Herkenbaar. Het helpt ook niet dat de baasjes vaak in de paniek schieten als mijn hond wel duidelijk zijn grenzen aangeeft
Niet verwacht toch zo veel bijval te krijgen!
Herkenbaar. Het helpt ook niet dat de baasjes vaak in de paniek schieten als mijn hond wel duidelijk zijn grenzen aangeeft
Niet verwacht toch zo veel bijval te krijgen!
Hier ook niet zo’n fan van labradoodles… Hoor ook veel ervaringen van mensen met labradoodles dat ze onzeker zijn, veel allergieën kennelijk ook. Er zijn zeker hele leuke en goed gefokte bij, maar hoor dus ook echt veel slechte verhalen helaas tegenwoordig.
Ik heb zelf een poedeltje, ook niet verharend. Vacht is wel wat werk maar na 1 jaar wordt het wel veel makkelijker. Hoef hem nu nog maar 1x per week te kammen. Je hebt ze in alle maten en kleuren. Toy en dwergjes zijn wel blafferig/erg waaks vind ik (lees: die van mij). En echte circushondjes wel. Heeeel slim 🥹
Een vriendin van mij heeft sinds kort een middenslag, echt een hele leuke maat! En ze stemmen zich op jou af vind ik altijd, ook qua wandelen bijv. Kort is goed, lang ook. En binnen lekker rustig als jij dat ook bent, ie mijn ervaring.
Oké ik eindig deze lofzang voor de poedel! Waterhonden die hierboven zijn genoemd zijn ook leuk
Hier is die van mij met zijn verjaardag vorige week
The dog house is op ned 3.
Die hondjes zo lief. Mijn hart breekt wel als 1 wordt achter gelaten en ze zo ziet zoeken.
Maar de ontmoetingen zijn zo leuk.
@iedereen heel erg fijn al die reacties!
@Marqant juist fijn deze reactie. Ik heb het geluk dat ik veel dierenartsen in mijn omgeving heb dus ik ga binnenkort ook met hen bellen en zeker nog om tips vragen qua fokkers (ongeacht welke ras).
Spaanse en Italiaanse waterhond kende ik nog niet, maar ze spreken mij ook heel erg aan nu ik er wat over gelezen heb. Thanks! Ga mij serieus verder inlezen over dit ras. We hebben overigens geen allergieën, dus dat is voor ons geen overweging.
Interessant om te lezen dat zoveel mensen geen fan zijn van doodles haha. Komt het echt specifiek door het ras? Of mogelijk ook omdat het zo’n populair ras is dat er dus ook veel onervaren/minder geschikte mensen een doodle hebben en de hond daardoor wat nerveuzer gedrag vertoont?
Ik ken de goldendoodle vooral door er veel over te lezen en zie ze verder wel eens op straat. Van de week ging ik bij een mogelijk oppashond kijken (bewust voor een goldendoodle gekozen) maar ik vond het baasje niet zo prettig. Zit ook in een aantal (golden)doodle fb groepen en hondeneigenaren (die op fb zitten althans) zijn interessant haha.
@Loxodonta adoptie is ook iets wat ik overweeg, maar mijn vriend minder. Het is zijn eerste hond (ik had in mijn ouderlijk huis altijd honden en heb ook een oppashond gehad) dus hij heeft liever een hond waarbij je niet al op voorhand weet dat er complexe dingen spelen. Maar ik zie ook veel asiel honden voorbij komen die geen complexer verleden hebben, dus ik houd de websites in de gaten. Maar ik wil heel erg graag een hond met veel (krul)haar.
Ja natuurlijk, maar het is iets anders om op voorhand bewust te kiezen voor een hond met bepaalde problemen.
Mijn hond is mijn eerste hond - ook geen ervaring mee in het verleden - en komt uit een Nederlands asiel. Ik was ook bang dat ik nooit iets zou vinden ivm mogelijke gedragsproblemen of iets dergelijks, maar het is me 100% meegevallen (ook wel geluk met het ras denk ik) en het is een schatje (vind ik in ieder geval haha). De eerste hond die we bezochten had gedragsproblemen en had ik totaal geen klik mee, maar de tweede hond is het toen al geworden. Het is gelukkig niet allemaal complex wat er in het asiel zit, en zou zeker regelmatig kijken!
Hier met 5 ex-straathonden altijd loslopend, die allemaal alleen thuis kunnen blijven en sociaal zijn naar andere honden. (Oké eentje is een beetje een kattenkop soms als het om eten gaat. Diegene die ook nog eens het minst meegemaakt heeft en amper het label straathond mag krijgen!!).
@Desalnietteplus Nee maar zonder flauw te doen, er zijn echt heel veel adoptiehonden zonder bepaalde problemen of met een zwaar verleden. Het zou je opties wel wat verruimen als je vriend er voor open staat, de wachtlijsten bij goede fokkers zijn zo ontzettend lang!
Het scheelt wel dat over een half jaar/jaar een hond willen, dus wachttijden vind ik niet zo’n probleem.
Ik kijk nu vooral op Honden heb jij nog tips voor andere sites? En heb jij (of iemand) ook tips voor boeken? Ik heb wel ervaring met honden maar was nooit verantwoordelijk voor de opvoeding, dus wil daar ook meer over lezen.
Ik heb mijn hond (ex straathond uit Turkije, vooralsnog geen gedragsproblemen afgezien van eigenwijs doen aan de lijn) via Verhuisdieren.nl! Daar heb je ook veel dieren die herplaatst worden omdat de thuis situatie niet meer klopt, bijv. Een oud persoon die niet meer voor de hond kan zorgen
Heeft iemand trouwens tips voor hoe ik de aandacht van mijn hond erbij kan houden buiten tijdens het wandelen? Ik snap dat ze mij nu nog (en waarschijnlijk voor de aankomende weken/maanden helaas) alleen nog zit als een groot raar wezen dat haar pindakaas, vissnacks, en brokjes geeft en haar niet alle kanten op laat rennen die ze wil ziet, en niet als baas of vriendin, maar het is zo lastig om met haar te wandelen. Ik woon in een rustige buurt maar er zijn nou eenmaal auto’s en fietsers en andere wandelaars en echt alles is interessant, haar oren vliegen constant alle kanten op en naar mij of mijn vriend kijkt ze niet meer om. Ik kan haar aandacht ook maar in 50% van de gevallen trekken met haar favo snacks, en zelfs dan wil ze meestal niet mee als ik een stap verder zet
Vroeger vond ik het altijd wel grappig om te zien wanneer een hond zo eigenwijs was en op straat ging liggen omdat de hond niet verder wilde maar nu ik zelf zo eentje heb, is het niet grappig meer Haar foster gezin liet haar gewoon dr gang gaan dus ik denk dat ze geleerd heeft dat als ze ergens heen trekt ze ook mag gaan, terwijl wij dat niet toelaten (ik wil haar best de wereld laten ontdekken en alles laten snuffelen enzo, mij prima maar het wordt wel heel erg vervelend elke 5 minuten weer een andere richting op “moet”. Ik wil gewoon dat ze niet constant afgeleid raakt)
Denk dat je de lat de eerst komende tijd niet te hoog kan leggen idd! Het is ook allemaal spannend.
Ongewenst gedrag afleren kan je mi het best doen door positief gedrag te belonen. Dus als ze naar je kijkt goed belonen met je stem, voertje of ev speeltje. Of stilstaan en wachten tot ze naar jou kijkt, ev met commando ‘kijken’ aanleren. Ik maak ook onderscheid tussen snuffelrondjes met een lange lijn van 5 m en rondjes waarbij we gewoon gaan doorstappen aan een lijn van 1,5 meter. Echt gefocust op mij doorlopen heb ik met het commando ‘volg’ aangeleerd. En de vrolijke ‘hier’ om naar jou toe te bewegen. Sowieso dingen waarbij je wat impulscontrole kan aanleren, dat gaat je ook echt helpen!
Sommige honden halen weinig plezier uit lopen en halen veel meer uit snuffelen en rondkijken. Mijn hond heeft er ook niet altijd zin in als ik lekker door wil stappen. Het is echt een eigenwijze drol. Ik vond een eigenwijze hond ook zo leuk
Ik weet het haha. Ik vind het zo lastig om geduldig te blijven Ik zie wel in hoe een hond een verrijking van je leven kan zijn en ik hou echt van honden maar wat is het tegelijk ook lastig! En we hebben haar pas een week
Ik voel me ook een beetje “bedrogen” door het foster gezin dat haar als heel erg gemakkelijk beschouwde. Dat zal ze vast wel zijn ja als zij constant de baas is buiten.
Dankjewel voor de tips in elk geval. Ik denk dat ik het misschien maar nog kleiner moet maken ofzo, we proberen haar nu mee te krijgen door haar aandacht te zoeken met een snack en als ze loopt dat ze dan de snack krijgt, maar misschien werkt het beter als ik ook een snack geeft wanneer ze naar ons kijkt en dan weer eentje wanneer ze meeloopt. Het is zo zoeken met wat het best werkt
Ter voorbereiding op wat misschien nog komen gaat: wat nu werkt, kan volgende week weer anders zijn.
Wij hebben ook weleens periodes gehad dat onze hond bijvoorbeeld ineens niet meer wilde lopen, of alleen als we haar samen uitlieten, of alleen samen met een andere hond en baasje. Dat trainen kost tijd en vooral heel, heel veel geduld. Op het dieptepunt ben ik ook weleens jankend van frustratie terug naar huis gelopen omdat ze gewoon echt niet mee wilde Een goede hondenschool kan je heel makkelijk hierbij helpen! En verwacht vooral niet te veel van je hond nu, er zijn zoveel nieuwe indrukken voor haar.
Misschien heeft het ook gewoon tijd nodig? Ik had een oppashand en zij wilde de eerste periode ook niet mee. Pas toen ze echt goed aan ons gewend was, ging dat wel heel goed! Daarna wou ze ook niet meer wandelen als ik er niet bij was, ging ook liggen en trekken om terug naar huis te gaan.
Dat vast ook! Jullie (en whoever mijn bericht leest en denkt: “ze is pas een week bij jullie wat verwacht je nou!!”) hebben ook helemaal gelijk, mijn eigen gestreste + ongeduldige aard is echt niet geschikt hiervoor. Mijn vriend is hier veel beter in, en zou eigenlijk de eerste week/weken met haar doorbrengen overdag maar dat lukte helaas niet. Het is voor mij de uitdaging om toch maar geduldig te zijn, misschien leer ik er permanent wat van
Wandelingen dan veeeeeel kleiner maken als ze nog maar een week bij jullie is! Die indrukken kunnen verwerken is nog super belangrijk. Dan kan je rustig beginnen met aandacht en volg oefeningen in huis/tuin en daarna dichtbij huis, zodat je veel positief kunt belonen.
Ik zit vooral in facebookgroepen daarvoor! Ook in rasgroepen worden ook herplaatsers aangeboden als bijvoorbeel de eigenaar ziek is geworden of overleden. Boeken zou ik zelf niet weten.
Dit @Kurisu echt kleine rondjes maken. Ik herken het gedrag van mijn adoptiehond maar het verandert langzamerhand als ze beter weten hoe de omgeving werkt. Het kost ook even tijd om al het nieuws een plek te geven. Mijn hond ging eerst heel vaak random zitten enzo maar was dan ook echt druk aan het snuffelen. Tijd, tijd, tijd. En korte afstanden
@Lort en @Loxodonta Ik dacht dat ik het wel redelijk klein hield, maar misschien zijn we toch te ver gegaan? Ze heeft behoorlijk wat energie als ze buiten is. Ik vind het lastig om het verschil tussen verveling en overprikkeling in te schatten.
Wij hebben een labrador van een half jaar en ik vind haar soms zo’n uitdaging. Ze is een dametje met een pittig karakter. Sinds een tijdje blaft ze tegen ons en wanneer we dit negeren (negatief gedrag negeren en positief gedrag belonen), gaat ze in ons bijten. Nu bijt ze niet meer in mij (vaak wel in de kinderen en man), maar in de bank terwijl ze mij aankijkt.
Ze zit uiteraard op puppycursus en de leidster geeft aan dat het blaffen en brutale gedrag vanzelf over gaat. Ik merk dat ik het lastig vind om hier op te vertrouwen.
Hebben jullie tips of inzichten?