Hondentopic (Deel 1)

Grrr onze hond kan zo vervelend zijn he… En ik weet niet wat ik er aan kan doen. We zijn 7 maanden geleden verhuisd naar een appartement en sindsdien is zn gedrag nog erger geworden. Lijkt wel alsof hij constant stress heeft ofzo. Op alles kauwen, de hele dag sleetje rijden (al bij dierenarts geweest, is niks), als we buiten zijn blaft hij zo’n beetje de hele weg en trekt enooorm aan de riem.
Al dit gedrag was er al wel maar echt vertienvoudigd sinds we verhuisd zijn. Wordt er soms een beetje moedeloos van :confused:

Vervelend, kan hij zijn energie kwijt? Misschien extra rondje lopen of spelletjes?
Is het oude hond of nog jonge? Ik merk nu mijn hond ouder wordt minder trekt aan de lijn.
Na 7 maanden zou je denken dat hij aan de verhuizing wel gewend is.

Hij is bijna 2, dus nog wel een jonge hond. Maar gewoon zooo nerveus. Hij vind ook alles eng, piept al als hij denkt dat er iets engs gaat gebeuren.
Rondje lopen buiten wordt hij alleen maar nerveuzer van. Op aanraden van een honden gedragstherapeut zijn we nu kleine voorspelbare stukjes aan het wandelen maar zie weinig verbetering.

Vind het ook heel sneu voor hem.

Wat is het voor ras en wat hebben jullie al geprobeerd om zijn gedrag te veranderen?

Als het echt zo erg is, dan is het misschien wel fijn om een keer een gedragstherapeut voor honden te laten komen. Want vaak zie je dat dit soort dingen alleen maar erger worden na verloop van tijd.

Voor nu (en dan weet ik niet wat jullie al hebben gedaan, dus misschien dubbel) meer vast ritme aanbrengen in het leven van de hond. Vaste tijden eten, uitlaten, spelen. Een bench in huis dat voor hem echt zijn veilige plek is, desnoods met doek er over (alleen ingang vrij). Niet zo zeer spelletjes die hem lichamelijk vermoeien, maar spelletjes die hem geestelijk uitdagen/vermoeien. Even een iemand in huis die echt de baas over hem is.
wellicht een leuke training met hem in de buurt gaan doen om hem uit te dagen, maar ook aan jullie band te werken.

Bij uitlaten (mogelijk bij teveel prikkelingen of angst) vaste rondjes. Niet alleen naar buiten om uit te laten, maar ook om te trainen. Ik vind zelf clicker training echt ideaal met honden.

Maar goed, het is goed te achterhalen waar deze problemen door ontstaan. Dus zoals ik hierboven al aangaf kijk eens voor een gedragstherapeut.

Dank je wel voor je reactie! Het is een king charles cavalier spaniel. Echt de allerliefste hond ooit maar zo’n enorme zenuwpees.
Gedragstherapeut is hier geweest en heeft inderdaad tips gegeven waar we nu ook mee aan de slag zijn gegaan. Merk alleen nog weinig verbetering.
Af en toe vraag ik me af of hij wel gelukkig is bij ons (2 werkenden met peuter), maar wil er uiteraard alles aan doen om dat wel zo te krijgen :slight_smile:

Met spelletjes bedoel ik inderdaad zoals @Zomerjas zegt om geestelijk te vermoeien.
En goed dat jullie al gedragstherapeut hebben ingeschakeld.

1 like

Aanvulling op de rest; heb je al iets van hersenwerk geprobeerd? Op Facebook staan veel leuke ideeën!

Edit: ik zie dat @Zomerjas dit bedoelde

1 like

Meerdere malen geprobeerd een eigen plekje te creeren maar hij wil er graag bij zijn. Dus ligt vooral op/naast de bank of onder de eettafel :slight_smile:

Zn dagindeling is heel saai eigenlijk. Sochtends en savonds een langere ronde. Smiddags (als we thuis zijn) kort uit en voor Het slapen kort uit. Hij krijgt 2x per dag eten en voor het avondeten oefenen we 10 minuutjes met hem met de clicker/spelletjes

@Neville Heb je hem medisch al helemaal laten doorchecken? En dan voornamelijk op hoofdpijn… (Chiari malformatie/syringomyelie).

2 likes

Thanks voor je reactie. Ja hij is normaal 2 volle dagen per week alleen. Verder is er iemand thuis aan het werk of gaat hij mee naar mn schoonouders als ze op onze zoon passen. Hondenuitlaatservice zou een idee kunnen zijn, echter heeft de gedragstherapeut juist tegen ons gezegd dat contact met andere honden niet perse natuurlijk voor ze is en dat ze zag dat hij er stress van kreeg (waarvan niet…) dus een uitlaatservice raadde ze af.
Ik zal in de avond eens wat meer aandacht aan heb besteden, overdag met werk en kind gaat dat helaas echt niet lukken :woman_shrugging:t2:

Over 3 weken staat er weer een verhuizing op de planning, dus het beestje krijgt het wel voor zn kiezen helaas. Hopelijk gaan we hierna de komende 20 jaar niet meer verhuizen haha

Er zijn ook websites en apps waar mensen zich aanbieden om op je hond te passen of hem uit te laten. Ik denk dat dat wel de moeite waard is. Kan hij ook overdag zijn ei kwijt en de benodigde aandacht krijgen, individueel.

1 like

Nee niet los in huis, aangezien hij dan de boel sloopt, we hebben de keuken afgezet met een traphekjes systeem waar hij is als we niet thuis zijn.
Merk geen verschil helaas, nu met thuiswerken en kind weer op de opvang wil ik in mn lunchpauze langer met hem wandelen maar na 10 minuten is hij zo opgefokt buiten dat het voor ons allebei niet leuk is om verder te lopen…
Dacht ook dat hij nu we maanden fulltime thuis geweest zijn hij wel wat meer zou ontspannen maar helaas. Lijkt met de week erger te worden :eyes:.

Ik ga nu maar even snoepjes verstoppen, heeft ie wat te doen :wink:

Goede tip, ga eens kijken!

Ik zit er de laatste tijd steeds meer aan te denken om een hond te nemen. Ik heb nooit een hond gehad, maar dacht er wel vaak aan voor ‘wanneer ik later groot ben’.
Mijn voorkeur gaat sterk uit naar een oudje uit het asiel. Voor een beginner als ik (mijn vriend heeft gelukkig wel ervaring met honden) lijkt me dat het fijnst, omdat ik via hun informatie kan inschatten of het karakter en de behoeften van de hond bij ons en onze leefstijl past. En daarnaast lijkt het me heel fijn om hem/haar een laatste thuis te kunnen geven. Heeft iemand hier ervaring met een hond uit het asiel?

Ik kijk er echt naar uit, maar aan de andere kant vind ik het best wel spannend en ben ik ook bang om dingen fout te doen door een gebrek aan ervaring ofzo?
We zijn pas net begonnen met oriënteren, dus het kan natuurlijk ook nog maanden duren voordat we een goede match vinden. Het voelt echt een beetje alsof we hebben besloten te stoppen met anticonceptie met de hoop dat ik zwanger raak :’)

4 likes

Ik bedenk me opeens nog iets: als je hem uit laat, laat je hem dan uitsnuffelen of trek je vaak door? Doortrekken kan ook frustrerend werken omdat ruiken tijdens het uitlaten een beetje hun manier is van de krant lezen haha

Ja weet ik! Hij snuffelt uberhaupt bijna niet. Loopt altijd voorop maar als hij iets interessant vind laat ik hem gewoon doen :wink:

1 like

Hangt er denk ik vanaf hoe zwaar en sterk je hond is of het fijn is! Er kan best wat druk op je onderrug ontstaan en als je hond niet super netjes naast je loopt is het denk ik niet ideaal. Je kan wel een jachtlijn (zo een die je op een aantal lengtes kan afstellen) en een carabiner kopen, dan kun je de riem aan de voorkant van je rugzak bevestigen, maar ook weer makkelijk loshalen indien nodig.

Ja, ze kijken zeker naar een passende match. In veel profielen las ik ook wel gedragsproblemen, waar ik me als beginner sowieso niet aan wil wagen. Nu kwamen we vanmorgen een hond tegen met een karakter en andere eigenschappen die op papier perfect bij ons past, dus heb meteen een soort sollicitatie-/motivatiebrief gestuurd in de hoop dat we haar kunnen ontmoeten binnenkort :’) Maar je moet er wel als de kippen bij zijn merk ik, het gaat soms heel snel bij populaire honden.

@Sax Op dit moment worden er meer honden dan normaal geadopteerd en ook omdat er vanwege uit/inreisverbod minder honden uit het buitenland naar Nederland kunnen komen is het nu wel een lastige tijd voor adoptie! Ik ben zelf veel betrokken bij adoptie uit buitenlandse asiels en zoek nu een geschikte hond voor een vriendin van mij, maar het is nu een stuk moeilijker. Dus wees daarop voorbereid! Zal in de komende tijd wel weer aantrekken natuurlijk.

1 like

Ik kijk vooralsnog alleen bij de Nederlandse asiels (via de site van de dierenbescherming), dus wat dat betreft maakt het inreisverbod niet zoveel uit. Aangezien mensen meer thuis zijn door corona zal het vast sneller gaan inderdaad, maar we hebben niet echt haast ermee gelukkig. Het zal sowieso wel een tijdje duren aangezien ik heel selectief ben, komt allemaal vanzelf wel :blush: