Hahaha dat er geen eenduidig antwoord is, was na al mijn ‘onderzoek’ al wel duidelijk. Het gedrag wat ons dwarszit is gelukkig wel puur hormonaal en komt niet voor uit angst. Ik ben er alleen huiverig voor dat zijn angsten/onzekerheid vergroot worden doordat hij die testosteronboost niet meer heeft. Hij is wel suuuper nieuwsgierig naar alles, maar durft gewoon niet zo goed (bang voor mensen, maar wel stiekem benaderen wanneer ze het niet doorhebben of achter mensen aanlopen om aan ze te ruiken etc). Vandaar dat we ook eerst chemisch proberen, gewoon om te kijken of de eventuele positieve effecten opwegen tegen de eventuele negatieve.
Gedragstherapeut hebben we tot nu toe nog niet geprobeerd omdat hij dus zo bang is voor mensen en hij dus nooit echt helemaal zichzelf is wanneer er anderen bij zijn. Ook mensen die vaker bij ons over de vloer komen is hij nog steeds niet comfortabel bij. Wellicht dat we het op termijn gaan proberen, maar tot dusver zijn we vooral bezig geweest om zijn zelfvertrouwen te laten groeien. Denk dat daardoor nu dus ook dat hormonale gedrag meer naar voren komt, nu hij steeds meer op zijn gemak raakt.
@Amoruccio De chemische castratie heeft bij jullie dus wel geholpen? Ik hoor zoveel verschillende verhalen haha, dat ze bijvoorbeeld toch wel dominant blijven en dergelijke
@Denver Mooi om te horen! Herkenbaar ook dat ie soms opeens ergens bang voor is, onze hond is op dit moment extreem bang voor deuren die door de wind ofzo bewegen