Hondentopic (Deel 1)

Over de vacht ben ik het eens met @Okapi. Kaal scheren kan iedereen met een doodle gebeuren. Moeilijk te zeggen wat daar de reden voor was.

Wat betreft uit de tuin ontsnappen, dat gaat gewoon over veiligheid. Ik zou ze er zeker nog een keer op aanspreken en ze op het hart drukken dat de hond aangereden kan worden. Als ze er niks mee doen, dan kijken of de wijkagent meer indruk maakt.

1 like

Ja, ook daar gekocht! Is fijn! Maar wij hebben een gevoerde politielijn van wolters en die vind ik nog fijner, maar biothane is met nat weer wel echt ideaal ook, of als je hond er een x overheen plast :stuck_out_tongue_winking_eye:

hele slechte foto van de bruine

1 like

Echt toevallig eergister 2 binnen gekregen via Rodog. Bevallen goed! Top materiaal. Ik laat ze achter hem aan slepen over de grond als ie los mag. Ik heb de 3 en 5 meter

1 like

Ik heb precies deze ook van deze webshop. Ik vind hem heel fijn. Inderdaad lichtgewicht en hij droogt heel snel. Vuil blijft er niet echt op “plakken”. Daarnaast houdt hij ook gewoon lekker vast.

1 like

Zal wel per lijn verschillen. Bij BAT dan moet je de lijn op zo’n bepaalde manier vasthouden maar wij zijn een beetje lui en draaien t vaak om onze hand. Bij de biothane wordt je hand dan meer samengedrukt dan bij onze andere lijn als ie uitvalt :stuck_out_tongue_winking_eye: en soms dan is onze hond gewoon een beetje op (al te veel gezien en meegemaakt) en dan wil ik gewoon zsm naar huis en is t handig dat ik m voor- en achterop aan kan lijnen. Dan loopt hij beter naast me en als hij wel wat spannends ziet dan kan ik m beter meenemen, dat voorkomt erger dan een beetje. En als hij wel zou uitvallen hoef ik me niet zo schrap te zetten zeg maar. Moet je wel een tuig met ring voorop hebben natuurlijk. Maar is echt voor een klein stukje naar huis, zou nooit een hele wandeling zo lopen natuurlijk.
(Klinkt nu alsof hij 60 x per wandeling uitvalt maar dat is meer 2 x per maand, maar je houdt er toch altijd rekening mee ofzo)

Vind biothane wel prettig zeker met nat en modderig weer. Moet wel zeggen dat ik de bredere lijnen niet prettig vind vasthouden. Heb een smallere 4m lijn en die vind ik wel prettig, die heeft gewoon de zelfde dikte als mijn andere lijn van touw.

1 like

Heb zelf verschillende biothane lijnen, vind het zelf ideaal dat ze makkelijk schoon te maken zijn. Verder blijft het ook prima als mijn hond ze over de grond sleept.

Ik koop ze zelf bij een andere webshop omdat ik ze daar volledig kan laten personaliseren zodat het ook nog is mijn smaak is en past bij mijn hond. Tja, het oog wil ook wat :wink:

1 like

Hoe gaat het met jou en je pup? We hebben ongeveer tegelijk een puppy in huis gehaald, dus ben heel benieuwd!

1 like

Wat lief dat je t vraagt! Met ons gaat het best goed eigenlijk. Ik heb t de eerste 2 weken heel moeilijk gehad maar dat is gelukkig weggeëbd. Ik ben lekker op pad geweest met m, ook naar het bos en heb ik m gewoon los laten lopen. Hoefde hem niet eens te roepen, hij liep gewoon netjes mee!
De enige 2 dingetjes waar ik tegenaan loop zijn het zindelijk worden en het overal in bijten. Qua zindelijkheid moet ik denk ik gewoon wat meer geduld hebben. Ik heb kranten en puppypads geprobeerd maar dat is gewoon speelgoed dus dat schiet niet op haha. En omdat ik op een appartement woon zal t allemaal wat langzamer gaan denk ik.
En ja, dat bijten. Vreselijk :joy:. De plinten, de krantenbak, de stoelpoot, de tafel, kleren, handen, de koelkast, alles moet eraan geloven, dus hoop dat die fase niet al te lang gaat duren :sweat_smile:.

Maar verder gaat het echt heel goed dus mag eigenlijk niet klagen, de Giardia was gelukkig na 1 kuur en wasbeurt verdwenen en ook met de katten gaat het steeds beter.

Hoe gaat het met jullie?

7 likes

Ahh fijn om te horen! Ja snap ik, de eerste weken vond ik ook echt intens. Wel echt een droppie!

Klinkt alsof jullie een ritme hebben inmiddels. Wordt het bijten al wat minder of nog niet? Wij hebben standaard een churpi stick liggen en dat helpt wel om het bijten wat te minderen. Die dingen gaan ook wat langer mee dan andere snacks.
Zindelijkheid gaat bij ons ook wat trager heb ik het idee, we wonen ook in een appartement. We hebben een goed schema en dat werkt maar ze geeft verder geen signalen als ze moet plassen dus dan doet ze het opeens binnen. Hoevaak ga jij met hem naar buiten en geeft hij wel al signalen?

Bij ons gaat het ook goed de laatste tijd. Merk dat we allemaal wat meer aan elkaar en de situatie gewend zijn dus het kost allemaal minder moeite. Ja, het bijten blijft een ding maar is wel al een stuk minder dan voorheen. Ik vind het wel lastig inschatten soms qua of we genoeg (of juist teveel) met haar doen/spelen/trainen. Puppy cursus is bijna klaar en ik denk dat we daarna een paar keer 1 op 1 les gaan nemen.

2 likes

Zindelijkheid komt vanzelf goed. Op een gegeven moment is die klik er echt als je maar blijft belonen zodra die iets buiten heeft gedaan.

Qua bijten, dat was bij ons alleen de eerste twee weken een issue. We zijn echt super streng geweest. Dus zodra dat mondje richting de stoelpoot, het tapijt, tafelpoot etc. ging, “nee” of “uh-uh” zeggen, (rustig) bij halsbandje weghalen en vervolgens een speeltje aanbieden. Touw werkte hier heel goed. Inmiddels zit “nee” en “uh-uh” er ook in als ze ergens vanaf moet blijven op straat. Consequent volhouden en dan komt ook die klik er vanzelf.

Ik werd soms een beetje wanhopig van deze, maar inmiddels kan ze een paar uur chill alleen zijn en vermaakt ze zich ook prima als ik ergens anders in huis aan het klussen ben. Hoef nauwelijks meer op te letten wat ze doet.

Bijna 11 maanden 🥹

12 likes

@Desalnietteplus @Flamingo
O God ja dat bijten. :joy: weten dat het niet mag en toch doorgaan. En dan zelf gewoon eerst even een foto maken haha.

Ongevraagde tip over appartementspuppy’s: wij hebben een stuk kunstgras van 1x1 meter gekocht. Mocht je ze zien hurken dan kan je ze ook snel optillen en buiten droppen. Voor onze pup was het voldoende voor de associatie gras/buiten en gaf net dat extra zetje. Maar ik denk dat we hem pas volledig zindelijk konden noemen met 4/5 maanden? En dan nog had hij wel eens een ongelukje (angstpoeper dus af en toe de auto ondergescheten haha).

9 likes

Wat een liefie!

Misschien wel het proberen waard zo’n mat. Alleen plast ze buiten 9 vd 10 keer op steen ipv gras haha. Ik denk dat we haar ook gewoon wat vaker met haar naar buiten moeten nog.
Wat ze wel echt vaak doet als ze heel blij/opgewonden is dat ze dan wat plast. Zowel binnen als buiten. Ging dat bij jou ook wel over?

5 likes

Die van ons deed nooit van die blijheidsplasjes. Waarschijnlijk stopt dat ook wel als ze wat meer controle hebben over de spieren, maar de oude hond van mijn ouders heeft het bij uitzonderlijke blijheid altijd nog gedaan (gecastreerde reu).

Wij waren wel echt streng met plassen. Vaak naar buiten en echt wachten op het vaste plekje in het gras tot hij had geplast en uitbundig belonen en dan pas de wandeling starten. En binnenshuis dus alert zijn. Maar wat de rest zegt, het moet echt klikken bij de pup zelf. Er zullen vast pups zijn die met 10 weken al zindelijk zijn maar je leest dat online zoveel dat je dat echt met een korreltje zout moet nemen.

1 like

Wat zag jouw hond er anders uit als pup! Echt een boevenkop ook :joy:

Ja hoort bij het ras! Hoe ouder ze worden hoe lichter. Het leek echt een kleine hyena als pup, echt veel leuker eigenlijk haha.

2 likes

Mijn hondje is bang voor kinderen; hoe kleiner hoe enger. Ik heb geen kinderwens dus dat is het punt niet, maar wel steeds meer vriendinnen om me heen die kinderen hebben/willen. Laatst was een vriendin met haar baby op bezoek en dat ging echt bagger (blaffen, heel angstig, grommen naar de baby en naar mijn vriendin) Deze vriendin woont in het buitenland dus komt niet vaak langs. Ik weet dus ook niet hoe ik het zou moeten ‘oefenen’ want momenteel heb ik geen vriendinnen in de buurt wonen met kinderen. Iemand ideeen? Mijn beste vriendin, die ik meermaals in de week zie, wil ook graag een kindje dus straks met haar zal er ook echt iets ‘moeten’ veranderen want als zij + haar kindje niet veilig in dezelfde ruimte kunnen zijn met mijn hond hebben we echt een probleem :flushed: :dizzy_face:

Misschien kun je met de hond naar een speeltuintje of school in de buurt? En dan beginnen trainen op (grote) afstand en steeds wat dichterbij de spelende kinderen komen. Ik merk dat er vaak wel kinderen op je afkomen met de vraag om de hond te aaien, dus dat zou dan een volgende stap kunnen zijn wanneer de hond wat meer gewend is?

1 like

Onze hond heeft heel veel moeite met rust uit zichzelf pakken. Daarom doen we hem vaak in de bench op gezette tijden zodat hij gaat slapen. Helaas werkt dat nu niet meer, want hij is opeens heel onrustig in de bench en gaat totaal niet slapen. Als we hem uit de bench halen, blijft hij ook actief. Daardoor is hij nu enorm overprikkeld en bijt veel tijdens het wandelen. Iemand tips hoe we hem toch kunnen genoeg kunnen laten slapen?

Heb je ook een kleed over de bench geprobeerd? Anders misschien een puppyren gebruiken?

1 like