Hondentopic #2

Onze hond gaat regelmatig een dagje naar het pension en heeft dan echt de dag van haar leven, lekker de hele dag buiten spelen met andere honden. Als we op vakantie zijn dan gaat ze naar familie of naar het pension, afhankelijk van hoe het uitkomt (ze kan niet alleen zijn dus komt niet altijd uit bij familie). We hebben wel meerdere pensions bezocht en uitgeprobeerd voordat we een goede hadden gevonden, er zit echt veel verschil in. Sommige gebruiken geen kennels en dan zitten de honden bijv. altijd in een soort huiskamer en kunnen ze naar buiten wanneer ze willen, terwijl er andere pensions zijn die juist alleen kennels gebruiken en waarbij de hond een eigen buitengebied heeft. Je zou dus even kunnen kijken wat het beste bij jullie past en waar je het beste gevoel bij hebt. Goede pensions zitten vaak al ver van te voren vol in de vakantieperiode, dus dan zou ik er wel zsm achteraan gaan.

2 likes

Ja.

Ja verlatingsangst is ook echt een angststoornis, heel sneu. En dan ook nog zulke nare dingen meegemaakt!

1 like

Ze gaan bij mij niet altijd, maar wel vaak mee.
Als je kiest voor een pension/oppas via facebook of PetBnB, zou ik wel misschien ook zo snel mogelijk al beginnen met 1 dag per week wennen.
Dan is de overgang minder groot

Twee weken is wel erg lang meteen, misschien eerst een oppas vinden waarmee het goed klikt en af en toe een dagje en dan een weekend ofzo ergens heen gaan?

1 like

Het pension waar ik ervaring mee heb, neemt niet zomaar een hond aan. Er gaat eerst een screening en opvangdag aan vooraf. Dit ook omdat er allemaal verschillende honden bij elkaar zijn en wel moet passen in de roedel. Dit was voor de hond van een kennis waarvan de oppas last minute had opgezegd.
Ik neem zelf mijn hond altijd mee. Maar ik heb geluk met familie leden die mij uit de brand kunnen helpen als het nodig is.
Zelf heb ik een velcro hond. Wij zijn onafscheidelijk, dus ik neem haar naar bijna alles mee. Dus ook op vakantie. Wij hebben zelf niet de behoefte om op vakantie een kerk te bezoeken of musea. Eten doen we op een terras of op de camping. En ze is fit en fitaal. Dus een stuk wandelen is voor haar geen probleem. We houden natuurlijk rekening met haar. Maar op de uitlaatrondes na, ziet onze vakantie er niet heel anders uit met hond dan zonder. Neemt niet weg dat ik je wel begrijp. Betreft campings ben je wel beperkter.

1 like

Mijn hond vreet echt alles wat los en vast zit behalve haar medicijnen :upside_down_face: dan is ze ineens heel picky

Heeft iemand nog een goede truc? Samen geven met ander eten werkt niet want dan eet ze alles op en spuugt ze op het laatst het pilletje uit lol

1 like

Wij moeten altijd de bek “opwrikken” (duim duwen in zachte gedeelte kaak dan opent het), pil zo diep mogelijk erin, bek dichthouden en over hals wrijven (dat wekt slikbewegingen op).

Al werkt dat ook niet altijd, vorige keer deed ie “slik” en lieten we los en spuugde die alsnog de pil uit erna :joy:

1 like

Dat is ook het enige wat hier werkt

Ik doe alsof het een heel bijzonder snoepje is, waar ze ook allemaal trucjes voor moeten doen.
Klinkt stom, maar voor mijn honden werkt het

5 likes

Zo doen wij het ook en om de paar dagen inderdaad een ‘net alsof slikbeweging’ en dan pilletje weer uitspugen. En je dan heel onschuldig aankijken.

1 like

Ik laat hem vallen en doe alsof ik hem zelf snel weer van de grond wil oprapen. Helaas ben ik altijd te laat.

6 likes

Nou ik snap je wel. Maar ik snap je ex niet. Hoe kun je je huisdier nou van de hand doen als een gebruikte handdoek

Props voor jou dat jij wel het op je neemt om de zorg te dragen en de liefde te geven die ze verdiend.

3 likes

Het is nu iets meer dan een half jaar geleden dat m’n hond ingeslapen is en ik vind het zo moeilijk om het een plekje te geven. :cry: Hij was echt m’n maatje en wist me altijd op te vrolijken.

3 likes

Mijn hond gaat binnenkort voor het eerst twee nachtjes slapen bij de opvang waar ze soms overdag heen gaat. Ik ben er best nerveus over haha. Ze heeft het daar prima naar haar zin, maar geen idee hoe ze het gaat doen als ze bij “vreemden” moet slapen :pleading_face:

Het is gelukkig een kleinschalige opvang en ze zijn onwijs dol op haar, dat stelt gerust. Maar toch. Wat is jullie ervaring met dit soort dingen?

3 likes

Ik snap je wel hoor, ik heb hetzelfde met mijn hond. Toen mijn ex en ik uit elkaar gingen hadden we eerst “co-ouderschap” maar van de ene dag op de andere wilde hij dat niet meer doen want: “Ik wil nu eindelijk voor mezelf kiezen”. Ik heb een hond die heel bang is van andere mensen, behalve mijn moeder, dus zelfs als ik een dagje wegga en zou willen dat iemand haar even uitlaat, kan ik enkel beroep doen op haar. En dat is soms inderdaad benauwend en beperkend. Ik zie haar doodgraag en zou haar nooit wegdoen maar ik snap jouw gevoel dus wel heel goed!

2 likes

Ahh kan me voorstellen dat het spannend is! Wij brengen onze hond altijd 's ochtends al zodat ze de hele dag heeft om te wennen en te spelen. Verder helpt het ook om een dekentje van thuis mee te geven, zodat ze in haar vertrouwde geur kan slapen.

1 like

Ja ik breng haar in de ochtend inderdaad al en geef een tasje mee met voer en een dekentje. Heb haar toen ze voor het eerst een dagje ging ook een speeltje meegegeven, maar daar deed ze niks mee volgens de opvang. En ze hebben zelf ook speeltjes zat daar.

Het scheelt ook dat ik zelf wel gewoon thuis ben. Vriend moet onverwacht paar dagen weg voor werk. Ik heb alleen extreem vroege ochtenddiensten en kom er gewoon niet uit met haar uitlaten, waardoor ze te lang alleen zou zijn. Dus eigenlijk ergens wel fijn dat we kunnen “oefenen” terwijl ik wel in de buurt ben, mocht er iets zijn waardoor het niet gaat.

2 likes

Vooral kleine en lichtgewicht speeltjes haha. Kijk ook eens bij de kattenafdeling. Mijn toy poedel is echt gek op het speelgoed van de kat van mijn schoonouders. Wij hebben een aantal kleine knuffels van het merk Kong en soort stress balletjes van de kattenafdeling. Ook iets grotere knuffeltjes maar die zijn heel licht waardoor hij er toch mee door het huis kan rennen.

Foto komt uit een filmpje, maar dit is met een kattenspeeltje.

4 likes

Hoe goed luistert jullie hond en hoe hebben jullie dat wel (of niet haha) voor elkaar gekregen?

Onze hond luistert eigenlijk heel matig buiten en dat vind ik soms wel irritant en onhandig, ze mag altijd heel uitgebreid snuffelen en we lopen met een 5m lijn, maar soms wil ik gewoon dat ze meekomt of naast loopt (omdat dat bijvoorbeeld veiliger of praktischer is). Het scheelt dat ze wel goed aan de lijn loopt en niet trekt etc, en we lopen nu in gebieden dat het allemaal niet zo veel uitmaakt, maar met het oog op de toekomst op drukkere plekken wil ik gewoon dat we die basics wel beheersen.

Ze kan op zich (kom) hier, zit, af, poot, draai, poortje, blijf en wachten. En ze vindt het ook super leuk als we dat oefenen, ook als ik dat buiten oefenen gaat het meestal goed. Maar soms heeft ze gewoon echt geen zin en blijft ze waar ze is als ik zeg dat ze moet komen tijdens een wandeling. Negeert mij soms dan ook totaal als ik haar naam zeg :joy:

Het zal wel aan ons liggen hoor, misschien niet consequent genoeg of onduidelijk of weet ik veel.

Context: ze is twee jaar oud en was ook al twee toen we haar kregen. Toen kon ze helemaal niets. En ze is deels herder en deels geen idee maar waarschijnlijk podenco. Ze leert een commando super snel maar het lukt dus niet altijd.

1 like