Elke hond is anders enzo en ik weet dat iemand die mijn hond niet kent/gezien heeft sowieso niet echt iets kan zeggen over hoe het met haar gaat, maar misschien heeft iemand een beetje inzicht in deze situatie/honden-alleen-laat-situatie
Vanaf morgen moet ik wekelijks op een dag dat ik normaal thuis ben 1 uurtje in de middag naar locatie voor een meeting. Voor morgen komt mijn vriend een uur thuis, en ik ben druk een oppasser aan het zoeken, maar omdat dit in mijn veld vrij normaal is zou het wel echt heel fijn zijn als Pasta in de toekomst een uurtje (of 3 als ik les moet geven ofzo) alleen thuis kan blijven. Dit willen we zo langzaam als nodig aanpakken, het is niet alsof ik verwacht dat ze over 2 weken al een uur relaxed alleen thuis kan blijven. Maar ik vraag me af hoe haar “baseline” nu is zeg maar. Als ik zoek naar tips over hoe je je hond kan leren relaxed alleen thuis te blijven, dan is het begin eigenlijk altijd dat je ze leert relaxed alleen in hun mand te blijven, daarna dat je steeds verder weg gaat, de kamer uit, etc. Maar Pasta kan makkelijk alleen in een kamer blijven, en volgt ons niet het hele huis door.
meer Pasta gedrag
Ze slaapt (helaas) nog wel erg licht, als ze in de woonkamer ligt en ik kom even thee zetten ofzo dan kijkt ze wel op maar komt ze niet de keuken in. Als ze in de studeerkamer ligt (ze heeft 2 manden haha), en ik ga naar de wc/badkamer/woonkamer kijkt ze misschien even op en that’s it. Als ik of mijn vriend s’ochtends weggaan (en de ander zit in de studeerkamer), sturen we haar naar dr mand in de woonkamer, krijgt ze een kong bot met wat pindakaas, en gaan we rustig weg. In de helft van de tijd blijft ze dan in dr mand tot dr kong bot leeg, dan gaat ze even in de hal kijken, en loopt ze terug naar een van dr manden. In de andere helft van de tijd neemt ze dr kong bot mee naar haar favo vloerkleed, dat uitkijkt op de hal, en gaat ze door met pindakaas oplikken (maar dat doet ze ook als we thuis zijn lol, dat vloerkleed is gewoon haar favo plek om op te spelen/liggen/kauwen). Als we haar geen kauw/lik snack geven dan kan ze wel vrij lang naar de voordeur staren, maar ik weet ook niet hoe lang ze dat zou doen want is nog nooit echt alleen geweest. Overigens wel een aantal keer 5-10 minuten oid, waarbij we op camera zagen dat ze of in dr mand blijft, of op dr favo vloerkleed gaat zitten/liggen en de deur in de gaten lijkt te houden. Als we terugkomen is ze nooit extra enthousiast ofzo (en wij ook niet), dan blijft ze in dr mand liggen of staat ze op om zich uit te rekken en gaat ze weer iets anders doen.
Anyway ik vraag niet om “hoe lang gaat dit duren tot ze alleen kan blijven” maar voor mijn gevoel is ze dus al best “ver”, maar ik wil haar niet overschatten. Kan dat uberhaupt? Volgens het opvang gezin kan ze goed een paar uur alleen blijven, maar dat hebben we zelf niet geprobeerd en ik wil haar geen onnodige stress bezorgen.