Hondentopic (Deel 1)

Het enige echte nadeel van huisdieren is dat ze ooit dood gaan… dat blijft lastig om mee om te gaan, maar persoonlijk houdt mij dat niet tegen. Het verdriet is juist omdat ik zo veel van ze heb gehouden en ze mijn leven zo hebben verrijkt.

Hoe oud ze worden heeft niet alleen iets met leeftijd te maken maar ook met ras en grootte. Ik heb mijn keeshond geadopteerd toen hij 3 was en ze worden gemiddeld 14 tot 16. Heb zelf van vele gehoord dat ze boven de 20 zijn geworden. Terwijl een hond zoals een Bordeaux dog vaak de 5 jaar niet halen. Het geeft nooit garantie maar leeftijd is wel een indicatie voor een gezond ras, wat ik zelf wel belangrijk vind.

Snap alleen niet waarom je zegt dat je liever een pup van marktplaats wil ipv een fokker? Of bedoel je een herplaatser? Op verhuisdieren staan ook veel leuke herplaatsers en heb je meer keus dan in het asiel. Of van rassen zijn er vaak ook herplaatsgroepen op Facebook.

3 likes

Ik heb van de week een belafspraak dus dan hoor ik meer. We hebben al best veel over en weer gemaild. Ik had bij andere honden gezien dat ze inderdaad eerst naar een gastgezin gaan maar bij hem staat het niet. Ik begreep wel dat het een rustig, lief en sociaal hondje is, dus misschien slaan ze die stap over?

Hoe is het voor de rest met je hond gegaan? Kon ze een beetje wennen?

1 like

Onze hond werd ook beschreven als heel sociaal, rustig, kan zichzelf goed vermaken, weinig vermaak nodig etc etc haha. Heel erg positief. Dat bleek uiteindelijk ook niet helemaal te kloppen. Haar persoonlijkheid in de opvang met een hoop andere honden was wel echt anders dan nu bij ons, en weer anders dan in het gastgezin. We hebben haar nu net 3 maanden dus het zal nog wel veranderen, maar we weten nu ook wel dat ze het niet per se leuk vind om met veel andere honden te zijn dus ik verwacht niet dat ze teruggaat zoals ze in de opvang was. Ik ben wel blij dat ze eerst nog een maand in een gastgezin is geweest, want wij moesten echt heel erg wennen aan een hond en wat ik van het gastgezin hoorde was ze de eerste paar weken ook heel angstig en het was fijn dat ze al iets zelfzekerder was toen we haar ophaalden.

Onze hond is eigenlijk best makkelijk en is echt zo’n onafhankelijke (ex) straathond. We vonden het best verbazingwekkend hoe goed ze het deed en hoe snel ze dingen oppikte en hoe snel ze zich aanpaste. Ik heb haar maar 2 keer bang gezien (1 keer voor wolven op tv, 1 keer voor mijn schoonvader die een koffer droeg). Voor mijn gevoel paste ze zich wel snel aan, ik denk dat we binnen een week een goed gevoel voor een routine hadden? Ze sliep vrij snel alleen in de woonkamer, at/dronk altijd goed, reageerde goed op dingen de we introduceerden… Ze luisterde verder totaal niet haha en dat is nu pas sinds een maand ofzo een beetje anders. Ik kreeg altijd het gevoel dat het haar niks uit maakte wie er was zolang zij maar een bed/voer/drinken had, en ze niet zo veel om ons gaf. Nu is dat wel anders en beginnen we steeds meer een band op te bouwen. Ze was niet schuw ofzo (en kwam juist heel vaak aaitjes vragen) maar binnen en buiten keek ze eigenlijk nauwelijks naar ons om en echt contact maken was lastig.

Het is onze eerste hond dus we hadden het sowieso beter aan kunnen pakken maar na 1 week oid hadden we een stapje terug gedaan en hebben we bijv steeds dezelfde wandeling gelopen, dat hielp enorm.

Ik denk dat ze nog steeds niet 100% gewend is of zichzelf is maar het gaat de goede kant op denk ik :slight_smile:

2 likes

Ik heb een Griekse rescue via een Nederlandse stichting. Ging allemaal perfect. Was Corona tijd dus huisbezoek werd telefonisch gedaan. Maar deze stichting was vooral gericht op wil je dit echt, is het geen bevlieging enzenz. Heel zorgvuldig want ze willen gewoon dat de hond goed terecht komt. Alles ging verder top. We zijn al 2 jaar verder en hij was 4 maandjes toen ie bij me kwam. Was als pasgeborene gedumpt met al z’n broertjes en zusjes op straat :broken_heart:. En toen gered door deze stichting. Geweldig dat je voor een rescue gaat! Er zijn zoveel leuke en lieve hondjes die nog een plekje zoeken. Ik heb in mijn omgeving heel erg veel rescues en dat zijn allemaal schatjes.

4 likes

Ohja bij mij ging hij ook niet naar een gastgezin. De eerste maandjes dus in de opvang in Griekenland en toen heb ik hem van Schiphol gehaald :heart_eyes:

1 like

Onze hond komt uit Portugal via Stichting Just a dog (Facebook pagina) zijn heel kritisch en onderhouden veel contact en zijn ook eerlijk: het begin is niet gemakkelijk. Ze hebben heel veel plaatsbare dieren in verschillende vormen/maten/leeftijden. Aanrader om te kijken als je een hondje zou willen adopteren :smiling_face_with_three_hearts:. Wij hebben geen makkelijke/perfecte hond, maar ze doet het zo goed en wij worden steeds betere baasjes waardoor zij steeds gemakkelijker is!

1 like

@Kurisu @Helix2009 @influencer

Bedankt voor jullie antwoorden.

Het is een mannetje van 1,5 jaar oud. Ik weet inmiddels ook het ras, en heb me daarin verdiept en het is een leuk en lief ras. Ik ben me ervan bewust dat het misschien niet gemakkelijk gaat worden. En dat het tijd nodig heeft. Maar we willen er zeker voor gaan. Hopelijk is het een positief telefoongesprek en komt het daarna tot een huisbezoek. Mocht het allemaal lukken, dan kom ik hem zeker even voorstellen hier.

4 likes

Het is mij alles waard. Ik ben zo zo zo blij met hem. Heus weleens een lastig momentje of dag maar dit forum is ook zo fijn je leest hier veel herkenning en als je even wilt spuwen kan dat ook. Maar echt tis het zo waard. :purple_heart:

3 likes

Pasta mocht geen tonijn en nu is ze Heel Verdrietig. Wat is ze toch zielig

12 likes

Flink aan het mokken

2 likes

Och cherm!! Baasje wat doe je nou?

1 like

Onze vorige hond kwam ook via marktplaats dus goede ervaringen mee. En ja I know, ze gaan ooit een keer dood maar ik had hem graag een ander einde gegund, je verwacht gewoon niet dat je na een uitlaatronde twee uur later je hond in moet laten slapen, we zijn wel bij diverse fokkers geweest maar de werkwijze stond ons niet echt aan (de prijs trouwens ook niet, variërend van 2000 tot 3000 euro)
Ik zou evt wel een klein hondje willen maar man heeft liever een grote omdat die toch meer indruk maken op evt inbrekers/overvallers volgens hem.

Hoe werkte dat dan via marktplaats? Zo ver ik weet zitten daar alleen broodfokkers en ongecontroleerde nestjes.

Je moet uiteraard wel zelf opletten, zie je meerdere pups van verschillende rassen kun je beter niks kopen. Onze vorige hond kwam uit een niet gepland nest maar de eigenaren hadden beide ouders, de pups zagen er goed uit en ze waren niet duur en ingeënt en gechipt. Ik heb er 11 jaar een superlieve hond aan gehad.

1 like

Ik heb gister de telefonische afspraak gehad, en dat was positief! We gaan nu een huisbezoek plannen. We mogen zelf kiezen of hij naar een gastgezin gaat, en we hebben aangegeven dit toch wel fijn te vinden. Hij kan pas vanaf mei komen wegens een al gepland tripje in April. Dus we willen hem zo snel mogelijk uit het asiel hebben. Ze gaf aan dat er niet altijd plek is in een gastgezin, maar dat ze haar best gaat doen. Al met al een goed gevoel erbij!

Voor mensen met herplaatsers of asieldieren. Hebben jullie een nieuwe naam gegeven? Wij vinden de naam niet leuk, en buiten dat zit hij nog niet lang in het asiel en luistert nog niet naar zijn naam. Dus het kan nu nog.

4 likes

Wat spannend en klinkt goed dat ze zo met jullie meedenken.

Mijn hond heette Rocky en ik heb ‘m Harrie genoemd. Hij luisterde er meteen naar, maar dat had ook te maken met dat het hetzelfde klinkt. Ik zou het gewoon doen, maar ik vond het wel echt moeilijk om een naam te kiezen. Mijn kat wilde ik ook anders noemen maar heb nooit kunnen beslissen welke naam dan :sweat_smile:

3 likes

Wat spannend, hopelijk wordt het een fijne kennismaking. Laat je hier weten hoe het is gegaan? Veel plezier alvast!

Onze hond heeft eerst in het gastgezin een naam gekregen, daarna in het asiel kreeg ze weer een andere. Dat was echt een belachelijke naam en aangezien ze er niet aan was gewend zijn we meteen gaan denken over een andere. (Toen ze er eenmaal was vonden we die naam overigens toch niet echt bij haar passen, dus ze is nog een dag of twee naamloos geweest totdat we iets geschikts hadden gevonden.)

1 like

Ik had ooit ergens gehoord of gelezen dat ook wel goed kan zijn voor een hond. Nieuw leven/huis, nieuwe naam.

Maar kan natuurlijk ook broodje aap zijn.

2 likes

Onze hond heette eerst Lyssa en nu Pasta, dat was geen probleem. Ze luisterde eerst toch al niet en nu wel naar Pasta. Wel jammer want als ik zeg dat we pasta eten s’avonds dan komt ze gelijk aangedenderd

Nu zeg ik elke dag minimaal 4 keer dat we haar misschien toch anders moeten noemen maar ik vind dat Pasta wel bij dr past

1 like

Mijn hondje was 2 toen we hem kregen. Zijn eerste naam was onbekend (hij kwam uit Frankrijk) toen hebben ze hem bij het asiel de naam Sorbet gegeven :smiling_face_with_tear: En toen hebben wij hem doodle genoemd. Hij luisterde vrij snel naar zijn naam dus dat zat wel goed hoor. Je kan het prima doen!

2 likes