Hondentopic (Deel 1)

Lastige overweging! Hoe oud is je hond?

Bijna 4, al heeft hij het eerste jaar van zijn leven praktisch gemist (komt uit het buitenland). Hij is nu 2 jaar bij ons en je merkt dat ie ook wel veel dingen nieuw aan het ontdekken is, vandaar dat het hormonale gedrag ook steeds meer tot uiting komt denk ik.

2 likes

Ahh ja! En hebben jullie met training geprobeerd het gedrag om te buigen? Soms kan privé les hier wel fijn voor zijn.

Onze hond is erg angstig en moest om medische redenen gecastreerd worden. We waren bang dat dit zijn angsten erger zou maken maar uiteindelijk viel dit echt reuze mee. Later ook meer gelezen dat als een hond al echt volwassen is het vaak minder impact heeft dan als een hond jong is. Onze hond was 5 jaar toen hij gecastreerd werd. Maar ik moet er misschien wel bij zeggen dat hij nooit een hormonale reu was.

Dit is wel een goed stuk over castreren: Moet je je hond castreren? Dit is het enige juiste antwoord spoiler over antwoord op de vraag: er is geen eenduidig antwoord :stuck_out_tongue_winking_eye:

Stinkt jullie badkamer ook zo als de hond is gewassen? En hoe krijg je die lucht er uit als je geen raampjes hebt daar? Het is echt niet te harden en het is een kleine hond haha

Hier ook dezelfde overweging gehad; ontzettend hormonale reu, tijdens het wandelen inderdaad alleen maar aan het likken en ruiken en 1x in de week mee met uitlaatservice waar hij niet te houden is qua rijden en dominant gedrag. Maar aan de andere kant ook de angsten waar we mee zitten… Toch ervoor gekozen om zijn chemische castratie weer te doen (2e keer nu) want dit is zo ook geen optie.

Inderdaad een lastige keuze. Onze hond (puber) was echt mega hormonaal, en wij waren ook bang dat de angstfases uit de pubertijd de overhand zouden gaan voeren bij chemische castratie. Soms had ie dan opeens zo’n dag/week dat hij bang was voor alles wat hij al lang kent (vrachtwagen, vuilnisbak enz).
Maar het hormonale gedrag was echt niet meer te houden, tot op het punt dat we ons serieus hebben afgevraagd of dit hondje wel in ons gezin past.
En wij hebben het toen wel gedaan en er echt een 1000 keer leukere hond voor teruggekregen die zelf ook veel blijer en relaxter is. We doen wel veel dingen om zijn zelfvertrouwen te laten groeien, maar eigenlijk heeft de angst nooit doorgezet gelukkig.

Hahaha dat er geen eenduidig antwoord is, was na al mijn ‘onderzoek’ al wel duidelijk. Het gedrag wat ons dwarszit is gelukkig wel puur hormonaal en komt niet voor uit angst. Ik ben er alleen huiverig voor dat zijn angsten/onzekerheid vergroot worden doordat hij die testosteronboost niet meer heeft. Hij is wel suuuper nieuwsgierig naar alles, maar durft gewoon niet zo goed (bang voor mensen, maar wel stiekem benaderen wanneer ze het niet doorhebben of achter mensen aanlopen om aan ze te ruiken etc). Vandaar dat we ook eerst chemisch proberen, gewoon om te kijken of de eventuele positieve effecten opwegen tegen de eventuele negatieve.

Gedragstherapeut hebben we tot nu toe nog niet geprobeerd omdat hij dus zo bang is voor mensen en hij dus nooit echt helemaal zichzelf is wanneer er anderen bij zijn. Ook mensen die vaker bij ons over de vloer komen is hij nog steeds niet comfortabel bij. Wellicht dat we het op termijn gaan proberen, maar tot dusver zijn we vooral bezig geweest om zijn zelfvertrouwen te laten groeien. Denk dat daardoor nu dus ook dat hormonale gedrag meer naar voren komt, nu hij steeds meer op zijn gemak raakt.

@Amoruccio De chemische castratie heeft bij jullie dus wel geholpen? Ik hoor zoveel verschillende verhalen haha, dat ze bijvoorbeeld toch wel dominant blijven en dergelijke

@Denver Mooi om te horen! Herkenbaar ook dat ie soms opeens ergens bang voor is, onze hond is op dit moment extreem bang voor deuren die door de wind ofzo bewegen :joy:

Haha ja ik dacht zet het er even bij niet dat het een compleet anti castratie artikel lijkt :stuck_out_tongue_winking_eye: Klinkt alsof jullie een weloverwogen beslissing maken! Hopelijk valt het mee met de angsten, bij ons viel het dus reuze mee, maakte me er van te voren best wel zorgen over.

En herkenbaar van het informatie willen verzamelen bij mensen maar verder bang zijn. Mensen vinden dat toch vaak gek en denken dan toch dat hij geaaid zou willen worden.

1 like

Ja! Wij hebben 'm vorig jaar voor het eerst gedaan en daarna een superrustige hond wat dat betreft tijdens het wandelen, niet meer rijden en ook niet dominant. Wat het qua angst heeft gedaan durf ik niet te zeggen aangezien we daar toen nog niet zo mee bezig waren. Nu zit de tweede ronde er net een halve week in dus durf nog niet te zeggen wat het deze keer doet maar hopelijk hetzelfde resultaat.

Wij zijn dus wel met een gedragstherapeut bezig qua angst en zij raadde het wel af… Maarja, je moet wat. Mocht je nog tips hebben om zelfvertrouwen te vergroten hoor ik ze graag!

We gaan het zien! Ik vind het maar wat spannend hoor :joy:

Qua zelfvertrouwen hebben we wel van heel ver moeten komen hoor! Echt alles vooral uitvoerig belonen haha. Mijn hond is ook niet echt voedselgericht dus we moeten hem echt belonen met aandacht. In het begin was hij al bang voor dingen die je in je hand had en per ongeluk zijn kant op hield. Denk aan een afstandsbediening, een waterflesje of een kop koffie ofzo. Dus we houden hem werkelijk álles voor om even aan te ruiken en dan veel belonen dat hij dat durft haha. Tijdens het wandelen soms helemaal zijn eigen pad laten kiezen en weer belonen als ie ergens langs loopt wat hij eng vindt (in ons geval dus vaak mensen). Op die manier leert hij ook zijn grenzen aangeven en dat dat oké is. En dat betekent niet altijd toegeven, want hij is daarin best lui en we blijven dus wel de randjes van zijn comfortzone opzoeken haha.

Dit is een beetje wat wij doen. Het zijn echt suuuuperkleine stapjes, maar ik als ik terugkijk vanwaar we kwamen zijn we al zó ver gekomen met hem. Het is overigens niet allemaal leed hoor haha, binnenshuis is het (meestal) de meest lieve en normale hond die je je maar kunt wensen :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Je schrijft dat je hond dominant is. Weet niet wat je daarmee bedoelt? De dominantie theorie zoals vroeger vaak werd gebruikt lijkt wel grotendeels achterhaald te zijn.

Zag al een artikel van Monique Bladder gelinkt worden, je kan op haar website meer artikelen vinden over angstige honden en over dominantie. Zij en ook andere hondengedragsdeskundige bieden ook online cursussen aan die je kan volgen. Waarbij je dan ook eigen filmpjes etc kan maken zodat er wel met je meegekeken kan worden.

Hopelijk werkt de chemische castratie!

2 likes

De dominante theorie als in je hond nooit als eerste door de deur/voorop laten lopen of jij moet altijd hoger zitten? Haha nee ik moedig hem juist aan als hij voorop loopt :joy:

Ik denk dat hormonaal gedrag de betere verwoording is. De ‘dominantie’ die ik bedoel is puur in relatie tot andere honden, veelal andere (intacte) reuen. Dit gebeurt ook vooral in ‘de speeltuin’ waar we altijd heen gaan waar hij lekker kan spelen met andere honden. Dat lekker spelen verandert dus de laatste tijd steeds meer in overmatig besnuffelen, likken, rijden van andere honden. Wanneer de andere hond van zich afsnauwt, snauwt die van mij dubbel zo hard terug. En hij wil héél graag spelen: rent en springt er piepend als een hertje op af haha, maar zodra hij dichterbij komt, is het alsof zijn hormonen de overhand nemen. Ik hoop dat hij met die castratie daar vooral wat rust in kan vinden.

Hier in de buurt is sinds kort een honden speelveld. We zijn er nu een aantal keer geweest en het is zoo leuk dat hij daar los kan en dat het super goed gaat tussen alle hondjes die daar komen. Ook heel grappig om te zien hoe het spel met elke hond anders is.

9 likes

Kijk nou wat een schatje!

Ik wilde al zoooo lang een hond(je) maar als je veel op het werk bent gaat dat helaas niet. Nu was eindelijk het moment daar en heb ik een hondje geadopteerd via het asiel. De vorige baasjes hadden spijt van de puppy…
Zo zielig maar hij is nu een paar weekjes hier en doet het super goed. Hij is ontzettend vrolijk en als ik thuis aan het werk ben ligt hij lekker in z’n mandje bij me. Ik ben zo verliefd haha!

46 likes

We zijn gisteren voor het eerst naar een terras geweest met haar en het was zo leuk. Ze deed het heel goed. Een aai van iedereen die langs kwam en na een uur lag ze lekker te tukken.

Ze is wel echt een aandachtsmagneet, maar ze vindt het allemaal leuk. Ook fijn dat ze zo kan wennen aan allerlei verschillende soorten mensen.

15 likes

Oh een corgipup! :smiling_face_with_three_hearts:

Probeert ze ook speels jullie enkels te pakken?

1 like

Af en toe, maar een strenge “nee” en een speeltje aanbieden helpt meestal. En als ze doorgaat, krijgt ze een time-out haha. Even zonder vermaak achter het traphekje de gang in.

1 like

Zo leuk!
Wij hebben ook een corgi, inmiddels is hij 6. Maar o… als ik zo’n puppy zie, dan smelt ik.

Wat leuk! Ben ook echt dol op haar, maar kan ook niet wachten tot ze wat ouder is hoor. Sommige momenten is het echt intens. Net een baby :sweat_smile:

Gelukkig slaapt ze vrij vast en makkelijk 2 uur achter elkaar overdag, dus krijg nog wel wat gedaan. En ze kan zichzelf ook goed vermaken, dus even snel een boodschap doen terwijl ze alleen thuis blijft gaat al goed.

Jaa, ik kan me herinneren dat ik in de puppy tijd wel eens huilend op de bank heb gezeten omdat het allemaal zo intensief was, maar het is het zo waard!

O wat fijn dat alleen thuis blijven al goed gaat. Dat maakt het echt al een stuk makkelijker. Ben je ook van plan om te gaan ‘sporten’ met haar?