Hondentopic (Deel 1)

Mijn hond was ook een erg drukke puppy en had het motto ‘Slapen doe ik wel als ik dood ben’. We hebben een bench voor een halfjaar in de woonkamer gehad en daar moest ze dan gedwongen in slapen meerdere keren per dag, want uit zichzelf nam ze die rust niet.

En daarna merkte ik dat ze steeds vaker ging rusten op de bank of op de grond en op een gegeven moment was die bench niet meer nodig. En nu hangt ze de hele dag op de bank (zie foto hierboven haha).

2 likes

Mijn puppy is nu 4,5 maand en moet ik nog steeds echt afzonderen om te rusten. Ze heeft een eigen plekje achter een traphekje hier. Als we 's avonds een serie kijken mag ze zelf chillen in de woonkamer en dat gaat ook best goed, maar overdag pakt ze echt geen rust en van te weinig slaap wordt ze vervelend. Komt vanzelf wel dat ze zelf kan chillen, maar dat duurt even.

Vind het belangrijker dat ze genoeg slaapt voorlopig. Ze is dan veel liever en luistert beter.

2 likes

Ah super bedankt! Fijn om de herkenbaarheid te lezen en dat jullie het ook zo hebben ervaren. Dan laat ik hem nog lekker vaak in zijn bench rusten en met de tijd ga ik hem leren om op een kleedje/kussen te slapen.

Ik heb gisteren de eerste aflevering van “Met Bromet naar hondencursus” gekeken op de NPO. Vond het echt heel komisch (behalve de dikke teckel dat vond ik echt sneu), die mensen. Misschien een tip (uiteindelijk gaat het meer over die gekke mensen dan over die lieve honden maar toch)

1 like

Ah leuk om te horen! Ik kreeg dit ook getipt en vrees een beetje dat het erg confronterend zal zijn over de plek die onze hond inneemt in ons huishouden haha.

Ik denk dat het wel meevalt :joy: ik heb echt hardop gelachen om de lieve logge labrador in het bos die niet verder wilde lopen maar ook geen commando’s kende

Nouja, ben benieuwd wat je er van vindt als je gaat kijken!

2 likes

Wat een leuke tip! Ik heb de aflevering net ook gekeken. Heb erg moeten lachen, vond het deels ook wel herkenbaar en dat vond ik dan wel weer geruststellend :sweat_smile:

2 likes

Ik ga straks naar een wandeling op het strand met allemaal corgi’s. Een event via de rasvereniging. :joy:

Ben echt benieuwd hoe dat gaat. Ga haar wel los proberen te laten aan een sleeplijntje. Dat gaat in het bos ook al redelijk goed. Ik ga er niet vanuit dat ze gaat luisteren, maar ze is gelukkig niet zo heel snel.

7 likes

Superleuk, veel plezier! Ik ga vandaag toevallig ook naar een dag voor mijn hondenras, niet vanuit een rasvereniging maar een adoptievereniging die veel van deze honden uit het buitenland haalt. Echt zin in, hoop dat ze lekker een paar uurtjes kan rennen/spelen met wat soortgenoten :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Ok we waren echt in shock, ik heb nog nooit zoveel windhonden bij elkaar gezien en heb echt mijn ogen uitgekeken haha. Het was op een groot afgesloten terrein met zowel gras als een strandje en ik denk dat er op het drukste moment wel 200-300 honden aanwezig waren? Het was echt mega leuk, toen we binnen waren en onze hond los lieten was ze echt meteen weg haha.

@Dazed Ik moest nog aan je denken want er liep een hele mooie zwarte galgo rond waarvoor ze een adoptiegezin zochten <3

Dit vind je denk ik ook wel leuk

17 likes

Wow, de 200 hebben wij niet gehaald haha. Maar het was wel heel erg leuk! Denk 50 honden totaal?

21 likes

Is ook lastig! Onze hond is gebeten en daardoor angstig geworden en valt uit. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord dat het gewoon aan mij ligt, straal geen gezag uit, dat we m eens moeten straffen enz. Mijn moeder heeft zelfs toen hij weer was gebeten/aangevallen gevraagd of we m niet beter konden laten inslapen want zo was het toch niet te doen. Laat ze maar praten, als je zelf maar weet hoe het zit. Is je hond bang voor je vader? Wij laten onze hond nu niet meer bij mijn ouders omdat ze gewoon niet luisteren en hem daarmee bang maken waardoor hij pittig gaat doen. Hebben een hekje waarmee we m in een deel vd woonkamer apart houden.

2 likes

Wat een schatjes :pleading_face:

1 like

Ohhh wat leuk :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes: lijkt me ook wel intens, met zoveel honden!

En ja het is dat ik echt eerst groter moet gaan wonen, maar zodra ik verhuisd ben drop ik het hier ook wel even haha, mocht je nog wat voorbij zien komen :grin:

1 like

Even advies nodig: we willen heel graag een hond in ons gezin. We zijn met 3; vader, moeder en onze zoon van bijna 12. Nu is onze zoon heel gevoelig en wat onzeker. Zijn grootste droom is een hond. Meestal hebben we dat afgewimpeld met dat we al 2 katten hebben en dat we dat niet zo zien zitten. Nu hebben we al heel lang (lees: al enkele jaren) in de gaten dat hij zo opbloeit als hij een hond ziet. Als we bij vrienden zijn, familie of ergens spontaan. Hij is dol op honden en dat zien we ook duidelijk gebeuren. Het is dus echt geen bevlieging en het voelt voor hem blijkbaar echt als iets heel bijzonders. Naar onze 2 katten kijkt hij bijvoorbeeld niet echt om. Maar als er een hond is, dan vliegt hij erop af en speelt en knuffelt er constant mee. Nu zijn mijn man en ik ook inmiddels zover dat we hem dit echt gunnen. Ik sta er dan ook al langere tijd positief tegenover en zie echt wel in dat het veel werk zal zijn en dat je leven er anders uit zal zien. Mijn man is nog wat terughoudend maar ziet ook dat onze zoon (bijna) een heel ander kind wordt als er een hond in zijn omgeving is.

Wie heeft ervaring met een (hoog) gevoelig kind en het hebben van een hond? Welk ras kunnen jullie aanbevelen? En beter een reu of een teefje en beter een puppy of een iets oudere hond?

Pohh ik denk dat je echt het beste persoonlijk contact kan hebben met iemand die je daarin mee kan nemen. ‘Mijn’ hondenschool bied dan ook aankoopadvies aan en dat zullen er vast nog veel meer zijn.

Zelf denk ik dat het zo verschillend is per hond, of ze gevoelig en mensgericht zijn. Dat kunnen zowel mannetjes als vrouwtjes zijn of straatschoffies en rashonden. Voordeel van een rashond is dat je beter kan oriënteren op het ras welke mensgericht zijn. Bij oudere honden weet je beter dat ze wat rustiger zijn. Pups kunnen een lastige combo zijn door opvoeding en drukte maar je kan er ook weer samen in groeien. Het heeft allemaal voors en tegen.

Het klinkt alsof een wat oudere hond met relaxte inborst goed past, maar het is zo persoonlijk of je richting een stichting of fokker trekt. En hoeveel tijd je wil besteden aan verzorging, training etc.

3 likes

Ik heb geen ervaring met de combi hond/kind maar ik denk niet dat je hierop een objectief antwoord gaat krijgen hier. Ik zou goed kijken naar de karakters van zowel de hond als jullie alledrie (dus niet alleen van je kind), en wat verschillende hondenrassen nodig hebben.
Jullie zoon zal de hond waarschijnlijk ook veel zelf gaan uitlaten, wat verwacht hij? Wil hij bijvoorbeeld een hond die een allemansvriend is en op iedereen afgaat of een wat meer introverte en rustige hond? En binnenshuis, wil je zoon hem dan ook nog vermaken/trainen of heeft hij meer behoefte aan rust?

Wat @Okapi ook al zegt, het is zo afhankelijk van allerlei factoren. En ook als je heel bewust kiest en alles goed overweegt geeft dat logischerwijs nog steeds geen garanties over hoe het uiteindelijk uitpakt.

Oh en ik ben obiously geen kind meer :smiling_face_with_tear: maar ik ben dus op een hond uitgekomen waarvan ik van tevoren had bedacht dat ik die noooit zou nemen, maar toen ging ik me erin verdiepen en toen bleek dat dus perfect bij mijn (en mijn vriends) karakter te passen. Ik zou ons allebei wel als introvert omschrijven, willen in huis vooral rust en dus geen drukke hond hebben rondlopen, willen er ook nog wel regelmatig mee naar de stad om te lunchen/voor koffie etc. Zelf was ik heel ongelukkig geworden van een typische werkhond bijvoorbeeld.

3 likes

Geen tip, maae ik was zelf dit kind (ik was alleen 14) en wij kregen een herplaatser van 2,5. Het wandelen op momenten dat ik het nodig had deed en doet mij nog steeds zo goed. De hond was echt mijn uitlaatklep en uiteindelijk zijn we 2 jaar terug samen het huis uit gegaan en we still going strong nu hij zelf bijna 14 is en ik 26, haha. Ik heb geen tips voor het ras, misschien is een hondje leuk waar hij lekker mee kan ravotten. Ik hoop echt dat hij zal opbloeien van de hond en er ontzettend veel plezier mee mag beleven.

10 likes

Dank jullie wel! Mooi om te lezen dat jullie echte honden liefhebbers zijn.
We gaan langzaam uitkijken naar wat voor soort hond het best zou passen bij onze gezinssamenstelling.
Zoon wil het liefste een labrador of golden retriever. Die worden ook vaak genoemd natuurlijk. Maar heel actief zijn we zelf niet als gezin en allemaal zijn we heel rustig van aard. Dus liever een rustig beestje dat niet teveel buitenactiviteit nodig heeft qua loopafstanden.
Een herplaatser is ook nog zeker een optie. Dan merk je al snel of je er een klik mee hebt. Onze 2 katten komen ook uit het asiel. Daar had ik direct een klik mee en dat bleek ook eenmaal thuis.

Ben wel benieuwd naar welk ras jullie hebben. We zijn zelf alledrie ook vrij introvert dus ik vermoed dat een (extreem) energieke hond voor ons niet erg geschikt zou zijn. Maar belangrijk is om er nog meer over te lezen, bij familie en vrienden vragen naar hun ervaringen. En met ons gezin overleggen wat elk gezinslid ervan verwacht en hoopt te vinden bij dé uiteindelijke hond.
Willen het beste voor de hond en we hopen dat onze zoon er echt een fijn maatje aan heeft.

Labradors en golden retrievers worden juist als hulphond ingezet omdat ze zo flexibel zijn qua energie. Maar blijft altijd een gok natuurlijk. Zou ook wel kijken van hoeveel kilo kan je kind aan. Ik vind zelf eigenlijk dat kinderen geen honden uit moeten laten in hun eentje, maar dan zeker geen hond die ze niet kunnen houden natuurlijk. Misschien is een gepensioneerde hulphond nog iets bedenk ik nu ineens, maar daar is wel een wachtlijst voor volgens mij.