Hondentopic #2

Onze hond gaat mee wanneer het kan en het voor haar ook leuk is, anders blijft ze bij familie of in een pension. Ze gaat ook wekelijks 1-2 dagen spelen in het pension dus daar is ze heel bekend en dan vindt ze het ook leuk als ze daar langer is, maar onze voorkeur blijft bij familie omdat ze daar meer rust heeft.

Als ze mee gaat, dan is dat vaak op een vakantie waar we veel willen wandelen, dan rijden we met de auto en slapen we in een huisje/appartement of hotel. Als we een winkel in willen waar ze niet in mag, dan wacht een van ons even buiten. We laten haar dus nooit ergens alleen, maar ze heeft ook verlatingsangst waar we niet van af komen waardoor ze thuis ook eigenlijk nooit alleen is. Ze is ook lange autoritten gewend, we gaan vaak naar familie/vrienden aan de andere kant van Nederland en daardoor kan ze gemakkelijk 2-3u in de auto zitten en op langere stukken stoppen we tussendoor regelmatig om even te wandelen, maar verder ligt ze lekker te slapen in de auto.

2 likes

Ik ga in juli naar Zweden met mijn hond (en mijn vriend haha) met de auto, hebben twee huisjes gehuurd en overnachten op de heen- en terugweg ook nog een nachtje ergens. Lekker veel wandelen en mijn hondje kan prima een paar uur alleen zijn, ook in een vakantiehuisje - dus dat is fijn met boodschappen, keertje uit eten of museum ofzo. Ik heb toevallig voor volgend jaar een oproep gedaan voor (betaalde) vakantieoppas omdat mijn vriend en ik dan graag een keertje op vakantie gaan zonder mijn hondje. Heb veel leuke reacties gehad en ga met twee mensen kennis maken! :smiley: Dus hopelijk wordt dat ook wat. Voor familie/vrienden is af en toe een dagje of weekend oppassen prima maar niet voor een hele week of langer.

3 likes

Ik heb ook een rescue en die klinkt iets minder relaxed dan wat jij beschrijft haha dus ze gaat in principe mee (want ik kan haar niet zomaar ergens naartoe brengen of een random oppas vragen). Ik heb wel een vaste oppas die ik ken van cursus voor reactieve honden. Zij is dus een professional die we betalen voor soms een (halve) dag en soms voor max 3 nachten weg. Maar ik moet dus wel met haar afstemmen of ze kan voordat ik een tripje samen met m’n partner boek zonder hond.

Mijn uitgangspunt is in principe dat ik dus met m’n partner autovakanties boek die we met m’n hond kunnen doen (dat betekent: in de natuur en niet in een stad/dorp). Soms ga ik alleen of met vrienden op vakantie zonder partner en hond haha. Ze is reactief naar andere honden dus een vervoersmiddel als trein durf ik niet aan, al denk ik dat het best zou kunnen.

Ik vind het ook zielig haar alleen te laten op een onbekende plek, dus ik doe het liever niet (m’n partner en ik splitsen dan op, eentje boodschappen en eentje thuis met de of in de auto met de hond). Afgelopen vakantie in Engeland en Schotland hebben we haar één keer twee uurtjes alleen gelaten toen we al een aantal dagen in een huis zaten, en de helemaal uitgeput was van een lange wandeling.

Behalve haar reactiviteit is m’n hond best wel relaxed. Ze vindt het prima lang in de auto en chillt ook snel op een nieuwe plek zolang ze maar met mij is :grin:

4 likes

Mijn hond is echt een goed reismaatje. Ze vind alles best en leuk, kan overal aarden en doet het goed in de auto. Dus we nemen haar overal mee naar toe als ze mee kan. Huisje, hotels, kamperen, ze doet het overal goed. Als ze om wat voor reden niet mee kan, gaat ze naar mijn ouders.

Ze is nu al bijna drie weken met mijn vriend op Ibiza. Hij is daar voor werk en ging toch rijden, dus hup mee in de auto en met de ferry. Scheelde mij weer thuis opvang regelen, want hij is hooguit een paar uurtjes weg van zijn huisje, en ik moet hele dagen werken hier. Wel echt saai in huis nu, maar oke. Heb ze vorige week opgezocht. Ze komen komend weekend thuis :smiling_face_with_three_hearts:

Mijn hond heeft trouwens al echt een goed bestempeld paspoort haha. België, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Zwitserland, Liechtenstein, Italië, Slovenië, Oostenrijk, Luxemburg. In drie jaar tijd waar ik al mijn hele leven mee bezig ben :joy:

Hoop dat we er het Verenigd Koninkrijk aan toe kunnen voegen na de zomer.

17 likes

Ik hou echt heel erg van mijn hond en zou haar niet willen ruilen maar dit is wel echt m’n droom, dat je hond zonder zorgen overal mee naar toe kan lijkt me zó chill en gezellig.

De mijne is ook een goed en makkelijk reismaatje en gaat ook overal mee naartoe. Nou ja soms ga ik wel eens op stedentrip zonder hond want dat is voor hem gewoon minder leuk en dan past er een bekende op! Maar korte een lange autoritten zijn prima. Afgelopen jaar naar zuid europa gegaan met 1 overnachting tussendoor en dat ging ook heel goed. Hotels, appartementen, huisjes: allemaal prima. Mijn hond is echt het type “ik wil overal bij zijn!!!” Dus zolang je hem meeneemt is het goed en is hij gelukkig. Hij heeft ook verlatingsangst dus dat is soms puzzelen maar voor het type vakantie wat ik leuk vind: outdoor en lekker eten/drinken niet zo’n probleem eigenlijk.

1 like

Ja wel echt een gelukje deze hoor. We hebben haar vanaf pup af aan al overal mee naartoe genomen en ze gaat ook mee naar kantoor met mijn vriend. Maar het is wel echt geluk hebben qua chille persoonlijkheid en ook niet wagenziek zijn enzo.

Ze is verder gewoon koppig zoals een corgi betaamd. Geen zin om te lopen? Dan gaan we midden op straat liggen. Andere mensen? Die zijn echt 1000 keer leuker dan wij.

1 like

ik krijg van dit topic helemaal zin om met mijn hond op vakantie te gaan en ik heb niet eens een hond

8 likes

Ik HOU van op vakantie gaan met mijn hond :heart_on_fire::heart_on_fire:

Ik snap ook niet waarom je je hond niet mee zou nemen, dan heb je eindelijk vakantie en vrije tijd en dan ga je die doorbrengen zonder…hond?

12 likes

IK vond Wales/enegland zeker een aanrader. Wij waren met de auto op de boot, hadden daar een hondenkamer en dit ging prima. Er waren ook plekken dat hij dan naar buiten mocht en kon spelen, dus hij hoefde zeker niet de hele tijd in de kamer te zitten.
Zowel Wales als Engeland waren zeer hond-vriendelijk. Veel restuarants waar ze gewoon mogen komen, stonden ook overal drinkbakken dus dat was ook top. Trek je meer de natuur in is er ook geen probleem, steden en dirpen zijn wel afhankelijk van de hond zelf natuurlijk en hoe hij daar in getraind is. Best een hoop kastelen laten honden (aan de lijn) toe. Zelfs in de kopermijn mocht hij mee

1 like

Ik weet niet of die nog bestaat maar er was een Facebook groep waarin verantwoordelijke kruisingen werden aangeboden of nestaankondigingen werden gemaakt. Ik heb zelf geen Facebook dus kan het helaas niet opzoeken. Maar dit waren vaak nesten tussen rashond x rashond, maar dan dus twee verschillende rassen! Op die manier dus wel verantwoordelijk gefokt met testen e.d., maar wel een kruising. Misschien is dat iets?

1 like

Mijn hond gaat altijd mee, in de zomer 3 weken kamperen in Frankrijk of Italië en in de winter wel eens midweekje een huisje in Benelux. Wij hebben niemand meer waar hij makkelijk kan logeren, vroeger bij m’n ouders wel eens een weekje voor vliegvakantie maar die worden te oud en m’n hond ook dus die willen we niet meer achterlaten. We houden echt rekening met hem dus geen lange wandelingen meer of steden bezoeken. Maar gewoon heel relaxt in de natuur naar strand even of kleine boswandelingen en lekker chillen

1 like

Mijn hond ging met mij en mijn ex altijd mee, vnl naar Scandinavië, maar ook binnen Nederland, Duitsland, Frankrijk. Deels met de camper maar ook met de auto en Airbnb. Ik vind dat zo magisch om door de ogen van mijn hond extra te genieten van de vrijheid en de natuur. Naar Scandinavië gingen we dan 3 tot 6 weken, met ook een paar dagen in een stad in hotel. Hij is geen fan van andere honden maar daar heb je in een centrum of midden in de natuur niet zo’n last van. Tenminste, in scandinavie lopen ze niet als een aso met een aangelijnde hond op een andere aangelijnde vreemde hond af is mijn ervaring. Mensen houden gewoon wat meer rekening met elkaar.

De eerste dagen in een nieuw huisje of hotel moet hij wel een beetje wennen en vind hij het niet prettig om alleen te zijn. Soms lieten we hem dan in de auto of de camper, dat vond hij wel prima omdat hij dat kent. Camper was niet heet en de tesla had een dogmode erop, dat was ideaal.

Sinds ik single ben heb ik alleen stedentripjes met het vliegtuig gemaakt zonder hond. Ik heb onlangs eindelijk zelf mijn rijbewijs gehaald en een auto gekocht, speciaal om weer met hem weg te kunnen gaan. Kom wel langzaam tot de conclusie dat ik mij voor aankomende zomer nog niet comfortabel genoeg om in mijn eentje zo’n eind naar Zweden te gaan rijden. En lijkt mij idd ook wel ingewikkeld van hoe ga ik in mijn eentje onderweg even boodschappen doen. In deze auto kan ik ‘m niet laten zitten.

1 like

Ja dat is precies de reden waarom wij niet buiten Nederland op vakantie gaan. Ik wil niet zonder mijn meisje weg.

Ik heb een (sinds vorige maand nog maar 1 :broken_heart:) hond die in veel landen, in het openbaar, een muilkorf moet dragen of daartoe verplicht kan worden.
Ze is daar gewoon op getraind en ze vind het zelf absoluut geen probleem om hem te dragen maar ik heb er wel moeite mee.

Ik begrijp het inperken van gevaar en ik begrijp dat er qua impact nogal een verschil zit of je door mijn hond of door bv. een teckel gebeten wordt maar ik vind het gewoon oneerlijk.

Ik ben absoluut niet tegen een muilkorf, ik zou zelfs graag zien dat elke hond in het openbaar een muilkorfplicht heeft en niet, zoals nu, alleen op basis van uiterlijk.

Oh en het meest stomme vind ik nog wel dat, in bijvoorbeeld Frankrijk, precies dezelfde hond, maar dan mét stamboom geen muilkorf om hoeft.

Anyway, zolang het zo is blijven wij lekker in onze achtertuin vakantie vieren!

Ik heb dan geen eigen hond, maar pas vaak op en ga weekendjes weg met de hond van mijn zusje. Gelukkig is dit een makkelijke (maar drukke) hond die je gewoon alleen in de kamer kan laten! Als ik naar de supermarkt moet dan laat ik haar in de auto en bij winkels heb ik haar wel eens voor de deur vast gebonden, maar dan ga ik alleen naar binnen als ik haar (en zij mij) kan zien! En ik heb ook wel eens mensen gevraagd om haar vast te houden als ik naar de wc moet, of ik bind haar vast en vraag of mensen even op kunnen letten. Of gewoon mee de wc in!

Ik vind het zeker even puzzelen en een makkelijke hond hebben helpt ook veel!

1 like

Ik heb een Brabant een fijne plek gevonden om met de hond op vakantie te gaan. Mijn hond is reactief en heeft verlatingsangst, dus haar zo overal mee op pad nemen is helaas niet voor ons weggelegd. Deze plek (3 vakantiehuizen) heeft een lekkere grote eigen privé tuin met buffer tussen de andere tuinen, en een gedeelde zwemvijver en nog een privé wandelpad van 1km met een ven. Maar je bent hier altijd alleen met je eigen hond, dit spreek je af via de app.
Voor ons echt de perfecte vakantieplek, ze kan hier eindelijk lekker los lopen ook, genoeg bos in de omgeving ook dus we gaan al een paar jaar op rij hier naar toe.

En met boodschappen doen blijft ze even in de auto, dat vind ze gelukkig heel even okay, ze hebben daar een kleine supermarkt in het dorp met zicht op de auto.

Als ik met vriendinnen een weekendje weg ga dan komen mijn ouders thuis oppassen, dat vind ze helemaal prima.

9 likes

Wat een heerlijke verhalen en tips iedereen, dankjewel! En love de hondenvakantiefoto’s :heart_eyes: @Vuile_bitch ik snap je helemaal haha!

1 like

We gaan meestal 2x per jaar een paar dagen samen weg, binnen NL of vlak over de grens, en dan in een huisje in/vlakbij de natuur. We laten haar niet alleen in een nieuwe omgeving, dus in het geval van boodschappen doet gewoon een van tweeën dat. Voor uit eten gaan check ik altijd even of er een hond mee kan en dat is eigenlijk altijd toegestaan. Ik heb ook een makkelijke hond die is gewend om in een café of restaurant op haar deken te gaan slapen. Maar uitstapjes zonder hond doen we dus niet, dat zou haar te veel stress opleveren en dat vind ik zielig en onnodig.

Maar ik kom net terug van anderhalve week vakantie zonder hond (dan blijft ze bij een familielid waar ze het altijd heel erg naar haar zin heeft) en dat is ook heerlijk :heart: Gewoon even zien wat de dag brengt en heel fijn om nergens rekening mee te hoeven houden.

1 like

Wij rijden heen in de nacht. Dan slaapt die van ons en merkt niet zoveel van de reis. We wisselen elkaar dan af. Het is koeler in de nacht en niet zo druk op de weg. Dus je rijd niet zo snel een file in. Bij aankomst direct een wandeling in de omgeving zodat ze kan snuffelen waar ze is. En dan legt mijn man haar spullen alvast klaar zodat ze haar eigen geurtjes weer om zich heen heeft.

1 like

Haha onze Golden Retriever is bang voor dit mini-fonteintje:

Haha het is toch ongelofelijk.

3 likes