Ik zou je aanraden om je goed in te lezen in het ras waar je voor wil gaan en er goed over nadenken of het karakter van dit ras bij jullie past. En hond is best wel veel werk, zeker in het begin, dus je moet er goed over nadenken of je dit er voor over hebt. Wel heb ik best wel andere ervaringen dan veel mensen in dit topic. We hebben vroeger bij ons thuis 4 honden gehad, steeds als pup gekregen en mijn ouders hebben echt geen 2 maanden vrij genomen. Natuurlijk kan je pup in het begin niet meteen uren alleen blijven, maar wij hebben onze pups wel altijd snel aangewend dat ze soms ook even alleen zijn en dat ging altijd prima, bij geen van de vier honden hebben we hier ooit problemen mee gehad. Mijn ouders werkten wel beiden vanuit huis, dus ze waren niet structureel dagen of dagdelen alleen, maar in het weekend gingen we echt weleens een halve dag weg, ook toen de honden nog jong waren. Puppycursus hebben we ook nooit gedaan, gewoon zelf opgevoed en dat is prima gelukt. Desondanks denk ik wel dat een puppycursus heel handig kan zijn, maar je kan je hond dus ook zelf trainen. Alles is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor ras je kiest, het ene ras is een stuk makkelijker dan het andere. En dan nog biedt het ras natuurlijk geen garanties, bij de als makkelijk bekend staande rassen heb je natuurlijk ook de lastigere typetjes tussen zitten en vice versa.
Edit: Zie nu dat het er een beetje gek staat ‘mijn ouders hebben geen 2 maanden vrij genomen’ en later ‘mijn ouders werkten vanuit huis’. Ze waren dus niet structureel dagen of dagdelen weg maar het gebeurde echt weleens dat mijn vader de deur uit was voor een afspraak voor zijn werk en mijn moeder boodschappen ging doen. De pups waren dus wel al snel regelmatig even alleen.