Hondentopic #2

Ja daarom zou ik als beginner ook zeker geen hond adopteren met een zware geschiedenis. Maar er zijn ook zoveel adoptiehonden/herplaatsers waarbij het rugzakje minimaal is, zonde als je dan gelijk voor een pup gaat omdat je bent afgeschrikt door deze situatie. En ik heb juist weer hele andere ervaringen met adoptie vs pups (moet aan dat laatste echt niet denken lol, maar ieder z’n ding).

@Moa Vind je het ras wel leuk verder? Misschien hebben ze een Facebookpagina voor herplaatsers, daar staan vaak honden op die bijvoorbeeld weg moeten ivm allergie, geldproblemen of een nieuw kind op komst enzo. En die zijn dan vaak wel goed opgevoed zonder al te veel problemen.

3 likes

Ja klopt we hebben ons op meerdere plekken laten ‘horen’ en ook aangemeld dat we interesse hebben in het adopteren. Overigens is het voor ons niet zo dat we alleen voor een pup willen gaan. Dit heb ik niet helemaal correct geformuleerd. Mijn man stond eerst alleen open voor een volwassen hond maar nu maakt het niet meer uit. Er zijn meerdere hondjes momenteel die we aan het overwegen zijn. Waaronder toevallig idd een die door allergie weg moet maar ook bijv door scheiding of komst baby etc.

1 like

Fijn dat je een eerlijke keuze durft te maken. Soms is er gewoon geen klik.

2 likes

Heeft iemand ervaring met de supplementen tegen angst van PUUR? Op aanraden van onze gedragstherapeut en ook in overleg met de dierenarts was ik begonnen met PUUR Tranquil en PUUR Nervo, maar ik heb niet echt idee dat er verbetering is. Ik ben het gaan gebruiken omdat er hier al heel regelmatig vuurwerk wordt afgestoken, en mijn hond daar echt doodsbang voor is. Ik hoopte dus dat ze wat meer zou ontspannen.

Maar om eerlijk te zijn, merk ik eerder verslechtering? Ik heb het haar vandaag niet gegeven en toen leek ze een stuk meer ontspannen tijdens de wandeling. Ik gebruik dat Tranquil nu een week of 2 en dat Nervo ongeveer een week. Er staat ook wel dat het mogelijk is dat het eerst verslechterd, maar niet echt hoe lang dat dan zou moeten duren en wanneer het wel beter wordt… Ik twijfel dus of ik moet doorzetten of dat het voor mijn hond niet werkt.

Ben benieuwd of iemand ervaring heeft?

Ik heb gisteren toevallig de Nervo meegekregen bij de dierenarts in combinatie met Pexion. Vorig jaar stond ze alleen op de pexion, hoogste dosis en nu zei de dierenarts start ook al maar met Nervo erbij. Ga morgen beginnen, dus geen ervaring nog, maar was ook wel benieuwd. Maar volgens mij is het een nieuwe lijn, heb deze vorig jaar niet gezien op deze manier.

Pexion zorgde trouwens bij mij er vorig jaar voor dat ze afgeleid kan worden door een kauwbot, ze heeft er heel veel mogen verslijten die avond. Als ze aan het kauwen was dan was het goed voor dr.

1 like

Oh ik ben benieuwd naar jouw ervaring! Volgens mij heette PUUR Nervo eerder PUUR nervositeit, maar is het wel hetzelfde product. Is Pexion iets dat je alleen op oudejaarsavond geeft of begin je daar nu al mee?

Ik neig er nu een beetje naar toch te stoppen met die supplementen, al heb ik gister juist extra besteld :sweat_smile:

Pexion is een angstremmende medicatie voor fobieën met geluid, daar zat ze vorig jaar al op om andere redenen. Wel een lagere dosis en die hebben we gedurdende december verhoogd. In voorjaar zijn we er mee gestopt maar nu dus in december weer opbouwen, geef ik de gehele maand.

Ah had ik niet door dat het al bestond, dat Puur, hebben ze het op een andere manier in de markt gezet waarschijnlijk.

Zou het ook even doornemen met de gedragstherapeute en de dierenarts. Misschien hebben die wel meer ervaring?

1 like

Pexion is bij ons ook aangeraden. Hoe vond je de bijwerkingen @puntjes ?

In de bijwerkingen staat dat er ‘vaak’ agressie voorkomt en onze hond is reactief en kan daardoor snappen/bijten en ben bang dat het erger wordt als bijwerking.

Die van mij is ook reactief, ze heeft een flinke periode pexion met clomicalm geslikt in samenwerking met training van een gedragstherapeute. Dat was ook zo vorig jaar tijdens oud en nieuw. Toen de pexion opgebouwd en eind januari zijn we langzaam gestopt met alle medicatie.

Dus nu is het voor het eerst dat ze alleen op de pexion zit dan wel in combinatie met die puur nervo. Het is ook ervaren nu hoe het werkt. Gisteren sloeg ze aan bij de sirenes, terwijl dat de laatste tijd best goed ging. Dus dan denk ik oh is dat die reactie op die nervo zoals @boonie ook aangaf dat het eerst verslechtering is?

Ze snapt en bijt overigens ook snel in onprettige situaties voor haar, ik kan mij niet herinneren dat het door de pexion verergerd was in die tijd. En merk er nu ook niets van nu we weer gestart zijn.

Maar goed ze heeft het sowieso moeilijker nu door een blessure, beperkingen in activiteiten en fysio die ook nog iedere week aan d’r pungelt. Dus zichzelf is ze ook niet. Soms zou ik zo willen dat ze begreep wat er allemaal is en dat we het allemaal goed bedoelen en haar willen helpen.

1 like

Zijn er hier mensen die hardlopen met hun hond? Het lijkt mij leuk om dat met haar te doen, en heb het net eens geprobeerd. Ik weet van rustig opbouwen, opletten met hitte, genoeg drinken, goed kijken of ze niet vermoeid is etc. Maar ik heb een vraag over rennen over asfalt: omdat ze reactief naar andere honden is, is het helaas niet echt mogelijk om in het bos te gaan rennen. Ik ben net met haar tussen de akkers gaan lopen - in theorie kan zij dan naast mij op het gras rennen maar in praktijk loopt ze op asfalt. Ze wil sowieso altijd liever op asfalt lopen als ze de keuze heeft :smiling_face_with_tear: Mijn idee is om met haar gewoon rustig te lopen, in het tempo dat ik net met haar liep is dat een dribbel voor haar en niet echt rennen ofzo. Zien jullie dan bezwaar? Ik heb het idee dat de impact wel meevalt in vergelijking met regulier lopen, of vergis ik mij en kan het gewoon echt niet op asfalt?

Ik zou met haar willen opbouwen naar 5-7km, waar we dan 35-50 minuten over doen. Langere en snellere loopjes doe ik dan alleen.

2 likes

@anon81378386 Kom er maar in!

Ik heb niets bij te dragen helaas. Mijn hond vindt samen rennen dus heel leuk maar ik niet :joy:

Iets heel anders, we hebben hier een verrassend goede aanloop naar het vuurwerkseizoen. De afgelopen twee jaar was ze eind oktober al gestart met medicatie en nu hebben we nog steeds niets hoeven geven! Onze buurt is wel heel rustig gelukkig, maar ze reageert ook veel minder heftig op vuurwerk zolang ze binnen zit. We hadden even een moeizame start van het donkere seizoen in september, maar ik ben blij dat ze er minder last van lijkt te hebben.

3 likes

Haha, ik wilde Peticor eerst ook taggen maar zij loopt volgens mij alleen/vooral heerlijk over onverharde wegen :grin:

Wat fijn dat het zo veel beter gaat qua vuurwerk bij jou! Hebben jullie daar in de loop van het jaar specifiek aan gewerkt, of ze jullie hond waarschijnlijk gewoon overall meer ontspannen oid?

Ik heb het wel eens geprobeerd met mijn hond, maar in 1 richting rennen vindt ze maar saai geloof ik. Na 2 keer bijna onderuit te zijn gegaan omdat ze plots aan iets moet ruiken had ik er ook weer genoeg van gehad eigenlijk. Ik woon in een stad dus het was ook over asfalt/stoeptegels, ik wist niet dat dat een probleem zou kunnen zijn :’)

1 like

Nee, we zijn pas zo’n anderhalve maand geleden weer begonnen nadat we een duidelijk plan hadden besproken met iemand die haar goed kent. Veel te laat natuurlijk, maar goed. Het belangrijkst vond ik dat haar angst in ieder geval niet zou verergeren, maar stabiel blijft of in het gunstigste geval zou verbeteren.
Dus we hebben wel meer getraind met geluiden, maar ik denk ook zeker dat het een combinatie is met beter in haar vel zitten dan vorig jaar. We moeten gewoon opnieuw (en het hele jaar door) gaan trainen, maar ik denk dat we echt wel stappen kunnen maken nu ze meer op haar gemak is.

Voorbeeld van een groot verschil: voorheen was ze dus binnen al erg gefocust op vuurwerkgeluiden, dan spitste ze direct haar oren of keek ze op, en als het te lang duurde of te hard was begon ze al snel te trillen. Daarna bleef ze dan nog een tijdje richting het raam/de gordijnen staren. Vaak durfde ze daarna ook niet meer naar buiten.
Een paar nachten geleden werd er een minuut lang vuurwerk afgestoken, goed hoorbaar ook. En ze reageerde nu alleen door even haar hoofd op te tillen en toen het klaar was hoorde ik een hele diepe zucht en sliep ze weer verder :sweat_smile: Ze gaat gewoon weer ook in het donker mee om te plassen de laatste weken/maanden, terwijl ik haar eerst echt naar buiten moest sleuren.

Ik woon dus wel in een rustige buurt waar maar af en toe wat te horen is en met een slecht getimede knal kunnen we zo weer terug bij af zijn, maar dit is wel echt een enorme vooruitgang voor deze zenuwpees!

2 likes

Ik heb het wel geprobeerd met mijn (reactieve) hond en hij vond het suuuuper leuk maar hij raakt er best wel opgefokt van. Ik ging meestal op rustige plekken (waar hij los kon zodat hij nog kon snuffelen en me daarna weer kon inhalen) maar om daar dan te komen wel een stukje door de wijk en dan viel hij echt uit naar ALLES, ook als we dan gewoon wandelden, hij wist gewoon wat we gingen doen of was naderhand dan nog helemaal wired. Ben er daarom mee gestopt.

1 like

Ik hoor de laatste weer zoveel over drugspoep dat ik het echt lastig vind om mijn hond los te laten. Echt irritant want ik woon naast een losloopgebied en ook vlakbij het bos maar nu ben ik steeds heel panisch aan ‘t rondkijken wat ze doet terwijl ik haar eerst lekker haar ding liet doen. Hebben jullie dat ook?

Helpt ook niet mee dat mijn hond vrijwel alles van de straat op eet :thumbsup:

Ahh rottig dat je je daar druk om maakt. Is ook eng! Ik vraag me wel af in een willekeurig losloopgebied/bos hoeveel kans je daar hebt op ‘drugspoep’ ? Is dat dan ontlasting van een mens die drugs heeft gebruikt en dan dus ‘in het wild’ (haha) heeft gepoept? Sorry heb hier geen weet van :sweat_smile: Mijn hond eet geen poep op (thank god) dus ik heb hier nooit zo over nagedacht? Wel eens iets anders hoor zoals een kippenbotje ofzo gatver…

1 like

Ja

Ja ik laat haar wel gewoon los hoor! Maar ben wel heel alert, voor nu het zo vroeg donker is. Ik sprak laatst een voorbijganger die zei dat in het gebied waar ik haar loslaat dus vaak drugspoep ligt. Daar zijn 's avonds (en overdag) ook weleens dronken mensen aan 't hangen dus had al wel een vermoeden. En ik zag gister op Instagram bij een influencer (niet NL) dat er naast de voordeur van haar appartement in de stad drugspoep lag dat haar hond heeft gegeten. Is gelukkig wel (net) goed afgelopen met die hond maar wel echt eng wat dat met zo’n beestje kan doen :exploding_head: :exploding_head:

1 like

Een hond van iemand die ik ken is overleden door drugspoep :frowning:

Ik reageer vaak panisch als ik mensenpoep zie liggen. Mijn hond eet geen poep van andere honden, maar helaas wel van mensen.