Hondentopic (Deel 1)

Een hond moet natuurlijk wel goede voeding blijven kijken, daar heb ik wat minder verstand van als het gaat om meer laten eten, maar zou je het brokvoer wellicht aantrekkelijk kunnen maken door het te mengen met een beetje pathe/vlees uit blik? Deden wij met onze pup toen ie een tijdje niet geïnteresseerd was in brokken.

Krijgt hij relatief goedkope brokken misschien met veel tarwe of rijst? Heb ook geen ervaring verder hoor. Misschien is het ook een geval van “op leeftijd” of iets anders intern niet helemaal goed. Al helemaal als er verder nooit iets mis is geweest en hij altijd hetzelfde heeft gegeten!

1 like

Heb je het er al met de dierenarts over gehad? Mijn dierenarts zei dat het normaal is dat honden als ze wat ouder zijn opeens afvallen. Misschien kan je een keer vragen of hij echt te mager wordt of dat het past bij zijn leeftijd.

2 likes

Ik ga voor de 100e keer weer aan de slag met niet trekken aan de lijn. Ben altijd zo jaloers op honden die netjes lopen. Heb het boekje van Turid Rugaas gekocht, “help mijn hond trekt”.

Ben benieuwd of dit werkt :upside_down_face:

Mijne ook :frowning: heb een rollijn en als de lijn ‘op’ is gaat hij dus trekken. Als ik hem even kort houd ook altijd meteen. Weet ook wel dat een rollijn niet heel handig is juist vanwege trekken, maar mijn hond kan hier nergens echt los lopen en aan een korte lijn kan hij zijn energie gewoon echt niet kwijt. Nu met de rollijn blijft hij soms even 5 meter achter me om even te snuffelen en haalt me dan racend in om dan weer even naast me te gaan lopen. Dus dan is hij wel echt goed uit geweest. Ik dacht altijd dat beste tip was om te stoppen als hij trekt, dat doe ik nu altijd ook wel. Dan gaat hij vanzelf zitten en wacht hij totdat ik bij hem ben, meestal zeg ik dan goedzooooo en kom maar! En dan gaan we weer haha. Maar als hij ergens een plasje ruikt ofzo gaat hij dus hard trekkend erop af.

Ik zit met hetzelfde, lastig om ze los te gooien nu. Alle losloopgebieden zijn overbevolkt op dit moment dus die vermijd ik. Onmogelijk om afstand van anderen te houden en iedereen is opeens zelf z’n hond aan het uitlaten ipv met de uitlaatservice meegeven. Hetzelfde effect als wat je ziet met ouders die ineens fulltime voor hun eigen kind moeten zorgen, mensen kunnen het niet aan en de lontjes zijn kort.

Dus ik loop praktisch de stad uit en zoek veldjes op een bedrijventerrein op. Voor Harry de bulldog heb ik een 10 meter lijn, dat is voor jou misschien ook handig? Als we echt aan het doorlopen zijn of korte plasrondjes gaat hij aan een normale riem en trainen we elke dag weer met niet trekken. Eenmaal bij een losloopgebied of groot veld gaat hij aan de lange lijn en mag hij lekker heen en weer sjezen.
Op een flexlijn staat altijd spanning, dus trekt de hond altijd. Ik denk dat het heel lastig is om het af te leren met een zo’n lijn.

Leuk! Laat even weten hoe het bevalt, ben heel benieuwd :grin:

@Bertha Heb je van die stukjes gewei al geprobeerd of is P daar ook allergisch voor? Farm Food Antlers, houd hier de jeukerd en de wakende blaftoeter goed bezig. Ik vraag me af of een extern deel als zo’n gewei ook allergenen bevat, misschien even met de DA checken.

Harry heeft dus blaffen 2.0 ontdekt. Eerst blafte hij echt als er iemand voor de deur stond of langs de tuin liep, dat was te overzien en ging bijna helemaal over door steeds met hem naar de deur mee te lopen en de “dreiging” te checken. Hij geloofde wel dat ik dat allemaal onder controle had zeg maar.

Nu blaft hij gewoon om aandacht, hij gaat gewoon midden in de kamer zitten, kijkt ons aan en gooit er paar diepe woefers uit. Tot stilte manen en belonen voor rust had weinig effect, dus nu ben ik op advies van de trainer aan het negeren. Ik kijk hem niet aan en zeg niks als hij gaat zitten blaffen maar pak even iets op of loop ff naar de keuken. Dat leidt hem dan af en daardoor stopt hij wel want ik vind het asociaal om hem maar helemaal te laten blaffen, m’n arme buren. We zitten nu in dag 3 van dit regime en hij geeft het steeds sneller op! Ik heb hoop.

2 likes

Oh wat een fijne tip! Ik keek even kort een testimonial filmpje op die site en die kwam wel binnen, soms vind ik het echt niet leuk meer om met hem naar buiten te gaan (andere honden zijn nog steeds spannend) en weet ik niet meer waar ik het moet zoeken. Jammer dat ze alleen DVDs hebben haha, ik heb geen DVD speler meer.

Ik kijk wel vaak filmpjes van Zak George als ik even een reset of idee nodig heb, hij gaat fijn met honden om vind ik.

Ah ik had weer te snel gekeken! Dankjewel, ik ga ff lekker rondneuzen daar.

Heb ik nog nooit gedaan eigenlijk, misschien ook afhankelijk van de kleur of dat nodig is? Net als bij paarden? Mijn hond heeft een bruine neus.

1 like

Neus niet. Wel zijn buik/liezen als hij echt aan het zonnebaden is. Weinig haar daar. Vroeger lief rozig puppy buikje nu donkerder door de zon.

1 like

Die ik ook voor mezelf gebruik (garnier) en let er op dat hij er niet aan likt of jeuk/uitslag krijgt.
Ik zou dus eerst klein stukje proberen.

1 like

En mag ik ook direct vragen hoe zijn ontlasting nu dan gaat?

Wij hebben namelijk een vast ritme met onze herder om hem direct na de ochtend- en direct na de avondwandeling brokjes te geven. Dan eet hij het direct op en anders niet. Maar een herder is nogal gevoelig in zijn darmstelsel :see_no_evil:

Onze hond houdt zijn eten niet binnen sinds zaterdag. Hij is wel gewoon alert en speels, wil nog gewoon lopen en piept niet ofzo. Gister had had hij niet meer overgegeven. We hebben hem een ontworm kuur gegeven, misschien dat dat eventueel zou helpen, maar net gooide hij z’n brokken er weer uit.

Wat denken jullie, even aanzien of dierenarts bellen?

Bellen! Eventueel eerst even hetzelfde als wat je hier typt telefonisch voorleggen, vaak kunnen assistenten wel redelijk goed inschatten wat handig is.

1 like

Ja normale ontlasting. We gaan maar even bellen, hopelijk is het niets.

2 likes

De hond van mijn ouders heeft dit altijd als hij een washand/onderbroek/sokken heeft opgegeten. Die blijven dan een tijdje in zijn maag zitten, hij eet dan wel gewoon maar wel wat minder enthousiast dan normaal (altijd kwijlen bij zijn bak). Om vervolgens een paar uur later die brokken weer uit te kotsen. Uiteindelijk na een paar dagen kotst hij dan ineens een kledingstuk uit.

Samengevat: zou even de dierenarts bellen. Wellicht heeft hij iets opgegeten dat nu in zijn maag in de weg zit.

1 like

Wat fijn! En inderdaad als je je een beetje inleest is het niet zo heel lastig. Al zal je in het begin nog best een beetje zoekende zijn. Wat voer je nu?

Mijn honden krijgen al een aantal jaar kvv (en ben nu bezig om over te stappen op BARF, maar dat vind ik nog best lastig) en om die verandering te zien is zo mooi.

Ik heb nu een pup van 3.5 maand en zij poepte (kreeg brok bij de fokker) 7 a 8 keer per dag, ze stonk en had veel haaruitval. Nadat ze 2 weken bij ons was ben ik overgestapt op kvv en ik zag dr gewoon opbloeien. Nog maar 2 keer per dag ontlasting, mooie glanzende vacht, ze stinkt niet meer en ze komt er, heel belangrijk, niet te snel van aan.

Overigens hoef je met vers vlees niet perse vaker te ontwormen.
Ik laat de onlasting van mijn honden om de 8 maanden controleren bij de dierenarts en ik ontworm alleen als daar iets uit komt, anders is het niet nodig. Ze krijgen wel iedere dag probiotica.

1 like