Hondentopic (Deel 1)

Ik ben zo zo zo trots op onze hond :heart_eyes: In het begin dat we hem hebben hier weleens over gepost: hij komt oorspronkelijk uit Roemenië en is behoorlijk bang. Jaar bij pleeggezin gezeten om hem adoptieklaar te maken. Bij ons had hij een kleine terugval en het heeft ongeveer 2 maanden geduurd voor hij naar ons toe kwam. Maar sindsdien, oh boy :heart: Zo aanhankelijk en een enorme knuffelkont.

Vaak nog we veel dingen eng, zeker dingen die anders zijn dan normaal. Hij kan uit zijn plaat schieten van iemand die met een emmer in zijn hand loopt, want dat is ‘anders’ haha. En enorm bang voor vuurwerk/harde knallen, als dat gebeurt dan probeert hij zo snel mogelijk weer naar huis te komen.
Maarrrrr
 Ik liep gisteravond met hem buiten en een straat verderop hoorde je een harde vuurwerkknal. Hij schrok zich natuurlijk dood, maar eventjes met hem gezeten en geaaid, vervolgens wilde ik weer terug naar huis lopen, maar hij ging gewoon verder met snuffelen :pleading_face: Ik was zo trots op hem dat ik de rest van de wandeling gehuild heb haha

41 likes

Wat een mooierd en lieverd <3 Wat fijn dat hij zich meer op zijn gemak voelt!

1 like

Dat is ook mijn droom voor later, kamperen met de hond :heart: (of twee) Ik heb helaas geen kampeerervaring dus kan daar niets over zeggen.

Wij zijn afgelopen zomer naar het MĂŒllerthalgebied geweest en dat was geweldig voor ons alledrie. Onze hond werd in die paar dagen veel zelfverzekerder door over alle rotsen te lopen, en ondanks dat we de afstanden niet hadden opgebouwd is het allemaal prima verlopen. Ik heb nog wel ergens een foto van haar op de eerste dag waarop ze ontzettend pissig kijkt, had ook het idee dat ze dacht ‘jezus wat is dit voor duurloop, laat me gewoon een sprintje trekken en weer slapen’ :joy: Maar het was echt super leuk om in zo’n omgeving weer opnieuw te bonden met elkaar.

9 likes

@visual Als ik zo lees in wat voor onstabiele situatie deze hond zit, verwacht ik dat je nog heel veel met hem kan bereiken als hij helemaal gesetteld zou zijn bij jullie. Ik heb zelf het afgelopen half jaar een hond erbij gehad, die ook last had van guarding behaviour en uitvallen naar ‘afwijkende’ dingen (hardlopers, scooters etc.). Ook was hij heel onzeker en snel angstig. Na een paar maanden een stabiel huis, structuur en training ging hij al zonder problemen los mee op lange hikes!

Edit: Ook kan ik aanraden om te gaan wandelen met iemand met een stabiele hond! Ik heb zelf een hele stabiele hond, maar wel 1.5 jaar op straat geleefd. Dus hij kent hele goede communicatie. Hij heeft al meerdere onzekere honden over de streep getrokken en begeleid. (Niet arrogant bedoelt ofcourse haha)

7 likes

Niet kamperen met een tent, maar begin dit jaar hebben we wel een camper gekocht o.a. omdat de hond dan lekker overal mee naar toen kan. Heel veel weggeweest in NL en ook drie weken vnl wildgekampeerd in Zweden. Echt living the dream hoor.

Een hike van meerdere dagen lijkt mij ook heel tof om te doen! Mijn hond is wat kleiner en niet super actief, maar hij kan prima 15 km lopen. Meer hebben we nog niet geprobeerd.

5 likes

Omg wat een leven :heart: Zo leuk lijkt me dat!

@visual Valt mee, als we een keer langer gaan lopen dan vindt ze dat ook prima. Maar ze zou 10 minuten rennen sowieso verkiezen boven drie uur wandelen.

1 like

Mijn pup (6 maanden) viel gisteren naar mij uit met een luide blaf en een hap in mij richting en ik ben er zo van geschrokken. Hij heeft nooit eerder dit soort gedrag vertoond (grommen als we bij hem in de buurt komen of ander beschermend gedrag) en is een enorme lieve zachtaardige hond. Hij lag op zijn bed op een bot te kauwen en mijn vriend schreeuwde in een keer omdat hij een glas hete glĂŒhwein over de bank morste. Dus ik wilde naar mij pup lopen om hem gerust te stellen dat alles ok was. Ik ben nu gelijk in de modus van ik moet hier iets aan doen. Vanaf het begin doe aan ruilen met hem dat als we iets afnemen hij daar iets voor terugkrijgt maar mijn eerste gedachte gaat toch naar dat het resource guarding was. Ik vind het vooral voor hem naar omdat ik niet wil dat hij zich onveilig bij ons voelt en ik dus blijkbaar iets verkeerd heb gedaan.

Er zijn nu al mensen geregeld vuurwerk aan het afsteken en het breekt echt mijn hart af en toe. We zijn in overleg met onze hondenschool en dierenarts gestart met een voedingssupplement dat hopelijk helpt tegen haar angst. Maar als we dan zoals vandaag overdag knallen hebben gehoord terwijl we buiten waren, dan wil ze ook 's avonds niet meer naar buiten - en dat was de afgelopen week al lastig want ze is sinds de eerste knallen weer heel gespannen in het donker, dus dan doen we echt alleen een noodzakelijk loopje tot hoe ver ze zelf wil.
Ik vind het zo sneu, het lijkt ook wel erger te zijn dan vorig jaar. Wilde het gewoon even kwijt geloof ik, ik blijf sowieso in contact met onze trainster over wat we het best kunnen doen deze maand. Ze ligt nu gelukkig lekker te slapen met Relaxing dog music :pleading_face:

2 likes

Haha ik zou willen dat we heel december lekker ergens in de middle of nowhere konden chillen, lijkt me heerlijk :heart:

We kijken eerst even aan of dit aanslaat, en anders stappen we inderdaad over op medicatie. Zowel de trainster als dierenarts raadden dat beide aan, maar we gaan het eerst hiermee proberen.
Ik ben wel benieuwd welke medicatie je gebruikt voor jouw hond @Ludo en wat je ervaring is hiermee!

1 like

Klopt mijn hond krijgt medicatie. De pilletjes die hij eerst kreeg die geeft mijn dierenarts nu niet meer, dus afgelopen jaar kreeg hij een soort gel wat je dan bij z’n wang moest spuiten om de paar uur. Zal morgen even opzoeken hoe dat heet.
Wij gaan wel net als @Bertha een paar dagen naar een huisje in Verweggistan waar het stil is. Vorig jaar voor het eerst gedaan en dat beviel goed. De jaren ervoor brachten wij hem naar een vuurwerkvrij hondenpension. Maar nu denken we laten we dan maar lekker met z’n allen weg gaan. Vrienden van ons hebben ook een bange hond dus dat is dan best gezellig!

Edit: meestal geeft de dierenarts eerst iets van kruiden tabletjes wat zogenaamd moet helpen, maar dat doet geen bal bij onze hond. En het is nu ook al drama met knallen, vooral in het weekend. In de avond durft hij nu niet meer goed naar buiten.

2 likes

Hoe gaat het met de verlatingsangst van jouw hond? Ik wil me aan gaan melden voor een training bij Nina maar vind het toch wel heel spannend. We hebben al zeker 5 gedragstherapeuten over de vloer gehad de afgelopen jaren en telkens loopt het weer op een teleurstelling uit, maar er moet gewoon iets veranderen. Het lukt ons gewoon niet om er vanaf te komen en ik zou zo graag gewoon eens even weg kunnen van huis zonder alles van te voren te moeten plannen

Als iemand anders ook ervaring heeft met trainen bij Nina, ben ik ook heel benieuwd naar de ervaring!

Yaaay we gaan weer op zoek naar een nieuwe Golden Retrieverpuppy :smiling_face_with_three_hearts:

12 likes

Wij zetten Nina in als laatste strohalm. :sweat_smile: Voor nu lijkt het (nog) niet nodig omdat we opnieuw weer best oké resultaat boeken met onze hondenschool (hadden enorme terugval door chemische castratie). Hun methodiek lijkt volgens mij ook best op die van Nina van wat ik kan zien.

Ik weet hoe zwaar het kan zijn dus als je twijfelt zou ik het toch echt doen! Heb het idee dat zij toch echt heel vaak resultaat boekt. Verlatingsangst heeft zoveel invloed op je leven, het zou toch echt fijn zijn als je je vrijheid terugkrijgt op deze manier. (Kan zelf echt niet wachten tot dat moment, ik ben doordeweeks alleen thuis dus ook redelijk opgesloten).

Dat is het voor ons eigenlijk ook, als we dit gaan doen dan is het echt de laatste die we inschakelen en als dat niet lukt dan moeten we ons erbij neerleggen dat het niet gaat veranderen en alles zo goed mogelijk proberen op te vullen met opvang en oppas. Maar ik vind het toch wel een drempel om weer je vertrouwen bij iemand neer te leggen en te hopen dat het nu wél beter gaat, los van dat het een hele investering is money-wise. Ik heb wel het idee dat Nina je echt bijstaat in het traject, dat miste ik bij andere gedragstherapeuten wel, dan geven ze wel uitleg maar vervolgens moeten we zelf maar wat aanrommelen.

Lastig dat jij in dezelfde situatie zit maar fijn dat jullie weer wat vooruitgang boeken! Ik zit ook alleen thuis doordeweeks, dus vond het stiekem wel fijn toen mijn man verplicht thuis moest werken. Kon ik iig overdag even boodschappen doen oid. Ik probeer ook regelmatig met haar te trainen, maar kom nooit verder dan 3min. Zo frustrerend!

1 like

Ze is zoo lief ze kan echt uren in mijn armen liggen als een baby

18 likes

Vervelend dat het jullie vanwege de gezondheid niet lukt! Frustrerend lijkt me dat, maar fijn dat het nu weer wat beter met hem gaat. Dat is natuurlijk het belangrijkste!!

En goed om te horen dat het wel aan te raden is, ik denk dat we het dan maar gewoon moeten proberen!

Deze puppy is nu dus 4,5 maanden oud, en is meerdere keren per week het grootste deel van de dag alleen thuis omdat iedereen moet werken (de vriend vh stel werkt onregelmatig en veel avonden weg).
Die vriendin van me zei: hij kan prima alleen zijn hoor, hij is niet meer zo klein! En hij slaapt toch veel!

Dit is toch vrij zielig of stel ik me nou echt aan?

4.5 maand is nog baby. Zo zielig.
Slaapt veel door het wachten.

1 like

Ik word zo boos en verdrietig van je updates. Je zag dit al aankomen en ipv dat ze het tegendeel bewijzen gaat het dus precies zo.
Een hond is gewoon echt veel werk (ik zal niet ontkennen dat ik dat zelf ook onderschat heb ondanks dat iedereen dat al zei - je kunt je er gewoon geen voorstelling van maken) en als je hem zo weinig ziet dan bouw je er toch ook geen goede band mee op? Ik kan me niet voorstellen dat je je hond zo veel en vaak achterlaat als je veel van hem/haar houdt, die wil je toch juist altijd om je heen hebben :slightly_frowning_face:

5 likes

Volgen jullie ook honden groepen op facebook? Gewoon van die groepen waar mensen foto’s delen met hoe het gaat en leuke speeltjes etc delen.
Wij hebben een teckel, en teckelgroepen zijn er echt heel veel dus prima. Maar ik ben op zoek naar een fbgroep voor mensen met geadopteerde (zwerf)honden uit spanje/griekenland/portugal etc etc. Weet iemand misschien een leuke/goede?