relatief dichtbij als net is ze dus echt helemaa van slag.
ulgh ik vind het zo fucking zielig en echt kut dat dit de komende drie maanden alleen maar erger wordt
Nee, in de weken ervoor geef ik al een minimale dosis om het rustig op te bouwen. Ik zat een paar jaar terug bij een goede hondenschool die me toen heeft doorverwezen naar een gedragsdeskundige die ook dierenarts is. Zij heeft me verder geholpen en begeleid in het op- en afbouwen.
Mijn eigen dierenarts had me het jaar ervoor iets van een voedingssupplement gegeven maar dat deed helemaal niets.
Ik wil er overigens bij zeggen dat ik niet denk dat iets natuurlijks niets kan doen en dat medicatie de enige oplossing is, ik spreek alleen uit mijn eigen ervaring met specifiek mijn hond. Wij hebben dus wel die overstap gemaakt omdat ze volledig verstijfde en niet meer kon plassen.
Ah ja, bedankt! Ik ga overleggen met de trainer van de hondenschool en met de dierenarts, en dus even navragen hoe onze hond reageerde op dat natuurlijke spul dat het foster gezin gaf en wat dat was. Ik weet dat zij ook zeiden dat het bij hun ene hond echt heel goed hielp en bij de ander niets deed, dus het zal per hond verschillen. En ik weet ook nog niet hoe deze periode gaat zijn, het is onze eerste jaarwisseling met haar. Er wordt hier het hele jaar door wel vuurwerk afgestoken, en ik had het idee dat ze wel steeds sneller herstelde van een knal in de verte. Maarja, als het nu alleen maar meer wordt en ook dichterbij weet ik niet hoe het gaat en of ze hier aan āwentā in bepaalde mate of dat haar angst juist erger wordt.
Als je zeker geen knallen wil dan is Frankrijk je antwoord! Een airbnb, want een vakantiepark met allemaal andere honden zou die van mij nog erger vinden dan de knallen
Ik heb net een heel mooie (en dure) airbnb in frankrijk geboekt voor 3 nachten! Tenminste, het moet nog bevestigd worden maar ga er vanuit dat dat wel gebeurt.
HELP!
Wie heeft een (berg) goede tip(s)?
Ik loop al 2 weken met dacht ik muggenbulten, maar het zijn dus vlooienbeten.
Ben bang dat ik dit al enkele weken langer over het hoofd zie, nu ik weet hoe vlooienpoep er uit ziet.
Net mijn hond gekamd met de luizenkam en heb makkelijk 10 vlooien geplet.
Mijn benen zitten dus onder de beten (dat is ook heel naar).
Ga nu stofzuigen en alles wat wasbaar is in de was gooien.
Morgen moet mijn vriend een behandeling halen bij de dierenwinkel.
Nog meer dingen die ik NU echt moet doen of waar ik aan moet denken?
(sta echt op het punt om zo hard te huilenā¦)
Vrienden van mij hadden laatst vlooien met hun kat, het is gewoon een kwestie van een lange adem hebben denk ik⦠je hond behandelen en goed stofzuigen etc maar meer kan je ook niet doen volgens mij? Die eitjes moeten uitkomen en als ze je hond bijten gaan ze dood. Maar daar kunnen wel weken overheen gaanā¦.
Ahh volgens mij doe je het al heel goed! Goed stofzuigen bij de plinten enzo. Ik had ook een spray gekocht voor zān manden. En een goed merk pipetje of vlooien band, niet elk merk werkt (hebben we toen gemerkt )
En als je je hond hebt behandeld een stukje van de vlooienband of het pipetje (even openknippen) in je stofzuiger zak doen.
Oef sterkte! Wij hebben het ook al eens gehad. Wat bij ons echt hielp behalve alles wassen en de dieren behandelen was zoān siliconen achtige spray die je op de plinten enzo sprayde zodat daar geen eitjes konden blijven liggen. Sindsdien kwamen er ook geen nieuwe meer!
Yes ik heb deze situatie net onder de knie en net als jij kwam ik er pas heel laat achter dat het vlooien waren. Alle (internet) tips werken vaak goed als het er een paar zijn maar zo te horen heb jij eenzelfde plaag als ik en dat is echt heftig in aanpakken. Sterkte!
Hieronder mijn tips:
Voor mijn hond heeft bravecto geholpen want de nieuwe eitjes zijn dan niet meer levensvatbaar (thanks @Okapi!) en dat is het enige wat wekt als het er zoveel zijn. Overleg even met je dierenarts. Daarnaasr kun je vlo-kill kopen. Dat is een pilletje waarmee binnen 15 minuten - 6 uur alle levende vlooien van je hond afvallen. Als je hond heeeel veel last heeft op een dag, is dat een fijn middel om erbij te hebben.
Ten tweede: ze zitten overal. Dus alles wassen en zo heet mogelijk. En heel veel stofzuigen. Goed je plinten en gaatjes meenemen. En de plekken waar je hond veel ligt.
Verder: je kan kapitalen uitgeven aan sprays. Heb ik ook gedaan en toch bleven ze springen. Het waren er zo veel al en zoveel eitjes/poppen dat ik professionele hulp heb ingeschakeld. Voor ā¬175 was ik er toen grotendeels vanaf. Door hun behandeling en goed blijven stofzuigen zie ik nu na 3 weken geen enkele vlo meer en mān hond gelukkig ook niet. En eerlijk: dat is alle geld waard om er snel vanaf te geraken.
Ik snap dat je wil huilen want zo voelde ik me ook. Ik heb ook wat afgehuild eeekijk gezegd. De beste tip is toch een verdelger om het minste stress te ervaren. Maar wat je ook kiest: succes!!
Wassen met dreft schijnt ze meteen te doden. En bij ons hielp bravecto als enige echt bij een plaag. Is natuurlijk een heftig middel maar het dood de vlooien voor ze eitjes leggen.
Verder hadden wij omgevingsspray voor de gordijnen enzo gekocht. Alles wat je niet kan wassen. Omdat jullie zelf gebeten zijn ga ik er vanuit dat ze ook rond jullie bed hupsen? Zou dat ook goed meenemen.
En een heeeeeel lange adem hebben⦠in het voorjaar kan weer een nieuwe lichting uitkomen die verstopt liggen in kieren enzo. Dus echt heel consistent vaak stofzuigen, wassen en antivlo middelen gebruiken.
Het is echt verschrikkelijk. Heel veel sterkte
Edit:
@Babka zie nu pas je bericht! Wat goed dat het is gelukt. Ik had het zelf ook pas heel laat door van die vlooien. Vind die vlooienpoepjes eerder op modder lijken ook? Ben blij dat ik niet de enige ben haha.
En⦠bij ons viel het uiteindelijk echt reuze mee. Ik was heel erg geschrokken omdat je vaak leest dat zo vervelend is. Maar hoeft dus dus altijd zo te zijn! Toen hij een advantix pipet had gekregen was het bij hem eigenlijk gelijk geregeld. Hadden eerst een bandje van āFlea freeā en dat werkte helemaal niet. En stofzuigen doe ik toch al 1-3 x per dag omdat hij altijd zo erg verhaard.