Wij krijgen begin maart onze pup🥰. Ik ben nu superveel aan het lezen over opvoeden, heeft iemand misschien nog tips voor filmpjes of goede website?
En heeft iemand een tip waar je goede hondenspullen kan kopen? Ik heb wel een beetje rondgekeken op zooplus maar er is zoveel keus.
Ik vind de welkoop ook fijn voor hondenspullen.
Zelf heb ik ooit een puppycursus gedaan. Dat was voor de basis en heel schattig al die puppy’s samen.
Leukkkk:smiling_face_with_three_hearts: ik vind zooplus fijn omdat het vaak wat goedkoper is en je met een puppy veel weg kan gooien omdat het kapot gaat haha (en je leert ook voorkeuren kennen). Medpets en petsplace hebben een breed aanbod maar kunnen wel prijzig zijn. Voer is (voor mij) het goedkoopst bij topdierenshop.
Pff ik maak me zorgen om mijn hond, ik word er soms zo moedeloos van
We hebben een kruising berner/zwitsere sennen van bijna 2 jaar. Hij krijgt al ruim een jaar KVV rollen waar hij altijd dol op was en vol enthousiasme at. Bak was altijd binnen een minuut leeg. Nu sinds een aantal weken zit er af en toe een dag tussen waarop hij niks eet. Hij lijkt daarbij ook misselijk te zijn (kwijlen, op zoek naar blaadjes om te eten tijdens het wandelen). Dit houdt dan 3 kwart dag/max 1 dag aan en daarna gaat het weer een weekje goed. Echter begint dit de afgelopen 2 weken steeds vaker terug te komen. Woensdag at hij weer niet en heb ik contact gehad met de dierenarts. Zij gaf aan dat sommige honden last kunnen hebben van ochtend misselijkheid omdat de maag dan te leeg is en er maagzuur vrij kan komen (of zo iets in die richting, in ieder geval leeg, maagwand en maagzuur iets haha).
Zij raadde aan om zijn eetpatroon aan te passen en te verdelen over 3 of 4 momenten maar voor ons was 3 het best haalbare: in de ochtend eerst een eetlepel, dan gaan wandelen, dan de rest van zijn ochtenddeel. Dan rond 3 uur en weer rond 10 uur 's avonds zodat zijn maag in de ochtend niet leeg is.
Woensdag at hij dus niet en heeft hij pas donderdagmiddag weer gegeten. In de avond nog, en gisteren alles op. En nu zijn eerste maaltijd van de dag laat hij weer staan.
We moesten dit twee weken proberen en ze verwachtte dat dit de problemen wel op zou lossen. Anders moeten we gaan kijken naar een voedselintolerantie. Nu heb ik online eens gezocht hiernaar, maar het enige dat ik eigenlijk kan vinden is dat er een verschil zit tussen een voedselallergie en voedselintolerantie. Verder alleen over de allergie maar niet veel over de intolerantie. Hij heeft geen andere klachten dan misselijkheid en soms diarree. Maar geen huidproblemen, geen sloomheid enz.
Zijn er hier mensen met honden die een voedseltolerantie hebben en me misschien wat meer kunnen vertellen over het beeld dat ze toen zagen? Of misschien een hond die dezelfde klachten had? Ik weet het namelijk echt niet meer en wil dat mijn beestje zich gewoon goed voelt.
Als je KVV geeft kan je dit relatief makkelijk uitsluiten door 6 weken een dier te voeren waarvan je zeker weet dat hij het nooit heeft gegeten (eliminitiedieet). Mijn hond kan niet goed tegen kip en heeft diverse omgevingsallergieen (voermijt, huisstofmijt, vlooienallergie). Van kip wordt hij vooral heel opgefokt en geprikkeld, zeker niet sloom. Hij had soms ook echt buikpijn dan hoorde je zijn darmen rommelen, wisselende stoelgang en veel likken aan zijn pootjes. De truc met KVV werkte niet want hij ging ook iedere avond overgeven en ik vond het ook echt te vies om te geven alles met zalm ging wel altijd goed, maar soms verdomde hij het ook ineens te eten. Je wil niet weten hoeveel verschillende soorten brokken ik geprobeerd heb.
Wat sneu! En vervelend, voor jullie allebei.
Wij hebben toevallig net 7-10 dagen tussen hoop en vrees achter de rug. Ons hondje eet al een aantal jaar dieetvoeding van Prins (hij was te dik, oeps). En toen hij eenmaal op gewicht was, hebben wij dit voer gewoon aangehouden, omdat hij er helemaal goed op ging. At inderdaad meestal in een keer zijn bak leeg, niets aan de hand. Toen uit het niets weigerde hij opeens te eten, kreeg diarree en was helemaal niet zichzelf. Normaal is hij de grootste vreetzak ter wereld en vreet alles wat je hem geeft, en nu weigerde hij alles (ook worst/kaas/biefstuk). Hij wordt dit jaar 16, dus wij waren eigenlijk al afscheid aan 't nemen.
Heb mij rot gezocht op google, want wat moet je anders?! En toen kwam ik tips tegen over hypoallergeen voer. De symptomen sloten redelijk aan bij zijn klachten, dus als laatste redmiddel toch maar geprobeerd… En dat was het eerste en enige wat hij wilde eten, ook echt VEEL. En binnen een paar dagen was (en is, thank god!) hij weer helemaal de oude.
Geen idee of je iets hebt aan deze specifieke tip. Maar het juiste dieet kan dus wel echt een groot verschil maken. Sterkte! En succes. Hoop dat het snel goedkomt
Oh ja! Dit vergeet ik gewoon, heel belangrijk: pro-biotica. Dit hebben wij hem naar binnen geduwd, terwijl hij niets at. En dit heeft er voor gezorgd dat zijn diarree direct minder werd, hij was minder misselijk en zijn buik was een stuk rustiger. Je hebt het speciaal voor honden, maar je kunt ook gewoon de menselijke versie gebruiken. Even opzoeken hoeveel per KG, zijn meerdere websites voor.
Dit had mijn hond ook, we denken ook een kip allergie/intolerantie. Gaat echt veel beter sinds ze alleen nog lam krijgt
Volledig KVV geven met alleen eend of lam. Kip kunnen de meeste honden niet goed verteren.
Misschien is het inderdaad een intolerante maar zelf zou ik ook eens zijn nierwaardes laten testen. Geen idee of dit een bekend probleem is bij het ras wat je hebt maar nieren kunnen veel verschillende problemen geven
Bedankt voor alle reacties! Gelukkig eet meneer sinds vanmiddag gewoon weer, duimen dat het zo blijft! Maar blijf het de komende tijd goed in de gaten houden.
Hij krijgt nu juist kip omdat dat volgens de dierenarts met beste licht verteerbaar was en geschikt was mocht het toch een intolerantie zijn Maar wat bizar dat ik hier dan zo lees dat het bij jullie toch vooral aan de kip lag. We gaan de lam dan maar eens proberen.
Hier inderdaad ook dat rommelen van de buik en hard ook af en toe!
@Troepje gelukkig gaat het weer beter! En thanks voor de tip, gelijk probiotica gehaald.
Dan zou ik de kennis van je dierenarts over allergieën en intoleranties wel in twijfel trekken eerlijk gezegd. Allergie voor rund en kip komen verreweg het meest voor wel fijn dat het nu beter gaat!
Ja dit valt me inderdaad flink tegen. Rund gaf ze inderdaad wel aan, maar dus kip en lam als licht verteerbaar en geschikt. Als we toch verdere stappen moeten ondernemen word het bij iemand anders!
Waarom wil je de riem aan het jasje vastmaken? Zeker als het zo’n waterafstotend stofje is, lijkt dat me niet sterk genoeg als je hond een keertje aan de lijn trekt.
Bij sommige jassen zit een gat in de hals of op de rug, zodat je de riem gewoon nog steeds aan de halsband of het harnas kan vastmaken.
Soms doe ik ook het harnas over de trui aan, maar alleen bij aansluitende kleding.
Wij hebben een heel fijne van pomppa! Daar zit een gaatje in de nek waardoor je je hond kan aanlijnen. Heb blijkbaar geen goede foto, maar hier zie je het wel een beetje.
Denk dat ze dat alleen op Ali verkopen omdat het totaal niet veilig is. Denk dat gerenommeerde merken zich daar niet aan gaan wagen.
Is het dan niet de jas zelf die onwennig aanvoelt en hij daarom niet wil lopen? Dan zal de plek van het vastmaken van de riem ook niet zoveel uitmaken misschien.
Nu ik erover nadenk heb ik zelfs nog nooit kleding voor honden gezien waar je de riem aan het kledingstuk zelf bevestigt (en ik heb echt veeel kleding gezien de afgelopen jaren aangezien mijn hond bijna de gehele herfst en winter in kleding loopt). Daar zal denk ik een reden voor zijn.
Mocht je in (de buurt van) DH of Rotterdam wonen trouwens: ik hoorde van een collega dat ze bij dierenwinkel Rene vd Westen was geweest en haar hond daar de kleding mocht passen voordat ze het aanschafte. Misschien kun je op die manier uitvinden of er iets tussen zit dat werkt.
Het vastmaken aan een jasje. Een jasje haalt nooit de stevigheid van een tuigje. Sowieso door de stof wat makkelijk kan scheuren, maar ook zit het vaak met klittenband of een rits vast. Als je hond twee keer trekt is het kapot. Je wil daar geen claims over als merk oid want dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen.
Onze hond heeft ons vanochtend om half 3 wakker gemaakt en dat heeft ze pas 1 keer eerder gedaan, haar eerste nacht hier, omdat ze diarree had en naar buiten moest om te poepen. Mijn vriend had zn jas al aan om naar buiten te gaan maar dat leek ze helemaal niet te willen, ze begon juist heel erg moet hoesten en overgeef bewegingen maken (maar er kwam niks uit), veel intenser dan ze ooit heeft gedaan. Ik heb zelfs de spoed dierenarts gebeld omdat ik het zo gek vond, maar die zei dat ze waarschijnlijk een buikgriep heeft? Hij stelde ook geen vragen verder. Terwijl ik net zei dat ze gewoon normaal was de hele dag. Anyway ondertussen lijkt het over en was ze misschien gewoon even heel misselijk, maar ik kon echt niet meer slapen omdat ik me al gelijk zorgen maakte over dat ze dood zou gaan Ik was me al aan het bedenken hoe ik dat in godsnaam zou moeten vertellen aan het asiel waar ze vandaan komt en hoe ik mijn leven voort zou moeten zetten
Ze gedraagt zich ondertussen weer normaal maar wel een beetje extra moe, ik heb onze normale dierenarts gebeld en die stelde gelukkig wel meer vragen en zei dat we direct terug moeten bellen als het weer gebeurt vandaag.
Lang verhaal om niets maar ik moest het even kwijt en vooral dat ik echt al zo verdrietig was om het idee dat er misschien iets mis zou zijn, zo gek hoe erg je je kan hechten aan een huisdier. Ze is pas 2 maanden bij ons maar ik word misselijk bij het idee dat ze dood zou gaan
Oh wat schrikken zeg.
Ons hondje doet dit ook soms, bij voorkeur ook midden in de nacht. We hebben dat in de gaten gehouden en het is bijna altijd als we overdag een keertje iets extra’s gevoerd hebben (pate, natvoer) en hij heel gulzig is gaan eten.
Hopelijk is het bij jullie ook niets ernstigs!
Dat snap ik heel goed hoor! Ik schrik ook altijd als er iets is, ga meteen van het ergste uit . Geeft alleen maar aan hoeveel je om haar geeft! Heeft je eigen dierenarts je al iets meer kunnen geruststellen?
Onze hond maakt soms ook ineens van die kokhals bewegingen, of ze hoest gek wanneer ze bijv teveel gedronken heeft. Misschien zat er iets dwars en zit het nu door de beweging weer goed? Hopelijk blijft het hierbij en kunnen jullie vanavond weer lekker bij slapen!
Ja, gelukkig wel. Ik voelde me wel echt gehoord en serieus genomen. Het helpt ook wel dat Pasta zich wel redelijk normaal gedraagt en geen lusteloosheid oid vertoond. Ze heeft sinds gisteren tennisballen ontdekt en daar wil ze vandaag nog steeds mee spelen
We weten al langer dat ze maag/darm problemen heeft en wel vaker misselijk is (ze geeft ook redelijk regelmatig over, 1-2 keer per week, maar dan is het vaak alleen gal dus sinds kort krijgt ze 3 keer per dag voer op basis van lam), ik hoop dat dit gewoon hetzelfde probleem is maar dan intenser. Ze krijgt sinds een paar dagen ook sperzieboontjes extra voor wat extra vezels, op aanraden van de dierenarts. Die had ik gewoon geblancheerd en ingevroren maar ik denk dat ik ze vanaf nu maar wat extra kook ofzo, ik las vandaag dat te rauwe sperziebonen honden ook misselijk kan maken dus met haar bestaande sensitiviteit… Ik hoop dat het dat is
Soms vraag ik me wel af hoe zij heeft overleefd als straathond als dr maag zo gevoelig is haha