Hondentopic #2

Paar vragen:

Waar loop jij mee?

• Tuig
  • Halsband

0 stemmers

Wat voor lijn?

• Flexlijn
  • 2m (ongeveer) vaste lijn
  • Langere lijn
  • Kortere lijn

0 stemmers

Waar slaapt jouw hond?

• In de slaapkamer niet op bed
  • Op bed
  • In andere ruimte
  • In de bench slaapkamer
  • In de bench andere ruimte

0 stemmers

En foto van mijn knapperd die inmiddels al meegaat naar afspraken :blush:

6 likes

Ik loop met verschillende lijnen, afhankelijk van waar we lopen. Flexlijn op plekken waar veel ruimte is maar waar ze niet los kan, zodat ze wat meer bewegingsvrijheid heeft zoals tussen de weilanden of in het bos. En een vaste lijn op plekken waar dat niet is, bijv. in een winkelcentrum.

3 likes

Tuig met vaste lijn naast de fiets, halsband met vaste 2m lijn als ze maar kort vast hoeft of dichtbij moet blijven, flexlijn als we wel lekker gaan wandelen maar ze blijft grotendeels vast. En naar de opvang moet ze een korte lijn met strop, dus we hebben een hele collectie hier thuis!

Ze wordt oud en doof dus tegenwoordig loopt ze het meest aan de flexlijn.

En ze slaapt gezellig onder ons bed :relaxed:

Jachtlijntje voor als we even de straat oversteken oid, verder meestal gewoon los.

Wij hebben hier ook heel veel baat bij! Voorgeschreven door de gedragskliniek in Utrecht, omdat ons hondje heel weinig weegt en pas 1 jaar is, durfde onze eigen dierenarts niet verder te gaan dan clomicalm. Heel blij dat deze mogelijkheid er is, hij is nu veel beter bereikbaar en het scheelt heel veel stress

2 likes

Thanks voor jullie ervaring/tips!!

Nee geloof het niet, we hadden Puur tranquil en puur calm en nog zoiets denk ik.

Ik heb het nog even nagevraagd bij m’n gedragsdeskundige en zij zegt dat (recentelijk?) bekend is dat clomicalm ook de drempel voor agressief gedrag kan verlagen en dat ze dat dus niet aanraadt bij mijn hond, omdat ze niet alleen angstig maar ook reactief is (en dat laatst een keer niet bij blaffen bleef maar ze een seconde gesnapt is naar iemand die binnenkwam ergens :cry:). Ik ga een Hush Muff bestellen inderdaad @Lidcactus, had m’n gedragsdeskundige ook geadviseerd. Misschien helpt het tegen het vuurwerk 's avonds als we in bed liggen, misschien hoort ze het dan net niet ofzo.

Pijnstilling kan ook nog wel wat zijn want ze heeft wel veel spanning in haar rug altijd. Ben naar een fysiotherapeut geweest en zij heeft het een aantal keer gemasseerd en gelazerd en dat helpt dan tijdelijk lijkt het, maar echt heel kort en het is nooit helemaal weg die spanning.

Ik ga straks even bellen en overleggen. M’n gedragsdeskundige kan eventueel ook de dierenarts adviseren geloof ik.

Voor degene die doorlopend fluoxetine of pijnstilling geven, mag ik vragen wat jullie maandelijks kwijt zijn aan kosten voor die medicijnen?

ooo ik voel je echt zo erg. Hier ook een ietwat getraumatiseerde adoptiehond (uit Rusland) en als ze één knal hoort dan rent ze pijlsnel weer naar huis, waar we ook zijn. Ik ben echt zo boos over dat klotevuurwerk overal.

Hier is het meestal 's ochtends nog rustig, dus in de laatste weken van december doen we vaak 's ochtends een lange wandeling en dan 's middags alleen maar even een plas in de binnentuin als het rustig is. Gelukkig is ze ouder en hoeft ze niet zo veel meer te lopen, en binnen heeft ze er geen last van als ze in haar veilige mandje ligt. Maar het is echt een crime.

Bedankt voor de tips iedereen, ik ga morgen even de dierenarts bellen of er iets mogelijk is!

1 like

Wij zijn afgelopen zaterdag kennis wezen maken met een herplaatsingshond en komende zaterdag halen we haar op voor een proefperiode! <3 we verwachten dat alles helemaal goed gaat en ze daarna kan blijven want het is echt een schat van een beest.

Ik stuiter al de hele week van blijdschap.

19 likes

Gister naar de dierenarts geweest, we gaan fluoxetine proberen. Dat kan ik waarschijnlijk dinsdag ophalen. En we proberen ook een pijnstiller omdat ze dus altijd spierspanning in haar rug heeft (en iemand noemde hier pijn ook als mogelijke versterker van geluidsfobieen) en ik heb de indruk dat die spanning vandaag al een stuk minder is!

6 likes

Ik moet dit echt even me afschrijven. Ik ben zo van streek. Ik was vanmorgen wandelen met mijn hondje en mn grootste angst is bijna gebeurd. Gelukkig heeft hij niks omdat hij een heel dikke vacht heeft. Hij werd gegrepen door een grotere hond, een labradoodle. Er stonden 3 labradoodles in een groepje waarvan 2 volgens mij broer en zus dus mijn hondje ging snuffelen aan het andere mannetje. Maar echt uit het niets grijpt hij mijn hondje bij zijn rug. Mijn hond is maar 3,5 kg dus het leek echt alsof hij een konijn was dat gevangen werd door een hond. Ik heb vervolgens zo hard gegild want de ander wilde niet loslaten. En door de paniek was het enige wat ik kon doen aan de lijn trekken om mijn hondje los te krijgen, terwijl ik WEET dat dat precies is wat je niet moet doen maar ik kon gewoon niet meer nadenken door blinde paniek. Gelukkig liet de andere toen los, de eigenaar was gelukkig heel lief en ontfermde zich over ons want ik kon alleen maar huilen. Ik kan echt nu dat beeld niet van mn netvlies krijgen en ben zo kwaad op mezelf dat ik alleen maar aan de lijn heb getrokken want als het een sterkere hond was geweest dan was het echt heel verkeerd afgelopen. Ik had er gewoon tussen moeten springen, ik zou daar ook geen moment over twijfelen ook al zou ik dan gebeten worden, maar op dat moment kwam het niet in me op ofzo. Ik ben nu ook heel bang dat het weer gebeurt en dat ik dan weer bevries als reactie. Sorry hoor lang verhaal maar ik kan echt alleen maar huilen als ik er weer aan terug denk, mn hele wereld draait echt om mn hond :heart::pleading_face:

3 likes

Ach, logisch dat je zo geschrokken bent! Het belangrijkste is dat je hondje oké is en hij er in elk geval fysiek niets aan overgehouden heeft. Hopelijk valt het mentaal ook mee voor jullie. Doe vooral even rustig aan met de wandelingen komende dag(en) en probeer wat te ontspannen

1 like

Mijn (nogal onberekenbare) buurman heeft sinds kort een hond en die hond lijkt voornamelijk in de tuin te verblijven. Er is wel een overkapping, ik meen ergens gelezen te hebben dat het dan officieel wel mag?

Het is in ieder geval heel erg zielig want ik hoor hem dag en nacht janken. Ik weet verder weinig tot niets van honden, maar janken is een duidelijk signaal dat ze zich niet prettig voelen toch?

Hier zojuist ook weer een aanvaring met een andere hond.
Er is niet gebeten, maar ik ben bang dat dat een volgende keer wel kan gebeuren.

Deze vrouw heeft haar hond loslopen, want hij is te sterk voor haar.
Hij staat ook niet onder apel, dus hij gaat er gewoon vandoor.

Ik zag ze op een 100 meter afstand, dus ik ben met mijn hond omgedraaid. Omdat het deze zomer ook al mis ging.
Mijn hond wil niet spelen en uit angst gaat hij grommen en blaffen.
De andere hond is vele malen groter en gaat daarna dus ook blaffen en grommen en happen.
Grote hond zag mijn hond en kwam dus opeens op ons afgerend.
Terugroepen luistert hij niet naar.
Er kwam ook een man uit de straat op af gerend, maar de vrouw had haar hond toen net te pakken.
Hij doet niks roept ze dan maar, sorry hoor, sorry maar hij doet niets.
Ik heb geroepen maar de mijne wel zei ik toch al en ben heel gauw weggelopen half huilend.
Vind dit zo erg, mijn hond is over de huppel alweer en ben erg bang dat er de volgende keer wel gebeten wordt.
Dan is mijn hond dus echt de sjaak, want die is maar de helft van haar hond…

Dit is zo herkenbaar. Ik snap zulke mensen gewoon echt niet. Lijn je hond gewoon aan als hij niet luistert (of liever lijn hem overal aan waar dat moet). Kan daar echt kwaad om worden. Kun je misschien niet een melding bij de gemeente of handhaving maken?

2 likes

Deze redenering :sob: wat vervelend voor jou en je hond. Ik zou idd ook proberen ergens melding te maken

5 likes

Hoe gaat het nu?

Lief dat je er naar vraagt! Niet zo goed :frowning: het leek met de pijnstilling echt een stuk beter te gaan, ze reageerde minder heftig op knallen waardoor ik ook ging twijfelen aan fluoxetine. Hebben de pijnstilling nu 2,5 week in gebruik en de eerste 1,5 week ging het dus beter, maar de hoeveelheid vuurwerk neemt toe waardoor het eigenlijk onmogelijk is om naar buiten te gaan zonder dat ze vuurwerk hoort. Maakt niet uit welk moment van de dag en waar (overal is relatief dichtbij van bewoond gebied, en een knal heel erg in de verte is ze ook doodsbang voor) :frowning: en daardoor is haar angst nu ook weer intenser. Inmiddels durft ze eigenlijk zelfs niet meer in het donker de tuin in (moest haar gister echt dwingen omdat ze toch echt moest plassen, uiteindelijk ging dat wel maar toen toch ook weer een knal dus dat is ZO kut), en ook in het bos wil ze vaak niet meer.

Heb vandaag dus toch de fluoxetine gehaald bij de apotheek en daarmee begonnen. Baal nu dat ik niet eerder begonnen ben, omdat ze zich hier ook tijdelijk slechter van kan voelen natuurlijk en het vaak even duurt voordat het eventueel aanslaat. Maar ik verwacht niet dat het op 1 of 5 januari klaar is met het vuurwerk, dus toch de moeite waard hoop ik.

1 like

Ahh kutzooi, zo sneu. Je doet ook maar wat je kan met wat je op dat moment ziet, ook logisch dat je met 1 ding wilde beginnen. Bij een hond loop je toch vaak een beetje achter de feiten aan. Zo frustrerend dat vuurwerk zoveel weken per jaar zo’n impact heeft.

1 like

Ja ik ben heel bang voor hem, dus ik zie er echt tegenop om iets te doen. Maar ik kan dit ook niet aanhoren… ik ga moed verzamelen om te bellen.

Pff ook hier zo blij als het januari is. Ik word zo moe van al die vermijdende rondes ‘s avonds omdat er vanaf 17.00u al zoveel vuurwerk afgaat. Mijn hond snapt soms ook niet waarom hij alleen een blokje om mag terwijl we normaliter ‘s avonds dik een uur wandelen. Maar hij is nu nog niet bang van vuurwerk en dat hou ik graag zo.

Hoop dat het met jullie bange honden ook oké gaat aankomende week oa @boonie en @anon80301952 maar ook voor anderen in dit topic die zich aangesproken voelen: succes en sterkte voor de beestjes :heart:

4 likes