Ligt aan ras, karakter, leeftijd, achtergrondâŠ
De eerste die we hadden geadopteerd was getraumatiseerd, doordat ze bij haar vorige eigenaar bijna was doodgebeten door de andere hond. Dit was een meisje van 2.5 jaar. En verder een echte jachthond. Die kwam bij ons toen als gezinshond binnen via de fokker. Die had haar namelijk weer terug genomen. Omdat we haar achtergrond wisten heeft mijn moeder toen 2 week vrij genomen om een vertrouwensband op te bouwen en bekend te laten worden met haar nieuwe omgeving. Stukjes lopen en mee naar familieleden en de camping. Omdat die hond het niet zo leuk had gehad waar ze had gezeten, was ze zo gewend en vond het prima om enig hond te zijn. Werd ons ook door de fokker op ht hart gedrukt dat ze altijd terug kon mochten we haar niet meer willen. En ze is een keer langs gekomen om te kijken of het wel goed ging.
De tweede is van mij. Hebben we eerst gezien in haar oude gezinssituatie. Die mensen moesten afstand van haar doen op doktersadvies. Die hadden al van alles geprobeerd, maar 1 van hun kinderen was zwaar allergisch. Die mensen hebben onze huidige hond naar ons toegebracht. Zij was toen 8 maand. Omdat het een hele trouwe hond is, had ze het er eerst heel moeilijk mee. Mijn man heeft toen de eerste nachten bij haar geslapen. Is heel goed geweest voor hun band. Ik had toen een paar dagen vrij en ben met haar eerst de buurt gaan verkennen.
We hebben de cursus afgemaakt waar ze eerst zat, dus die mensen die dat begeleiden kenden haar ook goed en andersom. Heb eerst ook heel erg vast gehouden aan het ritme dat ze was gewend vanuit huis uit zeg maar. Dit heeft ook geholpen in het proces. We hebben de uurtjes alleen thuis langzaam opgebouwd rond dag 3/4 en dat ging eigenlijk heel goed.
Maar het is ook voor de hond heel erg wennen. Ze zeggen ook vaak dat je de echte hond pas ziet na een paar maanden. Zolang hebben ze vaak wel nodig om te wennen. Ik moet zeggen dat het wel klopt in mijn geval.
Heel verhaal, maar het komt erop neer. Geef het tijd om te wennen. Lees je goed in over het ras. Laat je informeren over de achtergrond en reden van afstand doen. Maar volg vooral je gevoel.