Hondentopic #2

@Otzi mijn hond eet ook van alles van de grond :weary: zoooooveeel kippenbotjes/spareribs die overal en nergens liggen? Ik probeer heel goed op te letten en haar op tijd te weerhouden van iets eten, kan ook wel zien of ze iets op het spoor is meestal :sweat_smile: maar het is lastig. Ze eet over het algemeen geen dingen die écht niet eetbaar zijn zoals plastic ofzo, en hondenpoep eet ze in de regel ook niet, maar ganzenpoep, kattenpoep en vermoedelijk mensenpoep (omg dat vind ik altijd zo eng, want ja waarom poept iemand in de bosjes/op straat, maybe drugs gebruikt, super gevaarlijk) wel. En, afgelopen week, pakte ze ineens toch een GIGANTISCHE hondendrol IEEEEEEHWHWHWHWHWH moest bijna kotsen hahaha. Ik had toevallig een stuk runderpens in m’n beloningstasje en daarmee kon ik “ruilen”, WAT GOOR. Ik weet niet wat het met die drol was, misschien dat die hond alleen vers vlees krijgt ofzo en dat diens ontlasting ook nog aantrekkelijk leek :cry:

Wij geven haar wel eten op de grond, want dat hebben wij juist geleerd om te doen om verschillende redenen ivm haar reactivteit. Snuffelen = ontspannen, en ze is heel gespannen rondom eten als ik haar dat in een schrokbak oid geef, dus ik gooi het in de tuin. Het helpt waarschijnlijk niet met dingen van de straat eten, en tegelijkertijd heb ik het idee dat zij echt wel weet wat het verschil is tussen iets van de straat en iets dat ik op straat gooi. En ze eet ook niet van de tafel ofzo. Eten in de tuin gooien oid kan overigens natuurlijk goed samengaan met wat @Sedana zegt over alleen eten op commando.

En mijn hond is ook van de straat (:sunglasses:), dus dat instinct om dingen te eten die ze vindt zit er gewoon goed in… Wij hebben super geluk nu met een gecertificeerd gedragstherapeut die sinds kort haar oppas is, en ik heb ook aan haar gevraagd hoe we dit kunnen voorkomen. Zij zei dat een heel belangrijke factor is om er voor te zorgen dat ze de behoefte niet voelen omdat ze genoeg en gevarieerd eten krijgen, dat dat al erg schijnt te helpen. Onze hond krijgt wel genoeg eten, maar in principe wel elke dag dezelfde brokken… Dus ik ben aan het kijken naar hoe we daar variatie in kunnen aanbrengen, en dan kijken of het helpt. En voor het toch aanleren van een leave it, noemde zij dat je dus voordat er iets te eten is het spot, en dan zegt “leave it”, en haar lokt met je hand en dan dus iets lekkers de andere kant op gooien. Heb er zelf nog niet mee geoefend.

Sorry heel verhaal. :woman_shrugging:

1 like

Ja mijn hond (2 jaar he, dus niet ervan uitgaan dat je pup dit gelijk moet kunnen) moet zitten voor zijn eten. Dan gaat het bakje pas op de grond. Dan moet hij wachten op het commando “ga maar” oid. En ook als ik de kamer uitloop of wat dan ook heeft hij te wachten op het commando (gaat heus niet altijd goed - maar ik heb het ook weleens gehad dat ik het vergat en lekker op de bank ging chillen tot ik een plas kwijl zag en dacht Ooooh kut)

@Krabsalade Is mijn 3e hond dus vandaar de goed gekozen en over nagedachte commandos hahaha. Hoe vaak ik wel niet bij mn eerste zulke dingen heb gezegd :joy: en die had ook nog eens een veel voorkomende kinderennaam (Nova) dus ik paste soms zo tussen de ouders bij het schoolplein.

@boonie Ja precies op de grond is echt niet zo erg (hoewel ik het in het begin niet zou doen maar das ieders eigen keuze) maar idd koppelen aan commando zoals snuffel of zoek. Maar met een herplaatser is het sowieso een ander verhaal allemaal dan een pup. Betreft poep eten, kijk even naar sanofor. Das veendrenkstof en dat gooi je over de brokken en dat kan helpen. Hielp iig bij mijn 1e hond.

1 like

Hahahh huh alsof een hond denkt ‘oh heb net al een stuk fruit en hondenbrokjes op, deze frikandel laat ik liggen hoor’. Sommige honden eten nou eenmaal alles wat eetbaar (en niet eetbaar) is, heeft toch verder niks te maken met of ze gevarieerd eten

3 likes

Tja geen idee. Ik kan mij wel voorstellen dat het uitmaakt of een hond genoeg en gevarieerd eet. Voor ons geldt ook dat ze in het begin wel eens iets van het aanrecht heeft gepakt dat ze nu niet doet.

Dusja, niet zo rationeel maar misschien wel het verschil tussen te weinig of heel eentonig eten vs gevarieerd uitmaakt

Ging bij mij ook wel meer over ganzenpoep niet perse frikandellen

Ik denk dat je met training een heel eind komt. Onze hond moet wachten voor ze haar etensbak mag aanvallen, en als we wat brokjes op de grond strooien moet ze ook wachten. Als er iets op de grond valt kijkt ze nu automatisch eerst naar ons voor ze het pakt.

Op straat hebben we haar vanaf het begin altijd weggetrokken bij eetbare dingen en dan “bah” erbij gezegd. Dat hoeven we nu eigenlijk nooit meer te doen omdat ze er niet meer op duikt. Alleen geplette frietjes kan ze niet weerstaan, dus dan is het weer actief haar meenemen haha.

Maar misschien is onze hond vanuit zichzelf al minder geïnteresseerd in de rotzooi op straat hoor… sommige honden zijn echt stofzuigers wat dat betreft. Dat is lastig.

Omg die van mij eet ook iedere keer nu ganzenpoep? Ik heb het al een paar keer uit haar mond moeten trekken echt zo ranzig :joy: Volgens mij heeft ze ook mogelijk een hondendrol in haar bek gehad maar daar wil ik niet aan denken haha. Het eten is wel echt een dingetje met haar want normaal strooi ik haar brokjes een beetje zo in de richting van haar voerbak om haar ernaartoe te leiden. Maar nu probeer ik dat niet meer te doen maar het eindresultaat was vanochtend dat ik haar dan continu uit mijn had zit te voeren haha. Ja ik wil zeker weten ook wat meer variatie in haar dieet gaan aanbrengen, want op dit moment geven we nog steeds dezelfde brokken iedere dag maar kan me ook wel voorstellen dat ze daar misschien ook gewoon schijtziek van is ofzo haha. Ik denk dat ik ga beginnen met haar stukjes kip te geven en te kijken hoe dat gaat. Wel goed dat je iemand hebt die je er zo goed bij begeleidt! Ik heb haar ingeschreven voor een puppy cursus binnenkort, hopelijk kunnen we daar ook nog veel van opsteken.

@Sedana Hahaha Awwww ik zie het al voor me dat ze al kwijlend op je commando zat te wachten haha :joy: Het liefst zou ik haar dit ook leren, maar het vervelende bij haar is dat ze echt ontzettend zeikerig is met het eten. Het is zo moeilijk om haar aan het eten te krijgen soms. Dus op die manier gaat het voor nu denk ik nog niet lukken. Met speeltjes ben ik wel een tijdje terug begonnen met haar ‘drop it’ te leren, maar moet het zeker nog wat aansterken, en haar buiten naar me laten luisteren is ook zeker nog wel een dingetje haha.

1 like

Een van mijn honden heeft al heel lang niks meer van de grond gegeten.
Maarrr mijn vriend heeft na het stappen vannacht maccie gehaald en op de salontafel laten liggen. Nu heeft ze vannacht/vanochtend een hele dubbele quarterpounder gegeten, heb haar maar geen brokjes gegeven vanochtend :sweat_smile:
Herken mij weer helemaal in alle berichten hierboven hahaha.
Onze andere hond heeft wel heel keurig alle maccie genegeerd, dus die krijgt zometeen een extra konijnenoor.

9 likes

Wat lief van je vriend dat hij eten meeneemt na het stappen voor je hond. :joy:

Wellicht is er iemand hier die mij wat tips kan geven.

Onze hond is nu een jaar, super leuke hond heel sociaal. Wat Ansich natuurlijk heel fijn is wil het zijn dat ze het liefst met iedere hond op straat wil snuiten, spelen, aandacht. ( ze gaat 2 dagen per week naar pension en kan daar naar harte lust spelen)

Ik wil dat ze leert om gewoon netjes door te lopen en we dus gewoon andere honden kunnen passeren.

Nu gaat ze blaffen, kwispelen en trekken aan de lijn. Alles om maar bij die hond te komen.

Probeer haar af te leiden met wat lekkers maar daar heeft ze geen oog/ snuit voor. Ze ziet alleen maar de andere hond.

Heb haar het commando netjes lopen aangeleerd, dit kan ze zolang ze maar niks ziet.

Jullie tips om haar aan te leren gewoon netjes door te lopen en op commando naar andere hond te mogen gaan.

Lief maar geen goed plan. Hond is geen mens, het verteringsstelsel werkt heel anders. De brokken zijn (mits je goeie hebt) uitgebalanceerd en bevatten precies wat ze nodig heeft om gezond te blijven. Als je wilt wisselen van brokjes moet dat ook door te mengen en rustig over te stappen - en dat is ook afhankelijk van of het geextrudeerde brok is of geperst. Vers vlees voeren kan heel gezond zijn maar vergt veel kennis. Gekookt vlees als basisvoeding is sowieso geen goed plan. Vlees in vleesworsten zijn wel gebalanceerd (maar moet je wel smaken afwisselen) en los vlees (zoals kipfilet) moet je weer combineren met orgaanvlees en rauwe (! Nooit gekookt of op wat voor manier dan ook verhit geven !) botten.

Stukjes kipfilet als snackjes kan natuurlijk wel. Kijk dan bijv naar gedroogde repen kipfilet. En rauw of gekookt mag ook natuurlijk, maar niet als basisvoeding. (En rauw beter niet over geëxtrudeerde brok)

• ik ben geen dierenarts of professional, mijn eerste hond had flinke voedselallergieën en toen heb ik er heel erg in moeten duiken.

Uit de hand voeren is helemaal niet zo erg trouwens. Maak er trainingsmomenten van. Je hoeft niet perse voermomenten te hebben. Zo heb ik mijn moeilijke eter ook vanalles geleerd. Nu heeft hij wel gewoon voermomenten hoor, dus het hoeft ook weer niet voor altijd.

@Frietmetmayo ja daar heeft mijne ook heel erg moeite mee. Niets zo leuk als een andere hond! Wat ons hielp is echt veel sociaal contact voor hem zoeken en aan de lijn mega mega veel trainen, is echt een struggle sinds pup en begint nu pas na 2 jaar beter te worden met elke wandeling oefenen. Negeren is lastig…

1 like

Ik eis haar aandacht door haar te laten zitten en voor haar te gaan staan. Maar soms heb ik ook geen zin omdat de andere hond ook is gaan zitten. Dan loop ik door. Maar zeg standaard nee, hondje aan de lijn. Dat er daarin een verschil zit dat ze er dan niet naartoe mag, lijkt redelijk te landen nu.

Dank je wel voor de tips! Ja ik dacht om misschien stukjes kip door de brokken heen te doen, maar ja dan riskeer je weer dat ze misschien alleen de stukken kip eet en niet meer de brokjes want ze doet nu al zo moeilijk. Vandaag heeft ze ook weer bijna niks gegeten echt vervelend :weary:

We zijn net eindelijk een stuk gaan lopen en ergens bij een cafe gaan zitten omg ik wou dat al zoooo lang doen (was echt 1 van mijn honden fantasieën haha naast haar naar het strand meenemen) en nu kon het eindelijk 🥹Omg het was zo cute haha wel iets meer stressvol dan in de fantasie misschien maar echt zo leuk

5 likes

Weet niet of je dit al doet. Wij hadden van onze fokker de volgende tip gekregen.
Als we naar het terras gaan, altijd hetzelfde kleedje meenemen (en eventueel thuis ook in de mand/bench leggen in het begin, zodat het goed naar haar ruikt).
En dat kleedje op het terras dan onder de tafel leggen, met eventueel een snack of een favoriet speeltje erop.
Onze honden gaan nu vanzelf op het kleedje liggen chillen als we het op het terras neerleggen.

3 likes

Ja dit gaan we de volgende keer zeker weten doen! Echt stom maar we hadden daar totaal niet aan gedacht. En ook een stokkie of iets meenemen waar ze op kan kauwen en spelen. We waren nu idd echt niet zo goed voorbereid, dus ik had haar maar op schoot haha. Gelukkig was ze moe en ging ze rustig op mijn schoot liggen. Maar ze was wel even lastig toen ik mijn koffie kreeg :joy:

7 likes

Ja die tip is zo goed! Ik gebruik daar een reis handdoek van de action voor! Onze trainer noemde het een “ontspankleedje” waar je ook bent, altijd zn eigen plekkie mee.

2 likes

Ah zo schattig :heart_eyes::heart_eyes:
Een tip nog qua speeltje op het terras, mijn honden waren slopers als pups, dus heb ook een keer tussen de vulling van een pluche speeltje gezeten. En als ze te lang stil op het kleedje lagen waren ze de lijn 9 van de 10 keer aan het doorkauwen :sweat_smile:
Ook wel eens gehad dat mijn vriend en ik tegen elkaar zeiden ‘hee, die hond die daar los loopt te scharrelen lijkt echt mega erg op die van ons’ en dat we dan alleen nog met de lijn zaten.

1 like

Hahahaha omg dat lijkt me echt schrikken! :sob:

1 like

Is ze altijd al een moeilijke eter geweest? Het kan dat ze niet zo grote eter is of het eten niet zo lekker vind of misschien heeft ze ergens last van (lichamelijk). Die van mij vond als puppy het heel saai om uit een gewone bak te eten toen hij nog brokken had. Strooide het uit, rolde het in handdoeken, in van de schrokbakken etc om hem een beetje uit te dagen.
Kip is voor de meeste honden niet zo goed, veel honden zijn daar allergisch voor.

2 likes

Ja dat idee krijg ik ook dat ze een beetje uitgedaagd wil worden misschien. Of dat ze gewoon niet zoveel nodig heeft. Ik ging haar gisteren trainen tijdens het voeren en dan probeerde ik haar op die manier naar die bak te leiden. En op zich at ze wel maar toch weer niet alles terwijl ze ook een hele maaltijd had overgeslagen bekant. Wist trouwens niet dat honden allergisch voor kip konden zijn dus zal zeker wat meer research doen eerst !

Het kan ook gewoon hè, niet alle honden staan altijd te springen om voer. Ik maakte mij eerst ook zorgen om die van mij maar hij eet op een andere manier dan het beeld dat ik had van honden. Hij heeft altijd voer staan en eet wanneer hij honger heeft en is perfect op gewicht. De dierenarts raadde dit ook voor hem aan terwijl ik zelf in het begin iets teveel vasthield aan een vast stramien.

Laatst was hij onverwacht bij iemand anders blijven slapen dan gepland en zij snapte niet waarom hij niet at in de ochtend en ik dacht oh ja typisch mijn hond die pas rond lunchtijd in actie komt voor een wandeling en misschien voer haha.