Hondentopic #2

Heeft dat niet mede te maken met je eigen stemming? Mijn hond gooit ook haar hele opvoeding weg als ik niet mijn dag heb. Zit ik beter in mijn vel, herinnert ze zich ineens weer elke training die ik met haar heb gedaan.

Zou natuurlijk kunnen, en het zal ook een rol spelen, maar ik denk wel echt dat zij wind ook moeilijk vindt. Voelde mij net prima en had ook niet zo’n last van de wind, maar merkte aan haar al bij het de deur uit gaan spanning.

Ik heb het idee dat als het (flink) waait alles wat onvoorspelbaarder is. Sowieso de windstoten zelf, dingen die door de lucht vliegen, het geluid van de wind, maar ook geluid van andere dingen is soms ineens veel ā€œplotselingerā€ doordat de wind het geluid eerst overstemd misschien? Dat is ook met fatbikes bijvoorbeeld, normaal hoor je die aankomen maar nu zijn die er ā€œineensā€ etc etc

En verder, ja sowieso dat mijn stemming invloed heeft! Merk dat soms ook als ik m’n dag niet heb dat ik minder geduld voor haar heb bijvoorbeeld en dat de spanning dan ook bij haar kan oplopen. Ik ben mij wel heel bewust van lijnvoering, ruimte voor haar om te snuffelen etc om dat ook zo veel mogelijk te voorkomen!

1 like

Onze Golden Retriever pup (6maanden) bijt sinds een tijd met uitlaten op de lijn inclusief springen, speelgrommen en blaffen. Soms direct al aan het begin van de wandeling. Soms aan het einde. Het verschilt een beetje hoe snel we hem er weer uit krijgen. Volgens onze trainer is het overprikkeling
Sowieso is het een hond die snel overprikkelt is. Ik kan zelf helemaal niet vaak een aanleiding aanwijzen waarom hij begint, soms begint op op de oprit er al mee.

Hij gaat naar cursus en we hebben voor dit probleem ook nog prive lessen gehad maar niks lijkt echt te helpen. Ik had op aanraden van onze trainer een antibijt stuk tussen de halsband en de lijn gezet maar daar wordt ie helemaal leip van.

Is dit herkenbaar voor iemand en heeft iemand nog de gouden tip? Het haalt bij mij het plezier bij het wandelen wel echt weg.

1 like

Heb je zo’n riem die je kan uitrollen? Zo ja dan zou ik die sowieso eerst vervangen voor een normale riem, daar heb je meer controle mee. En het helpt misschien om de lijn (rolriem/gewone riem) heel kort te houden als je de riem om doet/naar buiten loopt. Zodat hij geen kans heeft om te bijten misschien? En verder als hij toch die lijn te pakken krijgt: stoppen, uit zijn bek halen en weer strak houden, even wachten met lopen, commando geven om te lopen en op een gegeven moment die lijn laten vieren. Dit proces herhalen totdat er ooit een lampje gaat branden van: oh als ik bijt heb ik geen bewegingsvrijheid. En zodra hij die lijn los laat even roepen: goedzo pietje (of een ander beloningscommando), iig iets kort zodat hij er aan gewend raakt als jij dat zegt dat hij iets goed doet. Het belangrijkste is dat hij wel moet weten dat jij de leider van de roedel bent. Dus ook jij als eerst naar buiten/binnen met uitlaten, hond moet wachten totdat jij zegt dat hij naar binnen/buiten mag.

Misschien heb je deze tips allemaal al gekregen hoor of uitgeprobeerd maar dit zou ik zelf doen. En verder is hij ook nog pas 6 maanden! Dat is echt nog jong. Kan goed zijn als hij net wat ouder is dat het ineens goed gaat.

Edit: oh ik heb ook ooit als tip gekregen: een hond kan maar 1 ding tegelijk. Dus blijf met uitlaten tegen hem praten zodat jij zijn aandacht hebt. Al benoem je je hele boodschappenlijstje of noem je een liedje op, zolang jij zijn aandacht hebt gaat hij niets anders doen. Klinkt makkelijk maar het is echt ff moeilijk, maar het komt echt goed!

2 likes

Met 6 maanden begint net een beetje de pubertijd. Dit hoort er wel bij.
Tips zijn: geen rollijn maar een vaste lijn, geen halsband maar een y-tuig (zodat je niet de nekwervels overbelast/etc).
Een ritme aanhouden, als de pup al overprikkeld is bij verlaten huis is het heel handig een fijn ritme van wanneer je wat je doet aan te houden. Dit geeft structuur en daar heeft een puppy baadt bij. Slaapt puppy genoeg? Is er genoeg rust in huis? Heeft ie z’n eigen plekje?

Maak wandelen voorspelbaar, veel dezelfde routes, zodat pup weet wat er verwacht word. Liever wat vaker eruit voor plassen dan lange wandelingen in de puppy-tijd.

Neem een speelgoed mee waar de pup in mag hangen (trektouw ofzo), dat leidt ook af als buiten spannend is.

Maar vooral: 6 maanden is echt nog baby en het hoort erbij. Het is een fase

2 likes

Mijn hond heeft sinds donderdag niet meer gepoept. Ben het hele weekend al bezig met de dierenarts. Een klysma en laxeermiddel hebben niet geholpen, dus vandaag zijn er foto’s gemaakt en daar is dus heel veel lucht en ontlasting op te zien. Morgen wordt hij geopereerd (tenzij hij nog gaat poepen). Hoop dat het gewoon een verstopping is en geen tumor ofzo die de boel blokkeerd.

Vind het zooo zielig voor hem :frowning:

2 likes

Ja we hebben een halsband en een vaste riem(geen flexi). Een tuigje gaat niet goed en wordt afgeraden door onze trainer. Het blijven/wachten kan hij heel goed. Touwtjes, speeltjes, snoepjes voor de nejs haalt allemaal niks uit, daar heeft hij totaal geen aandacht meer voor zodra dit gedrag start. Het is alsof hij dan volledig uit gaat.

Hij slaapt ook voldoende, wordt mentaal uitgedaagd en we hebben een vast ritme.
Thuis is het verder ook een voorbeeldige hond, het gedrag stopt meteen als we de drempel over stappen. Dit gedrag is alleen buiten met uitlaten en tijdens de puppycursus, oftewel waar hij veel prikkels krijgt. Er is nooit iets voorgevallen tijdens het wandelen en hij reageert ook niet overdreven op andere honden.

Ik weet dat hij nog jong is maar ik heb mijn twijfels of dit gedrag er vanzelf uit gaat, vandaar dat we ook begonnen zijn met prive trainingen. De moed zakt me soms echt in de schoenen omdat het uitlaten zo moeizaam gaat.

Denk dat de enige oplossing hier gewoon tijd is. Zo doorgaan, geduldig blijven, voldoende rust blijven geven en dan gaat ook deze fase weer over. Pups zijn kut. En zo lief. En zo kut.

Je zou kunnen kijken naar honden massage / T-Touch. Het masseren van de oortjes kan een goeie zijn om hem hieruit te halen en weer even verbinding te krijgen. Maar wel eerst thuis oefenen en niet gelijk volgend week in willen zetten - het is allemaal een kwestie van lange adem.

Haal bij de bouwmarkt klein stukje ijzeren riem ipv dat antibijtdeel. Mogelijk gaatie daar ook van over de zeik want ander geluid maar hopelijk stopt hij gewoon met in de riem hangen daardoor. Werkte hier wel, nu niet meer nodig.

Ik zou inderdaad stoppen met cursus in een groep, is niet voor elke pup geschikt. Ik heb alleen prive-cursus gehad. Hier heeft ook ā€˜kunnen afkijken’ geholpen, wandel je weleens met een (volwassen) stabiele hond? Dat die ziet hoe een andere hond wandelt? Van afkijken kunnen honden ook echt veel leren. (en dan hoef je niet gelijk lang te wandelen, 10minuten is voldoende en met alles is: opbouwen en geduld).

En tuig afraden vind ik maar vaag, je kan namelijk ook bij een tuig aan twee kanten aanlijnen (bij borst en rug) zeker als die zich als projectiel gedraagt misschien wel goed. Misschien tijd voor een andere trainer die er anders naar kijkt?

Misschien word ie teveel uitgedaagd als die buiten zo los gaat, minder doen is soms de oplossing. Even geen trainingen, weinig eisen. Even pas op de plaats. Leren dat wandelen leuk is.

En nee dit gaat even duren en is geen leuke fase. Maar hierna komt weer iets anders. Geduld. Het is een kind wat je de wereld door moet loodsen.
Dat hoort bij de ontwikkeling
, heb je dit boek gelezen: Een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans 1 - Elke pup een goede start

Echt goed boek, heb ik best veel aan gehad.

2 likes

Bedankt voor de tips, we ploegen weer verder. Zo’n ijzeren ketting hadden we inderdaad er al tussen. Vanavond is mijn man met hem naar cursus geweest en dat ging zo slecht dat hij eigenlijk eraf gestuurd is. We zullen de komende week insteken op individuele training en hij gaat de komende weken af en toe naar de dagopvang van de hondenschool waar hij meer in contact komt met volwassen honden en tegelijk getraind zal worden.

Sterkte! Hopelijk komt alles snel goed en blijkt het gewoon een verstopping :heart:.

@Pearll het boek werd je al aangeraden door @lariks maar ik tip hem nog eens: ā€œEen hondenleven lang fysiek en mentaal in balans. Boek 1: Elke pup een goede startā€. Dit is echt een heel goed boek om eens door te lezen en je bewust te worden van de fases van je pup en de ontwikkelingen die hij doormaakt. En ook tips hoe je zelf met hem aan de slag kunt gaan om hem te begeleiden.

Je zegt dat je zelf soms niet kan aanwijzen waarom hij overprikkeld is maar voor hem is Ɣlles nieuw. Hij is 6 maanden en moet nog zoveel leren en ontdekken en dan kan de buitenwereld opeens heel spannend zijn. Er klinkt wat frustratie naar je pup toe in je post en een pup opvoeden is ook zwaar. Maar heb vooral compassie met het diertje zou ik zeggen. Het komt heus wel goed maar gun hem de tijd zich te ontwikkelen. Soms is er geen snelle oplossing maar is het een kwestie van wachten tot de volgende fase.

4 likes

Helemaal mee eens… Een goed zittend tuig is juist zo belangrijk, juist ook bij een hond in de groei.

4 likes

Ja herkenbaar @boonie ! Wind is hier ook een extra trigger. Of alles 10x zo hard binnenkomt, zoveel dat opeens voorbij waait, geuren die sneller voorbij komen ofzo. Is niet relaxed wandelen inderdaad.

@Pearll ja ook herkenbaar, t-rex modus aan de riem als beginnende puber. Hier is dat uiteindelijk wel overgegaan. Ik had toen de tip gekregen om 2 lijnen aan te klikken. Als ze dan in 1 lijn sprong, die loslaten en dan had je de andere lijn nog waar ze aan vast zat. Dan wordt het geen spel ook, want er wordt niet aan de lijn getrokken (wat een leuk gevecht met baasje is natuurlijk) dus wordt het minder interessant om dan in de lijn te springen uiteindelijk. Maar soms heeft het een lange adem nodig en vaak is het maar een fase. :pray:t2: Sterkte en succes! :paw_prints:

1 like

Ik had mijn hond een mooie wandeling beloofd in de middag. Is het al de hele middag aan het regenen. Mijn hond is allergisch voor niet zelfgekozen water, dus nu zit ze depri te zijn op de bank. Heb haar even geaaid, maar krijg alleen een hele diepe zucht die uit haar tenen komt. Drama queen modus staat duidelijk aan.

Maar je hond weet toch niet dat jij dat hebt beloofd of hoe zit dat :grimacing:

1 like

Nou ze kan redelijk nederlands. Ze kent wandelen en middag. Begint dan rond 12.30 uur met stalken.

4 likes

Dit doet toch wel een beetje pijn hoor. Mijn puppy vind t mijn vriend overduidelijk leuker, want als hij naar beneden komt s’ ochtends is ze helemaal opgewonden en aan het kreunen enzo, en bij mij doet ze dat echt nooit tot nauwelijks? En als ze dat bij me doet is het meer een geĆÆrriteerde reactie dan een hyper reactie :sob: Ik weet gewoon niet wat ik verkeerd doe. Mijn vriend werkt alleen thuis en ik niet dus ze ziet hem vaker maar dan zou je toch ook denken dat ze op zn minst soms blij is om me te zien? :joy: Maar echt serieus iedereen krijgt die reactie behalve ik? Mijn moeder, mijn zus, nichtje, zelfs vreemden op straat, echt auw gewoon man haha

1 like

Oh dit is zo kut haha. Mijn hond leek ook vier jaar lang voorkeur te hebben voor mijn vriend, die werkt net als jouw vriend thuis dus hij was bijna 24/7 met haar, maar sinds een aantal maanden is ze helemaal gefocust op mij.

Samen met haar iets nieuws leren heeft bij mij heel veel geholpen. Je kunt haar makkelijk thuis commando’s aanleren, elke dag een paar keer een paar minuten is al genoeg. Zelf doe ik bijna het hele jaar door wekelijks cursus met haar en dat heeft heel veel geholpen voor haar vertrouwen in mij. Ze vindt het ook heel leuk en weet dat ze daarvoor bij mij moet zijn en niet bij mijn vriend.
Maar ik moet er wel bij zeggen dat onze band met sprongen vooruit ging toen ik door overspannenheid tijdelijk thuis zat en nu nog steeds niet volledig werk, waardoor ik nu ook vaker tijd heb om extra leuke dingen met haar te doen. Sindsdien zijn onze rollen thuis omgedraaid, tot ergernis van mijn vriend.

1 like

Kan het niet zijn dat ze snapt dat je terug komt als je weggaat?
Dus dat ze daarom niet extreem blij is, omdat ze weet dat het goed komt.
Heb hetzelfde met mijn honden, en een hondentrainer die in de buurt woont zei dit. Was volgens haar juist een heel goed teken en een teken van vertrouwen van de hond (kan ook zijn dat ze dit zei om mij beter te laten voelen, maar heeft wel gewerkt)

Dat was hier thuis ook wel een beetje zo, voor honden is er vaak 1 of 2 leiders in een groep (tenzij hij te dominant is) dat zal in dit geval je vriend zijn. Dan ziet hij jou miss als gelijke rang
En vreemde zijn altijd leuk dus dan heeft hij de spanning en het enthousiasme