Wij wilden eigenlijk ook wachten tot hij was uitgegroeid maar hij veranderde echt in een terrorpuber. Ontwikkelde reuenagressie en was de hele dag door strontvervelend. We hebben er toch voor gekozen om met 9 maanden chemisch te castreren omdat ik hem bijna elke wandeling van een hond moest aftrekken. Hij gaat ook naar de opvang dus voor die mensen was dat ook niet te doen. In dit geval woog zijn gedragsprobleem zwaarder voor ons, we wilden niet dat het een gewoonte werd. Na de castratie zagen we ook dat hij zichzelf echt in de weg zat. Plus hij had met 8 maanden al een groeispurt in de breedte gehad.
Ik vind dat rijden wel zoān minimaal pubereffect dat ik je opvang echt heel raar vind eigenlijk. Je kan dit echt makkelijk sturen. Ik zou eerder kijken of daarin een andere oplossing is. Zoān grote hond als die van jou heeft echt nog een lange weg te gaan qua groeien, dus het is altijd beter om te wachten tot een jaar of 2. Maar als hij toch heel vervelend wordt dan denk ik tsja, er zijn genoeg honden goed opgegroeid ondanks dat van de groeischijven. Maar in het geval van zoān grote hond toch proberen zo lang mogelijk te wachten.

Hij doet het puur als hij overprikkeld is. Daar merken wij zelf ook bijna nooit wat van. Heel sporadisch bvb toen er meerdere gillende kinderen bij ons thuis waren.
maar dit moet handiger kunnen.
Nee er is niet aan de hand met de ontlasting verder! Vanmorgen heeft ze gelukkig niet gejankt dus hopelijk was het even āietsā en houdt het nu weer op haha. Mocht ze er mee doorgaan dan ga ik op onderzoek uit wat er aan de hand kan zijn!