Drie weken geleden naar de dierenarts geweest vanwege hard hijgen en veel kreunen, leek toen een luchtweginfectie, op de foto vocht bij de longen te zien. Na 2,5 week antibiotica ging het nog niet beter. Helaas blijkt het een hartafwijking te zijn, een lekkende hartklep. Zijn hart was bijna 1,5 cm groter geworden in deze korte tijd.
Hebben hartmedicatie en plaspillen, hopelijk slaat het aan. De hartmedicatie is er niet zonder smaakstoffen (waar hij allergisch voor is) dus allergie medicatie omhoog (waar hij niet helemaal lekker van wordt dus niet ideaal). Dierenarts gaat nog kijken of er toch een alternatief is.
En @Marqant ik dacht dat die pillen discutabel waren? Maar vind het erger dat de teek zich eerst moet vast bijten en dan pas dood gaat. klotebeesten haha.
@Bertha wat een zorgen zeg hopelijk gaat het allemaal voorspoedig de komende periode
Ja, we zeiden al tegen elkaar van nou wij hebben ook hartproblemen nu. Heb er echt een zeer hart van.
In het begin heb ik er ook echt moeite mee gehad veel opgezocht en vond het eigenlijk allemaal niks (druppels, tabletten, halsband etc.) toch maar met tabletten begonnen gezien de dierenarts aangaf dat druppels voor een langere vacht niet zo geschikt was. Ik was ook bang door de artikelen over dat je hond niet mag aaien na druppels (dat accepteert mijn knuffelkont niet haha). Ideaal is het niet maar omdat het werkt en er bij alle opties voordelen en nadelen waren heb ik mij er voor nu bij neergelegd.
Ik had laatst bravecto gekregen bij de DA. Vond het heel spannend om te geven, maar druppels, shampoo en de vlooienband werkte niet. Verder alles ingespoten met anti vlooienspray en nu is hij er helemaal vanaf! Hij heeft geen reactie gehad op het tabletje, maar zal hem het niet snel weer geven. Hoop het nu wel op afstand te houden door preventief te gaan behandelen. Dit deed ik overigens nooit want hij had dus nooit teken en vlooien (in 11 jaar tijd) dus eens moest de 1e keer zijn.
Pfff balen/naar he, hoe oud/jong is je hond? Ik hoop dat de medicatie aanslaat!
De mijne heeft ook sinds augustus hartfalen/hartproblemen ook een lekkende hartklep een vergroot hart en vocht in de longen. Staat nu ook op medicatie en plaspillen.
Ik merk nog niet echt verbetering als ik eerlijk ben. Mij hondje word volgende maand 11.
Ze heeft nu weer een oorontsteking:( elke maand wel wat met haar.
Wat rot, is de medicatie al eens aangepast of hoe gaat dat? Hebben jullie een echo laten maken? Wij voor nu nog niet omdat dat hem zoveel stress geeft en hij dan onder narcose moet.
Hij wordt deze maand 8 de dierenarts zei wel van hij heeft ook veel trauma gehad (twee x heftig aangevallen door vechthonden, daardoor heel angstig geworden, is erg ziek geweest en allergieĆ«n enzoā¦) dat het dan kan dat een hart wat sneller opgebruikt is.
Aah wat sneu om te lezen! Ik hoop echt dat bij jullie de medicatie aanslaat!
Ja we hebben een rƶntgenfoto laten maken toen er een hartruis geconstateerd was (november vorig jaar) en toen was er verder nog niets op te zien. Toen werd ze in juli/augustis benauwder en slomer en hoesten en toen werd geadviseerd om de foto opnieuw te maken. Op die foto was een vergroot hart zichtbaar, vocht en dat haar luchtpijp weggeduwd word door het hart. Toen werd een echo geadviseerd dus dat hebben we ook laten doen. Dit was begin september en daarna meteen gestart met medicatie.
Er is nog niet opgehoogd, moet in december terug voor controle. Vanmorgen was ik er voorhaar oren en toen vertelde ik dat ze ineens zwaarder aan het worden is of dat kon door vocht of iets. Heeft de dr geluisterd maar hoort niets ergs in de longen of wat anders. Moet nu haar ademhaling in de gaten houden (moet onder de 30 zitten per minuut) en dan paar dagen opschrijven en dan doorgeven. Dan kunnen ze kijken of er iets aan de medicatie gedaan moet worden. Maar ik denk dat ze nu dus dikker word door minder beweging. Ze wil ook niet echt en als ik een half uur op het strand ben geweest is ze 2 dagen uitgeteldā¦
Edit:
Mijne hoefde niet onder narcose maar het was wel naar om te zien, ze liggen zo zielig op hun zij in de houdgreep en ze krijgen het wat meer benauwd door dat ze op hun zij liggen.
Ja onze hond is angstig dus zoiets zouden we zonder narcose niet doen, dat doen we hem niet aan. Foto op de zij lukt wel goed, maar een tweede foto met poten recht voor m niet, dat gaf zoveel stress en het was toch al duidelijk dat er met het hart wat was omdat er in drie weken zoān verschil was. Is er uit de echo meer informatie gekomen?
Wat rot dat de conditie zo achteruit is gegaan. Voor onze hond is een half uur achter elkaar lopen ook wat veel, ook vanwege artrose. We hebben een wandelkar en willen die nu echt meer gaan gebruiken, is laatst op vakantie heel goed bevallen. Hij vindt het leuk (ik weet ook niet waarom hij het zo leuk vindt maar we klagen niet!!) en kunnen we tenminste langer wandelen zonder dat hij zo buiten adem raakt. En kan hij ook gewoon stukjes mee doen.
Maar het breekt mijn hart wel extra dat we nu nooit meer met een balletje kunnen gooien buiten.

Dat is bravecto en niet simparica zover ik weer. Heb dit jaar geen een teek gevonden op ām, wel in zijn vacht maar niet vastgebeten. Jaar daarvoor soms wel een stuk of 50 vastgebeten van een wandeling.
Aawh wat een schatje!! Wel fijn zoān kar! Mijn hondje wilt niet opgesloten zitten dus die doen we daar geen plezier mee.
De echo was meer om het hart op te meten en te zien hoe erg het was. Maar of we er nu echt iets aan hebben gehad? Eerlijk gezegd denk ik het niet.
Ik merk bij mijn hond echt dat op het strand door het mulle/zachte zand het heel zwaar is, en een helling oplopen. trap lopen is ook zwaar. Ik til haar meestal want ze is niet zo groot (alleen is ze helaas erg veel aangekomen in een korte tijd, dus hopen dat ik dat iets naar beneden krijg want ben bang voor extra consequenties) en als ze thuis speelt met haar speeltjes of als er bezoek binnen komt (of als wij zelf binnen komen) is ze constant aan het hoesten en kokhalzen van de inspanning Zo zielig.
Ahhh scheetje! Wel handig dat je haar op kan tillen, dat gaat bij die van ons toch minder makkelijk bult op is ook inspannend, en in los zand⦠op zich logisch dat dat heel zwaar is. Wij wonen aan een dijk en als we de dijk op lopen trekken we hem vaak een beetje omhoog aan zān tuigje terwijl hij loopt zodat hij niet zān hele gewicht zelf hoeft te dragen.
Naar dat hoesten! P klinkt vooral alsof het 30 graden is en hij net heeft gespeeld ofzo, helemaal oververhit en heel hard hijgen met wanneer hij lucht in ademt vaak een raspje ofzo. Als we m aaien kreunt hij heel erg sinds een paar weken, vind dat ook wel lastig. Als ik m aai krijg ik echt een knoop in mān maag, dat wil je toch niet ofzo. Hopelijk wordt dat binnenkort beter
Ik zei voordat we de pup kregen dat ik echt NOOIT mijn hond zou aankleden.
Toch gek hoe je principes vervagen als ze er eenmaal is
Was verbazingwekkend ook geen gevecht om aan te krijgen en ze vond het allemaal wel best haha. Dus met de kerstdagen in thema naar de familie mee.
Van de Primark, hangt helemaal vol nu met leuke hondenkleertjes.
Heeft er iemand ervaring met een thundershirt bij je hond?
Werken aan de angst? BAT is een goede methode.
Ja, bij ons helpt het goed. We gebruiken hem eigenlijk alleen met oudjaar en ze lijkt daarmee echt rustiger/minder angstig. We bouwen het in de weken daarvoor wel een beetje op door haar positieve associaties te geven wanneer ze hem aan heeft (en wanneer ze dus niet angstig is).
We hebben net onze hond laten inslapen Ik was aan t werk maar ze hebben gelukkig gewacht tot ik er bij kon zijn. Hij is 14 jaar geworden wat een hele mooie leeftijd is, en was gewoon echt op (hield zān eten niet meer binnen, hele zware ademhaling). Wat zal 't gek zijn om straks bij mān ouders langs te gaan zonder dat de hond daar rond looptā¦
(ik post dit niet om allemaal sterktewensen te ontvangen maar wil het gewoon even van mij afschrijven)
Kwam vandaag precies zoān puppy tegen bij de dierenwinkel, mijn pup was op slag verliefd op haarš
Pff er was een chocoladetruffel op de grond gevallen en de hond was sneller dan ik. Alle ālosā en ruilen spelletjes werkte niet maar doordat het een grote ronde truffel was, had hij hem nog niet kapot gebeten. Met mijn vingers in zān bek durfde ik niet dus toen kreeg ik het geniale idee er een vork tussen te duwen en de truffel eruit te duwen. Gelukkig werkte het .
Gelukkig dat je zo snel reageerde.
Ik weet nog dat mijn hond bijna alle comandos goed kon. Zelf eten deed hij alleen op commando, maar als er ook maar iets op de grond lag was het al weg voor je er erg in had