Ahh kan me voorstellen dat het spannend is! Wij brengen onze hond altijd 's ochtends al zodat ze de hele dag heeft om te wennen en te spelen. Verder helpt het ook om een dekentje van thuis mee te geven, zodat ze in haar vertrouwde geur kan slapen.
Ja ik breng haar in de ochtend inderdaad al en geef een tasje mee met voer en een dekentje. Heb haar toen ze voor het eerst een dagje ging ook een speeltje meegegeven, maar daar deed ze niks mee volgens de opvang. En ze hebben zelf ook speeltjes zat daar.
Het scheelt ook dat ik zelf wel gewoon thuis ben. Vriend moet onverwacht paar dagen weg voor werk. Ik heb alleen extreem vroege ochtenddiensten en kom er gewoon niet uit met haar uitlaten, waardoor ze te lang alleen zou zijn. Dus eigenlijk ergens wel fijn dat we kunnen “oefenen” terwijl ik wel in de buurt ben, mocht er iets zijn waardoor het niet gaat.
Vooral kleine en lichtgewicht speeltjes haha. Kijk ook eens bij de kattenafdeling. Mijn toy poedel is echt gek op het speelgoed van de kat van mijn schoonouders. Wij hebben een aantal kleine knuffels van het merk Kong en soort stress balletjes van de kattenafdeling. Ook iets grotere knuffeltjes maar die zijn heel licht waardoor hij er toch mee door het huis kan rennen.
Foto komt uit een filmpje, maar dit is met een kattenspeeltje.
Hoe goed luistert jullie hond en hoe hebben jullie dat wel (of niet haha) voor elkaar gekregen?
Onze hond luistert eigenlijk heel matig buiten en dat vind ik soms wel irritant en onhandig, ze mag altijd heel uitgebreid snuffelen en we lopen met een 5m lijn, maar soms wil ik gewoon dat ze meekomt of naast loopt (omdat dat bijvoorbeeld veiliger of praktischer is). Het scheelt dat ze wel goed aan de lijn loopt en niet trekt etc, en we lopen nu in gebieden dat het allemaal niet zo veel uitmaakt, maar met het oog op de toekomst op drukkere plekken wil ik gewoon dat we die basics wel beheersen.
Ze kan op zich (kom) hier, zit, af, poot, draai, poortje, blijf en wachten. En ze vindt het ook super leuk als we dat oefenen, ook als ik dat buiten oefenen gaat het meestal goed. Maar soms heeft ze gewoon echt geen zin en blijft ze waar ze is als ik zeg dat ze moet komen tijdens een wandeling. Negeert mij soms dan ook totaal als ik haar naam zeg
Het zal wel aan ons liggen hoor, misschien niet consequent genoeg of onduidelijk of weet ik veel.
Context: ze is twee jaar oud en was ook al twee toen we haar kregen. Toen kon ze helemaal niets. En ze is deels herder en deels geen idee maar waarschijnlijk podenco. Ze leert een commando super snel maar het lukt dus niet altijd.
Twee is echt nog heel jong; amper uit de puberteit (of gewoon nog niet uit de puberteit: onderschat dat niet) en in puberteit is luisteren niet de sterkste kwaliteit. Je hebt gewoon nog tijd en geduld en veel herhaling nodig.
Mijn hond word 5 september en luistert vrij goed maar heeft ook gewoon een eigen wil en persoonlijkheid en eigen plannen. Dan negeert hij gewoon echt wat je wil als je twee seconden te laat bent met iets zeggen (zoals blijf uit die modderpoel).
Het hoort ook bij hem. Hij is altijd eigenwijs geweest en is moeilijk te sturen. Al gaat het dus veel beter door tijd, geduld, herhalingen en oefeningen.
Maak jezelf het leukste, overdrijf waar nodig, met iets wat ze leuk vind. Mijne had en heeft niks met voertjes en de overtreffende trap is samen spelen of tempo erin oid.
Je hond leren lezen helpt ook. Ik zie precies wanneer die niet van plan is te gaan luisteren.
En dat is oké (als situatie niet gevaarlijk is), het is een hond en geen robot.
Wees mild in deze fase van opgroeien. Houd de lijn korter bij drukke plekken om situaties voor te zijn. Voorkomen is beter dan genezen. En ook stuk makkelijker in deze fase.
Wij starten binnenkort met een puppycursus. Daar krijg je veel tips. Nu is jouw hond al wat ouder, maar wij begonnen met een priveles en dat was heel fijn, kregen wij echt gerichte tips
Wij hebben sinds een paar weken een langharige dwergteckel van bijna 5 maanden. Overgenomen van een wat oudere dame die er onverwachts niet meer voor kon zorgen. Heel lief en rustige hond. Goed trainbaar . Hij kan ook goed met onze katten.
Omg, die laatste foto
Ah die laatste foto is zo lief!!
Ik zou willen dat mijn hond dat zou doen met katten haha.
Mijn hond is net echt verschrikkelijk uitgevallen tegen een boxer. In eerste instantie leek het alsof ze gewoon zoals normaal wilde snuffelen, maar ineens begon ze te grommen en te blaffen en werd ze helemaal leip. Echt what the fuck. Heb dit nog nooit bij haar gezien. De boxer reageerde daar natuurlijk ook weer op met blaffen en lelijk doen. Dus snel weggelopen. Maar wat was daar ineens aan de hand? Ze is normaal hartstikke lief tegen andere honden. Bij ontmoeting altijd wel wat afwachtend en als een hond te onstuimig doet dan laat ze altijd wel merken dat ze daar geen zin in heeft, maar ze doet nooit zo naar. Afgelopen week toen ik haar ging ophalen bij de opvang liep er ook een boxer rond die wat onstuimig was en die ging ze duidelijk uit de weg. Zou ze een hekel hebben aan boxers?
Ik heb het idee dat dat wel kan, dat honden zonder echt aanwijsbare reden een bepaald ras eng/vervelend vinden. Mijn hondje heeft het met staffords; er zijn er hier twee in de buurt tegen wie hij op grote afstand al begint te blaffen en grommen terwijl er nooit iets is voorgevallen en die honden nooit iets hebben gedaan richting mijn hondje. Heel irritant. Als ik ze zie probeer ik ze te ontwijken maar het is echt genant vind ik ook omdat hij zo tekeer gaat. Dit doet hij ook nooit zo bij andere honden… Ik heb dus ook geen tips sorry
Ik ga ze ook maar ontwijken op straat. Bij de opvang gaat het blijkbaar goed, omdat ze hem gewoon ontwijkt. Maar las ook dat boxers sowieso wel vaak dit soort reacties krijgen door hoe ze eruit zien. Platte snuit, hoog op de poten, allemaal moeilijk voor andere honden haha. Maar echt bizar om haar zo boos ineens te zien. Gelukkig weegt ze maar 11 kilo en heb ik haar makkelijk onder controle. Toen we wegliepen ook helemaal kwispelen en trots op zichzelf
Mijn hond is bang voor heel veel honden maar bij honden met stompe neuzen echt zelfs al voor puppy’s. Er is nu een Franse buldog pup in de buurt en moet die echt ontwijken want m’n hond vindt het doodeng en ik vind het zielig als zo’n beestje slechte ervaringen opdoet door mijn angsthaas.
Maar lelijk doen kan ook ‘gewoon’ een theatrale grens zijn, wij weten niet wat die hond bij die van jou deed. Er is ook hier een golden retriever in de wijk en meerdere honden reageren heel erg bang/pittig op die hond, terwijl die hond echt super zen lijkt. Er gebeurt dan toch gewoon iets dat wij niet kunnen zien of weten.
Ik ging net stemmen bij zo’n tijdelijke tent hier in de buurt, ik dacht daar mag ik vast wel even in met hond dus dat is makkelijk combineren met uitlaten. Kom ik daar, dachten meer mensen er blijkbaar zo over. Het leek wel een hondenstembureau, echt gezellig
Mijn hond was een week bij mijn ouders en ik ga er zo heen. Ik ben zooo benieuwd of ze mij herkent/extra blij is. Ze is echt een allemansvriend en loopt zo met iedereen mee. Zou wel een beetje pijn doen als ons wederzien een anticlimax zou zijn haha.
Mijn vriend heeft als verrassing een fotoboek gemaakt voor onze hond zijn derde verjaardag met 128 pagina’s aan foto’s van zijn eerste drie jaar. Met allemaal thema’s zoals zijn vriendjes, de hond op vakantie, slapen, wandelen en ik moest zo hard huilen slaat echt nergens op maar zo leuk om allemaal momenten te zien die ik helemaal vergeten was
Lief dat je het vraagt! Precies zoals ik had verwacht haha. Ze was heel blij toen ze mij zag, maar ze was bijna net zo blij met de random persoon die achter mij liep en haar aandacht gaf .
Haha die van mij doet dat ook. Ga ik boodschappen doen en ben ik terug; hysterisch. Kom ik terug van vakantie ‘oh ben jij ook terug, was er al vanuit gegaan dat je niet meer terug zou komen’.
Schrijf ik iemand aan op Petbnb voor zo nu en dan oppas. Blijkt ze in dezelfde straat te wonen haha.
Hond is ziek, we dachten echt even dat dit het einde was. Maar nee, hij heeft hele ontstoken kiezen. Volgende week onder het mes om de boel te laten trekken. Ik vind het zo eng! Hij is 14,5, maar als we er nu niks mee doen is het wachten tot de infectie de bloedbaan in gaat. Ik hoop zo dat het allemaal goed gaat komen! Hij heeft nierfalen en een hartruis dus hij krijgt sowieso een aangepaste narcose + een infuus om alles door te spoelen. De DA zag wel dat zijn hart verder goed pompt en zag ondanks de grote spanning van de hond wel een gezonde tongkleur wat niet wijst op zuurstof tekort, maar pfff.