@Otzi mijn hond eet ook van alles van de grond zoooooveeel kippenbotjes/spareribs die overal en nergens liggen? Ik probeer heel goed op te letten en haar op tijd te weerhouden van iets eten, kan ook wel zien of ze iets op het spoor is meestal
maar het is lastig. Ze eet over het algemeen geen dingen die écht niet eetbaar zijn zoals plastic ofzo, en hondenpoep eet ze in de regel ook niet, maar ganzenpoep, kattenpoep en vermoedelijk mensenpoep (omg dat vind ik altijd zo eng, want ja waarom poept iemand in de bosjes/op straat, maybe drugs gebruikt, super gevaarlijk) wel. En, afgelopen week, pakte ze ineens toch een GIGANTISCHE hondendrol IEEEEEEHWHWHWHWHWH moest bijna kotsen hahaha. Ik had toevallig een stuk runderpens in m’n beloningstasje en daarmee kon ik “ruilen”, WAT GOOR. Ik weet niet wat het met die drol was, misschien dat die hond alleen vers vlees krijgt ofzo en dat diens ontlasting ook nog aantrekkelijk leek
Wij geven haar wel eten op de grond, want dat hebben wij juist geleerd om te doen om verschillende redenen ivm haar reactivteit. Snuffelen = ontspannen, en ze is heel gespannen rondom eten als ik haar dat in een schrokbak oid geef, dus ik gooi het in de tuin. Het helpt waarschijnlijk niet met dingen van de straat eten, en tegelijkertijd heb ik het idee dat zij echt wel weet wat het verschil is tussen iets van de straat en iets dat ik op straat gooi. En ze eet ook niet van de tafel ofzo. Eten in de tuin gooien oid kan overigens natuurlijk goed samengaan met wat @Sedana zegt over alleen eten op commando.
En mijn hond is ook van de straat (), dus dat instinct om dingen te eten die ze vindt zit er gewoon goed in… Wij hebben super geluk nu met een gecertificeerd gedragstherapeut die sinds kort haar oppas is, en ik heb ook aan haar gevraagd hoe we dit kunnen voorkomen. Zij zei dat een heel belangrijke factor is om er voor te zorgen dat ze de behoefte niet voelen omdat ze genoeg en gevarieerd eten krijgen, dat dat al erg schijnt te helpen. Onze hond krijgt wel genoeg eten, maar in principe wel elke dag dezelfde brokken… Dus ik ben aan het kijken naar hoe we daar variatie in kunnen aanbrengen, en dan kijken of het helpt. En voor het toch aanleren van een leave it, noemde zij dat je dus voordat er iets te eten is het spot, en dan zegt “leave it”, en haar lokt met je hand en dan dus iets lekkers de andere kant op gooien. Heb er zelf nog niet mee geoefend.
Sorry heel verhaal.