Hondentopic (Deel 1)

Jongens heeft er iemand ervaring met oudere honden en tremors?
Het valt me vandaag ineens heel erg op dat m’n oude dametje van bijna 13 een tremor heeft in haar achterpoten. In vlagen, dus ff 5 seconden trillen en dan weer een tijdje niks. Voor het eerst dat ik het zo zie!
Van wat ik op internet kan vinden is dit niet heel vreemd bij oudere honden en ik wil zo min mogelijk naar buiten qua dierenarts etc, is dit nou zorgelijk of niet?

Al mijn oude hondjes trilden op een gegeven moment, ook in hun slaap. En dat was erger, als ze kleiner waren. Oude mensen gaan toch ook meer trillen? Als er geen pijn is, of iets, dan geen zorgen maken. 13 is een zeer respectabele leeftijd!

Ze lijkt helemaal geen pijn te hebben of iets, en inmiddels is de tremor ook al weer weg. Normaal merk ik het wel als ze pijn heeft, het is echt een piepertje haha.
Ze hebben vandaag veel meer gewandeld dan normaal, rond de 4 uur totaal, daar heeft het misschien ook wel mee te maken.

Het is een oudje maar nog echt een spring in het veld gelukkig, zo af en toe steken er dit soort zaken de kop op en dan bedenk ik me ineens hoe oud ze eigenlijk wel niet is. M’n hart joh.

@Bertha Ik ga morgen sowieso nog bellen inderdaad, kon vandaag m’n dierenarts niet meer te pakken krijgen helaas.

Jij bent paraveterinair toch? Of heb ik iemand anders in m’n hoofd? Waarom zou je vaker ontwormen als het niet nodig is?
Ik laat, zoals ik al aangaf, de ontlasting van mijn hond controleren. Als daar niets uitkomt, hoef ik ook niet (extra) te ontwormen.
Dat er een grotere kans is wanneer je rauw vlees voert, kan. Het wordt inderdaad niet verhit maar, bij kvv, wel diepgevroren. Dat zou in principe genoeg moeten zijn om eventuele wormen(eitjes) te doden. Ander verhaal zijn natuurlijk de bacteriën die in het vlees zitten.

Overigens is er door de Universiteit van Utrecht een onderzoek gedaan naar bepaalde soorten wormen en rauw vlees. De conclusie hiervan was dat ze niet zomaar kunnen aantonen dat het voeren van rauw vlees direct invloed heeft op het krijgen van wormen. Ik heb hier jaren geleden (volgens mij in 2011/2012) aan meegewerkt door maandelijks ontlasting van de hond op te sturen. Dit ging als ik het me goed herinner dus niet over alle wormen, maar alleen die in Nederland vaak voorkomen. Als je het interessant vind kan ik het onderzoek wel voor je opzoeken?

De ESCCAP adviseert inderdaad vaker ontwormen, tenzij ontlastingonderzoek gedaan wordt.

Daarnaast heeft ontwormen alleen effect wanneer er wormen zijn. Preventief ontwormen is leuk, maar heeft uiteindelijk helemaal geen zin. Je kan vandaag ontwormen en een week later wormen hebben.
Vandaar dat ik zeg dat je niet perse vaker hoeft te ontwormen.

1 like

Nouja ik gaf aan dat extra ontwormen niet perse nodig is en gaf daarbij aan waarom en wat ik daar aan/voor doe. Ik heb niet gezegd dat extra ontwormen nooit nodig is. Onderzoek is wel van belang. Juist volgens de richtlijnen van ESCCAP. Daarin lees ik “kan” en “of”.
“Bij honden die veelvuldig prooidieren vangen of rauw vlees eten kan zelfs een hogere frequentie nodig zijn. We noemen dit een ‘ontworming op maat’.”
En
“Jagen moet, indien mogelijk, vermeden worden en honden en katten mogen geen toegang hebben tot karkassen. Wanneer dit niet voorkomen kan worden dienen dieren strenger gecontroleerd te worden op parasitaire besmettingen of vaker worden ontwormd.”

En natuurlijk biedt 1-3x per jaar onvoldoende bescherming, dat doet het bij geen enkele hond. Met vandaag ontwormen kan je over een maand wormen hebben.
Het kan inderdaad zo zijn dat er met ontlastingonderzoek niks wordt waargenomen, die disclaimer krijg ik ook bij elk onderzoek. Zo is het natuurlijk met alles, bij mensen ook. Met geen enkel onderzoek of medicijn dek je alle risico’s. Maar dat maakt niet dat preventief ontwormen dan gelijk beter is.
Uiteindelijk zijn al die wormenmiddelen gewoon rommel waarvan je zo min mogelijk in je hond wil hebben.

Ik wil absoluut niet zeggen dat ik het beter weet en ik beweer ook niet de waarheid in pacht te hebben. Maar omdat ik het belangrijk vind om mijn hondjes (en de mensen en dieren eromheen) gezond te houden heb ik me wel goed ingelezen en wil ik niet zomaar klakkeloos iets doen en adviseren omdat het ‘makkelijk’ is.

Dat denk ik ook.
En ben ik helemaal met je eens!

1 like

Ik ben zo verdrietig. Vanmorgen onze hond in laten slapen. Ik sta achter de beslissing voor het einde van zijn leven. Boomer was 17,5 jaar en het leven was voor hem niet meer waardig op deze manier.
Maar het afscheid en het gemis doet zo ontzettend veel pijn.

2 likes

Veel sterkte :heart:

Wat verdrietig :cry: heel veel sterkte!! :two_hearts:

Bedankt allemaal!

Heel veel sterkte!

Sterkte!

Sterkte :heart:

Ik kan me voorstellen dat die beslissing heel moeilijk is geweest. Sterkte :heart:

Veel sterkte :paw_prints:

Ik voel me zo’n slecht baasje. Mijn hond krijg heeeel snel klitten en haat het om geborsteld te worden, waardoor ik dat dus zo min mogelijk probeer te doen maar daardoor heeft hij dus wel vaker klitten. Zijn oksels en buik scheer ik vaak gewoon met een tondeuse, zodat hij daar geen klitten krijg. Maar soms heeft hij dus ineens ergens een knoop. Die knip ik er dan altijd gewoon uit, heeft hij geen stress om het borstelen vooraf en ook geen pijn van klitten eruit borstelen. Ziet hij er alleen soms een beetje gek uit met ineens een hap vacht die mist.

Maaaar

Vandaag had hij dus een knoop soort van onder/op zijn oor. Dus ik heel voorzichtig geknipt, vond hij helemaal prima. Zit hij een uur later naast me, zie ik ineens bloed. HEB IK DUS IN ZIJN OOR GEKNIPT. Echt ik voel me zo zo zooo schuldig en moest er gewoon van huilen. Mijn vriend en ik verwennen hem sinds dit incident vandaag dus echt to Max want we vinden het zo erg en hem zo zielig. Maar vreemde is dus dat hij zelf echt geen kik gaf toen ik in zijn huid knipte? Terwijl hij altijd vet kleinzerig is, dus hoop dan maar dat hij er dus echt niks van gevoeld heeft.

Hij doet en kijkt ook zo sip

Hij geniet zoooo erg van dit weer. Ligt hele dagen in de zon, ook al vindt hij dat ondertussen ook veel te warm…
We hebben hem wel eens met matje en al in de schaduw gelegd (hij is blind dus ziet dat toch niet) maar hij voelde het wel direct en ging weer eigenwijs in de zon liggen :sweat_smile:

7 likes

En zo’n borstelhandschoen? Zou je hond dat fijn vinden? Mijne gaat er dan ook bij liggen

Haha ja kan er nu ook wel om lachen maar voelde me er gister echt wel even slecht over. Hij is een Engelse cocker spaniël, maar zijn kleur heet ‘sable’ en dat is volgens de rasstandaard een ongewenste kleur. Deze kleur zie je dus eigenlijk ook nooit waardoor mensen vaak twijfelen of het wel een cocker is.

En @Vaiana dat is een goeie tip! Ga ik naar kijken :slight_smile:

Grrr onze hond kan zo vervelend zijn he… En ik weet niet wat ik er aan kan doen. We zijn 7 maanden geleden verhuisd naar een appartement en sindsdien is zn gedrag nog erger geworden. Lijkt wel alsof hij constant stress heeft ofzo. Op alles kauwen, de hele dag sleetje rijden (al bij dierenarts geweest, is niks), als we buiten zijn blaft hij zo’n beetje de hele weg en trekt enooorm aan de riem.
Al dit gedrag was er al wel maar echt vertienvoudigd sinds we verhuisd zijn. Wordt er soms een beetje moedeloos van :confused: