Hondentopic (Deel 1)

Het is ook lastig om haar in zo’n korte tijd goed te leren kennen, het heeft bij ons ook lang geduurd voordat we het gedrag van onze hond (goed) begrepen en alsnog maken we inschattingsfouten. Je zou je kunnen verdiepen in de lichaamstaal van honden, dat heeft mij wel veel inzichten gegeven en nu kan ik onze hond ook beter lezen. En misschien kun je thuis wat hersenwerk doen als ze nog zoveel energie lijkt te hebben? Die omgeving is voor haar veiliger en zo kan ze toch wat (mentale) energie kwijt. Bijvoorbeeld wat brokjes verstoppen in huis, een snuffelmat of een likmat werken ook kalmerend en dan kijken of je verschil merkt in gedrag.

3 likes

Wat hier hielp tegen het blaffen voor aandacht was weglopen uit de kamer en met de rug naar de hond. Op het hoogtepunt heb ik heel wat momenten in mijn washok gestaan :joy:. Maar het kwartje viel snel en nu is het heel soms (hij pubert nog) even herhalen door zelf van de bank op te staan, weglopen zonder oogcontact en weer gaan zitten.

3 likes

Heel herkenbaar! Ik heb ook een labrador en de eerste 9 maanden vond ik haar echt een terror puppy. Super schattig van de buitenkant, maar jezus wat was ze irritant. Ik was een beetje bang dat dat brutale, bijterige gedrag niet over zou gaan. En iedereen zei ‘Dat gaat vanzelf wel weer over’ maar op een gegeven moment geloofde ik dat niet meer. Maar het is wel waar. Want ze is nu zo’n enorme schat geworden! En nog steeds wel een beetje eigenwijs, maar dat vind ik juist wel leuk.

Mijn hond deed precies hetzelfde. Als ik haar probeerde te negeren dan begon ze ook mij te bijten of in de stoel te bijten. Alles om maar mijn aandacht te trekken. Meestal liep ik dan gewoon maar weg of sloot ik mezelf even op in de wc voor een time out. Leuk was het zeker niet.
Dus het heeft wat tijd nodig en proberen zo consequent mogelijk te blijven. Maar het is wel de moeite waard om door die puppy hel te gaan haha. Want daarna wordt het (hopelijk) een wereld beest!

4 likes

Just a dog is een stichting waar ik goede ervaringen mee heb :grin:

Dit doet me enorm goed om te lezen, bedankt! Hier raak ik idd ook een beetje het vertrouwen kwijt, nog even doorzetten dus.

3 likes

De eerste weken liep ik met mijn Rescue elk rondje alleen maar om het blok. Dag in dag uit. Op advies van de gedragsdeskundige en de stichting. Was heel moeilijk want ik ben echt een loper maar inmiddels lopen wij minimaal 10 km per dag en is het allemaal goed gekomen. Ze hamerden er echt op dat je al snel te veel wilt ook al denk je dat het wel kan het heeft meer impact dan wij denken.

4 likes

Vanaf morgen gaan we idd ook steeds hetzelfde rondje lopen. Ik hoop dat we haar niet permanent beschadigd hebben :’) Hoe lang liepen jullie ongeveer?

2 likes

Nee maak je geen zorgen! Het is alleen maar goed dat je nu een stap terug neemt. In huis gewoon lekker wat snuffelspelletjes doen om toch de energie kwijt te kunnen.

2 likes

Nee hoor dat komt goed!
De eerste week echt gewoon rondje blok op zijn tempo en dan wel 5 of 6 x per dag. Want hij moest tegelijk ook nog zindelijk worden. Maar echt alleen dat blok. En na een week of twee werd het een stukje langer. En ik weet hoe moeilijk het is want ik ben ongeduldig 2.0. Maar de moeite die je er nu in steekt daar ga je later zo blij mee zijn. Zet em op! Komt helemaal goed. En die van mij liep dus heenweg niet eens goed mee. Dan tilde ik zelf naar de helft van het blok. En dan keerden we soort van weer terug en dan liep ie wel snel. Want terug naar huis haha.

1 like

Wij hebben de eerste periode dat onze buitenlandse adoptiehond er was een paar keer zo’n gedragsdeskundige gevraagd mee te kijken en tips te geven. Zij gaf ook aan kleine rondjes mee te beginnen, en dat een hond niet alleen moe wordt van wandelen maar ook van alle indrukken, snuffelen etc. Dus wat zij ons vaak liet doen was sowieso veel gras en struiken opzoeken om veel te snuffelen , kleine snoepjes mee en af en toe rond strooien en dan laten snuffelen enopeten, en bijv snoepjes op bankjes, keien, elektriciteit kastjes verstoppen en laten zoeken. Dan leert je hond denk ik met de tijd ook wel dat andere mensen/honden niet per se interessanter zijn. Maar bovendien; geef het tijd. Het wordt beter! Bij ons nu zo’n verschil met een jaar geleden.
Oh trouwens kleine stukjes Runderlong is bij ons nu het magische middelen waar die alles voor wil doen en dus altijd wel meeloopt, misschien het proberen waard :slight_smile:

3 likes

We zijn ook van plan een gedragsdeskundige in te schakelen idd, het is momenteel alleen een beetje een lastige tijd ivm vakanties en feestdagen. En dankjewel voor de snack tip, Pasta eet eigenlijk geen snacks behalve pindakaas en boxby sushi snacks :smiling_face_with_tear: maar ik heb nog geen echt high value treat gevonden voor dr.

Ik heb ons trouwens ingeschreven voor een bindingscursus in januari, maar zou dit te vroeg zijn? Het is een cursus in kleine groepen, niet gericht op gehoorzaamheid maar op vertrouwen opbouwen Etc. Het leek ons wel een fijne cursus om mee te beginnen met haar maar nu twijfel ik weer of het niet te snel is

2 likes

Is er hier iemand met een cozy cave-achtig bed voor haar hond? En zo ja, is het een succes?
Mijn hond ligt graag onder een stapel dekentjes dus in mijn hoofd klinkt het wel logisch om een bed te kopen met een soortgelijk effect. Maar ik ben toch ergens bang dat ze het niks vindt en daarvoor vind ik de prijs van dit soort bedden toch iets te hoog. Daarnaast zie ik ze eigenlijk alleen online en ik kan dan dus niet zelf checken of er een goed kussen in zit. Ik ben dus eigenlijk gewoon op zoek naar ervaringen met dit soort bedden haha.

Oke we zijn overtuigd. We gaan fokkers aanschrijven voor een corgi! Zal wel even duren, want wachtlijsten. Maar het was echt heel erg leuk om kennis te maken en zijn baasjes waren zo lief. Alle vragen die we hadden beantwoord. Mijn vriend heeft ook even goed geknuffeld en geen uitslag op zijn huid gekregen. Dat krijgt hij wel van knuffelen met de beagle van mijn ouders haha. Zal wel door de korte prikkende haartjes zijn.

Vind het echt super spannend, maar het voelt als precies de juiste tijd om hiermee bezig te zijn.

14 likes

Ik zit een beetje in dubio. Het gaat goed met mijn hondje en de blaasontsteking lijkt weg. Toen hij zo’n last had kwam er bij zijn laatste druppeltjes bloed mee, dus nu loop ik elke keer met een zaklampje achter hem aan om te kijken of zijn urine er goed uit blijft zien. Gister en vanmogen kwamen er soms als laatste wat donkergele druppeltjes uit en daarna eindigde het weer gewoon helder geel. Vraag me nu echt af hoe lang ik dit in de gaten moet houden? Ik wil echt niets over het hoofd zien, maar ik kan dit moeilijk nog twee jaar doen.

Ik heb al een paar keer gedacht dat ik alleen bij zijn laatste plasje meekijk, maar ben hypochonder van mezelf en denk steeds “wat als ik een rood druppeltje mis”… maak mezelf helemaal gek joh.

Ja zoiets is inderdaad ook een optie, maar de donut die ik gisteren zag daar zou ze dan meer ‘op’ dan ‘in’ liggen. Ik zoek echt een bed waar ze een beetje beschut in kan liggen, maar dan zonder meteen op de grond te liggen (dus wel alsnog met een dik kussen). Hoe diep zakt jouw hond in die donut?
En jouw hond is qua grootte meer gemiddeld dan echt een reus toch? Ik zie ze online vaak genoeg in daarvoor geschikte maten langskomen!

2 likes

Ja heel fijn juist, alle tips zijn welkom! Het ziet er echt meeega comfortabel uit (voor mezelf vooral) maar het is inderdaad niet helemaal wat ik zoek.
Onze honden zijn denk ik ongeveer even groot. Ik ben nu toevallig een beter betaalbare versie tegengekomen. Ik ga er nog even over nadenken, maar mocht het bevallen dan laat ik het je weten.

2 likes

Ja ik ga maandag even bellen! Hij is dan een week gestopt met antibiotica dus ben benieuwd wat ze aangeven. Misschien dat ik in januari alsnog wel even vraag of ze alsnog een echo kunnen maken, hij is dan toch onder narcose voor zijn tandjes.

Verder plaste hij wat vaker in huis maar maakte hij geen zieke indruk, dus dat is wel lastig. Hij doet pas zielig als ik hem zielig behandel eigenlijk. Het is echt dat ik toen op vrijdagavond een plasje met roze vlekken zag en hij op maandagochtend alleen maar kon druppelen ipv normaal plassen. Heb geen idee hoelang die ontsteking toen al heeft gesudderd.

1 like

Oh die beledigde blik! Ik heb een grote kerstboom in huis gehaald en daarom z’n mand verplaatst. Zwaar beledigd sleepte hij z’n mand terug en probeerde daarmee de kerstboom weg te duwen. De mand is terug op z’n plek en de kerstboom staat nu op een onhandige plaats…

13 likes

Pasta appreciation post, we hebben een bench voor haar gekregen en d’r mand erin gezet. Met twee stukjes gekookte kip heeft ze het al direct geaccepteerd? Ze ligt er nu al uren lekker in te slapen. Het idee was dat we er een deken over kunnen doen als het haar allemaal te veel wordt (en ze iets meer een prikkel arme omgeving heeft), en we waren al helemaal klaar om dit te trainen maar zoals het er nu naar uit ziet is dat helemaal niet nodig lol. We hebben wel echt geluk met haar :smiling_face_with_three_hearts:

8 likes

Sorry als ik het topic overspoel met Pasta maar ik voel me echt een jonge ouder ofzo, elke keer als iets (onverwacht) goed gaat voel ik me zo trots :face_holding_back_tears: Straks ga ik dr nog huilend wegbrengen als ze voor het eerst naar de opvang gaat. Ze heeft wel een kong knuffel binnen 10 minuten kapot gekregen en volledig uit elkaar gehaald dus als iemand tips heeft voor knuffels die het echt lang volhouden, hoor ik het graag :sweat_smile:

edit: ik had net een meeting op een tijd dat ze normaal wil komen spelen (na dr ochtend wandeling) en toen heb ik maar een kong bot gegeven met een beetje pindakaas en wat koekjes erin en ze is er gewoon bijna een uur mee zoet geweest? Ben onder de indruk

4 likes