Hondentopic (Deel 1)

Wat een droppie :broken_heart:
Zo klote dat honden niet net zo oud worden als mensen.

1 like

Heeft er iemand misschien de gouden tip voor speelgoed dat echt echt echt hufterproof is?

Mijn oppashond (duitse herder) wil heel graag spelen, maar tegenwoordig sloopt ze haar speelgoed echt binnen no time. Het is niet dat ze zo agressief is, maar ze speelt gewoon nogal enthousiast en heeft behoorlijk sterke kaken waarmee ze zelfs een Kong wist te slopen :sweat_smile: dus mocht iemand iets weten? Bij voorkeur iets wat geluid kan maken want dat vindt ze fantastisch, maar zonder geluid is ook prima. Als het maar iets langer meegaat dan 1 maand

Ik denk dat er weinig sterkers is dan een Kong, dus ik wens je veel succes met elke paar dagen nieuw speelgoed kopen :joy:

1 like

Haha daar was ik al bang voor. Snap ook echt niet hoe ze het doet, zo maakt ze niks kapot en als we samen spelen is ze super netjes en zachtaardig maar als ze in haar eentje speelt veranderd ze blijkbaar in een hulk.
Zag dat er wel nog extreme kongs zijn. Misschien dat dat nog iets is, maar die zijn best duur dus als ze dat ook gewoon kapotmaakt wordt het wel een dure grap

Heb haar nu een bal in een sok gegeven zodat het een extra laag heeft, maar nu komt ze steeds “vragen” of die bal er niet uit kan dus dat is ook al geen succes

1 like

Precies het omgedraaide van wat je vraagt maar ik geef m’n hond wel eens het oud papier, kan hij lekker slopen en heb ik meteen het papier kleiner gemaakt haha. Voor extra denkwerk verstop ik dr dan brokjes of snoepjes in (in een doosje dat weer in een doosje zit dat weer in een doosje zit bijvoorbeeld).

3 likes

Dat doe ik al voor een deel, maar ik kan haar niet 24 uur per dag entertainen natuurlijk dus ze speelt ook regelmatig alleen (dat heeft ze ook nodig aangezien ze zich snel verveelt en ze bovendien een hond is met een rugzakje om het zo maar te zeggen). Wel onder toezicht maar toch. Ze kan makkelijk een kwartier met een bal in haar mond zitten die ze met haar kaken steeds platduwt en weer omhoog laat veren. Soort van kaakgymnastiek, maar dat lijkt ze dus echt leuk te vinden als die bal dan telkens wegplopt. Alleen gaan de meeste ballen op die manier heel snel stuk want die kunnen die kracht niet aan. En blijkbaar is het ook alleen leuk als zij zelf de bal wegschiet want voor zo’n ballenschietding is ze bijvoorbeeld bang.

Botten enzo mag ze ook niet hebben ivm allergie en ziekte dus hebben we haar laatst een houten bot gegeven. Wel een ander dan jouw hond heeft volgens mij, maar daar vindt ze dus totaal niks aan. Ze likt er een keer over, kijkt vervolgens een beetje moeilijk en dumpt dat ding dan ergens achter haar mand. En dat terwijl het volgens de dierenarts een top alternatief zou moeten zijn en vrijwel alle honden er gek op zijn

@Squidy ze hebben haar als pup afgeleverd dat ze niet met papier mag spelen. Iets met de krant en de post verscheuren als die op de mat viel, dus dat zou een beetje krom zijn om dat nu weer aan te leren. Ik verstop nu wel regelmatig brokjes en koekjes maar als ze die niet snel genoeg vindt dan is ze er klaar mee. Dusja beetje moeilijk geval haha

2 likes

En toiletrollen dan? Ik heb hier een schoenendoos vol met rechtstaande lege toiletrollen. Ik doe daar dan in sommige een snoepje in, dan kan mijn hond even haar hersenen kraken.

En als dat gesloopt word, is het geen ramp.

Het klinkt trouwens als een hond die agility misschien wel leuk vindt

2 likes

Ondertussen wordt er hier scheef naar mij gekeken wanneer ik een bal gooi. Enkele keer wilt mijn hond ermee spelen, maar vindt ze het vooral leuk wanneer ik achter haar aan ren om de bal weer van haar af te pakken.

Mijne is een lagotto romagnolo, maar ik denk eerder dat ze een kat is.

1 like

Wcrolletjes is wel een goeie! Ga ik proberen. Of anders keukenrollen, heeft ze misschien iets langer wat aan.

Agility en parcours deden we eerst regelmatig maar ze heeft een ziekte die op dit moment flink is opgelaaid en waardoor ze een behoorlijke wond heeft dus op het moment mag ze niet zoveel intensief bewegen. En dat is dus nogal lastig als je gewend bent normaal super actief te zijn. Denk dat ze zich daarom ook sneller verveelt. Zeker icm de medicijnen die ze daarvoor krijgt want dat lijkt haast wel pep.

@Bertha ja Ik denk dat op die bal bijten inderdaad een gewoonte is, maar dat het vooral vanuit haar kauwbehoefte komt. Alleen een alternatief vinden is dus lastig. Bijt jouw hond trouwens geen stukken van die houten botten?

Ze vindt het ook super leuk om te helpen als ik wat doe. Dingen dragen zoals een emmer, de boodschappentas etc. Overal bij willen zijn. Ze kan dingen aangeven als je erom vraagt. Dus op dat vlak wordt ze op zich wel uitgedaagd. Alleen echt rennen en parcours dat kan op dit moment niet dus ze kan gewoon niet al haar energie kwijt.
Overigens speelt ze wel echt alleen maar natuurlijk op een andere manier dan wanneer we samen spelen. Zo kan ze zich buiten prima vermaken met een emmer waar ze achteraan rent en een grote paardenbal die ze alle kanten op rolt en waar ze mee “voetbalt”. Ook als er niemand bij is. Alleen is het probleem dat ze normaal gewoon zelf bepaalt of ze binnen of buiten is. Maar nu ze die wond heeft mag ze dus niet zonder toezicht buiten ivm rollen en in zand zitten. En speelt een groot deel van haar leven zich binnen af, wat natuurlijk een hele omschakeling is.

4 likes

Oh lastig zeg! Misschien voor binnen dan een voetbal, dus iets wat net te groot is om in te kunnen bijten? Die zwarte kongs voelen wel echt een stuk harder aan dan de rode, misschien toch een keer (tweedehands) proberen? En ik denk nu ineens aan de kong wobbler. Wij doen daar brokken in maar dat hoeft natuurlijk niet per se. Is van hard materiaal gemaakt.

2 likes

Voetballen bijt ze kapot en dan eet ze het leer ervan op. Maar een Wobbler is wel een goeie. Ze heeft wel speciale koekjes die ze wel mag en die zou ik eventueel wel in stukjes kunnen breken zodat ze dior dat gat kunnen.
Zie dat ze die ook in verschillende maten hebben dus dat komt wel goed uit.

1 like

Misschien zo’n grote jolly egg/dog comets eivormig ding? Is ook van hard plastic en kunnen ze volgens mij niet echt vastpakken met hun bek als je het goede formaat hebt.

2 likes

Ohja die heb ik weleens ergens voorbij zien komen. Helemaal niet aan gedacht! Ga er eens naar kijken. Denk dat ze dat wel leuk vindt

Die is nog wel redelijk snel kapot te krijgen weet ik helaas uit ervaring haha. Die van mij vond hem helemaal geweldig maar werd helemaal gek als hij er mee mocht spelen: schel blaffen als een idioot. Terwijl hij dat nooit heeft met ander speelgoed dus hij mocht nooit langer dan 5 minuten met die bal. Leuk voor de hond maar minder leuk voor de buren :joy:

Oh oei het lijkt nochtans een stevig ding. Schel blaffen doet ze hier alleen als de stofzuiger of de grasmaaier tevoorschijn komt. Dus dan moet ze altijd naar een andere ruimte. Maar inderdaad niet echt bevorderlijk voor de buren haha. Op de één of andere manier stoppen ze ook gewoon niet als ze zo schel blaffen. Normaal als ze blaft en ik zeg dat ze op moet houden of dat het oke is dan stopt ze direct, maar als ze eenmaal zo schel begint dan is ze plots doof lijkt het wel

Ik heb even een vraagje! Mijn hond is nu 13 en laat soms een plasje lopen. Met stress of als hij even alleen thuis is. Om deze reden zou ik graag een soort van hondentoilet aan willen schaffen, zodat hij een vaste plek heeft waar hij zijn behoefte kan doen indien nodig. Niets als vervanging van zijn wandelrondes, maar in geval van nood/even alleen thuis/stress. Heeft iemand misschien een tip om dit “aan te leren?” Vanavond toen ik weg was heeft hij op puppypads geplast maar ook naast de tafel waar niets lag. Hij heeft geen vaste “plasplek” zegmaar.

Ik merk ook dat als ik wel thuis ben, hij ook gewoon niet aangeeft dat hij moet, hij gaat gewoon stiekem stilstaan (op 4 poten) en laat het dan lopen in de hoop dat ik het niet zie, terwijl hij buiten altijd een poot optrekt. Het is een sneaky hondje :joy: Ik wordt ook nooit boos, dus hij verbergt het niet uit angst. Maargoed, ik heb nu het gevoel dat als ik wegga ik mijn hele vloer moet beleggen met die pads omdat ik dus gewoon niet weet waar hij gaat plassen en dat vind ik gewoon een heel gedoe. Heb liever een vaste plek voor hem

1 like

Elke hond is anders enzo en ik weet dat iemand die mijn hond niet kent/gezien heeft sowieso niet echt iets kan zeggen over hoe het met haar gaat, maar misschien heeft iemand een beetje inzicht in deze situatie/honden-alleen-laat-situatie

Vanaf morgen moet ik wekelijks op een dag dat ik normaal thuis ben 1 uurtje in de middag naar locatie voor een meeting. Voor morgen komt mijn vriend een uur thuis, en ik ben druk een oppasser aan het zoeken, maar omdat dit in mijn veld vrij normaal is zou het wel echt heel fijn zijn als Pasta in de toekomst een uurtje (of 3 als ik les moet geven ofzo) alleen thuis kan blijven. Dit willen we zo langzaam als nodig aanpakken, het is niet alsof ik verwacht dat ze over 2 weken al een uur relaxed alleen thuis kan blijven. Maar ik vraag me af hoe haar “baseline” nu is zeg maar. Als ik zoek naar tips over hoe je je hond kan leren relaxed alleen thuis te blijven, dan is het begin eigenlijk altijd dat je ze leert relaxed alleen in hun mand te blijven, daarna dat je steeds verder weg gaat, de kamer uit, etc. Maar Pasta kan makkelijk alleen in een kamer blijven, en volgt ons niet het hele huis door.

meer Pasta gedrag

Ze slaapt (helaas) nog wel erg licht, als ze in de woonkamer ligt en ik kom even thee zetten ofzo dan kijkt ze wel op maar komt ze niet de keuken in. Als ze in de studeerkamer ligt (ze heeft 2 manden haha), en ik ga naar de wc/badkamer/woonkamer kijkt ze misschien even op en that’s it. Als ik of mijn vriend s’ochtends weggaan (en de ander zit in de studeerkamer), sturen we haar naar dr mand in de woonkamer, krijgt ze een kong bot met wat pindakaas, en gaan we rustig weg. In de helft van de tijd blijft ze dan in dr mand tot dr kong bot leeg, dan gaat ze even in de hal kijken, en loopt ze terug naar een van dr manden. In de andere helft van de tijd neemt ze dr kong bot mee naar haar favo vloerkleed, dat uitkijkt op de hal, en gaat ze door met pindakaas oplikken (maar dat doet ze ook als we thuis zijn lol, dat vloerkleed is gewoon haar favo plek om op te spelen/liggen/kauwen). Als we haar geen kauw/lik snack geven dan kan ze wel vrij lang naar de voordeur staren, maar ik weet ook niet hoe lang ze dat zou doen want is nog nooit echt alleen geweest. Overigens wel een aantal keer 5-10 minuten oid, waarbij we op camera zagen dat ze of in dr mand blijft, of op dr favo vloerkleed gaat zitten/liggen en de deur in de gaten lijkt te houden. Als we terugkomen is ze nooit extra enthousiast ofzo (en wij ook niet), dan blijft ze in dr mand liggen of staat ze op om zich uit te rekken en gaat ze weer iets anders doen.

Anyway ik vraag niet om “hoe lang gaat dit duren tot ze alleen kan blijven” maar voor mijn gevoel is ze dus al best “ver”, maar ik wil haar niet overschatten. Kan dat uberhaupt? Volgens het opvang gezin kan ze goed een paar uur alleen blijven, maar dat hebben we zelf niet geprobeerd en ik wil haar geen onnodige stress bezorgen.

Klinkt inderdaad super goed! Je hond klinkt al best wel zelfstandig. Mijn hond heeft bij vlagen verlatingsangst, het is iets wat altijd wel op de achtergrond speelt. Dat level van zelfstandigheid heeft hij nog nooit gehaald :sweat_smile: hij achtervolgd je zodra hij door heeft dat je weggaat, blijft bij de deur liggen, piepen, en eet niet, ook geen Kong oid. Als je thuiskomt is hij hysterisch aan het springen. Vooral al we met z’n tweeen weg gaan. Hij blijft een a twee middagen pw alleen als we beide naar kantoor zijn, dan gaat mijn vriend in de ochtend en ik nu de lunch weg, dat heeft hij wel geaccepteerd en blijft hij rustig in zijn mand liggen.

1 like

Klinkt goed hoor! Officieel is het staren naar de deur een element van spanning, maar jij kent je hond het beste. De meeste honden kunnen prima alleen zijn. Normaal adviseren ze ze niks lekkers te geven als je weggaat omdat ze soms zo opgaan in het eten dat ze niet doorhebben dat je weg bent. Maar dat lijkt in jouw geval niet zo te zijn.

Ik zou gewoon vaak oefenen zoals je nu doet. En langzaam opbouwen. Dus nu 5 min, als dat goed gaat 10 min en zo verder. Mocht je een verandering zien in gedrag dan kan je weer een stapje terug doen. Het lijkt prima te gaan dus ik zou niet teveel focussen op een klein elementje van spanning. Soms moet je het gewoon een paar keer doen.

Ze hoeven niet per se in hun mand, het kan ze wel helpen. Die van ons ligt het liefst in de koude gang te chillen. Das zijn eigen keuze. :sweat_smile:

(Wij hebben zelf een hond met verlatingsangst en kennen alle Nina van Tilbeurgh methodes. :joy:)

2 likes