Hondentopic #2

Wat sneu! Tip van mijn dierenarts hierbij was om de route naar de dierenarts wat vaker te lopen en dan ook lekkere snacks geven onderweg. Wij lopen nu eens een de zoveel tijd de route naar onze dierenarts en dan krijgen mijn hondjes wat meer echt lekker snacks tijdens het lopen. Soms gaan we ook bij de dierenarts naar binnen en krijgen ze daar ook wat snoepjes van de assistenten achter de balie.

Het is geen wondermiddel en mijn honden blijven wel een beetje bang, maar de echte paniek en het niet meer verder willen lopen heeft het wel verholpen.

Als ik het zo lees is jouw hond wel echt een stuk angstiger, maar baat het niet dan schaadt het niet.

2 likes

Mag je de injecties niet zelf gaan geven? Als je dat ziet zitten natuurlijk.

4 likes

Je zou kunnen vragen of de dierenarts aan huis kan komen? Geen idee hoe veel dit extra kost eigenlijk, maar wij hebben in de buurt een dierenarts die alle consulten zoals vaccinaties aan huis doet

1 like

Ja dit zou ik vragen @Negativ Mensen mogen zichzelf ook injecteren met allerlei medicatie, ook met “gewone” spuiten, dan zou dat voor een hond toch ook moeten kunnen. Moet de DA je alleen even leren hoe je dat veilig doet bij de eerstvolgende injectie(s).

1 like

Een karretje? Mijn hond had iets met zijn pootje waardoor hij niet ver meer kon lopen. We hadden al een kar omdat hij ook niet in de haven bij ons in de buurt durfde te lopen. Hij vond het ook leuk in de kar. Hij had pijn maar op deze manier konden we onze normale (en verdere) routes lopen en kon hij er op de leukste plekjes uit.

foto

3 likes

Maar het gaat toch om de stress van de weg naar de dierenarts, denk dat een hond dat ook vanuit een karretje snel genoeg door heeft.

1 like

Ja is ook zo. Ik las het breder dan alleen de dierenarts, als hij uit zijn bekende omgeving is dan wil hij niet meer lopen. Ik dacht als hij dan wat vaker uit zijn omgeving is en daar leuke dingen kan doen. Dat je zijn wereld iets vergroot. En niet alleen de kar gebruiken voor de dierenarts natuurlijk, en hem zeker niet foppen. Tegen onze hond kon je iig goed zeggen ‘we gaan X doen’.
En dan hoeft ze hem niet zo ver te dragen.

Over twee weken heb ik een gebitsreiniging voor mn hond ingepland bij de dierenarts. Ik vind dat toch wel spannend vanwege de narcose altijd :confused:. Hij is gelukkig jong en gezond en ik laat eerste nog zijn bloed checken en onderzoek ervoor maar pff ben echt bang dat het niet goed gaat. Heeft iemand misschien nog tips om zn gebit bij te houden? Ik poets zn tanden al elke dag, hij eet brokjes en ik geef ook kluifjes maar hij lijkt er gewoon heel gevoelig voor te zijn ofzo

2 likes

Ik vind het al heel knap dat je elke dag z’n tanden poetst :sweat_smile: klinkt alsof je weinig meer kan doen, maar misschien heeft iemand anders goeie tips! Sommige dieren en mensen zijn inderdaad gewoon gevoeliger voor ontstoken tandvlees/tandplak/gaatjes etc dan anderen inderdaad

2 likes

Ja is toch een stukje genetisch. Onze hond moest elk jaar een reiniging ondanks poetsen. Je hebt van dat algen poeder wat je over t eten kan doen dat helpt wat! En wij hadden een ultrasone tandenborstel (Emmi pet) leek wel iets meer te doen dan gewone tandenborstel maar we twijfelden wel of het nu een onzin product was of niet haha, maar het leek iig wel alsof we de gebitsreiniging minder snel moesten doen toen

1 like

Haha ja gelukkig laat hij het toe, hij gaat altijd al klaar zitten als hij me ermee aan ziet komen.

@Bertha oh nice! Ga ik ook maar even voor kijken nu, thx! Denk dat het idd gewoon elk jaar zal moeten maar zou wel fijn zijn als de tijd ertussen wat langer kan.

3 likes

Ik ga dit proberen! Dankjewel voor de tip. Wellicht dat de route inderdaad wat positiever zal worden, al scheelt het maar een paar meter. Alles is meegenomen.

Zelf de injecties geven lukt helaas niet @Loxodonta hij is best klein, maar zelfs daar moet er een extra handje geholpen worden want hij wilt echt geen polonaise aan zijn lijf. Ben dan echt bang dat ik verkeerd prik!

En @Haai ook een goede, zal eens informeren of ze dat doen! Zou wel een hele hoop stress schelen.

@boonie Ah gos wat schattig! Ik heb inderdaad rondgekeken naar zoiets, of zo’n draagzak waar hij in kan. Moet nog even goed inlezen haha

Ah wat sneu zeg. Je zou eens contact op kunnen nemen met zorg zonder dwang (ze zit op insta en heeft ook een website). Ik denk dat ze wel tips heeft!

2 likes

Dit is fantastisch spul;

Iedere dag een schepje door het voer, werkt goed tegen slechte adem en tegen tandplak!

5 likes

Totale paniek gister, mijn zusje belde dat de hond door zijn achterpoten zakte en wat sleepte met zijn pootjes. Uiteraard op vrijdagavond om 20:00, dus moest de spoed bellen en ze wilde hem toch graag zien ivm zijn leeftijd (16) artrose en zijn huidige middenoorontsteking. Ik woon niet meer thuis dus een hele lieve vriendin stond binnen 5 min voor de deur om hem samen op te halen bij mijn moeder en naar de spoed te brengen. Blijkt het een hernia, gradatie 1van6 en nu moet hij bedrust. Mijn hemel wat een schrik! Ik dacht echt dat we afscheid moesten gaan nemen.

Ahw wat kan je dan schrikken he. Gelukkig niet iets ernstigers!

Tips voor een hond die medicijnen moet maar die niet opeet als ze niet verstopt zijn? Hij mag niks anders dan dieetvoer jammer genoeg.

1 like

Kan die voer vangen? Zo krijgen wij het bij onze hond binnen: paar brokjes gooien, pilletje en dan meteen weer brokjes.

Mijn hond moest allemaal medicatie zonder smaakstoffen, ik deed dan m’n vinger tussen z’n kiezen en legde t achterop z’n tong en dan kreeg hij iets lekkers (het lekkerst vd wereld was wat hem betreft komkommer). Maar dat moet je hond ook maar net oke vinden. Als ik met een pillenstripje schudde kwam hij al aanhobbelen!

Als hij niks anders mag dan dieetvoer, kun je misschien een papje maken van zijn brokken. De brokken wellen in een beetje water en daar de medicijnen indoen?