Hondentopic #2

Mijn hond ging ook heel erg blaffen bij de camper, want hij gaat waken over het gebied. Met veel doorzettingsvermogen heb ik het in een dag afgeleerd. Iedere keer als hij ging blaffen heb ik ‘m in de camper gezet. Verder ook niet aankijken of iets zeggen want dat is ook een beloning. Dan paar minuten laten zitten en weer naar buiten. Blijven herhalen, het kan eerst soms erger worden uit frustratie, maar daarna valt het kwartje. Als je blaft mag je niet bij ons en de andere leuke dingen zijn. Vrienden die mee waren vonden het echt onzin dat we er zo veel mee bezig waren, maar daarna heel veel campertripjes profijt van gehad!

3 likes

Niet toevallig een grasaar in zijn pootje? Dat had mijn hond laatst… erg manken (soms wel, soms niet) en niets te zien tot er op een gegeven moment een zwelling kwam bij zijn teentje en toen bleek er dus zo’n ding in te zitten.

1 like

Sorry dat ik zo het topic in kom wandelen, maar ik zie online door de bomen het bos niet meer…

Ik heb een paar jaar geleden geleerd dat als je een hond wilt benaderen, dat je je hand open moet doen en hem dan moet benaderen zodat hij eerst je handen moet laten snuffelen (dus benaderen bij diens kop) voordat je de hond op zijn kop kan aaien. Maar de laatste tijd hoor ik alleen maar tegenstrijdige verhalen, nu wilt mijn kind het liefst elke hond aaien en leren we hem sowieso aan dat hij het altijd aan het baasje moet vragen, maar ik weet dus niet hoe mijn kind de hond moet benaderen (ik vraag het meestal aan het baasje, maar sommige hebben geen idee en zeggen gewoon ‘aai maar’ terwijl die hond druk staat te doen), wat zijn een beetje de basis ‘regels’ qua benadering zoeken van een hond?

Voor mijn hond geldt hand uitsteken, laten snuffelen en dan kan je de hals/rug aaien. Bovenop haar hoofd trekt ze alleen maar terug namelijk. Ik denk dat laten snuffelen en dan pas aaien sowieso een goede regel is hoor. En altijd eerst netjes vragen of je mag aaien.

Als je een baasje niet vertrouwt omdat de hond druk staat te doen oid zou ik het sowieso niet doen. Baasje en hond moeten wat mij betreft wel eenheid zijn voor de veiligheid van kinderen.

2 likes

Zo heb ik het ook geleerd als kind en dat is altijd goed gegaan, maar mijn ouders hebben nu een hond die het echt niet leuk vindt als een onbekende zo een hand naar haar uitsteekt. Zal per hond verschillen dus zou het altijd eerst vragen!

3 likes

Als ik uitga van mijn hond en de honden die ik veel tegenkom in de buurt zou ik zeggen, leer je kind vooral om geen honden te benaderen. Dat dat niet de norm is bedoel ik. Eergisteren nog meegemaakt met een buurvrouw dat haar vriendelijke hondje toch schrok van een liefdevolle benadering van een kindje met toestemming en die deelde een hapje uit. Kon de hond niks aan doen die schrok gewoon ondanks dat ze alles goed deden.

4 likes

Sowieso al pluspunten dat je het eerst checkt bij het baasje!
Lang niet alle ouders en kindjes doen dat namelijk.
Ik heb een heel aaibare knuffelige hond en eentje die het absoluut niet fijn vind, maar die er wel heel schattig uit ziet. Heb mij vaak genoeg tussen hond en ongevraagd aaien moeten gooien helaas

Als iemand mij knuffelige hond wil aaien laat ik inderdaad eerst altijd snuffelen en in sommige gevallen een snoepje geven van een plat handje en daarna inderdaad aaien over de rug en niet over het hoofdje.

Maar het verschilt wel echt per hond en baasje, dus zou net als @KipTokTok zegt het ook echt laten afhangen van jouw gevoel en vertouwen erbij.

4 likes

Ik zou ook vooral naar gedrag van de hond kijken. Ik zie zo vaak mensen braaf hun hand uitsteken en laten ruiken maar dan verder niet kijken hoe de hond erop reageert. Als de hond geen toenadering zoekt/niet dichterbij komt dan laat ik het erbij. Als ie z’n oren in z’n nek heeft dan ook. En idd niet bovenop de kop aaien want als er opeens zo’n hand van boven komt kan dat bedreigend overkomen.

Dus ik zou je kind denk ik eerder aanleren dat je altijd samen beoordeelt of een hond het leuk vindt om benaderd te worden.c ipv dat ie dat zelf moet gaan inschatten

4 likes

Dank voor jullie antwoorden, hier kan ik wat mee!

1 like

Net de laatste controle gehad bij de dierenarts, twee weken na de sterilisatie. Ze mag weer alles, dus meteen het bos in gedoken. Blij dat het achter de rug is allemaal. Het heeft echt wel anderhalve week geduurd voordat ze zonder protest de oprit afliep om te wandelen en ze was ook soms suuuuper irritant omdat ze haar energie niet kwijt kon zoals ze gewend was. Maar nu dus weer lekker lange wandelingen maken in het bos en met andere hondjes spelen.

9 likes

We gaan nu twee x per week een laserbehandeling doen, dat kan het herstel bevorderen en de pijn verminderen. Hadden vandaag de eerste en P deed het echt heel goed :two_hearts: Helemaal trots. Onze dierenarts is ook zo ontzettend lief en geduldig. Tot nu toe drie ziekenhuizen gemaild hoe snel een operatie zou kunnen als het toch nodig zou zijn en ze zeggen allemaal 2-3 weken. Dat zou wel echt kak zijn, dan heb je echt veel kans op schade in de knie en dan de andere knie ook overbelast raakt.

10 likes

Is er iemand weleens met de hond in de auto naar Engeland gereden via de Eurotunnel? Is dat een beetje te doen? Omdat je dan langs de huisdierenreceptie moet enzo, benieuwd of dat lang duurt of dat het allemaal wel meevalt

(andere tips zijn ook welkom)

1 like

Ik vond het heel erg meevallen, het was met de hond naar binnen en hem scannen en ze controleren het paspoort en je staat weer buiten. Je kan nog even langs zo’n uitlaatveldje maar de trein gaat ook hartstikke snel. We gaan vaker met de boot (weet niet of je dat weleens hebt gedaan) en dat is net zo makkelijk.

1 like

Yvette van Boven (die kok) heeft er laatst wat over gedeeld op haar insta, is een highlight die ze heeft opgeslagen. Gaat dan vooral om de administratieve kant

Ging zij heel lang op reis? Omdat ze de terugweg ook langs een dierenarts ging. Of is is dat enkel voor Ierland

1 like

Ze heeft daar een huis en ze zit daar nu nog steeds dus ik weet niet of het daarmee te maken heeft

Nog een andere tip maar ik neem altijd mijn eigen ontwormingstablet mee naar de dierenarts want ze gebruikt precies dezelfde als die ik online koop maar die van haar zijn een stuk duurder.

2 likes

Wat voor (vinger)tandenborstel gebruiken jullie voor het tandenpoetsen van je hond?

Eerder gewoon een voor mensen, nu een emmipet

1 like

Wellicht hier iemand met de oplossing?

Wij hebben een pup van 4 maanden.
Buren hebben een hond die heel de dag blaft. Dit doet het beest al jaren. Zolang beide honden binnen zijn gaat het wel maar zodra ze allebei buiten zijn begint het.

Gevolg… zodra onze pup buiten gaat mee blaffen en alleen maar aan de schutting staan/ rennen langs de schutting.
Zo irritant.

Hoe leer ik dat onze pup niet mag blaffen naar de buurhond?!

1 like