Hondentopic (Deel 1)

Oh super! :grin: is altijd maar weer uitzoeken wat voor welke hond werkt. Maar ze kan het dus overduidelijk wel, wat knap! Het is natuurlijk veel gezelliger als jullie erbij zijn.

Je kan ook een oude gedragen sok gebruiken hahaha. Desnoods om een tennisbal, is het meteen een speeltje.

1 like

Mijn hond is af en toe een dagdeel bij familie. Maar elke keer als mijn vriend haar dan 's middags ophaalt is ze heel gespannen, terwijl ik haar 's ochtends altijd zonder gedoe daar achterlaat. Ik begrijp niet zo goed wat dit kan zijn, en bij een van hen weet ik echt zeker dat ze gewoon relaxed is en het altijd naar haar zin heeft. Iemand misschien ideeën?

Speelt die spanning alleen tijdens ophalen of merkt je familielid ook spanning bij de hond als jullie weg zijn?

Hoe hebben jullie bepaald wat en hoe vaak jullie aan verzorging doen qua borstelen/tandenpoetsen/nagels knippen/wassen? En wat doen jullie dan (en wat voor soort hond hebben jullie)?

1 like

Ik zat er na het posten van mijn bericht nog even over na te denken en toen besefte ik dat ze de laatste tijd sowieso al in de middag meer gespannen is dan 's ochtends, en dat het dus waarschijnlijk niet zozeer met de oppas te maken heeft.
's Middags doen we zelf om die reden ook vaak een wat kortere ronde dan 's ochtends, maar de wandeling naar huis vanaf de oppasadressen is gewoon een stukje verder lopen en haar gedrag dus meer merkbaar.

Ik vermoed een beetje dat het een nasleep is van het donkere seizoen en haar vuurwerkangst, dat heeft er dit jaar flink ingehakt. Ook wel voor een groot deel onze eigen fout omdat we veel minder hebben getraind, dus dat gaan we komende maand maar vast oppakken.

Wat vervelend! Wij geven na elke wandeling een lickimat omdat dat helpt/kan helpen met dingen verwerken. Misschien een makkelijk klein iets wat je alvast kan doen?

2 likes

Goede tip ja, dank je!

1 like

Borstelen doen we alleen als ze vies (om zand eruit te kammen) is of net gewassen (doen we pas als ze stinkt of in bagger heeft gerold).

Ze heeft een zelfreinigende vacht en een flinke ondervacht en borstelen stimuleert alleen maar dat het meer loslaat. Ze is een corgi en die verharen als de ziekte, dus dat hoef ik niet meer te hebben dan nodig.

Nageltjes knippen laat ik door de dierenartsassistent doen als het nodig is. Als ik vooraf ff bel of het schikt kan het meestal meteen, en voor nop, heel chill.

Verder knip ik zelf de haartjes onder haar pootjes bij tegen glijden op het parket als ze te lang worden. En oortjes veeg ik uit met een waterdoekje als ze vies zijn, maar dat is ook zelden.

Ze krijgt wel iedere maand een ontworming/vlooien/teken-pil.

Wel een tip trouwens om een puppy-wen-beurt te doen bij de trimsalon. Dan laten ze ze speels kennis maken met de tafel, borstels, waterblazer, schaartjes etc.

Thuis kan je het beste regelmatig even aan de pootjes voelen, lip optillen om tandjes te controleren, en overal gewoon aanraken zodat je pup het allemaal toe laat.

1 like

Ik doe dit allemaal niet tot zelden. Borstelen is bij mijn hond niet nodig, op momenten dat hij erg verhaard doe ik het soms eventjes omdat ik anders blijf stofzuigen. Tanden poetsen heb ik nog nooit gedaan. Nagels knippen alleen als puppy maar nu komt hij genoeg buiten dus die slijten genoeg af. Enkel een keer een scherp hoekje gevijld (dat vindt hij echt verschrikkelijk haha). Wassen ook zelden, soms even met een gieter het ergste vuil van de pootjes afhalen. Alleen als hij bijv. in een stink sloot is geweest of de keer dat hij door een dode rotte vis had gerold (:nauseated_face:) moet hij onder de douche, dat vindt hij niet echt leuk maar laat hij wel toe.

Oh en hij krijgt wel ontwormingspillen / spray tegen vlooien en teken, dat noteer ik in mijn agenda zodat ik het niet vergeet.

Wij poetsen 3-4 keer per dag en hebben zelfs een soort elektrische voor m haha zo overdreven. :joy: Hij krijgt brokjes die echt enorm aan z’n tanden blijven kleven (net als met Liga evergreen moet ik altijd aan denken). Maar het helpt wel, voorheen (met normaal poetsen moest hij alsnog elk jaar voor een gebitsreiniging.

Emmi-pet 2.0! Nee maakt helemaal geen geluid. We dachten eerst van werkt het wel maar hebben het nu dus 1,5 jaar en z’n gebit ziet er echt nog oké uit.
We hebben het tandenpoetsen ooit echt rustig opgebouwd en als hij een stapje naar achter doet nodigen we m uit weer dichterbij te komen. Zo houdt hij zelf wat meer controle.

1 like

Dajko doet het super goed! Weet zn bench te vinden, is sociaal naar andere mensen en slaapt snachts door. Ons “schema” ziet er als volgt uit: wakker maken, uitlaten, spelen, rusten en zo de dag door. Nu merk ik dat ik Dajko altijd wakker moet maken voor een plasje. Ik vroeg me af wat verstandiger is: hem wakker maken voor de wandeling, met het risico dat hij te weinig slaap krijgt of hem laten slapen met als risico dat hij niet elke 2 uur uitgelaten wordt? Wat zijn jullie tips/ervaringen?

1 like

Zou m lekker laten slapen!
Fijn dat het zo goed gaat! Hoe voel je je nu?

1 like

Ah oke, thanks!
Ik voel me over het algemeen al een stuk beter! De eerste 3 dagen echt ontzettend veel gehuild en vaak bang geweest, nu ebt dat steeds meer weg gelukkig.

1 like

Heel herkenbaar. Bij Puppy101 op Reddit noemen ze het Puppy Blues haha

Echt zoveel gejankt om alle onzekerheden. En nu maak ik me echt niet meer druk als ze een dagje dunnere :poop: heeft. Dan heeft ze gewoon teveel regenwater geslobbert ofzo haha.

Meeko is nu 9 maanden en ze zal wel ergens binnenkort loops worden. Een zusje uit het nest is het al. Dat vind ik nog wel spannend, maar ik heb al een goed passend broekje gehaald en verder zien we het wel. Die periode niet loslopen en niet naar de opvang in ieder geval.

1 like

Iemand die ik volg op insta haar pup was al sinds begin vd maand ziek. Vroeg ik is ie gecheckt op giardia? Allemaal dure onderzoeken gehad, hond kei ziek. En weten ze nu pas dat het giardia is. Echt bizar hoe slecht veel dierenartsen daar op letten. Dus bij deze een giardia awareness bericht :stuck_out_tongue_winking_eye:
Kenmerken: ziek, paar dagen wat beter dan weer ziek. Gelige diarree, soms overgeven.

4 likes

Vandaag is er wat voorgevallen waar ik me best zorgen over maak. Omdat ik meerdere keren bij mijn ouders op de koffie ga, zij 2 honden hebben en dat het ook het oppasadres zal worden vind ik het belangrijk dat Dajko hieraan gewend gaat raken.
Ik weet dat Dajko grote en/of blaffende honden spannend vind. De honden van mijn ouders zijn best waaks (een daarvan ontzettend waaks) maar omdat dat buitenhonden zijn die niet binnen komen durfde ik dat wel aan. In eerste instantie ging dat best goed tussen de 3. Ze keken elkaar aan door het raam en verder niks. Toen ik bij het raam ging zitten met Dajko begon Dajko zacht te grommen (moet ik hem daarop aanspreken, negeren, weglopen met Dajko?) En die ene ontzettend waakse hond ging daarna flink te keer: blaffen, tanden laten zien, tegen het raam opspringen. Dajko schrok zich natuurlijk rot en was echt even van de leg. Daarna hebben we de gordijnen dicht gedaan en toen kon hij rustig worden. Uiteindelijk heeft hij gewoon vrolijk gespeelt met mij en mijn moeder maar ik voel me gelijk schuldig en ben ik bang dat ik het nu “verpest” heb.
Maak ik mij terecht zorgen? Moet ik nu wel gewoon met Dajko langs blijven gaan? Zorgen dat de gordijnen dicht zijn? Of gewoon even niet meer langs gaan met Dajko? Ik merk dat ik echt even niet weet hoe ik hiermee om moet gaan.

1 like

Honden met elkaar interactie laten hebben met een hek, raam, whatever ertussen is altijd een slecht idee (leidt tot barrier agressie/frustratie). Grote kans dat als ze gewoon los bij elkaar zijn het gewoon goed gaat. Waarom laat je ze niet normaal kennis maken?

5 likes

Wat bedoel je met waaks?

Kunnen de honden oké met andere honden? Als dat kan dan zou ik een stukje met 1 vd 2 gaan lopen, niet tegelijk zodat het een wat rustigere setting is. Het is voor de honden van je ouders ook gek dat er ineens een pupje binnen is.

2 likes

@Loxodonta @Bertha Oh ik wist niet dat dat juist voor agressie kan leiden. Goed om te weten.

De zeer waakse hond (Scott) is best onvoorspelbaar, we weten niet hoe hij op andere honden reageert, buiten de honden om die langs het huis uitgelaten worden uiteraard. Daar blaft hij vooral op en zorgt hij door middel van zich groot maken dat er niets en niemand het terrein op komt. Tegen mensen die te dichtbij komen is hij agressief.

De andere hond (Mila) is wat dat betreft wat rustiger en ik heb het idee dat zij voornamelijk wordt opgehyped door Scott.

Wat is jullie advies, en kan dit voorval al blijvende schade hebben voor Dajko?