Ik heb in september drie weken vakantie en wil twee daarvan op vakantie, ik ga er nu vanuit dat mijn hondje meegaat maar ik ben ook aan het overwegen om oppas te zoeken zodat ik op een andere soort vakantie kan. Ik vind het altijd best stressvol om met hond op vakantie te zijn dus zou het ook wel weer eens heel lekker vinden zonder hond, maar voel me ook nu al schuldig. Er is in mijn netwerk niemand die twee weken op wil passen. Ik ben nu lid van een Facebook waar mensen oppas zoeken en aanbieden voor huisdieren, maar ik vind het toch wel erg spannend. Ergens voelt het ook niet goed om mijn hond twee weken bij vreemde mensen te laten… en straks zit ik ergens en gaat het niet goed en wat dan? Of ik boek een vakantie en ze zeggen vlak van te voren af… een pension heb ik ook geen ervaring mee, iemand van jullie wel? Tips over deze situatie? Gaan jullie altijd met hond op vakantie?
Onze hond gaat regelmatig een dagje naar het pension en heeft dan echt de dag van haar leven, lekker de hele dag buiten spelen met andere honden. Als we op vakantie zijn dan gaat ze naar familie of naar het pension, afhankelijk van hoe het uitkomt (ze kan niet alleen zijn dus komt niet altijd uit bij familie). We hebben wel meerdere pensions bezocht en uitgeprobeerd voordat we een goede hadden gevonden, er zit echt veel verschil in. Sommige gebruiken geen kennels en dan zitten de honden bijv. altijd in een soort huiskamer en kunnen ze naar buiten wanneer ze willen, terwijl er andere pensions zijn die juist alleen kennels gebruiken en waarbij de hond een eigen buitengebied heeft. Je zou dus even kunnen kijken wat het beste bij jullie past en waar je het beste gevoel bij hebt. Goede pensions zitten vaak al ver van te voren vol in de vakantieperiode, dus dan zou ik er wel zsm achteraan gaan.
Ja.
Ja verlatingsangst is ook echt een angststoornis, heel sneu. En dan ook nog zulke nare dingen meegemaakt!
Ze gaan bij mij niet altijd, maar wel vaak mee.
Als je kiest voor een pension/oppas via facebook of PetBnB, zou ik wel misschien ook zo snel mogelijk al beginnen met 1 dag per week wennen.
Dan is de overgang minder groot
Twee weken is wel erg lang meteen, misschien eerst een oppas vinden waarmee het goed klikt en af en toe een dagje en dan een weekend ofzo ergens heen gaan?
Dank voor alle reacties! Ja, mocht ik een oppas vinden zou ik ook niet direct mijn hondje daar twee hele weken naartoe doen maar absoluut eerst losse dagen wennen en een weekend etc. dus dat zal voor a.s. september allemaal te kortdag zijn, net als met een pension. Ik ga in januari ook een weekje op vakantie dus wellicht met dat in het vooruitzicht zou ik dat als ‘wen week’ kunnen proberen ipv gelijk twee weken. En dan in sept gewoon met hond
Het pension waar ik ervaring mee heb, neemt niet zomaar een hond aan. Er gaat eerst een screening en opvangdag aan vooraf. Dit ook omdat er allemaal verschillende honden bij elkaar zijn en wel moet passen in de roedel. Dit was voor de hond van een kennis waarvan de oppas last minute had opgezegd.
Ik neem zelf mijn hond altijd mee. Maar ik heb geluk met familie leden die mij uit de brand kunnen helpen als het nodig is.
Zelf heb ik een velcro hond. Wij zijn onafscheidelijk, dus ik neem haar naar bijna alles mee. Dus ook op vakantie. Wij hebben zelf niet de behoefte om op vakantie een kerk te bezoeken of musea. Eten doen we op een terras of op de camping. En ze is fit en fitaal. Dus een stuk wandelen is voor haar geen probleem. We houden natuurlijk rekening met haar. Maar op de uitlaatrondes na, ziet onze vakantie er niet heel anders uit met hond dan zonder. Neemt niet weg dat ik je wel begrijp. Betreft campings ben je wel beperkter.
Ja ik weet ook niet of een pension echt bij mijn hond past, hij gaat sinds een paar maanden nu 1x per week mee met een hondenuitlaat en zij laat maximaal drie honden tegelijkertijd uit, dat is wel echt een goede oefening voor hem! Ben ook erg blij met haar!
Ik vind het op vakantie inderdaad wel leuk om bijv. een museum te bezoeken of iets anders waar een hond niet altijd mee naar binnen kan (bijv. grotten of een kasteel o.i.d.) En op drukke terrassen gaat het ook niet altijd goed. En op een camping mag (en wil ik zelf ook niet hoor) je een hond sowieso niet alleen laten; in een huisje via airbnb bijv. kan dat evt. wel voor een avondje (in overleg). Ik ga in januari een week op vakantie waarbij de hond sowieso niet mee kan maar dan wil mijn vriend wel oppassen gelukkig.
Dubbelpost excuus: het is ook gewoon dat het me soms benauwd, de zorg voor mijn hond. Ik heb hem samen met mijn ex-partner genomen, waarbij we van te voren in goed overleg met zijn ouders hen als (vakantie)oppas hadden en ze pasten ook vaak een weekend op. Maar mijn relatie is anderhalf jaar geleden plotseling uit gegaan, waarna ik het halve land door verhuisd ben en de hond nu volledig van mij is, omdat mijn ex hem niet meer wilde. Dus ik ben en zijn hulp en de hulp van zijn ouders, die heeeel erg waardevol was, nu kwijt. En daar was ik niet op berekend. En natuurlijk, neem je een risico en wil je het beste voor je dier. Maar soms valt het me gewoon zwaar! En dat mag ook gezegd worden vind ik Ik hou enorm van mijn hond en hoop hem nog heeeeel veel jaartjes te hebben maar soms vind ik het veel in mijn eentje! (ik woon niet samen met mijn huidige vriend en wil niet een te groot beroep op hem doen)
Mijn hond vreet echt alles wat los en vast zit behalve haar medicijnen dan is ze ineens heel picky
Heeft iemand nog een goede truc? Samen geven met ander eten werkt niet want dan eet ze alles op en spuugt ze op het laatst het pilletje uit lol
Wij moeten altijd de bek “opwrikken” (duim duwen in zachte gedeelte kaak dan opent het), pil zo diep mogelijk erin, bek dichthouden en over hals wrijven (dat wekt slikbewegingen op).
Al werkt dat ook niet altijd, vorige keer deed ie “slik” en lieten we los en spuugde die alsnog de pil uit erna
Dat is ook het enige wat hier werkt
Ik doe alsof het een heel bijzonder snoepje is, waar ze ook allemaal trucjes voor moeten doen.
Klinkt stom, maar voor mijn honden werkt het
Zo doen wij het ook en om de paar dagen inderdaad een ‘net alsof slikbeweging’ en dan pilletje weer uitspugen. En je dan heel onschuldig aankijken.
Ik laat hem vallen en doe alsof ik hem zelf snel weer van de grond wil oprapen. Helaas ben ik altijd te laat.
Nou ik snap je wel. Maar ik snap je ex niet. Hoe kun je je huisdier nou van de hand doen als een gebruikte handdoek…
Props voor jou dat jij wel het op je neemt om de zorg te dragen en de liefde te geven die ze verdiend.
Het is nu iets meer dan een half jaar geleden dat m’n hond ingeslapen is en ik vind het zo moeilijk om het een plekje te geven. Hij was echt m’n maatje en wist me altijd op te vrolijken.
Mijn hond gaat binnenkort voor het eerst twee nachtjes slapen bij de opvang waar ze soms overdag heen gaat. Ik ben er best nerveus over haha. Ze heeft het daar prima naar haar zin, maar geen idee hoe ze het gaat doen als ze bij “vreemden” moet slapen
Het is gelukkig een kleinschalige opvang en ze zijn onwijs dol op haar, dat stelt gerust. Maar toch. Wat is jullie ervaring met dit soort dingen?
Ik snap je wel hoor, ik heb hetzelfde met mijn hond. Toen mijn ex en ik uit elkaar gingen hadden we eerst “co-ouderschap” maar van de ene dag op de andere wilde hij dat niet meer doen want: “Ik wil nu eindelijk voor mezelf kiezen”. Ik heb een hond die heel bang is van andere mensen, behalve mijn moeder, dus zelfs als ik een dagje wegga en zou willen dat iemand haar even uitlaat, kan ik enkel beroep doen op haar. En dat is soms inderdaad benauwend en beperkend. Ik zie haar doodgraag en zou haar nooit wegdoen maar ik snap jouw gevoel dus wel heel goed!