Hondentopic (Deel 1)

Nu ik toch m’n vragen aan het stellen ben :grin: hoe ziet jullie dagschema er uit? En is dat heel strak of wisselt het van dag tot dag?

Goed op weg met je buitenlandse hond - Nina van Tilbeurgh Misschien heb je wat aan deze cursus!

2 likes

Wii hadden voor onze hond uit Turkije wel een voorspelbaar dagschema (8u wandeling, dan ontbijt, 1230 wandeling, 18u wandeling, avond eten, 2230 plasje buiten en dan naar bed) met steeds hetzelfde rondje. Ze was wel echt heel makkelijk en totaal niet angstig oid. Het ging ook wel echt beter toen we gewoon hetzelfde rondje begonnen te lopen elke keer. Daarvoor wilde ze nog heel veel stilstaan buiten.

Het was voor ons eigenlijk ook wel gewoon fijn om elke dag hetzelfde te doen haha, we vonden het zo stressvol :smiling_face_with_tear:

1 like

Bij mij wisselt het van dag tot dag omdat ik onregelmatig werk. Maar meestal de eerste wandeling ergens tussen 7:30 en 8:30 uur, daarna geef ik eten, rond lunchtijd lange wandeling, en afhankelijk van hoe laat dat is geweest voor of na het avondeten wandeling en dan geef ik weer eten, en voor ik naar bed ga nog even heel kort naar buiten voor een plasje. In de middag spelen + een snack.

1 like

Zijn jullie ook altijd zo zenuwachtig als er een dierenartsbezoek op de planning staat? Zit hier gewoon te duizelen terwijl het gaat om een mogelijke oorontsteking en een routine bloedonderzoek. Zijn sdma waarden waren in nov 2022 wat verhoogd maar er was geen reden tot paniek, wel kregen we mee om het jaarlijks te laten checken. Ben nu zo bang dat er hele slechte uitslagen uitkomen! Mijn hondje (14) is enorm blij en levendig en oogt verder ook niet ziek, maar toch. Mn hartslag gaat door het dak joh!

Ik heb zojuist mn boomer pup opgehaald. Het is voor mij de eerste keer dat ik een hond op ga voeden dus ik zal hier vaak nog terugkomen met vragen en advies denk ik haha. Ik ben in ieder geval al heel blij dat Dajko (reu) uit zichzelf in de bench is gaan liggen! Maandag begint de puppycursus, ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.

25 likes

Wat een schatje
Veel plezier en vragen mag altijd🥰

1 like

Ahhh zo leuk!

Vraag alles wat je wil weten! Een puppy opvoeden kan soms echt wel zwaar zijn en dan helpt het zeker als je een beetje een klankbord hebt ergens.

1 like

Ahh wat een droppie! Wat goed ook dat jullie al direct met de puppy cursus gaan beginnen.

Met Mollie gaat het ook super goed. We hebben nu een redelijk ritme te pakken en dat werkt fijn en ook steeds minder ongelukjes! Het is ook zo leuk om te zien hoe nieuwsgierig ze is en hoe snel ze dingen leert. Echt een cutie (zolang ze voldoende slaapt haha)

foto's

Ik ben wel benieuwd naar tips qua alleen slapen. Ze slaapt in de bench. We zetten haar altijd in de bench want ze gaat er nog niet zelf in liggen. Meestal piept ze dan max 2 minuten. Tot nu toe sliep altijd een iemand naast naar op de bank en de ander boven in de slaapkamer, maar we willen dat nu gaan afbouwen. Dinsdagnacht hebben we het voor het eerst geprobeerd en dat ging prima (maar ze was ook echt moe), gisternacht wilden we het weer doen maar ze bleef piepen dus toen is een van ons weer bij haar op de bank gaan liggen. Heeft iemand tips voor dingen die we nog kunnen proberen?

Wat we al doen; telefoons als babyfoon gebruiken, we geven haar eten en snackies ook in de bench en knuffelen haar daar ook vaker. Ze hoeft 's nachts niet eruit om te plassen.

8 likes

Wat bij ons erg heeft geholpen was een warme kersenpittenzak met daaromheen een shirt oid wat wij die dag aan hadden in de bench leggen. Dat is dan lekker warm en ruikt naar jullie, daar kan ze dan tegenaan gaan liggen.

3 likes

Is het een beetje piepen of wel paniek? 15-20 piepen kan denk ik wel? Bij ons hielp het om geleidelijk steeds meer afstand te creëeren. Die van ons bleek wel verlatingsangst te hebben dus onze stapjes waren heeeel klein (elke nacht 20 cm ofzo haha). Maar misschien is 1 nacht met matras in de deuropening (dus net in het zicht) al voldoende? Of inderdaad met geur werken.

@Flamingo wat een droppie! Het kan met vlagen soms echt heel zwaar zijn en voel je niet schuldig om dan een oppas in te schakelen. Maar de tijd vliegt ook echt voorbij en gaat veel te snel. :heart_eyes:

2 likes

Ik merk persoonlijk dat ik het wel heel lastig vind en bang ben dat ik het fout doe. Ik denk echt veel te veel na over alles wat ik moet doen in situaties en blijf daar zo erg in hangen dat ik in een soort paniek schiet, en doordat ik in paniek schiet raak ik nog meer van slag omdat ik dan weer denk dat het niet goed voor Dajko is :sweat_smile:. Ik heb me heel goed ingelezen vooraf en veel informatie verzameld maar toch ben ik bang dat ik het helemaal niet kan ofzo. Is dit herkenbaar bij iemand, of heeft er iemand tips?

2 likes

Ja ik denk inderdaad dat het gaat om een mogelijk naderend einde en om de onzekerheid er omheen. Ik vind het knap dat je zoiets een plekje kan geven! Hopelijk gaat dat bij mij ook lukken op ten duur!

@Flamingo Aah wat lief! Geniet ervan :heart:

3 likes

Ik heb het hetzelfde gedaan als Okapi denk ik; eerst de bench in de slaapkamer naast het bed, toen aan de andere kant v/d slaapkamer, toen op de gang naast de slaapkamer met de slaapkamerdeur open, en toen met de deur dicht etc. dus de bench ging steeds verder weg/uit zicht t.o.v. de slaapkamer tot hij in de woonkamer stond.

1 like

Een pup is ook overweldigend dus heel logisch dat je je zo voelt! En herkenbaar ook. Maar dat komt allemaal goed. Onthoud ook dat jij en je hond elkaar nog moeten leren kennen. En soms doe je iets fout maar dan is hij heus niet meteen verpest of ongelukkig. Geef hem eten, liefde en aandacht en dan ben je al een heel eind goed op weg. De rest komt vanzelf komende tijd!

1 like

Het ging! Ze vermoeden een allergie waardoor zijn oortjes gevoeliger worden voor infecties. We hebben nu anti jeuk en oordrupppels gekregen om alles te verzachten. Indien dit helpt gaan we een allergietest doen. Een bloedtest voor de nierwaarden leek haar niet nodig want ze wilde eerst even zijn urine checken, dus dat breng ik morgen even langs. Mocht zijn urine slecht geconcentreerd zijn moeten we alsnog even langs voor een bloedtestje. Dus gelukkig nog geen hele gekke dingen!

1 like

Dat je je zo goed voorbereid laat al zien dat je dit helemaal gaat kunnen! In het begin is het even zoeken, maar je zal snel genoeg je pup leren kennen en aanvoelen wat ie nodig heeft.

En je mag je helemaal onzeker en verloren voelen in het begin. Ik heb denk ik de eerste twee weken dat ze er was nog nooit zoveel heb gejankt haha. Vooral omdat ik echt 24/7 bezig was met haar welzijn en dat is nou eenmaal vermoeiend.

Maar inmiddels is ze al meer dan een half jaar bij ons en ze leeft nog steeds! De dingen waar ik me toen druk om maakte kan ik nu om lachen.

4 likes

@Babka @KipTokTok bedankt voor jullie berichtjes! Het geeft me al wat meer rust dat het niet gek is dat ik er me er zo kan voelen. Ik lig nu in bed met Dajko naast me in de bench en hij is stil en slaapt. Hopelijk kan ik zelf ook een beetje slapen want ik ben bang dat ik hem niet hoor als ie begint te piepen omdat ie eruit moet :sweat_smile:. Waarschijnlijk maak ik me daar veel meer zorgen over dan nodig maar toch haha, ik woon overigens alleen en heb geen partner.

2 likes

Ik vermoed enkel piepen, zodra iemand naast de bench zit is ze ook weer stil. Bedoel je 15 a 20 min piepen?

Ik wilde vannacht je advies opvolgen en op een luchtbedje in de deuropening gaan slapen, maar ik was te moe dus ben in bed gaan liggen. Maar het ging goed gelukkig! Ik heb eerst 15 min bij haar gezeten (en slaapliedjes gezongen haha) en toen ze lief lag te slapen ben ik naar boven gegaan. Had de snuggle puppy (met verwarmings element) bij haar gelegd, wie weet heeft het ook geholpen.
Het tshirt wil ik nog gaan proberen maar ik vrees dat ik dan 's ochtends een compleet verwoest tshirt aantref haha.

@Flamingo heel herkenbaar hoor! Ze is hier nu bijna twee weken en na ongeveer 4 dagen hadden we wat meer een ritme en dat gaf wel wat rust. Hoe is het gegaan vanacht?

2 likes

Fijn om te horen!
Eigenlijk ging het heel erg goed. Ik had als tip gekregen een deken over zijn bench te leggen maar dat was geen succes, hij had het te warm en begon ervan te hijgen. Maar verder heb ik hem de hele nacht (van 23.30 tot 7.30 niet gehoord en ook geen plasje gedaan! Zelf wel heel erg slecht geslapen en ben echt ontzettend moe en emotioneel

4 likes