Hondentopic (Deel 1)

ze is al zo groot !!

Ulgh we waren met haar naar het strand en ze was lekker rennen en ravotten in het zand en het water en achter de bal aan, super leuk. Maar ze had ineens vet diarree :weary::weary: we hadden wel water tussendoor gegeven maar ze heeft toch denk ik wat zeewater binnengekregen? Als je dat dan googled dan wat je daar niet blij van, zoutvergiftiging etc etc

Maar verder lijkt ze wel oké? Ja ze is nu ook moe maar we hebben haar ook flink laten rennen. Misschien te veel?

De eigenaar zegt dat ze dat wel vaker heeft, van zeewater of te veel enthousiasme, dat ze zwakke darmen heeft. Maarja maak me nu toch zorgen :smiling_face_with_tear: iemand die mij gerust kan stellen?

2 likes

Eerste dag zee moest onze hond ook na 30-45 minuten na het in de zee rennen/spelen dun schijten, sorry haha, maar bleef bij één keer en ze leek verder gewoon in haar normale doen. Andere dagen nog beter opgelet dat ze geen water deed “happen” en nu ook geen dunne poep meer gezien.

2 likes

Geen zorgen! Ze zullen altijd wat zout water binnen krijgen en sommige honden reageren daar een beetje op. Onze hond heeft ook altijd 1x diarree 30/45 min nadat hij in het water heeft gespeeld. Ik zou me alleen zorgen maken als ze heel klein zijn en echt veel drinken en/of steeds een speeltje uit het water vissen.

De eigenaar is er ook bekend mee dus dat scheelt ook wel toch?

2 likes

Bedankt voor jullie reacties! Inmiddels is ze ook weer zo energiek dat het net lijkt alsof we naar niet volledig hebben afgemat :joy: dus ik denk dat het wel goed gaat haha

1 like

Heeft iemand van jullie ervaring met een hondentraining voor reactieve honden?

Ja! Met regelmaat B.A.T trainingen gedaan met mijn hond en nog regelmatig doe ik een lesje mee. Veel tijd en geduld heeft het nodig, maar krijg nu met regelmaat complimenten van de buurt dat ze het zo knap doet. En er zijn altijd nog wel pittige situaties of dat ik het verkeerd heb ingeschat maar wij hebben er baat bij gehad. Je leert vooral ook zelf, kijken naar signalen van de hond en je helpt je hond bij de moeilijke stukken.

2 likes

Ja ik heb ‘sociale wandelingen’ gedaan met een gedragstrainer. Dan ga je met 3 tot 5 andere reactieve honden en baasjes lopen en samen oefeningen doen. Heeft zeker 80% verbeterd, vond het heel waardevol. Nu is de reactiviteit op acceptabel niveau.

2 likes

Wij ook BAT!

BAT

BAT staat voor Behaviour Adjustment Training en is een trainingsmethode speciaal voor honden die op straat uitvallen (blaffen, grommen, bijten) naar mensen, honden of andere prikkels. De methode is ontwikkeld om honden te helpen bij agressie, frustratie of angst. BAT geeft de hond meer controle, vergroot het zelfvertrouwen en vermindert de stress tijdens de wandelingen.

2 likes

Zelf heb ik sinds kort contact met een gedragstherapeut om mijn hond te helpen met haar reactieve gedrag. Het zijn 1-op-1 sessies en tussentijds kan ik haar bellen en appen

Edit: zoiets zou ook nog een optie kunnen zijn. Merk al wel verschil ondanks dat we er nog niet zijn

3 likes

Ik word zo moe van al die mensen die hun hond loslaten lopen en dan vervolgens op mij en mijn puppy afstormen. Mijn puppy vind honden niet geweldig daarin is hij wat onzeker en word hierdoor niet beter. Vandaag drie keer gehad dat er een hond op mijn hond afgestormd komt. Zonet ook nog in het donker bij mij voor het huis. Ik roep dat die hond weg moet, vraagt die vrouw waarom. Uhm omdat mijn hond dit spannend vind, en ik overigens ook (wat niet helpend is). Baal hier zo erg van. Mijn vorige hond was heel blafferig naar andere honden omdat hij een keer als puppy half is aangevallen door een ontsnapte hond. En ik wil zo niet dat dit nog eens gebeurd. Houd gewoon lekker je hond aan de riem als hij niet bij je kan blijven en naar anderen honden gaat, hoe moeilijk is het.

1 like

Zo vervelend. Is voor ons ook echt een reden waarom we denken hierna geen hond meer te nemen. Kun je je hondje oppakken als het gebeurd?

1 like

Ik kan hem nog oppakken maar met meer als 12kilo begint dat wel zwaar te worden. Als het kan doe ik dat wel en ga ook voor hem staan.
Vind het zo jammer dat ik hierdoor ook aan mezelf merk dat ontspannen wandelen soms moeilijk is.

Ah vervelend zeg, snap heel goed dat je daardoor zelf ook minder ontspannen aan het wandelen bent. Op insta deelt Amber van Ommeren hier ook tips over, misschien heb je daar wat aan?

Edit: mijn hond reageert vanuit onzekerheid vaak reactief aan de lijn. Ik heb daardoor ook een tijd echt opgezien tegen het wandelen. Ik ontwijk daardoor spannende situaties en andere honden en dat helpt wel.

1 like

Dit is zo’n grote struggle inderdaad. Zelfs als mensen zien dat je resoluut rechtsomkeert maakt als ze met hun loslopende hond ziet aankomen, staan ze er nog gezapig naar te kijken hoe fikkie op je afstormt. Terwijl er gewoon een aanlijnplicht is. Of ze hebben het niet door of het boeit ze gewoon niks. Mijn hond is ook reactief en alhoewel het dus 80% beter gaat door training, vindt hij het echt de heel kut als een vreemde hond naar hem toekomt terwijl hij aan de lijn is. Heel frustrerend al je zo hard traint en dan iedere keer weer 10 stappen terug doet omdat hij er niet op kan vertrouwen dat andere honden uit zijn buurt blijven. Je laat je loslopende hond gewoon niet naar een aangelijnde hond toelopen zonder te checken of het okĂ© is. We waren laatst 6 weken in Zweden en echt iedereen houdt zich gewoon aan deze regel. Mijn hond was zo chill daarna, zelfs de laatste week in het drukke Stockholm viel hij nergens meer naar uit. Terug in NL stappen we nog geen 50 meter uit huis en er komt alweer zo’n beest op ons afgedenderd. Die kerel heb ik al zo vaak gezegd dat hij zijn hond bij zich moet houden, maar hij lacht alleen dom terug.

Sorry ff gedeelde frustratie.

5 likes

Ja ook hier super herkenbaar @Lidcactus! En ook wat @Marqant zegt. Na een rustige vakantie is mijn hond ook altijd weer helemaal chilll en zen en dan komen we hier terug en voor je het weet staat er weer een hond voor je neus aan een 3 meter rollijn.

Ik vind het onbegrip van andere baasjes ook nog steeds zo verbazingwekkend. Helemaal verontwaardigd als ik ze vraag hun hond bij zich te houden. En ik erger me dood aan baasjes die de lichaamstaal van hun hond niet kunnen lezen en bij een kwispelende staart weer staan te roepen dat hij “alleen maar wil spelen”.

2 likes

Ik deel jullie frustratie. :tired_face: mijn hond valt niet uit en blaft niet, maar hij fixeert wel enorm en laat veel spanning zien. Dit is enorm vervelend voor mij, want 20 kilo meesleuren maar natuurlijk ook uitdagend naar andere honden. En sommigen vallen dan uit. Omdat hij niet blaft zijn mensen helemaal ignorant. Dan denk je HALLO je ziet toch aan alles dat ik jou ontwijk en hem korthou.

We zijn dit al tijden aan het trainen maar het lukt gewoon niet goed omdat er gewoon teveel honden hier lopen. En ook veel los, ondanks aanlijnplicht. Het enige wat hier helpt is de straat oversteken en afstand creëren, en dan nog schieten honden achter ons aan ondanks het verkeer. Zo bizar.

Toppunt is een grote doodle die zijn baasje blaffend keihard meetrekt en ik heel snel wegloop (ik liep al expres weg). Zegt ze alleen ‘oh hondje wil niet spelen’. :face_with_symbols_over_mouth:

2 likes

Dit probleem hebben wij ook, waarom zijn er ook zo veel mensen met een flexi lijn in een drukke stad? Gisteren liepen we langs iemand die met zijn hond in de tuin zat, die hond helemaal gefixeert op die van mij, maar Pasta bleef gewoon rustig rond snuffelen aan dingen dus dan wil ik ook niet extra spanning inbrengen door haar mee te trekken, maar zodra we voorbij liepen rende die andere hond opeens achter ons aan? Aan een flexi lijn ook, langs een drukke straat met auto’s. Ik snap eigenaren soms niet.

Ik vind het ook echt lastig, wat verruit het beste werkt is afstand houden van andere honden maar die komen met een lange (flexi) lijn echt soms uit het niets :smiling_face_with_tear:

Ik begin volgende week met een nieuwe cursus voor mijn hond, heb alleen nog geen bericht gehad. Ze boden op 3 dagen pw aan maar het gaat alleen door met een x aantal deelnemers dus je moest twee dagen opgeven dat je zou willen. Ik hoop op de maandag, maar weet het nu dus nog niet
 Ik vind het wel spannend, heb samen met mijn ex puppycursus gedaan, inmiddels is mijn hond 2,5 jaar en is hij sinds begin dit jaar helemaal ‘van mij’ en komt hij niet meer bij mijn ex. Ben inmiddels wel echt goed op hem ingespeeld maar ik begrijp zijn gedrag lang niet altijd en wil echt graag meer leren en nog meer leren over gedrag richting andere honden en ook een paar dingen die binnenshuis niet altijd goed gaan. Ben heel benieuwd :slight_smile:

3 likes

Meeko is aan het wisselen en vooral met spelen gaan de tandjes er hard vandoor. We waren net aan het voetballen:

Weer een boventandje kwijt. Heb er ook al twee in huis gevonden, vet schattig.

3 likes