Mijn hond zou denk ik de hele buurt bij elkaar piepen/janken haha. Heb dat zelf nog nooit gedaan en ga ik ook nooit doen!
We hadden vorige week de one year anniversary met onze (adoptie)hond, grappige is dat ze sinds het nieuwe jaar ook ineens weer nĂłg meer zichzelf/op haar gemak lijkt. Doordat het vuurwerkgezeik eindelijk zo goed als voorbij is, maar het is ook nogal een groot verschil vs bijvoorbeeld september. Meer speels en soms wat wilder etc wat we eerder niet echt van haar zagen. En we gaan ook ineens zo vooruit mbt het reactieve! Ik heb ook het idee dat het heel erg helpt dat ik sinds kort met een clicker ben gaan trainen, sindsdien maken we flink stappen
Brengt mij bij een vraag: wat vinden jullie leuke (of handige?) trucs om je hond te leren? Ik moet toegeven dat ik daarmee een beetje lui ben geweest het afgelopen jaar, ze kan alleen zit, af, in je mand, naast en draai eigenlijk (als ze er zin in heeft ). Ben twee dagen geleden begonnen om haar ârolâ te leren, en dat klikte vanmorgen ineens leek het! Denk dat we over een paar dagen aan de volgende truc toe zijn
(Trouwens niet omdat ze gehoorzaam moet zijn ofzo dus he maar omdat ze het wel heel leuk lijkt te vinden te âwerkenâ/iets te leren en om haar mentaal een beetje uit te dagen, dus het hoeft allemaal niet nuttig te zijn maar als iets ook nog een praktisch nut (kan) hebben helemaal leuk!)
Wow een jaar alweer! Onze hond was ook na ongeveer een jaar helemaal gesetteld en zichzelf, was echt leuk om te zien.
Ik vind een poot geven wel handig, kan ook helpen met nagelverzorging. Soms neem ik dan ook even de tijd om aan haar nagels te frunniken zonder echt iets te doen, zodat ze daar aan gewend blijft mocht ik ze een keer moeten vijlen.
Verder heb ik de app Puppr op mijn telefoon staan voor als ik inspiratie nodig heb. Ook met de gratis versie staan er genoeg leuke oefeningen op.
Ja het is zo snel gegaan ineens! Met flink wat ups en downs haha maar inmiddels voelt het als de beste beslissing ooit - zeker nu we zoveel vooruitgang boeken, kunnen we ook wat optimistischer zijn over onze mogelijkheden in de toekomst. Ik bedoel, ik ben vanaf het begin af aan gek op haar maar haar komst heeft wel voor wat spanningen gezorgd
Ohja poot kan ze ook haha! En poortje (die doet ze meestal als ze het even niet meer weet, heel schattig). En ze komt (meestal) naar mân hand toe als ik die uitsteek, ook handig. Leuk die app, ik ga eens kijken.
Een draai lukt mij echt niet om aan te leren haha, mijn hond gaat dan gewoon steeds de andere kant op met haar kop dus ben er maar mee gestopt
High five is mijn favo
Mijn 2 favorieten zijn âtussendooooorâ en dat loopt mijn hond tussen mijn benen door.
En âKusjeâ, dan geeft ze mij echt een kus met haar neus op mân gezicht of ze geeft een harde kopstoot als ik iets lekkers in mijn handen heb.
Wat fijn dat ze zich nog meer zichzelf is!
Ja trucjes leren is altijd leuk!
Hier zijn het de volgende die favoriet zijn.
- selfie (achter mij staan en dan poten op mijn schouders)
- schaam je (poot over neus bewegen)
- pang (doodschieten)
- midden met pootjes op mijn tenen
- buiging
- fluisteren in mijn oor (en dan zeg ik altijd oh schaam je)
In de actieve vorm springen door mijn armen die een ring vormen en springen over mijn armen als ik op de grond zit, armen uitstrek naar buiten en ze een rondje om mij heen moet maken. Ja eigenlijk vind ze alles leuk, dus we zijn ook alweer bezig met allemaal nieuwe trucjes.
Vaak na het eten neem ik haar brokken en ga ik op de grond zitten en gaan we de hele trucendoos uithalen, en dan beloon ik haar met dâr eigen voer. Is ze echt even lekker aan het werk en goed moe ook erna.
De app van puppr is inderdaad perfect, ik heb van Sara Carson ook het boek super dog tricks thuis liggen. Eigenlijk wel hetzelfde als de app van haar, maar daarin staan alle trucs uitgelegd ook met duidelijke fotoâs en tekst.
@Xiomara tip voor de draai te leren is om het in een hoek te oefenen. Hond tussen jou en de hoek in. Dan blokkeer je een uitweg zeg maar, en maakt het soms makkelijker omdat ze dan geen andere kant uit kunnen.
Edit: oei lange lap tekst, maar ben hier gewoon heel enthousiast over. En mijn hond ook, hahaâŠ
Bij ons is âbenenâ de meest praktische. Dan komt ze tussen je benen staan. Doen we als ze om wat voor reden dan ook even veilig moet staan, of als we haar willen losmaken of aanhaken in een losloopgebied.
Verder kan ze rollen, pang, twee kanten op draaien, blaffen op commando, zit, poot, high five, lig, helemaal(liggen met kop op de grond), uit de keuken, wachten, blijf, plaats, naar de gang, volgen, dichtbij, terug (dan gaat ze terug naar de plek waar ze vandaan kwam), speeltjes pakken. Best veel eigenlijk. Vergeet vast wat. En allerlei verschillende recall-commandoâs, die zijn ook belangrijk. Ze is heel erg food driven, dus leert snel met een snoepje.
Ik vond rol het moeilijkst aan te leren, omdat ze zich niet op haar zij liet leggen in eerste instantie. Maar zodra ze dat kon, was pang dan weer makkelijk.
En overal kent ze de handgebaren bij. âLuidâ doet ze met een middelvinger
Handigste hier waren fix it en side en smullen
Fix it was wanneer de riem onder zn poot ging, dan klein beetje trekken en dan trok hij zijn juiste poot op
Side: als ik dit zeg gaat hij aan de rechter kan naast me stan of als we lopen lopen, echt strak naast
Smullen was het sein dat hij mocht eteb, hij ging daardoor nooit al zijn brokken pakken, met een labrador was die wel enorm belangrijk
Ik had een âextra sterkeâ super leuke vos knuffel voor mân hond gekocht voor 25 euro. Ze is niet zo heel erg van de speeltjes maar houdt wel van knuffels en ze is er meestal redelijk zuinig op. Ze werd helemaal GEK van dit ding ze was er wel mee blij maar ging er ook nogal op kauwen en na 10 minuten had ze de neus van de vos kapot
Het verschil tussen links en rechts is erg handig. Wanneer ik zeg terug, doet ze hetzelde maar dan van de andere kant. Stop is ook praktisch om aan te leren. Mijn hond loopt vaak los voor mij uit of we gaan fietsen op een behoorlijk tempo vandaar.
Oja en als ik zeg waar ben je? Dan komt rent ze naar mij toe en tikt ze mijn hand aan.
Afscheid
Pixel liep sinds de jaarwisseling weer slecht, ons vakantiehuisje daar was helaas totaal niet geschikt zagen we toen we aankwamen. (In juni had hij zijn knieband gescheurd, lang proces) Geprobeerd het zo goed mogelijk te doen en eerder naar huis gegaan. Het leek daarna weer wat bij te trekken, maar zo stabiel als voor de tijd werd het niet.
Gisteren liet ik hem uit en krabde hij en toen jankte hij enorm. Ik dacht gelijk aan die knieband en heb hem compleet in paniek in zijn buggy gedaan. We vonden het niet echt een eerlijke keus om hem daar nog aan te laten opereren na alles wat hij al heeft meegemaakt. Eenmaal bij de dierenarts voelde zij dat er lager iets niet klopte. Op de foto was een duidelijke breuk, zijn scheenbeen gebroken. Waarschijnlijk had hij botkanker. Het bot was aangetast en de breuk passend daarbij. Wat moet hij een pijn hebben gehad. Hij was de afgelopen maand ook echt minder blij ofzo, ik vond het soms moeilijk bij hem te zijn. Als we wel iets deden was het niet echt goed, als we niets deden ook niet. Lang knuffelen was hij sowieso al nooit zo van.
De breuk was niet te zetten zonder een roesje, en een roesje was ook niet meer de overweging waard. Het overviel ons enorm natuurlijk, eerst nog overwogen om met opiaten nog 1 nacht naar huis te gaan. Maar toen werd de dierenarts ook emotioneel dat ze hem dag eigenlijk niet aan wilde doen. En met de autorit (half uur) en dat hij nauwelijks nog kon staan zagen wij het ook niet zitten. Er was gewoon geen goede optie meer voor hem.
Mis hem zo. Ik werk niet/chronisch ziek en thuis was echt waar hij en mijn man zijn. Mis hem zo, hij was echt de allerliefste leukste.
Agossie wat verdrietig lijkt mij zo moeilijk om zo plotseling die beslissing te nemen. Heel veel sterkte
Aw wat verdrietig, en ook zo snel opeens⊠Heel veel sterkte Het is duidelijk dat jullie heel veel van hem houden en dat hij een mega geliefd en verzorgd leven heeft gehad
Ahhhh heel veel sterkte en een dikke knuffel
Ah wat verdrietig, uit alles blijkt hoe geliefd hij was. Wat een gemis moet het nu zijn! Heel veel sterkte
Ah wat schrikken en zo plotseling. Heel veel sterkte met het verlies van Pixel.
Heel veel sterkte
Mijn hond van 3 heeft vanmorgen zijn vaccinaties gehad. Ongeveer 2 uur later begon hij anders te doen. Niet meer willen liggen/zitten, enkel stilstaan en soms in zo een soort yoga houding dat hij met zijn voorpoten op de grond ligt en zijn achterkant omhoog. Ik herken dit bij hem als wanneer hij last heeft van zijn buik. Hij ging voorgaande jaren ook niet heel lekker op de vaccinaties (moe, hangerig), maar niet zo heftig als nu. Ik ben meteen terug naar de dierenarts gegaan en ben daar net van terug, het is volgens hun een heel heftige reactie op de prikjes en hij heeft pijnstilling gekregen. Nu was me wel bekend dat hondjes soms een reactie kunnen hebben op vaccinaties maar ik heb niet eerder gehoord dat het zo erg kan zijnđ. Heeft iemand hier dit ook wel eens meegemaakt? En zo ja, hoe doen jullie dat met de jaarlijkse vaccinaties wanneer je hond niet goed er tegen kan? Ik heb gelezen over titteren dus ga volgende keer de dierenarts om meer info daarover vragen, mn hondenmoederhart breekt echt.
En heel veel sterkte @Bertha
Noooo! Heel veel sterkte en mn insta staat voor je open he?