Hondentopic (Deel 1)

Ik zie zoveel teckels bij mij in de wijk maar ik vind teckels over het algemeen echt vrij pittige beestjes. Komt natuurlijk door waar ze voor gefokt zijn, daar zou ik me nog wel in verdiepen.

Onze terriër is nu als puber ook onwijs pittig gebleken, met veel instinct dat naar boven komt. Wij maken nu dus ook een inhaalslag met de kennis daarover, zodat we hem beter begrijpen.

4 likes

Ik heb een kruising kortharige dwergteckel/Jack Russell :slight_smile: Een erg leuke combo al zeg ik het zelf!

1 like

Ik had idd gelezen dat ze behoorlijk eigenwijs en soms pittig kunnen zijn. Je berichtje schrikt me wel een beetje af haha. We gaan uiteraard op puppy cursus enz. Ik moet er nog maar even overna denken.
Hoe lang vinden jullie dat je volledig thuis moet zijn met een pup? Op het hondenforum hebben ze het over minimaal 2 maand​:thinking::no_mouth: Ik neem toch aan dat de gemiddelde mens wel werkt en niet zomaar 2 maand vrij is… Is het dan eigenlijk gewoon niet haalbaar? Hoe doen andere mensen dit dan?
@Vlaai: wat fijn!

Ik heb vandaag voor het eerst op een galgo gereageerd! Hij is via een stichting in Nederland gekomen, dus nu gaan we een vragenlijst invullen en van daaruit samen bekijken of het inderdaad een goede match is. Ik probeer terughoudend te zijn in mijn enthousiasme want de kans bestaat natuurlijk ook dat het toch niet goed past, maar het is wel erg moeilijk haha

9 likes

Uhm… Ik vind je wel wat heftig reageren. Wie zegt dat ik de eventuele hond 8 uur per dag, alle dagen vd week alleen zou laten? :confused: En de hond alleen laat na 2 weken?
Ik vraag me alleen af hoe mensen die werken dit doen. Ik zat voor de 2 dagen dat ik nu werk, te denken aan familie…

1 like

:heart::heart::heart:

Wat spannend! Via welke stichting? En mag ik misschien via pb weten welke hond? :heart_eyes: Ik ben zo nieuwsgierig!

1 like

Oh sorry het was niet de bedoeling om je te laten schrikken! Meer een extra advies, om je echt in te lezen in hun achtergrond. Maar ook vooral omdat we zelf een beetje pech hebben gehad denk ik. We zochten wel naar een terriër want we houden ook van eigenwijs. Maar hebben wel bewust voor de rustigste pup gekozen. Deze rustige en vriendelijke pup is uitgegroeid tot een pittige puber. Hij heeft echt scherpe randjes gekregen die we niet zagen bij andere honden van zijn ras die we kennen. Als we hadden geweten dat dit een bijkomstigheid was hadden we denk ik voor een ander ras gekozen. Maargoed, we speuren nu bij een man die alleen met terriërs en teckels werkt en nu snappen we zijn gedrag beter en kunnen we er zelf ook beter mee omgaan. Dat hoeft bij jou helemaal niet te gebeuren, maar het is wel goed om er rekening mee te houden dat je lieve teckeltje geen allemansvriend wordt oid. Ze zijn net als terriërs gefokt om zelfstandig na te denken en hebben minder de will to please zoals retrievers. (De mijne heeft alleen de will to please himself :stuck_out_tongue_closed_eyes:)

Over het combineren met werk, ik heb geen idee hoe mensen dat voor Corona deden haha. Ik had in de thuiswerkperiode 2 weken vakantie en daarna zijn ze nog zó klein. Gelukkig woont mijn oom in de buurt die niet werkt maar wel een stabiele hond heeft die mijn pup ook een beetje kon opvoeden. Daar bracht ik hem heen als ik een dagje naar kantoor moest. Vanaf 16 weken ging hij mee met de uitlaatservice om te wennen, en dat vond en vind hij echt geweldig. Ik zou dus zoeken naar mensen dicht bij je die je uit de brand kunnen helpen.

Ik heb ook het gevoel dat het een van de meest terugkomende dingen is, de vraag of je echt zo ‘lang’ thuis moet blijven. Mijn hond gaat ook standaard naar de oppas als ik langer dan 3 uur verwacht weg te zijn. En alleen thuis voor even boodschappen deed ik na 3 maanden, maar hij was al 1.5 toen ik hem adopteerde. Destijds kon ik gewoon vanuit huis werken, dus kon ik gewoon de tijd nemen die hij nodig had om te wennen.

2 likes

Wij hebben ons hondje sinds afgelopen juni en mijn vriend werkte volledig thuis toen we haar kregen. En hij werkt nog steeds 4 dagen per week thuis en maar 1 dag op kantoor. Onze hond is nu ruim 8 maanden oud. Als ik niet thuis kan zijn op de dag dat mijn vriend naar kantoor moet, brengen we ons hondje naar mijn schoonouders. Zij zijn met pensioen en hebben ook een hond dus dat is super fijn, ons hondje vindt het ook heel leuk daar :slight_smile: We zijn wel snel gaan oefenen met korte momentjes alleen zijn. We filmden onze hond dan met een mobiel (die zetten we gewoon ergens op een plankje ofzo waar ze niet bij kon) om te kijken hoe het ging en of ze ging blaffen bijv. En dat zijn we langzaam gaan opbouwen van eerst 10 min en dan langzaam tot 30 min en dan steeds verder en natuurlijk niet te snel. Als we weg gaan dan gaat ze altijd slapen haha. En we doen ook puppy cursus elke zondag. Dat zijn 3x 10 lessen van een uur en dan nog twee theorie avonden over gedrag en opvoeding, ook heel leerzaam vind ik! We zitten nu halverwege de tweede tien lessen.
Ik had een puppy en de tijd die het kost wel onderschat! Er komt best wel veel bij kijken. Het scheelt in corona-tijd dat veel mensen veel thuis werken waardoor je gelukkig veel tijd kunt doorbrengen met je hondje omdat je bijvoorbeeld je werkdagen wat langer laat duren zodat je tussendoor kunt wandelen/spelen.

1 like

Ik heb een herplaatser die al prima was opgevoed, op een paar werkpuntjes na. Dan kon hij na wat wennen makkelijk alleen zijn omdat hij dat al gewend was. Al vind ik het sowieso zielig om ze een dag alleen te laten. Dat is gewoon heel tegennatuurlijk voor een hond als roedeldier. Ik was van plan in de combi met beide minder werken en extra thuiswerken en een dagopvang de week door te komen. ‘Gelukkig’ kwam vrij snel daarna corona en sindsdien werken we beide thuis. Breng hem nog wel af en de opvang omdat ik dat goed vind voor zijn ontwikkeling en hij vindt het leuk.

Een tip is ook de app hond monitor, je hebt er ook een baby versie van maar is gewoon dezelfde app. We hebben dat op een oude telefoon geïnstalleerd. Dan kan je je hond zien en je krijgt ook een bericht als hij geluid maakt. De momenten dat er geluid was kan je ook terug luisteren. Zet dat altijd aan als we weggaan. Laatst was er heel veel vuurwerk toen we weg waren, dan vind ik het toch fijn om te weten waarom hij zo van slag was. Laat hem nu niet meer alleen tot en met december.

2 likes

lekker serie kijken met deze wolk naast me. :pleading_face:

50 likes

Gefeliciteerd! Wat een lekker dotje.

Ik start begin volgend jaar een nieuwe baan en geheel onverwacht zijn dat kantoortijden (zorg, dus heb altijd onregelmatig gewerkt). Ik ben ergens geplaatst omdat het een opleidingsplek is, dus ik kan niet verplaatst worden. Mijn vriend werkt ook kantoortijden dus dit is echt super rot :frowning: Ik had zo gehoopt dat we weer fijn de zorg voor onze hond konden afwisselen, en nu vrees ik dat we dus een oppas moeten gaan vinden.

1 like

Ah zo leuk!! :heart_eyes: Hoe gaat het, is ze al helemaal gewend?

1 like

12 likes

Ik zou je aanraden om je goed in te lezen in het ras waar je voor wil gaan en er goed over nadenken of het karakter van dit ras bij jullie past. En hond is best wel veel werk, zeker in het begin, dus je moet er goed over nadenken of je dit er voor over hebt. Wel heb ik best wel andere ervaringen dan veel mensen in dit topic. We hebben vroeger bij ons thuis 4 honden gehad, steeds als pup gekregen en mijn ouders hebben echt geen 2 maanden vrij genomen. Natuurlijk kan je pup in het begin niet meteen uren alleen blijven, maar wij hebben onze pups wel altijd snel aangewend dat ze soms ook even alleen zijn en dat ging altijd prima, bij geen van de vier honden hebben we hier ooit problemen mee gehad. Mijn ouders werkten wel beiden vanuit huis, dus ze waren niet structureel dagen of dagdelen alleen, maar in het weekend gingen we echt weleens een halve dag weg, ook toen de honden nog jong waren. Puppycursus hebben we ook nooit gedaan, gewoon zelf opgevoed en dat is prima gelukt. Desondanks denk ik wel dat een puppycursus heel handig kan zijn, maar je kan je hond dus ook zelf trainen. Alles is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor ras je kiest, het ene ras is een stuk makkelijker dan het andere. En dan nog biedt het ras natuurlijk geen garanties, bij de als makkelijk bekend staande rassen heb je natuurlijk ook de lastigere typetjes tussen zitten en vice versa.

Edit: Zie nu dat het er een beetje gek staat ‘mijn ouders hebben geen 2 maanden vrij genomen’ en later ‘mijn ouders werkten vanuit huis’. Ze waren dus niet structureel dagen of dagdelen weg maar het gebeurde echt weleens dat mijn vader de deur uit was voor een afspraak voor zijn werk en mijn moeder boodschappen ging doen. De pups waren dus wel al snel regelmatig even alleen.

het gaat eigenlijk wel goed! we wonen in een pas opgeleverd appartementencomplex dus er zijn nog veel random dozen op de gang en mensen die grote dingen verplaatsen,dat is best spannend haha en ook buiten zijn nog een boel enge dingen (bestelbusjes, scooters). maar ze is echt heel grappig en zacht en ze ruikt zooo lekker hahaha, die puppygeur. :heart_eyes: en in het appartement is ze al echt een hele mevrouw.

3 likes

omg is net een lammetje :heart: :sheep:

Oh fijn! In het begin is alles spannend, maar misschien ook wel goed dat ze nu ook zoveel dingen mee maakt die je normaal niet dagelijks ziet, kan de daar toch meteen aan wennen.

1 like

:heart_eyes:

1 like