Hondentopic (Deel 1)

Ohjaa ook na 2,5 jaar nog iedere dag verliefd op ‘m :smiling_face_with_three_hearts:

18 likes

och wat een heertje :heart_eyes:

mijn hond is voor het eerst loops! we hebben voor af en toe binnen zo’n broekje gekocht (ik laat hem ook vaak uit zodat ze zichzelf goed kan wassen) en het ziet er zo lief uit haha

13 likes

Wij hebben al 6 honden uit het buitenland geadopteerd. Slechts 1 met gedragsproblemen, (en t mooie van alles dat kwam door de mensen waar hij in huis was geplaatst om gereed te raken voor adoptie), de rest allemaal hele makkelijke honden. Dus het hoeft echt niet voor problemen te leveren!

Mocht je een keer advies willen over een goede stichting, mag je mij een pb sturen!

2 likes

Wij hebben een rashond ivm allergieën (geen doodle). Ik vind dat je een keuze moet maken dat bij je past. Ik wilde graag adopteren maar tegelijkertijd ben ik doordeweeks alleen thuis en was het van tevoren duidelijk dat we een hond zochten die 2x pw mee kan naar een opvang. Plus we reageerden verschillend allergisch op sommige honden, we durfden het risico niet te nemen. Het zou m’n hart breken om daarvoor een beestje terug te brengen.

Sommigen zijn gek van bepaalde rassen, sommigen zijn op zoek naar bepaalde karaktereigenschappen om mee te werken en anderen willen gewoon een maatje. Bij de een past adoptie wel en de ander niet.

Ik zou ook niet alle fokkers over een kam willen scheren. Ik ken er een aantal en zij zetten echt de gezondheid voorop, doen alle mogelijke testen en het gaat om goede combinaties vinden en eens in de zoveel tijd een nestje. Neemt idd niet weg dat er rotzakken tussen zitten die zoveel mogelijk nestjes per jaar krijgen, dan is broodfok toch een grijs gebied. Rasverenigingen/fokkers helpen ook bij herplaatsingen. Via dit topic las ik ook over beagles als labhondjes, misschien is stichting SHHH wat?

Ze kijkt er zo trots bij haha! Mooi interieur ook.

1 like

Ik kan met zekerheid zeggen dat ik nooit een rashond/raspup zou kopen. Ik ben principieel tegen de fok van dieren, zolang er nog zoveel dieren zijn zonder goed thuis, waar dan ook ter wereld. Daarnaast vind ik het ook belachelijk om op het uiterlijk van een hond te selecteren.

En natuurlijk kost het uitzoeken, jezelf verdiepen in stichtingen, voorbereidingen doen etc. veel moeite en tijd bij het adopteren van een hond, maar dat is ook bij het uitzoeken van een ras, fokker, pup etc.

5 likes

Heeft er iemand tips voor onze vakantie?
We gaan naar Denemarken met een camper en de hond gaat mee :smiley:

Mijn hond komt van rescue dogs europe. Deze stichting is vaak slecht in het nieuws gekomen en uiteindelijk gesloten. In het bijgevoegde filmpje kan je o.a. zien wat de problemen daar waren. (Een hond adopteren? Bij Rescue Dogs Europe kan dat flink in de papieren lopen - YouTube)

Echter was dat nog niet bekend toen wij hem ophaalden 11 jaar geleden. Het zou een bichon frise zijn van 2,5 jaar die op een eutanasielijst stond in een Frans dierenasiel. Hij werd beschreven als een hele lieve en gezonde hond, die makkelijk in een gezin paste. Echter toen we hem kregen bleek hij oormijt en een zware allergie te hebben voor veel voedsel waardoor hij het 1e half jaar wekelijks bij de DA kwam wegens het poepen van bloed. Hier zijn wij nooit van op de hoogte gebracht. Ook toont hij bijtgedrag naar andere honden en was hij eigenlijk gewoon niet geschikt voor een gezin die hun eerste hondje aanschaft. Het is een hele lieve hond, maar heeft een giga gebruiksaanwijzing. Geen kleine kinderen over de vloer, altijd opletten met uitgaan en plekken waar loslopende honden zijn ontwijken (nooit dus naar het strand of bos) hij kan niet in pension als ik met vakantie ga of doggydaycare en zo gaat de lijst even verder.

Om nog even terug te komen op zijn ras en de stichting. Het blijkt dat de stichting rommelde met chipnummers en paspoorten. Mijn hondje zou twee jaar zijn tijdens de adoptie, echter denken we dat hij net pup af was en veel jonger was. Het is ook geen bichon frise, maar een asbakkenrasje. Ik vraag me echt heel vaak af wat nou zijn echte verhaal is, waar hij vandaan komt en wat hij heeft meegemaakt.

Al met al een hele slechte ervaring met de stichting, maar we hebben nooit spijt van hem gehad. Kennen de hond echt door en door, alleen had het bij een ander gezin wel anders kunnen aflopen.

Ik zou echt opletten bij stichtingen want hoor dit soort verhalen veel vaker. Ze maken het vaak mooier dat het is helaas.

1 like

Leuk! We zijn vorig jaar met hond en camper geweest. Wel voornamelijk als doorreis naar Zweden, maar wel paar daagjes Kopenhagen en nachtje Romo meegepakt. Bij Romo kan je met je camper het strand op, dat is wel leuk om mee te maken. Weinig tips, gewoon lekker genieten.

1 like

Ik ben ook echt pro adoptie en anti rashonden fokken . Wij hebben een buitenlandse hond. Om even een tegengeluid te geven; het is echt de makkelijkste (en liefste knapste haha etc etc :sweat_smile:) hond ever. Ik denk door je goed te verdiepen in wat je wel en niet verwacht van een hond, en een stichting die goed mee kijkt met je wensen je wel een goede match kan vinden.

Wij hebben onze hond vanuit Stichtig Wereldhonden, uit een asiel uit Macedonië. Die vrouw vangt puppies van de straat op, brengt ze groot en probeert ze dan te laten adopteren in het buitenland. Die van ons was echt nog heel klein op een vuilnisbelt gedumpt. Doordat de hondjes bij haar dus L vroeg worden opgevangen hebben ze vaak minder last van trauma’s etc. Ook worden sommige honden eerst in een gastgezin in NL geplaatst zodat de stichting de honden goed leert kennen en goed kan matchen.

Wij wilden een hond die bijvoorbeeld uiteindelijk wel zou mee kunnen naar een terras of om zou kunnen gaan met bezoek, en dat is dus gelukt.

Echter blijft het altijd ook gedeeltelijk geluk (ook een rashond kan een behoorlijke gebruiksaanwijzing hebben, net als een adoptie hond). Maar als ik lees wil je wel echt tijd en liefde investeren in een hond dus zou het je zeker aanraden een hondje te adopteren en een forever home te geven.

Verder is de Facebook groep ‘ik heb een buitenlandse hond’ misschien wel een suggestie. Daar lees je zowel positieve verhalen als vragen en issues over problemen en uitdagingen.

4 likes

:woman_in_lotus_position:t2: yoga

21 likes

Te schattig :smiling_face_with_three_hearts:

Hij was in een droge beek gesprongen die wel nog vol zat met modder :sweat_smile: daarna heb ik hem buiten afgesproeid en toen hij buiten moest blijven om te drogen was hij zo beledigd. Eigen schuld dikke bult

20 likes

Een tijdje geleden werd hier enthousiast gesproken over de likmat.

Nadat ik al meerdere miskopen heb gedaan voor mijn 15 jarige chagrijn (oa de nylabone) is hij nu zo enthousiast! Hij verveelt zich regelmatig, is eigenlijk nog best actief, maar sommige dingen lukken gewoon niet meer goed. Hij heeft geen sterke tanden meer, snel moe. Terwijl hij dol is op trekspelletjes en op botten knagen.

Met de likmat kan hij zich echt makkelijk een halfuur vermaken. Bedankt voor de tips! Vind het heerlijk om hem weer zo in de weer te zien🥰

12 likes

Hahaha :heart: Fijn dat de likmat zo bevalt!

2 likes

Super fijn dat hij daar plezier aan heeft. Misschien is een kong dan ook iets voor hem.

1 like

Mijn hond is een tijdje geleden achterna gezeten door een andere hond. Ze was helemaal in paniek, is een druk kruispunt op gerend om maar zsm naar huis te kunnen etc. Het kwam heel onverwacht, omdat ze eigenlijk nooit bang is voor andere honden en er anders gewoon omheen loopt. Maar deze kwam echt op haar afgestormd en toen nam ze dus de benen.

Zowel zij als ik hartstikke geschrokken natuurlijk, en nu zo’n drie weken later valt me op dat ze vaker bang is voor andere honden. Ik kan er geen peil op trekken wanneer en bij welke hond dat gebeurt, want met andere honden is ze juist nog steeds super speels. Maar door deze onvoorspelbaarheid vind ik het wel een groot risico om haar los te laten en ik zou haar zo graag weer wat zelfverzekerder krijgen. Iemand die dit herkent, heeft iemand tips, of is dit meer iets om gewoon mee naar de hondenschool/gedragsdeskundige te gaan?

Haha wilde net een foto komen posten, maar hij lijkt wel erg op die van jou. Heerlijk voor die honden, weer wat koelte en nattigheid!

Blij beest, heeft een kwartier kei hard achter laag vliegende vogels aangerend op een groot veld. :sweat_smile:

15 likes

Ik heb de chihuahua van mijn tante sinds gister te logeren. Ze blijft tot 6 september en ze is echt helemaal anders nu. Tot 2 keer toe kwam ze een dagje wennen en toen bewoog ze gewoon heel de dag niet in haar mand en gromde ze echt enorm naar mij. De 2e keer was dat grommen voorbij maar kwam ze nog niet haar mand uit, maar sinds ze gister bij me is loopt ze echt rond. Ze is heel jaloers op mijn eigen hond dus ze springt ook echt op schoot als ik met hem speel. Zo leuk om te zien hoe beestjes zichzelf worden naarmate ze in een omgeving wennen

4 likes

Ah zo zielig! Misschien kan je erop letten of de andere hond al van een afstandje gaat staren? Dat is ook vrij intimiderend. Hondentaal is soms zo subtiel en snel, echt heel moeilijk.

Mijn hond heeft sinds lange tijd mijn eenjarige nichtje gezien. Mijn hond deed het heel goed. Ze snuffelde even en vervolgens maakte ze dat ze wegkwam.

Maar zo gek vond ik het niet. Mijn hond ik een schitterde en alles wat nieuw is, is eng.