Hondentopic #2

Geen ervaring (of althans, 1 medium allergische hond hier, maar is vooral voor spullen die ze eet) maar is afspoelen met alleen water niet sowieso beter?
Je zou eerst dat kunnen proberen en als dat niet werkt de shampoo proberen. Zou dan wel sowieso eerst de shampoo proberen op een klein stukje om te kijken of het geen reactie uitlokt.

Overwogen om een allergietest te doen? Dan scheren ze de buik en maken ze krasjes met allergenen en nemen bloed af, eigenlijk net als bij mensen. Dat heeft mij na jaren aanklooien heel erg geholpen met duidelijkheid waar de allergie vandaan kwam en wat ik er aan kon doen.

2 likes

Mijn hond heeft ook veel allergieën. Via een bloedtest weten we waarvoor ze allergisch is en dit jaar besloten om toch met desensibilisatie te starten + tijdelijke medicatie nu in het pollen seizoen. Nu nog te vroeg om te zeggen of het werkt, maar de dierenarts kijkt goed mee.

Qua voeding ook vermoedens dus op aanraden vd dierenarts krijgt ze hills derm complete.

Verder probeer ik 1x per half jaar het hele huis te sprayen met allergone en wassen wij haar geregeld met atopoat (maar ze is ook langharige hond).

Ik ben een jaar geleden begonnen met desensibilisatie voor mijn hond! Hij heeft een mijtenallergie en zat daarvoor al twee jaar te klooien met Cytopoint en Apoquel. Het slaat bij hem heel goed aan, sinds begin dit jaar helemaal geen aanvullende medicatie nodig gehad. Ik was hem nog alleen regelmatig met Pyomax shampoo.

1 like

Zo erg was het in januari, toen naar de dokter gegaan en toen heb ik wel gevraagd of ze konden testen wat het probleem precies is maar ze zei dat het meestal door een bepaalde proteïne bron kwam en toen schreef ze rc anallergenic voor, en apoquel. En dat ging heel lang goed tot nu dus, nu weer veel poten likken en schudden met z’n kopje en puffy rode oogjes. Dus ik ga nu deze week met hem voor een inenting en dan zal ik het weer vragen, volgens haar is de apoquel voldoende. Tis alleen wel duur, 98 euro voor een maand pillen en 80 euro voor 8 kg brokken

1 like

En zo is de situatie nu, weer veel rood en puffy oogjes

Het kan van alles zijn. Ik dacht zelf ook heel lang aan voer, van alles geprobeerd tot en met vegan aan toe. Soms dacht ik het helpt en dan ineens was het weer terug. Mijn dierenarts was eerst ook niet direct van testen, want het schijnt niet waterdicht te zijn. Apoquel hielp wel, maar is idd heel duur en kon het ook niet altijd voorspellen. Zat dan eerst weer met een hond die duidelijk last had en niet te genieten was. Keer een groot deel van de vakantie verpest omdat hij een heftige reactie had en helemaal in paniek was. Uiteindelijk via een dierenziekenhuis met veel pijn en moeite een prednisonkuur gekregen waarna het gelukkig wel snel beter ging.

Nu (jaren later) blijkt het een vlooien en (voer)mijtenallergie te zijn en dat is heel goed te behandelen. Op vakantie was het bvb dat we de zak met voer niet luchtdicht bewaarde in een warme camper en er waarschijnlijk voermijt in is gekomen. En gebruik iets tegen vlooien van de dierenarts waarmee ik heel strikt ben. Een verdwaalde vlo en hij kan weken jeuk hebben. Sindsdien nergens meer last van en opoquel onaangeroerd in de kast. Met andere allergieën kan je idd ook desensibilisatie proberen. Of als het voor bepaalde grassen is kan je de hooikoortskalander in de gaten houden.

Lang verhaal haha sorry, maar ik zou i.i.g. willen dat ik het eerder had geweten!

Ik heb mijn honden geleerd van een vorkje te eten, met eigenlijk als enige doel dat ik s ochtends mijn fruit/ontbijt met ze kan delen zonder dat mijn handen vies worden of ik honden kwijl op mn eten krijg. (Ik prik het heel zachtjes op het puntje van een vorkje en dan pakken zij het om en om heel voorzichtig van het vorkje af)

Ik zit nu een appeltje te delen met mijn honden en het is zo gezellig! Je moet alleen geen misofonie hebben :joy:

8 likes

Ja dat zei ze hier ook dat het niet helemaal te testen was en omdat z’n huid wel goed reageert op de anallergenic, hij eet dit nu zo’n 5 maanden, ga het sowieso nog een keer vragen, dierenarts denkt aan een combinatie van allergieën

Ik heb even een belangrijke waarschuwing!!
Let alsjeblieft op met honden die graag in het water gaan. Bij mij in de stad zijn er dit jaar al meerdere honden iverleden na eht zwemmen (vooral strandjes). Waarschijnlijk wegrns de blauwalg als is dat niet bij alle gevallen al onderzocht

ik was net even bij de dierenarts en toen ik zei dat m’n hond elke dag een heel klein beetje pindakaas krijgt bij haar medicijnen, reageerde ze echt zo van “dat is niet goed voor honden dat is vergif!”??

Mn hond krijgt een variant 100% pure pindakaas zonder toegevoegd zout, suiker, palmolie en zonder xylitol natuurlijk. Ze vroeg nog “of bedoel je speciale puppy pindakas??” Dat geef ik niet omdat de ingrediënten exact hetzelfde zijn als de pindakaas die wij geven

Dat slaat toch nergens op? :joy: pindakaas is toch een prima snack? het was een beetje een moeizaam gesprek dus kon niet echt achterhalen wat haar probleem nou was.

Oh typisch.
Had laatst bij de dierenarts verteld dat we pindakaad op het voorhoofd van mijn man smeren tijdens het knippen van de nageltjes van 1 van onze honden, omdat ze dan lekker afgeleid is in plaats van in totale paniek.
Niets van gehoord dat pindakaas niet goed zou zijn.
Dierenarts in kwestie schoot wel in de lach bij het idee van een volwassen man met pindakaas op zn voorhoofd.

Oeps klein zijsprongetje was dat. Maar de ene dierenarts is de andere niet, zou mij er niet te veel van aantrekken

1 like

Pindakaas is prima! Ik heb voor mijn hond ook de 100% pinda zonder zoetstof gewoon die voor mensen bedoeld is zeg maar :joy: honden pindakaas is hetzelfde voor meer geld

1 like

Nee ik weet ook bijna zeker dat ik bij andere dierenartsen bij deze kliniek wel eens eerder heb gezegd dat we haar pindakaas geven en ik heb er nog nooit wat over gehoord!

Maar wel irritant want ik ga nu dan meteen twijfelen aan haar expertise ofzo? Terwijl we wel met wat mogelijk serieus waren

1 like

Hebben jullie tips voor boeken, youtube-kanalen of andere bronnen waarmee ik me alvast kan voorbereiden op het opvoeden van een pup? We zitten nu “in between dogs” en onze volgende hond wordt hoogstwaarschijnlijk een puppy. Ik heb dat nog nooit meegemaakt, dus het leek me handig om die tussentijd te gebruiken om me alvast een beetje voor te bereiden.

En nog een vraag: met al die verhalen over broodfokkers vind ik het spannend om zomaar ergens een pup vandaan te halen. Dus dan neig ik naar erkende fokkers maar die fokken altijd rashonden. Terwijl ik gewoon een kruising van mensen die voor de lol af en toe een nestje hebben misschien wel leuker vindt. Weten jullie hoe je zulke mensen kunt onderscheiden van broodfokkers? Bestaan die überhaupt?

Hoe doen jullie het met vakanties?

• Hond gaat mee
  • Hond logeert bij familie/vrienden/bekenden
  • Hond gaat naar een pension
  • Hond gaat naar betaalde oppas
  • Familie/vrienden/bekenden komen in mijn huis oppassen
  • Een betaalde oppas komt in mijn huis oppassen
  • Ik ga nooit op vakantie
  • Andere optie, namelijk

0 stemmers

En als je je hond mee op vakantie neemt, waar ga je dan heen en hoe? Auto, trein…? En wat voor soort vakantie doe je? Kamperen, huisje, hotel? Wandelvakantie, stedentrip, strandvakantie? En hoe doen jullie het als je samen boodschappen wil halen, naar een museum wil, uit eten etc?

Wij hebben sinds een half jaar een superleuke rescue hond waarmee het heel goed gaat. We zijn net terug van een weekje in een boshuisje in België en dat vond ze helemaal geweldig. Veel gewandeld, helemaal in haar element. We hebben ook 1 dorpje bezocht, maar daar vond ze geen reet aan. Ze sjokte een beetje achter ons aan :smiling_face_with_tear: We gaan in september een vakantie iets verder weg proberen, op zo’n 10 uur rijden met 2 overnachten ertussen, dus ongeveer 3,5 uur rijden per dag. En dan willen we tussendoor een mooie wandeling in de natuur maken om de reisdagen toch een beetje leuk te houden voor haar. We hebben daar 2 huizen gehuurd voor ieder 5 dagen, eentje aan het strand en eentje in de buurt van het bos. Ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn. Ik vind het echt supergezellig om met haar op vakantie te gaan, en het gaat ook bovenverwachting makkelijk. Ze heeft zelfs vaak haar ogen even dicht gedaan in de auto! Het enige wat ik nog moeilijk vind is haar alleen laten om boodschappen te doen. Het alleen zijn bij ons thuis hebben we nu wel goed opgebouwd, maar haar alleen laten in een nieuw huis na alle spanningen van de reis, vind ik toch moeilijk. We hebben het in België wel geprobeerd en waren toen een half uurtje weg, maar ik zag op de petcam dat ze toch een beetje onrustig was (niet blaffen of piepen, maar wel af en toe rondlopen en uit het raam kijken). Hoe doen jullie dit?

Foto

4 likes

Het boek (is een serie): Elke pup een goede start - Een hondenleven lang fysiek en mentaal in balans - door Martine Burgers

Heel fijne tips en boek vond ik die uitgaat van actuele kennis over honden en hun ontwikkeling/groei.

Deel 2 gaat over de puberteit daarna volwassen en dan senior.

1 like

Wij namen onze hond naar onze langere vakanties meestal niet mee, ik wilde/kon haar niet alleen achterlaten in een huisje en ik wil wel de vrijheid hebben om naar musea, de bios te gaan etc. Ze bleef dan bij familie die normaal ook wel eens oppast. De hondenliefhebbers in onze familie regelen dat onderling een beetje, ik pas ook wel eens op andermans honden. Sommigen combineren het ook, dus bijvoorbeeld dat ik dan 1 week oppas en de hond daarna nog 1 week naar een betaald pension of betaalde oppas gaat.

Alleen bij sommige vakanties namen we de hond juist wel mee, als we de natuur in gingen om lekker te fietsen en te wandelen. Ik heb ook het Pieterpad gelopen met mijn hond, samen in een trekkerstentje :heart_eyes: echt een aanrader haha.

2 likes

We zijn afgelopen jaren elk jaar minimaal 1x met hond op vakantie geweest en meestal ook 1x zonder, dan gaat ze naar m’n schoonmoeder: die vindt dat leuk, is veel thuis en heeft een omheinde tuin, ideaal.

We zijn met hond geweest naar:

:netherlands:
Zuid-Limburg
Texel
Zeeland

:belgium:
Ardennen

:de:
Moezeldal
Beierse Alpen
Zwarte Woud
Sauerland

Zou nog wel naar de Dolomieten :it: willen, maar vind het beetje spannend met vooruit boeken, omdat het er soms wel heel warm kan zijn en daar doen we onze hond geen plezier mee.

Afhankelijk van in wat voor huisje/appartement we zitten kunnen we haar meestal wel 1-2 uur alleen laten; ze ligt meestal meteen te slapen.

Ik zoek meestal gewoon op Booking en dan met filter huisdieren toegestaan. Ik wil het liefste een appartement/loft. We hadden vorig jaar op de terugweg ergens een B&B wat qua kamer meer formaat hotelkamer was en dat vond ik wel beetje behelpen met een Golden Retriever, haha. Ze moest onder een soort tafel/bureautje liggen, want er was verder nauwelijks plek.

3 likes

Wij gaan dit jaar voor het eerst met hond op vakantie. Vorige jaren hadden we hem nog niet. We gaan met de camper naar Scandinavië. Toen we daar vorig jaar dus zonder hond waren viel ons de hondvriendelijkheid daar zo op. Maar heel benieuwd hoe het gaat bevallen. Ervaringen hier met hond (en kinderen) in camper op rondreis?

3 likes