Hondentopic #2

Hoe zie jij het verschil? (gore vraag, maar geen idee waar ik op moet letten lol). Mijn hond eet alles

2 likes

Fijn dat jij het vraagt, ik dacht al dat ik de enige zou zijn die het niet weet

Ik heb het een beetje verkeerd verwoord, want het is niet zo dat ik mensenpoep op straat herken. Maar ik merk het pas als mijn hond ineens poep aan het eten is. Want ze heeft echt nooit interesse in hondendrollen, daar ruikt ze dan even aan en loopt weer door. Maar zodra ze poep gaat eten, denk ik dat het mensenpoep is. Dat is dan ook vaak op plekken waar de kans ook wel aanwezig is dat er mensen poepen, zoals bijv. wildkampeerplekken.

1 like

Haar echt op een veilige plek zetten waarvan ze heeft geleerd dat ze er 100% veilig is. Dus dat zsm gaan regelen en oefenen. En een veilige plek is dus veilig voor iedereen, dus een bench of een ruimte met een hekje ervoor en ruimte afstand van bezoek.
En mensen thuis gewoon niet dichterbij laten komen. Het is spannend en lastig voor haar, voor veel honden is bezoek gewoon niet leuk. Zou vooral werken aan veiligheid en dat wandelen met anderen erbij in ontspanning kan, en haar thuis dan echt op een veilig plekje laten.

foto

• Wij hebben een hekje dat je in hoeken kan buigen en daar dan een mand in. En sinds een tijdje een deken erover, dat vindt hij fijner. Hebben lang een stoffen reisbench gehad van zooplus, maar waren die gewoon beu qua hoe die eruit zag. En we zijn in de tussentijd verhuisd, dit kochten we ook om te kijken hoe we een fijne hoek voor hem konden creëren.
4 likes

Bedankt voor je reactie! Leuk om te horen dat jouw hond al jaren met plezier en zonder problemen op asfalt rent :smiley: Ik zou de bouw van mijn hond wel als “atletisch” (in elk geval niet log) omschrijven maar ze is wel twee keer zo zwaar (en waarschijnlijk groter) dan jouw hond inderdaad, dus dan is de impact van rennen op asfalt natuurlijk groter.

@Bertha ja ik heb ook even getwijfeld of het wel handig is omdat ze reactief is. Ik vind het moeilijk in te schatten of ze het nou überhaupt leuk vindt :joy: de vorige keer liep ze vrij droog met mij mee, ze werd er niet echt hyped van. Had ook niet de indruk dat ze opgefokt was erna, en tegelijkertijd weet ik dus ook niet of ze er überhaupt plezier in heeft. Maar mijn hond is over het algemeen sowieso vrij rustig en ik vind het vaak moeilijk te peilen wat ze nou wil/leuk vind, soms vraag ik mij af of ze wel een hond van bijna drie is :joy:

Ik ga het gewoon nog een paar keer proberen om te kijken hoe en wat. Ik heb een heupgordel en een riem met elastiek in huis dus we kunnen het laagdrempelig proberen.

8 likes

Wat een beauty :star_struck:

2 likes

Voor sommige honden is een ligplaats erg belangrijk, zoals sommige honden bezitterig zijn over eten. Je zou een gedragsdeskundige mee kunnen laten kijken, maar een makkelijkere oplossing is gewoon niet meer op de bank lijkt me. Het is zo voor niemand écht ontspannend, en ook niet veilig. Niet alleen voor jullie, maar als je hond zich veilig zou voelen zou ze dit niet doen. Onze hond vindt een metalen bench eng, ik zou kijken hoe je een fijne plek passend voor jouw hond kan maken. Onze hond mag (helaas) niet op de bank omdat hij niet mag springen (gescheurde kruisband). Nu heb ik een ligplaats van hem helemaal comfy gemaakt met kussens tegen de muur (zodat hij niet tegen de koude muur aan ligt, hadden t gevoel dat hij vooral op de bank wil als het kouder is) en gaan we daar zelf ook vaker zitten om m te aaien. En nu vraagt hij bijna niet meer of hij op de bank te mag! Maar goed onze hond heeft drie plekken waar hij ligt (met mand) dus is wel nogal verwend. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Het gaat hier zo goed qua vuurwerkangst 🥹 Het is echt een wereld van verschil met voorgaande jaren. Er is sowieso nauwelijks vuurwerk te horen, en daardoor is ze ook een stuk minder bang in het donker en herstelt sneller.
We moeten alleen nog even komende week doorkomen en daarna gaan we richting (hopelijk) stil gebied. Ik ben zo opgelucht door hoe goed het tot nu toe gaat en ben ook zo trots op mijn hond. Kan er bijna van huilen nu ik dit typ hahaha, ik merk nu pas hoeveel stress we eigenlijk hadden van oktober t/m januari.

10 likes

Wat fijn om te horen! Ik kan me heel goed voorstellen dat je zo opgelucht bent. Van oktober t/m januari is een heel lange tijd en de stress die het geeft is niet zomaar in januari weg. Het duurt veel langer voordat de stress volledig uit je hond is, dus alleen maar fijn dat het nu zo goed gaat!

2 likes

Wat goed! Hier heel wisselend, er wordt veel afgestoken hier al sinds eind oktober/begin november. En echt hard, veel illegale dingen (denk ik). Mijn hond reageert er soms op dmv blaffen of schrikken en gauw naar mij toekomen. Ik blijf met oudjaar thuis met hem en hoop hem er een beetje doorheen te loodsen. Vorig jaar was hij wel echt heel bang toen het middernacht was echt zielig. Maar hij durft wel gewoon naar buiten dus hij koppelt het volgens mij niet aan ‘buiten = eng’ ofzo.

1 like

Een van mijn honden ligt keihard te snurken. Bij mijn vriend zou ik het irritant vinden, maar van hondlief is het super cute

6 likes

Scheetjes vind ik ook minder erg van mijn hondje. Stinkt toch anders.

1 like

Het is zover -mochten mijn angsten het niet overnemen- hoop deze week (zelfs 1e kerstdag al) onze hond te kunnen ophalen! Ik ben mega nerveus want de perfectionisme slaat toe, maar hebben jullie tips wat een must is om thuis al te hebben? Lijn, halsband, brokken krijg ik mee vanuit de opvang. Ik heb al mooie food station gevonden.
Ik dacht aan een borstel, tandenborstel, poepzakjes, handdoeken (als het regent dat ik haar drogen kan haha) en wat speelgoed? Wat kunnen jullie deze noob adviseren?

Oh en wanneer kies je een mand of een kussen, bed? Waarom is er zoveel, maakt het uit waar ze op ligt. Ik zie door de bomen het bos niet meer. :joy:

8 likes

Je hebt al een aardige lijst! Waterdoekjes nog? Ik gebruik ze voor als ze ineens aan de dunne is. Dan wil je niet zonder zitten. Ook handig om oortjes schoon te maken trouwens.

Qua mand of kussen, kies gewoon wat je zelf mooi vindt, want je kan nu toch niet weten welke voorkeur je hond heeft. Vaak vinden ze het al prima als het lekker zacht ligt.

En wat betreft speelgoed moet je ook haar voorkeuren gaan ontdekken, dus zou nog niet al te veel halen. Gewoon een touw, een knuffel en een bal. Je merkt snel genoeg waar ze het meest mee speelt.

1 like

Oh ja goeie! Van die baby doekjes bedoel je dan toch?
Ik denk zolang er geen parfum of iets in zit kan het dus wel veilig gebruikt worden. Oorhygiëne is ook belangrijk idd goeie, thanks!

Ik heb met touw gespeeld samen met haar en dat vond ze geweldig dus dat wordt haar eerste speelgoed!

Zo leukkkk! :heart_eyes: eigenlijk wat @KipTokTok zegt, je ziet vanzelf de voorkeuren en dan is het nog leuker om elke week of maand wat nieuws te kopen. :smirk:

Bij de echte basics denk ik aan:
Uitlaten: riem/halsband/poepzakjes/beloningssnoepjes
Eten: voer- en waterbak/eten/iets om te kauwen
Verzorging: tekentang/borstel oid voor vachttype
Een lekkere mand en jouw liefde.

Dingen als shampoo autohoes en 81827262 kauwstaven/snoepjes/halsbanden/tuigjes/knuffels komen echt nog wel :see_no_evil: handdoek is wel een goede van je! Zeker met dit weer. Evt een badjas in de toekomst als je een koukleum hebt.

4 likes

Ja oh dit wordt nog wat idd :nerd_face:

Beloningssnoepje en iets om op te kauwen is denk ik ook uitvogelen wat ze lekker vinden denk ik? Tips waar te beginnen? Bij de opvang hadden ze een bakje snoepjes met verschillende soorten, bij 1 keek ze weg en wilde jaar mond niet openen dus die vond ze niets denk ik. Badjas is wel een handige, dat kan ik deze dagen goed ontdekken denk ik.

1 like

Wat leuk! En zeker spannend… Een lampje voor in de avonden, kan een halsband ringlamp zijn of iets wat je aan het tuigje/riem hangt. Voor de zichtbaarheid.

Een leuke snuffelmat of likmat, ideaal om ze even wat langer bezig te houden of als ze dingen spannend vinden.

Qua koekjes, is even zoeken, kijk vooral naar de beloningswaarde in het begin. Kaas is hier een 10 en doet ze alles echt voor. Ideaal voor nieuwe of spannend dingen. Haar eigen brok is een 6, werkt ze ook prima voor maar he beetje saai. Zalmkoekjes en frikadellen zijn een dikke 9. En daaronder hebben we vanalles, wat er maar aan mijn handen blijft plakken in de winkel. Let vooral op de ontlasting ook als je iets gebruikt dan kan je ook goed zien hoe ze er op reageren.

In het begin ook veel frolic gebruikt, die breek je nog makkelijk in kleine stukjes en dan heb je heel veel beloningen voor weinig geld. Niet het beste als voer, maar werkte prima als beloning. Rook als een malle dus ze werkte er hard voor, was ook op aanraden van een paar trainers dat ik die toen gebruikt heb.

En je niet te druk maken qua belonen of likmatjes met extra voeren. Dan doe je gewoon iets minder van het normale voer geven in de avond of ochtend.

3 likes

Ja ook bij trainingssnoepjes is de keuze oneindig. :see_no_evil: zou gewoon vragen welke ze bij de opvang lekker vind. Of van een merk verschillende smaken kopen zoals rund, zalm of juist eend. En anders werken blokjes kaas ook prima. Maar hou vooral de lat laag want anders maak je jezelf gek denk ik.

Qua kauwen geef ik zelf ‘echte’ kauwproducten, zoals runderkophuid, luchtpijp en dat soort dingen. Dus niet van die witgebleekte dingen van de dierenwinkel. Die witte dingen schijnen echt bewerkt te zijn. Ik vind Bellobox echt top. Dan bestel ik bij hun een grote doos en dan krijg je veel variatie.

2 likes

Heel leuk (en idd spannend). Veel tips zijn al gegeven, maar qua mand zou ik met de hond naar een wat grotere dierenzaak gaan om te testen waar ie zelf op gaat liggen, omdat dat vaak toch een net wat grotere uitgave is. Ik dacht ook dat een hond alles wel prima zou vinden, maar onze hond bleek toch echt wel een voorkeur te hebben. We hebben dus wel wat manden versleten voordat we er eentje vonden waar ze graag op ligt, met die anderen koos ze toch altijd voor de bank :sweat_smile:. En ik zou ook even kijken naar het materiaal, hoe makkelijk is de hoes te verwijderen etc. Onze hond krijgt regelmatig een kauwbot wat een beetje afgeeft (runderhuid) dus we wassen de hoes van haar mand regelmatig en dan is het wel fijn om er een te hebben die je makkelijk kunt verwijderen en waar geen haren in blijven “steken”.

1 like