Hondentopic (Deel 1)

Mijn hond heeft een nieuw trucje geleerd. Als we buiten zijn snel wat pakken wat ze niet mag (meestal plastic). Dan onmiddellijk uit de bek laten vallen om vervolgens te bedelen voor een koekje. Want het is toch o zo goed dat ze het onmiddellijk liet vallen.

…Juist ja. Je hebt pech meid, want je krijgt alleen maar een dikke knuffel.

8 likes

Haha, slimme meid!

Mijn hond heeft nu twee weken medicatie tegen haar vuurwerkangst en het lijkt nu effect te hebben. Ze is weer wat meer ontspannen in het donker en ze herstelde vanavond een stuk sneller toen er redelijk dichtbij vuurwerk werd afgestoken. Ben echt zo blij dat ze niet meer zo in totale paniek raakt en in ieder geval weer een beetje af te leiden is, hoop echt dat we zo de donkere maanden doorkomen samen :pleading_face:

6 likes

Ah inmiddels 2 dierenarts bezoeken en nog een extra roesje verder en het gaat stukken beter me m. Het is een (wss secundaire) ontsteking. Ze vermoeden dat er een tak in z’n keel heeft gesplinterd en voor een ontsteking heeft gezorgd. Maar ze kunnen niks in z’n keel/wond zien. Hals is geslonken, wond was helemaal schoon dus de drain is verwijderd. Hond gelijk stukken beter, dus dat zal wel onprettig zijn geweest.

Hij moet z’n schoentjes (tegen het krabben) nog dragen tot z’n hals is geheeld & heeft nog 3 weken een ab kuur. Hopelijk is het daarna genezen en afgerond! Eind goed, al goed - is wel een duur grapje geworden.

5 likes

Wij moeten i.v.m. veranderingen in werk voor het eerst een oppas gaan zoeken. Ik heb hier heel veel stress over. Onze hond is best complex, hij is een paar keer gebeten dit jaar. Hij kan alleen aangelijnd worden uitgelaten i.v.m. uitvallen naar andere honden, hij zigzagt de weg over etc. Elke uitlaatsessie is gewoon best een intensief ding.

Mijn vriend heeft altijd grotendeels vanuit huis gewerkt, maar dat gaat binnenkort veranderen. Uiteindelijk zal hij weer deels vanuit huis werken, maar er is eerst een inwerkperiode.

Hebben jullie ervaring met het vinden van een privé-oppas (geen uitlaatservice) in zo’n situatie? Wij zijn pas verhuisd, dus dat helpt ook niet met het via via. Ik overweeg zelfs om een thuiswerk-/weekendfunctie te zoeken totdat mijn vriend is ingewerkt. Mijn contract zou toch al in mei eindigen. Maar ja dat is natuurlijk ook een gek en emotioneel besluit.

Misschien is Rover wat? Die doen o.a. doggy day care & is bij privépersonen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar vrienden van me wel (wel in Duitsland, maar zelfde bedrijf).

Is je hond niet aangelijnd ook moeilijk met andere honden? Of is puur aan de lijn? Want mijn hond heeft dat, daarom zou ik ‘m ook niet zomaar aan iemand anders meegeven. Voor ons was een dagopvang daardoor wel een goede optie. Ik had zelfs het idee dat het daardoor buiten de opvang ook veel beter ging. We zijn ook een keer mee geweest met een uitlaatservice. In een roedel gaat het ook altijd verrassend goed. Ik vond de reis heen en terug met zo’n bus door de stad alleen veel te lang en stressvol. Gelukkig hebben we nu beide een flexibele baan en hij mag zelfs mee naar kantoor.

1 like

Die heb ik idd al gezien, geen match helaas met onze locatie/filters.

@Marqant ja niet-aangelijnd ook. En ook als we los met een groepje lopen, op die manier is hij de laatste keer gebeten… Los voelt dan toch risicovoller omdat je dan alles en iedereen kunt treffen en loshalen moeilijker is (hij is altijd de kleinste). Er valt ook geen peil meer op te trekken of hij zelf uitvalt naar een andere hond, dat is sinds de verhuizing en de bijt-incidenten echt toegenomen. Ophalen met een bus is verder sowieso geen optie ivm benauwdheid (kortsnuit).

Ideaal van die flexibele banen. Mee naar kantoor is echt goals.

1 like

Ik heb geen ervaring met een eigen hond meegeven aan een oppas, maar wel ervaring met oppassen op honden van anderen. Ik vind die oppashonden via facebookgroepen. Dat zijn dan dus particulieren die op jouw hond oppassen.

Ik vind het zelf prettig om uitgebreid met baasje en hond kennis te maken (inclusief wandeling) en een proefsessie te doen voordat ik voor langere tijd verantwoordelijk ben voor die hond. Op die manier hebben wij ook eens een hond opgevangen die nieuwe mensen moeilijk accepteert en ook naar andere honden toe schrikkerig kon reageren. De baasjes vonden het best spannend en kozen ons uit omdat wij de nervositeit en eenkennigheid van het ras goed kennen. Hond en wij hebben na drie kennismakingssessies een prima week gehad en zijn baasjes konden daardoor gerust op vakantie.

Het is bij particulieren wel belangrijk dat je weet hoe je hond terecht komt en hoe hij en oppas op elkaar reageren. En in jouw situatie is het waarschijnlijk toch wel fijn als je je hond bij een ervaren iemand kan achterlaten. Het is niet gezegd dat je die via Facebook vindt, maar het is misschien een oproepje plaatsen waard.

3 likes

Vervelend dat je hond zo angstig is geworden door nare ervaringen. Bij de dagopvang waar wij zaten zetten ze ook alleen honden bij elkaar van dezelfde maat en met dezelfde speelstijl. Halen en brengen kan je zelf doen. Ik vind het wel fijn dat hij dan ook echt bij professionals is die ervoor geleerd hebben en honden goed kunnen lezen.

2 likes

Kennismaken en proefwandeling zouden wij idd sowieso ook doen! Wij moeten altijd op zooo veel dingen letten als we hem uitlaten. En wij dachten eigenlijk aan iemand die 2x daags bij ons aan huis zou komen, of is dat minder aan te raden? Mijn vriend is bereid om hier best wat voor neer te leggen (al vind ik dat geen garantie voor succes).

Opvang bij eigen ras is misschien wel nog een idee! Daar kan hij gek genoeg wel bijna altijd goed mee overweg. Maar dan heeft ie alsnog z’n beperkingen bij het uitlaten, dat is dan wel weer een dingetje…

1 like

Dat is net wat je wil en waar de oppas ook voor openstaat. 2x per dag uitlaten, de oppas de hele dag bij jou in huis of de hond naar de oppas, alles is mogelijk. Wij passen voornamelijk weekenden en vakanties op, tot nu toe steeds met de hond bij ons in huis.

1 like

Hoe lang zijn jullie weg ?
1x daags lijkt me opzich genoeg.
Mijn hond ging eerder ook mee met de uitlaatservice, door leeftijd en knieoperstie niet meer. Die had trouwens een franse bulldog in de groep weet niet of je zo’n kortsnuit hebt.
Dat ging prima. Sommige uitlaatservices doen ook prive wandelingen. Ik had contact opgenomen via mail en ze kwam eerst thuis intake doen en daarna mee proefwandelen. Als de hond niet in de groep past dan hield het ook op.

Onze hond is nu heel soms een dagje alleen ( van 8.30 tot 17.30) ivm werk maar houdt ie wel vol. Hij is wat ouder. Voel me wel altijd mega schuldig.
Maar meestal brengen we hem weg, komt mn man tussendoor of ik werk halve dag op kantoor.

Ugh mn hond is zo zielig vandaag (echt haha, niet sarcastisch). Diarree, overduidelijk niet lekker, gaat heel ongemakkelijk zitten/gelijk naar lighouding. Wel alert, maar blijft liggen wanneer ik eten of wandelen zeg terwijl hij daar normaal gesproken gelijk enthousiast van wordt. Dierenarts al gebeld en 12:45 een afspraak maar maak dan gelijk zo’n zorgen joh. Echt erg.

Update:
er zat gelukkig eind van de ochtend al weer wat meer leven in. Waarschijnlijk een darmvirus. Iets tegen diarree, AB en pijnstilling gekregen en daarmee zou het als het goed is gelukkig binnen een paar dagen een stuk beter moeten gaan. Wat kun je je toch een zorgen maken om je hondenkind. Komende dagen maar extra veel knuffelen :heart:

3 likes

Aww na jullie verhalen hier ook in de ziekenboeg. Ik denk een oorontsteking. Hij piept als ik z’n oortje (stevig) aanraak en is wat meer een het schudden met z’n koppie :pleading_face:. Morgen kunnen we bij de dierenarts terecht dus hopelijk valt het mee!

Ik heb ons buitengesloten :pleading_face:

Sleutels zijn onderweg maar hij wilt geen rondje meer doen omdat het regent (groot gelijk).

19 likes

Aaah haha zo lief :heart:

2 likes

Dingen om te slopen

4 likes

Haha wat leuk! Ik zou een likmat of snuffelmat doen. Weet namelijk niet of de hond een sloper is, dus speeltjes gaan misschien niet lang mee en eten vind ik ook altijd lastig ivm allergieën etc. Met een lik- of snuffelmat kun je nog alle kanten op, vooral likmatten heb je nooit genoeg vind ik :sweat_smile:

2 likes

Haha een jack russell is wel een uitdaging :joy: vooral qua speelgoed dan. Misschien gewoon iets van eten? Ik vind Boxby altijd wel een fijn merk of iets van Edgard & Cooper :blush:

1 like

Geweldig hahaha. :joy: Kleine knuffels, kauwspeeltjes of Kauwstaven zijn altijd goed! Kip is iets waar veel honden allergisch voor zijn. Of een yakstaaf, die zijn nog niet heel bekend maar vinden veel honden lekker en volgens mij ook soort van hypoallergeen?

Een Jack russell is Max 8/10 kilo uit m’n hoofd, das handig voor als je twijfelt over het formaat.