Hondentopic (Deel 1)

Kan je niet eens een gedragsexpert mee laten kijken thuis?
Bij ons heeft dat heel veel inzicht gegeven in het waarom. Bij ons ging het om trekken aan de lijn en bleek hij dus onzeker te zijn. De gedragsexpert heeft ons toen hele fijne tips gegeven hoe wij hierom konden gaan tijdens het wandelen.

Dat lijkt me wel heel leuk! We beginnen over twee weken met puppycursus (kon niet eerder door zomerstop) en dat is ook een hondensportcentrum. Als ik merk dat ze dat leuk vindt, gaan we dat zeker doen.

Onze hond doet dit ook en hebben het hier met een gedragsexpert over gehad. Sidenote; dat dit bij onze hond het geval is betekent natuurlijk niet dat dat bij jullie hetzelfde is maar je kunt het altijd proberen!

Zij gaf aan dat het bij hem een uiting van onzekerheid is en het blaffen een teken is van ho stop, tot hier en niet verder. We moesten proberen hem af te leiden met een likmat met echt iets speciaals erop. Want het likken zorgt voor een kalmerend effect bij honden. En dan inderdaad het bezoek de hond volledig laten negeren. Ze gaf ook aan in ons het geval het zeker niet af te straffen, want dan heb je kans dat hij door gaat naar de volgende stap; grommen of bijten.

Helaas werkt dit hier lang niet altijd haha. Laatst toen de pakketbezorger aanbelde was hij opeens wel tevreden met iets te likken (niet eens een likmat, maar een praktisch lege pot griekse yoghurt) en heb ik 'm niet meer gehoord.

1 like

Ik heb ook veel geoefend, maar echt helemaal stil zal mijn hond nooit worden. Heb nu eenmaal een type waakhond geadopteerd wat eeuwen gefokt is om te blaffen bij indringers. Wel kan ik het in de hand houden. Als de bel gaat dan is het blaffen, dan zeg ik ā€˜op je plaats’ en dan gaat hij naar zijn mand. Dan is hij (meestal) stil en krijgt hij een snoepje. Hij blaft sowieso niet meer als hij de mensen ziet, want hij vindt bezoek verder heel erg leuk. Maar het hangt dus heel erg van de oorzaak af, is het enthousiasme, angst…?

1 like

Heeft er iemand goed advies mbt tandverzorging?

We hebben een Golden Retriever van 2,5 jaar en we hebben er tot nu toe eigenlijk niets mee gedaan, behalve dagelijks een dentastix, maar las laatst dat dat eigenlijk maar onzin is en niets doet, dus daar zijn we mooi ingetrapt. :sweat_smile:

Heb gisteren bij de dierenwinkel een tandenborstel met tandpasta gekocht en gisteren een beetje aan laten wennen en dat ging prima, maar moet dit echt dagelijks? Zo staat het op de verpakking. Lijkt me overdreven. Wat doen jullie?

Wij geven twee wekelijks een bullepees (je kunt ook wat anders geven, maar sowieso iets waar je hond een uur op kauwt. Aldus mijn dierenarts). Daarnaast hebben we tandenborstel en een schrapertje om tandplak weg te halen. Die gebruiken we incidenteel (moet eigenlijk vaker gebruikt worden)
Als de plak echt erg is kun je een week lang een scheutje tomatensap in het eten doen. Dat haalt wat weg, maar niet al te lang doen.

1 like

Wij poetsen drie keer per dag haha, met een soort elektrische tandenborstel :smiling_face_with_tear: hij heeft speciaal voer dat helaas erg aan z’n kiezen blijft plakken (ik zeg altijd net als met Liga evergreen) en hij was altijd al gevoelig voor tandplak. (En hij mag geen botjes enz vanwege een aandoening en allergie)

2 likes

Echt deze puppy. Vannacht om half 5 begon ze ineens te huilen. Dus wij kijken… ligt ze gewoon in coma. Ik denk dat ze droomde. Ik heb verder amper nog geslapen en kom net weer beneden ā€œwant ze zal wel wakker zijnā€. Nou, nee.

12 likes

Mijn hond kauwt/schraapt veel aan zijn hertengewei en olijfhout. Schijnt ook te werken tegen tandplak. Is dat misschien iets voor jou hond?

Onze hond kan nu consistent 2-2,5 uur alleen blijven :two_hearts: zo blij mee, en zo trots op haar. Ze slaapt gewoon en raakt niet in paniek. We bouwen langzaam op naar 4-5 uur zodat ik halve dagen op kantoor kan werken, maar 2 uur is al zooo significant.

18 likes

Pff mijn hond heeft gisteren tijdens een wandeling een hoorntje van een softijsje opgegeten maar inclusief het karton wat eromheen zat :sob:. Moet hem nu dus goed in de gaten houden en letten op symptomen maar ik vind het lastig hoor, die zorgen ook! Hij wilde niet echt wandelen maar ja hij is sowieso al geen regenliefhebber, en hij slaapt veel vandaag maar gisteren was een lange, inspannende dag dus ook dat is te verklaren.

Sorry voor de dagboekpost trouwens maar ach m’n vriendje :pleading_face:.

5 likes

Ik wil niet weten hoeveel kilo karton en papier en andere materialen onze hond al heeft opgevreten, ter geruststelling. :sweat_smile: Komt vast goed!

Ik net spoedconsult bij de dierenarts gehad omdat onze hond na het wandelen vanmiddag flink moest overgeven, doet ze wel vaker dus was niet zo impressed, maar toen dacht ik: wat heeft ze nou nog in haar bek zitten? Maar bek was leeg, maar haar neus/snuit was super gezwollen, zo sneu. Dus toch maar dierenarts gebeld, en moest toch maar even komen. Vijf minuten binnen, spuit prednison erin en 68 euro afrekenen. :nerd_face:

Waarschijnlijk insectenbeet of -steek of een rottige plant, hadden wel in een natuurgebied gewandeld vanmiddag. Komt wel weer goed!

3 likes

Ja ik voel me soms zo’n slecht baasje, maar ik kijk hier niet meer van op eigenlijk. Die van ons eet echt alles wat los en vast zit, tissues zijn haar favoriet. We houden haar wel goed in de gaten en proberen uiteraard wel te voorkomen dat ze iets pakt, maar het is helaas niet altijd te voorkomen. Dus komt vast goed @Babka!

2 likes

Tissues en servetjes zijn hier ook favoriet! :yum: En dan wil ze die uitpoepen en dan blijft er zo’n sliert half uit haar kont hangen die ik er dan uit moet trekken, haha geweldig allemaal.

1 like

Mijn hond ruimt graag de poep van andere honden op :unamused:

Ohja, dat doet die van ons ook bij vlagen. Ook die van zichzelf trouwens. Je gaat nogal wat grenzen verleggen als je een hond hebt haha @Krabsalade

1 like

Ik maak mijn pup het blijst met een lege rol keukenpapier. Die mag ze slopen en het voorkomt dat ze aan iets begint dat niet mag. Stukken die ze lostrekt haal ik wel weg.

2 likes

Dat doe ik ook, ook met oud papier zodat ze lekker kan scheuren! Die laat ze ook gewoon liggen, maar tissues of papier op straat vindt ze heerlijk :sweat_smile:

1 like

Haha thanks voor de geruststelling @Krabsalade en @Bailey. Ik heb net, TMI :joy:, de eerste stukjes karton uit de ontlasting gehaald dus ik denk inderdaad dat het goed komt.

@Krabsalade fijn dat je er op tijd bij was maar toch schrikken hoe groot de bedragen zijn nadat je 5 minuten binnen bent geweest bij zo’n dierenarts hĆØ :sweat_smile:

4 likes

Ugh mijn hond at een hele periode constant kauwgum van straat (slikte ze gelukkig niet door) maar dat vond ik ook zo goor om eruit te halen