Wij wonen ook in een stad en hebben geen auto. Ik doe eigenlijk alles met mijn hond met het ov. Ik ga regelmatig op en neer naar mijn ouders die een uur met de trein verderop wonen, maar ik slaap daar dan wel altijd minimaal een nachtje zodat ik niet twee keer met haar met de trein hoef op een dag (al zou ze dat wel aankunnen hoor). Als ik binnen de stad een keertje wat verder weg moet dan pak ik de tram of metro en als dat in een uitzonderlijk geval ècht niet kan dan huur ik een deelauto, maar dat is echt maar een enkele keer voorgekomen. Een bakfiets zit nog steeds in de planning omdat het met uitlaten veel tijd kan schelen als ik naar een groter losloopgebied wil, maar dat lijkt me met een jonge hond prima aan te leren.
Ik zou wel even kijken - als het zover is - of iemand samen met jullie de hond kan ophalen met de auto.
Een vriendin van mij had hetzelfde met haar vorige woning, maar de hond liep altijd gewoon de trap naar de eerste verdieping op en af. Niet heel fijn voor de gewrichten volgens mij, maar ze kon het niet echt anders doen.